کد خبر 956879
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
صادرات روزانه ۱.۵۷ میلیون بشکه ای نفت ایران به آسیا در مارس ۲۰۱۸

با توجه به کاهش سهم ایران در بازار نفت در اثر تحریم ها، می توان با توسعه ظرفیت پالایشی کشور، به سمت بی‌اثرسازی تحریم‌های نفتی حرکت کرد.

به گزارش مشرق، در نوامبر ۲۰۱۸، همزمان با اجرای دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، که صادرات نفت کشور را هدف گرفت، وزارت خارجه آمریکا به منظور پایین آوردن قیمت‌های نفت، به هشت مشتری عمده نفت ایران معافیت موقت شش ماهه اعطا کرد. چین، هند، ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، تایوان و یونان کشورهایی بودند که برای استمرار خرید نفت از ایران، در نوامبر ۲۰۱۷ معافیت گرفته بودند.

بیشتر بخوانید:

در ماه های اخیر مقامات آمریکایی اظهار می‌کردند که معافیت های اعطا شده برای خرید نفت از ایران، بعد از این مدت تمدید نمی شود. لذا با نزدیکی به مهلت مقرر شش ماهه، وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۲ آوریل، پایان معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را اعلام کرد و گفت دیگر هیچ معافیتی در این زمینه به کشورهای دیگر نخواهد داد.

کشورهای یونان، تایوان و ایتالیا حتی قبل از اتمام زمان معافیت‌های فعلی، خرید نفت از ایران را به صفر رسانده بودند. اما دیگر کشورها، نظیر چین، هند و ترکیه، در مقابل این تصمیم دولت آمریکا واکنش های متفاوتی از خود نشان دادند.

چرا نفت ایران به راحتی قابل جایگزینی است؟

هم اکنون ۶۵۵ پالایشگاه در سطح دنیا موجود است که تنها تعداد ۴۰ پالایشگاه بر مبنای نفت خام ایران طراحی شده اند. این پالایشگاه ها در صورتی که نفت خود را از ایران تهیه نکنند، می‌توانند نزدیک‌ترین و مشابه‌ترین نفت خام به ایران را پیدا کرده و با اعمال تغییرات در فناوری پالایشگاه ‌های خود، خوراکی غیر از نفت ایران را جایگزین کنند.

امکان صادرات نفت به کشورهای محدود همواره به عنوان ابزاری مهم برای هدف های تحریمی آمریکا بوده است. به طوری‌که هر بار پس از تحریم های آمریکا چه در دوره ۹۰-۹۱ و چه در دوره جدید، صادرات نفت خام ایران بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر همواره در دوران تحریم که پالایشگاه های خارجی خرید نفت خام خود را از ایران کم کردند، ظرفیت عملکردی پالایشگاه های داخلی افزایش یافته‌است.

در این شرایط، توجه به افزایش ظرفیت پتروپالایشی کشور، می‌تواند بهترین گزینه برای بی اثرسازی تحریم های نفتی علیه کشور باشد.

با توسعه پتروپالایشگاه ها و فراورش نفت در داخل کشور و تبدیل آن به زنجیره‌ایی از فراورده های شیمیایی و سوخت، می‌توان تک محصول نفت خام را به بیش از ۱۰۰ محصول شیمیایی تبدیل کرد و مشتریان ایران را از ۴۰ مشتری به بیش از چند هزار مشتری در قالب شرکت های کوچک و بزرگ و مستقر در تمام کشورهای دنیا رساند که تحریم ‌پذیری آن ‌ها بسیار سخت ‌تر از نفت خام خواهد بود.

منبع: مقاومتی نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    32 1
    اساسا این سوال وجود داره که چرا در این چندین سال هیچ پالایشگاه نفتی در کشور ساخته نشده آیا دست مافیای واردات بنزین در کار بوده و.یا.... اگه ظرفیت پالایشگاهی کشور بالا بود خیلی راحت میشد فرآوردهای نفت را جایگزین فروش نفت خام کرد چون فروش فرآورده های نفت خام به خصوص سوخت های مثل گازوئیل و انواع بنزین را میشود در بازار فروخت
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      5 13
      ستاره خلیج فارس پس چی بود ؟
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      6 6
      هر چی الان هست مال دولت محمود هستش حتی همین ستاره خلیج فارس اون زمان ساختش شروع شد و این آقایون پز قبلی ها رو میدن
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    27 0
    البته اگه بعضی مدیران کم کار تلاش بکنن و بعضی دیگر خیانت نکنن
  • ایرانی IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    37 0
    زودتر ازینا باید اینکارو میکردیم. این ینی با این همه عقلا یه دور اندیشی ساده نداشتیم!
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    16 0
    مشکل ما در کاهلی مسئولین امر است همین . والا راه حل کم نیست متخصص هم کم نداریم .
  • من من IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    0 0
    وقتی نویسنده چنین تحلیلی نمیدونه دوره اول تحریمها 90 تا 94 بوده.. ادم دیگه چی بگه؟ از سال 90 تا زمان اجرایی شدن برجام ( نه امضا) میزان نفت ایران زیر یک میلیون بشکه بود و ایران حق دسترسی بانکی هم نداشت.. در توافق ژنو فقط سطح محدودیت امریکا فریز شد در سال 92.. نه اینکه صادرات ایران برگرده بالای یک میلیون.. ایران نزدیک چهار سال با فروش نفت زیر یک میلیون بشکه در روز و حتی در اواخر دوره با نفت نزدیک 40 دلاری به حیاتش ادامه داد!
  • amir IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    2 3
    واقعااین تحریم هامی تواندبسیارسازنده باشد
  • بابک IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    2 0
    واقعا ادم نمیدونه کدوم حرف حقیقت حقیقت اونیه که الان تو سایت نوشتی الان که دیدی نفت ایران راحت قابل جایگزینیه ولی بارها تو همین سایت نوشته بودین نفت ایران قابل جایگزینی نیس ای کاش در اخبارتون یکم از اولش شفافیت بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس