کد خبر 956749
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱
صیادمنش

به بهانه‌ی لژیونر شدن احتمالی اللهیار صیادمنش در انتهای فصل، چند انتقال بزرگ لیگ ایران به خارج از کشور را بررسی کرده‌ایم.

به گزارش مشرق، اللهیار صیادمنش با درخششی که در جام جهانی نوجوانان داشت، نام خود را در فوتبال ایران مطرح کرد. او که قبل از جام جهانی با باشگاه سایپا قرارداد امضا کرده بود، بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان توانست برای لیگ هجدهم به باشگاه استقلال تهران بپیوندد و حالا در آستانه‌ی لژیونر شدن قرار دارد. به گفته‌ی مسوولان باشگاه استقلال چند باشگاه خارجی از جمله فنرباغچه ترکیه خواهان به خدمت گرفتن صیادمنش هستند و به نظر می‌رسد مبلغ خوبی هم برای به خدمت گرفتن این مهاجم جوان باشگاه استقلال، پرداخت می‌کنند. لژیونر شدن صیادمنش و سودآوری‌ای که این بازیکن برای باشگاه استقلال خواهد داشت بهانه‌ای شد تا چند انتقال بزرگ باشگاه‌های ایرانی که سودآوری خوبی برای آن‌ها داشته را بررسی کنیم. در این گزارش مبلغ انتقال بازیکن‌ها به یورو تبدیل شده است تا همه‌ی انتقال‌ها با یک واحد پولی باشد.

قرارداد هوشمندانه

۶ ماه بعد از درخشش مهدی مهدوی‌کیا در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و گل پیروزی‌بخشی که در بازی قرن به آمریکا زد، این بازیکن باشگاه پرسپولیس لژیونر شد. فرستادن مهدوی‌کیا به آلمان، سود فوق‌العاده‌ای برای پرسپولیسی‌ها داشت و او با یک قراداد هوشمندانه راهی آلمان شد. مهدوی‌کیا ابتدا قرضی به بوخوم رفت، سپس به هامبورگ منتقل شد و در مرحله اول، پرسپولیس ۱.۲۵ میلیون یورو گرفت. یک سال بعد قرارداد او با ۲.۲۵ میلیون یورو تمدید شد تا با این سبک بازیکن فروختن عابدینی مدیرعامل وقت باشگاه، پرسپولیس در دو مرحله از قرارداد مهدوی‌کیا با هامبورگ به منفعت مالی برسد. مهدوی‌کیا در آلمان، تبدیل به یکی از مهمترین بازیکنان تیم و دومین خارجی محبوب تاریخ باشگاه شد. سال‌ها بعد مهدوی‌کیا بازیکن با اخلاق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در مورد مبلغی که از انتقال او به باشگاه پرسپولیس رسید، گفت: «پرسپولیس از درآمد انتقال من خرج یک، دو سال خود را در آورد».

بیشتر بخوانید:

غیبت مشکوک دو استقلالی مقابل الدحیل

 

دو انتقال به تیم‌های عربی

پژمان منتظری مدافع ملی‌پوش باشگاه استقلال تهران در نیم فصل دوم لیگ سیزدهم این تیم را ترک کرد و با قرار داد ۱.۱ میلیون یورویی به باشگاه ام‌صلال قطر پیوست. به گفته‌ی مسوولان وقت باشگاه استقلال، حدود ۲۰ درصد از مبلغ قرارداد انتقال منتظری به باشگاه قطری، به استقلال رسیده است.

میلاد میداوودی هم در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ از باشگاه استقلال اهواز به باشگاه الاهلی امارات با مبلغ ۸۰۰ هزار یورو پیوست. در آن روزها گفته شد که ۷۵ درصد از این پول را میداوودی گرفته و بخشی از پول هم به باشگاه استقلال اهواز رسیده است.

انتقال ۹۵۰ هزار یورویی

علیرضا حقیقی دروازه‌بان باشگاه پرسپولیس در نیمه‌های فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ با یک انتقال پر سر و صدا به باشگاه روبین کازان روسیه پیوست. مبلغ انتقال حقیقی که با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشت سود خوبی برای سرخپوشان پایتخت به همراه داشت. حقیقی که بعد از آن انتقال حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را هم تجربه کرد، با مبلغ ۹۵۰ هزار یورو از باشگاه پرسپولیس به باشگاه روبین کازان روسیه پیوست. با وجود درآمد خوبی که پرسپولیس در آن سال از انتقال حقیقی بدست آورد، پرونده‌های مختلفی که برای آن‌ها در رابطه با بازیکنان و مربیان خارجی وجود داشت مانع این شد که پرسپولیس بتواند استفاده‌ی مناسبی از فروش حقیقی کند.

بیشترین درآمدزایی برای استقلال

بعد از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و عملکرد قابل قبولی که مجید حسینی مدافع میانی تیم ملی در این رقابت‌ها داشت، باشگاه ترابزون اسپور ترکیه این بازیکن را به خدمت گرفت. از رفتن حسینی به لیگ ترکیه پول خوبی به باشگاه استقلال رسید. آن‌ها توانستند از این انتقال مبلغ ۵۱۷ هزار یورو (حدود ۵۸۰ هزار دلار) از این باشگاه ترکیه دریافت کنند. مبلغی که استقلالی‌ها از انتقال مجید حسینی به ترابزون اسپور بدست آوردند، بیشترین سودآوری این باشگاه از فروش یک بازیکن بوده است. باید دید صیادمنش که صحبت‌های مختلفی در مورد مبلغ انتقال او شنیده می‌شود، برای فصل آینده می‌تواند بیشترین سودآوری را به عنوان یک بازیکن برای باشگاه استقلال داشته باشد یا نه.

انتقال جنجالی

مهدی طارمی که در اوایل لیگ شانزدهم به یک باشگاه ترکیه‌ای پیوسته و دوباره به پرسپولیس برگشته بود و برگشت او به پرسپولیس با محرومیت این باشگاه از دو پنجره‌ی نقل و انتقالاتی همراه شده بود، در نیم فصل دوم فصل گذشته باشگاه پرسپولیس را در یک تصمیم عجیب ترک کرد و به الغرافه قطر پیوست. از بابت انتقال طارمی به الغرافه، باشگاه پرسپولیس ۴۹۲ هزار یورو از این تیم پول گرفت. علاوه بر ۴۹۲ هزار (۵۵۰ هزار دلار) یورویی که پرسپولیسی‌ها از الغرافه گرفتند، باشگاه الغرافه متعهد شد در صورت حضور مهدی طارمی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، پاداش مدت زمان حضور او در این تیم که فیفا بابت حضور طارمی در جام جهانی پرداخت می‌کند را هم به باشگاه پرسپولیس بدهد که با این اوصاف می‌توان گفت پرسپولیس از انتقال جنجالی طارمی به این باشگاه قطری بیش از نیم میلیون یورو درآمد داشته است.

گران‌ترین‌ها

علیرضا جهانبخش که برای فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ از باشگاه آلکمار هلند به باشگاه برایتون انگلستان پیوست با انتقال ۱۹ میلیون یورویی راهی این تیم انگلیسی شد تا گران‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران لقب بگیرد. انتقال ۶.۳ میلیون یورویی اشکان دژاگه به العربی در رده دوم قرار دارد.

خلعت رکوردشکن

گران‌ترین انتقال‌هایی را هم که یک بازیکن از لیگ فوتبال ایران به خارج از کشور داشته است را محمد رضا خلعتبری در اختیار دارد. خلعتبری در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ از باشگاه ذوب‌آهن با مبلغ ۱.۸ میلیون یورو راهی الغرافه قطر شد. البته چون خلعتبری بازیکن آزاد بود پولی از این انتقال به باشگاه ذوب‌آهن نرسید. بعد از خلعتبری هم آندرانیک تیموریان در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ از باشگاه استقلال با مبلغ ۱.۳ میلیون یورو راهی باشگاه الخریطیات قطر شد. آندو هم چون مانند خلعتبری بازیکن آزاد بود، از انتقال او هم پولی به باشگاه استقلال تهران نرسید.

علی کریمی هم دیگر بازیکنی بود که از فوتبال ایران با مبلغی قابل توجه لژیونر شد. او در سال ۲۰۰۱ با مبلغ ۲.۵ میلیون یورو برای ۲ فصل راهی الاهلی امارات شد. البته چون علی کریمی هم بازیکن آزاد بود، باشگاه پرسپولیس پولی بابت حضور او در در الاهلی بدست نیاورد.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس