کد خبر 957383
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
اردوغان در مراسم افتتاح بزرگترین مسجد ترکیه

در درون حزب عدالت و توسعه درخواست «استانبول را نباید از دست بدهیم» رساتر شد. تشکل‌ها و بنیادهایی که از شهرداری استانبول ارتزاق می‌کردند وارد عمل شدند، چراکه نمیشود از میلیاردها لیر رانت چشم‌پوشی کرد.

به گزارش مشرق، با وجود اینکه بحران اقتصادی در ترکیه و تهدیدات داخلی و منطقه‌ای علیه این کشور ادامه داشت، شورای عالی انتخابات ترکیه بحران دیگری به بحران‌های ترکیه اضافه کرد و نتایج انتخابات استانبول را ابطال کرد.

اکثریت سیاستمداران، حقوقدانان و روزنامه‌نگاران ترکیه و حتی برخی از اعضای حزب عدالت و توسعه بر غیرقانونی بودن این تصمیم تأکید می‌کنند.

شورای عالی انتخابات ترکیه در آزمون بی‌طرفی و عدالت مردود شد و مشروعیت خود را از دست داد.

شورای حزب مرکزی حزب عدالت و توسعه یک روز پیش از برگزاری انتخابات محلی در ترکیه با تشکیل جلسه حزبی اعتراف کرده بودند که اگر در این انتخابات شکست بخورند روند فروپاشی این حزب آغاز خواهد شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در شب پس از انتخابات به سخنرانی بالکنی معروف خود پرداخت. در این سخنرانی به غیر از همسر وی هیچیک از اعضای حزب حضور نداشتند. از محتوای سخنانش مشخص بود که نتایج انتخابات رو قبول کرده و پیام‌های مثبتی داد. اما بعدها اتفاقات دیگری رخ داد.

در فردای اعلام رسمی نتایج انتخابات، در درون حزب عدالت و توسعه درخواست «استانبول را نباید از دست بدهیم» رساتر شد. تشکل‌ها، طریقت‌ها و بنیادهایی که از شهرداری استانبول ارتزاق می‌کردند وارد عمل شدند، چراکه برای آن‌ها استفاده از میلیاردها لیر رانت قابل‌چشم‌پوشی نبود.

بدین ترتیب اعتراضات نسبت به نتایج انتخابت استانبول شدیدتر شده و فشار حزب حاکم بر شورای عالی انتخابات ترکیه بیشتر شد.

علی دمیر رئیس سابق سازمان سنجش و استخدام دولتی ترکیه (ÖSYM) به اتهام ارتباط با تشکیلات فتح‌الله گولن بازداشت و اعلام شد که بازداشت رئیس شورای عالی آموزش‌وپرورش ترکیه (YÖK) در راه است.

این اقدامات اردوغان و حزب حاکم ترکیه به مثابه تهدید و دادن پیغام به اعضای شورای عالی انتخابات ترکیه بود. چراکه علی دمیر پس از ابطال انتخابات استانبول تبرئه و آزاد شد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل نتایج انتخابات ترکیه

رقابت انتخاباتی نفس‌گیر در استانبول

روابط دولت ترکیه با آمریکا هم به طرز مرموزی پیش می‌رفت. تعداد جلسات مذاکره بین مقامات دو کشور در پشت درب‌های بسته افزایش یافته بود. اردوغان تیم ویژه‌ای برای این امر مأمور کرده بود.

در واشنگتن به سازمان‌های مالی و اعتباری بین‌المللی قول داده بودند که انتخابات استانبول را ابطال نخواهند کرد. به طوری که مدیران این سازمان‌ها در حساب‌های توییتری خود این قول مقامات ترکی را منتشر کرده بودند. اما همین مقامات چند روز پیش از اعلام نظر نهایی شورای انتخابات ترکیه، خبر از ابطال انتخابات استانبول دادند.

از طرف دیگر خبر برنامه سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به آنکارا برای ماه جولای توسط رسانه‌های دولتی ترکیه منتشر شد و با وجود اینکه مقامات آمریکایی این خبر را تأیید نکردند اما در قبال آن سکوت کردند.

تا روز یکم ماه می تحرکات خاصی برای ابطال انتخابات وجود نداشت اما جناح‌های سیاسی حزب عدالت و توسعه وعده داده بودند که پس از یکم ماه می تحولات جدیدی در راه است.

روز پنجم ماه می دولت باغچلی رهبر حرکت ملی‌گرا اعلام کرد: انتخابات استانبول بایستی دوباره تکرار شود.

در روزی که قرار بود شورای عالی انتخابات ترکیه نظر نهایی خود را در خصوص انتخابات استانبول اعلام کند، خبر غیرمنتظره‌ای بر روزی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و اعلام شد: در دوم ماه می وکلای عبدالله اوجالان رهبر دربند گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) با وی دیدار کرده‌اند.

این خبر در حالی منتشر شد که عبدالله اوجالان پس از مدت‌ها ممنوع‌الملاقات بودن و قطع ارتباط با وکلای مدافع و هیئت‌های سیاسی، بالاخره یک‌بار دیگر توانسته بود با وکلای خود دیدار کرده و یک پیام سیاسی مهم را منتقل و منتشر کند. این مسئله یادآور مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک برای افکار عمومی ترکیه شد.

دیدار یک وکیل با اوجالان پس از چند سال، درست در روزی که نهاد عالی انتخابات ترکیه، نتایج انتخابات استانبول را ابطال کرده و خواهان برگزاری انتخابات مجدد شده است، یک اقدام معنی‌دار است که از یک‌سو می‌تواند نشانه‌ای بر آغاز دور جدیدی از مذاکرات صلح با پ.ک.ک باشد و از دیگر سو راهکاری برای انتقال دستورات اوجالان به حزب دموکراتیک خلق‌ها به منظور عدم حمایت این حزب از نامزد مخالفین اردوغان باشد.

در داخل حزب عدالت و توسعه نگرانی‌های عمیقی به وجود آمده است، چراکه برخی از اعضای شورای مرکزی این حزب معتقدند که شانسی برای پیروزی در انتخابات جدید استانبول ندارند.

شاید هم ابطال انتخابات استانبول و شکست مفتضحانه احتمالی در انتخابات تجدید شده، یک تله‌ای برای اردوغان بود که توسط دشمنان داخلی و بین‌المللی وی تدارک دیده شده است تا روند سرنگونی وی را استارت بزنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس