کد خبر 956936
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
5 مدعی قهرمانی لیگ برتر

لیگ برتر فوتبال ایران دو هفته حساس و تعیین‌کننده را در بالا و پایین جدول رده‌بندی در پیش رو دارد.

به گزارش مشرق، دو هفته دیگر رقابت‌های فصل هجدهم لیگ برتر فوتبال ایران به پایان می‌رسد و نتیجه یک فصل تلاش باشگاه‌ها مشخص خواهد شد.

تیم فوتبال پرسپولیس که با سه امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم جدول در رده نخست قرار دارد و شانس اول کسب عنوان قهرمانی است, برای رسیدن به این مهم در دو بازی پیش رو به کسب چهار امتیاز, یعنی یک پیروزی و یک تساوی احتیاج دارد تا بدون هیچ حرف و حدیثی برای سومین بار پیاپی قهرمانی لیگ را جشن بگیرد. البته این در صورتی است که سپاهان (تیم دوم جدول) در هر دو بازی پیش رو برنده شود، اما اگر این تیم قرار باشد در ادامه دچار لغزش شود, قهرمانی پرسپولیس با سه امتیاز نیز مسجل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پایان تلخ پرسپولیس در آسیا / تیر زاویه بسته پاختاکور به قلب نایب قهرمان +فیلم

پرسپولیس ۵۷ امتیازی در دو دیدار آتی باید به ترتیب مقابل تیم‌های ماشین‌سازی تبریز و پارس جنوبی جم به میدان برود, تیم‌هایی که نه خطری برای سقوط احساس می‌کنند و نه امیدی برای کسب سهمیه و قهرمانی دارند. بنابراین این دو تیم با خیالی راحت مقابل پرسپولیس به میدان می‌روند و نتایج‌شان مقابل صدرنشین می‌تواند سرنوشت لیگ را رقم بزند. پشت سر پرسپولیس اما تیم‌های سپاهان, استقلال و پدیده به ترتیب با ۵۴، ۵۳ و ۵۲ امتیاز قرار دارند که منتظر یک خطا و اشتباه از سوی پرسپولیس و دیگر همسایه‌های‌شان در جدول هستند تا بتوانند درصدی شانس خود را برای کسب عنوان قهرمانی بیشتر کنند.

در این بین پرسپولیس با رخ دادن دو اتفاق در هفته ماقبل پایانی لیگ می‌تواند قهرمانی‌اش را مسجل کند. اول اینکه پرسپولیس در بازی هفته بعد خود, مقابل ماشین‌سازی پیروز شود و دوم اینکه سپاهان در دیدار سخت هفته آینده‌اش مقابل پدیده پیروز نشود, در این حالت پرسپولیسی‌ها می‌توانند در ورزشگاه آزادی و در کنار هواداران‌شان جشن قهرمانی را یک هفته زودتر برپا کنند. هر اتفاقی غیر از این (پیروزی پرسپولیس و عدم پیروزی سپاهان) در هفته آینده رخ بدهد, تکلیف قهرمانی به هفته پایانی لیگ کشیده می‌شود.

نکته فوق به این معناست که اگر تنها پرسپولیس در هفته بیست‌ونهم به سه امتیاز دست پیدا کند, امید قهرمانی از تیم‌های استقلال و پدیده (با هر نتیجه‌ای که کسب کنند) به طور کامل گرفته می‌شود.

البته جدا از رقابتی که برای قهرمانی وجود دارد, چهار تیم فوق به همراه تراکتورسازی تبریز به دنبال کسب سهمیه آسیایی نیز خواهند بود. در این مورد نیز می‌توانیم وضعیت پرسپولیس را تا حدی مطلوب ارزیابی کنیم. با توجه به اینکه احتمال قهرمانی یکی از تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی بسیار زیاد است (در این صورت تیم چهارم لیگ برتر نیز می‌تواند سهمیه غیرمستقیم لیگ قهرمانان را کسب کند) می‌توانیم حضور پرسپولیس را در فصل آینده لیگ قهرمانان تا حدود زیادی قطعی شده بدانیم.

در زیر ابتدا نگاهی داریم به وضعیت پنج تیم بالای جدول رده‌بندی:

۱- پرسپولیس ۵۷ امتیاز - تفاضل گل: ۲۱+

۲- سپاهان ۵۴ امتیاز - تفاضل گل: ۲۴+

۳- استقلال ۵۳ امتیاز - تفاضل گل: ۲۶+

۴- پدیده ۵۲ امتیاز - تفاضل گل: ۱۵+

۵- تراکتورسازی ۵۰ امتیاز - تفاضل گل: ۱۷+

برنامه دو هفته پایانی تیم‌های فوق نیز به شرح زیر است:

پرسپولیس - هفته ۲۹: ماشین‌سازی در تهران / هفته پایانی: پارس جنوبی در جم

سپاهان - هفته ۲۹: پدیده در مشهد / هفته پایانی: استقلال خوزستان در اصفهان

استقلال - هفته ۲۹: صنعت نفت در آبادان / هفته پایانی: سپیدرود در تهران

پدیده - هفته ۲۹: سپاهان در مشهد / هفته پایانی: ماشین‌سازی در تبریز

تراکتورسازی - هفته ۲۹: پارس جنوبی در تبریز / هفته پایانی: فولاد در اهواز

در دو دیدار باقیمانده تیم‌های مدعی قهرمانی و کسب‌کننده سهمیه لیگ قهرمانان نام تیم‌های ماشین‌سازی و پارس جنوبی دو بار تکرار شده است و این نشان می‌دهد این دو تیم تبریزی و جمی که وضعیتی خنثی در جدول دارند, نتایج‌شان در این دو هفته بسیار می‌تواند برای معرفی تیم قهرمان و مسافران لیگ قهرمانان آسیا تعیین‌کننده باشد.

در پایین جدول اما به غیر از استقلال خوزستان که با ۱۲ امتیاز سقوطش به لیگ دسته اول قطعی شده است, تیم‌های نفت مسجدسلیمان و سپیدرود رقابت سختی با یکدیگر دارند تا یکی از آنها فصل آینده نیز خود را در لیگ برتر ببیند. در این بین نفت مسجدسلیمان با وجود یک امتیاز بیشتر وضعیت بهتری برای بقا دارد و اگر در دو بازی پیش روی خود به برتری دست پیدا کند در هر صورتی, ماندنش در لیگ را قطعی می‌کند.

تیم فوتبال سپیدرود اما که در بازی هفته گذشته مقابل نفت مسجدسلیمان این فرصت را داشت تا با کسب پیروزی در یک بازی شش امتیازی جایگاهش را با حریف خود عوض کند, به تساوی رسید و حالا برای اینکه مانند فصل گذشته در هفته پایانی، لیگ برتری بماند باید علاوه بر پیروزی در دو بازی نیم‌نگاهی به نتایج نماینده مسجدسلیمان داشته باشد.

البته در یک صورت ماندن نماینده مسجدسلیمان و سقوط نماینده رشت در یک هفته پیش از پایان مسابقات مسجل می‌شود و آن هم این است که نفت در بازی هفته بیست‌ونهم مقابل پیکان به برتری برسد و سپیدرورد نیز در این هفته مقابل نساجی شکست بخورد. البته با این وضعیت اگر سپیدرود در بازی پیش روی خود به تساوی نیز برسد می‌توانیم این تیم را سقوط کرده بدانیم, چراکه اختلاف تفاضل گل دو تیم عدد ۹ را به نفع نفت مسجدسلیمان نشان می‌دهد و سپیدرورد برای اینکه بخواهد در لیگ بماند باید منتظر شکست نفت در هفته آخر و البته پیروزیِ با اختلاف ۱۰ گل خود مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی باشد!

با این وضعیت برای اینکه سپیدرود امیدش به لیگ برتری ماندن در هفته پایانی نیز جریان داشته باشد, فقط باید در هفته آینده سه امتیاز را از آن خود کند و منتظر عدم پیروزی نفت مسجدسلیمان باشد.

جدول رده‌بندی سه تیم انتهایی جدول به شرح زیر است:

۱۴- نفت مسجدسلیمان ۲۱ امتیاز - تفاضل گل: ۱۷-

۱۵- سپیدرود رشت ۲۰ امتیاز - تفاضل گل: ۲۶-

۱۶- استقلال خوزستان ۱۲ امتیاز - تفاضل ۲۵-

دیدارهای تعیین‌کننده دو تیم در خطر سقوط در دو هفته پایانی لیگ به شرح زیر است:

نفت مسجدسلیمان - هفته ۲۹: پیکان در تهران / هفته پایانی: ذوب‌آهن در مسجدسلیمان

سپیدرود رشت - هفته ۲۹: نساجی در رشت / هفته پایانی: استقلال در تهران

رقابت‌های دو هفته پایانی لیگ برتر فوتبال به طور همزمان در ساعت ۲۱:۳۰ روزهای ۲۱ و ۲۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس