صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۱۶ اردیبهشت

روزنامه اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز، راه حل خروج از وضعیت فعلی اقتصادی را مذاکره و پذیرش پیش شرط‌های آمریکا جا زده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** برای خروج از بحران باید پیش شرط‌های آمریکا برای مذاکره را بپذیریم!

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «مهدی مطهرنیا» نوشت: «برجام در حال حاضر در یک وضعیت بحرانی بسر می‌برد، همچنین توافق هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ کارکردش را از دست داده است. بنابراین با توجه به آنچه که ایالات متحده آمریکا در رابطه با برجام به درجه انجام رسانید، زمینه‌های همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها دچار اختلال جدی شد. همواره گفته می‌شود که آمریکا یک کشور در جهان محسوب می‌شود و به اندازه یک کشور قدرت دارد، اما مقوله برجام نشان داد که ایالات متحده آمریکا زمانی که از برجام خارج شد تمامی اثرات ناشی از برجام نیز با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، برای ایران مسدود شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تصمیم‌گیران می‌بایستی بیندیشند که آیا می‌خواهند در ارتباط با مساله ایالات متحده آمریکا به ادامه بحران کنونی استمرار بخشیده و یا اینکه با اراده جدی به سمت فضای جدی مثبت به منظورحل این بحران حرکت کنند. شواهد و قراین طی ماه‌های گذشته نشان داده است که تهران به دنبال حل و فصل مساله بوده و این گزینه را با سفر دکتر ظریف به آمریکا دنبال کرد. اما پاسخی که از آنجا گرفته شد با توجه به نشانگان موجود پاسخ مثبتی نبود و اکنون وضعیتی که شاهد تحریم‌های فشرده‌تری هستیم که طی روزهای گذشته از سوی واشنگتن علیه تهران وضع شد نشان دهنده آن است که آمریکا عظم جدی دارد تا ایران را در وضعیتی قرار دهد که یا در تقابل با ایالات متحده قرار گرفته و یا اینکه پیش شرط‌های ورود به مذاکره در ایران پذیرفته شود».

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که با خروج آمریکا، برجام کارکرد خود را از دست داد. این ادعای مضحک در حالی است که برجام از همان روز اول اجرا- دی ۹۴- در دولت باراک اوبامای مؤدب! و باهوش! کارکرد خود را از دست داد. اوباما تنها به فاصله ۲۴ ساعت از آغاز اجرای برجام، با وضع تحریم‌های جدید، این توافق را نقض کرد. دولت اوباما در دوران پسابرجام، تحریم ضدایرانی آیسا و قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید و قانون محدودیت ویزا را نیز تصویب کرد.

مقامات ارشد دولت روحانی از همان ماههای ابتدایی اجرای برجام بارها تاکید کردند که هیچ دستاوردی از این توافق عاید ایران نشده است.

این روزنامه اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز، راه حل خروج از وضعیت فعلی اقتصادی را مذاکره و پذیرش پیش شرط‌های آمریکا جا زده است. این در حالی است که شروط آمریکا- مشهور به شروط ۱۲ گانه- مبتنی بر توقف کامل توان موشکی، توقف مبارزه با گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه توسط ایران، توقف فعالیت‌های علمی و در نهایت تسلیم شدن کامل مقابل آمریکاست.

طیف اصلاحات هیچ اعتقادی به توان داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی و پیشرفت کشور ندارد و همواره نسخه ضعف و ذلت می‌پیچد. این طیف پیش از این مدعی بود که با توافق هسته‌ای، فتح الفتوحی بزرگ رخ داده و همه مشکلات کشور رفع می‌شود اما در نهایت هم در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد و هم سفره مردم کوچک شد.

** رفتار قبیله‌ای اصلاحات در واکنش به حکم فریدون!

روزنامه سازندگی - متعلق به حزب کارگزاران به مدیرکلی «کرباسچی» - در گزارشی با عنوان «حسین فریدون: اعتراض دارم» نوشت: «نکته قابل توجه در مورد محکوم شدن حسین فریدون در دادگاه بدوی که ۱۴ اردیبهشت خبر آن اعلام شد این است که همیشه یک دلیل متهم کردن او، تخریب رئیس جمهور بود و مخالفان در مقاطع خاصی مانند مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست جمهوری بحث حسین فریدون را در افکار عمومی بولد می‌کردند. اما در حال حاضر با توجه به اینکه دولت در کشور در موضع ضعف قرار دارد و مقابله با تحریم‌ها و دشمنان خارجی اختلافات داخلی را تا حدی به حاشیه برده است، چرا اعلام حکم حبس حسین فریدون به عنوان نزدیک‌ترین فرد به رئیس دولت در این تاریخ صورت می‌گیرد؟».

جریان اصلاح طلب در موضوع مفاسد اقتصادی و دیگر موضوعات مرتبط همواره به صورت قبیله‌ای رفتار می‌کند. بر همین اساس اگر فرد مورد نظر از حزب و طیف سیاسی خودشان باشد، محکومیتش را نقد کرده و علیه قوه قضاییه فضاسازی می‌کند و اگر فرد مورد نظر به طیف سیاسی خودشان تعلق نداشته باشد، محکومیت آن فرد را در بوق و کرنا کرده و از اقدام دستگاه قضا تمجید می‌کنند!

چندی پیش «فائزه هاشمی» گفته بود: «در نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

** مردم، کارنامه دولت را نتیجه سیاست‌های اصلاح طلبان می‌دانند

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «امروز کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به دست اصلاح‌طلبان داده شده و بخش کثیری از جامعه اقدامات این دولت را نتیجه سیاست‌های اصلاح‌طلبان می‌دانند».

چندی پیش «مصطفی ایزدی» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «اصلاح‌طلبان بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند. اگر بخواهند دولت و آقای روحانی را به طور کامل رها کنند، دیگر در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، نمی‌توانند از فرد دیگری حمایت کنند. چرا؟ به این دلیل که مردم خواهند گفت که اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت کردند تا رأی بیاورد، اما میانه راه او را تنها گذاشتند! مردم این مسائل را می‌دانند و خواهند فهمید. از سویی هم اگر بخواهند با تمام توان و پتانسیل خود از روحانی حمایت کنند، عملکردها و نمرات منفی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان نوشته خواهد شد و باید پاسخگو باشند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • عرطش عیران IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    7 30
    مهمون دارید ناوگروه اومده خلیج فارس خوش بگذره خخخ .
    • حامد IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      30 1
      ۴۰ ساله هستن خودت هم که مینویسی خلیج فارس !!!!!۱
    • عرطش عیران IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      0 2
      15:30 اسمش اشتباه شد .
    • علی IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      19 1
      خودتو اماده کن واسه سربازان اربابت ما که شهادت را از مولایمان حسین یاد گرفتیم .ننگ بر این زندگی که شما دارید
    • سید IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      16 0
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      12 3
      امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      17 1
      باشه خبردار شدیم، منتظرش هستیم ، شلوارتو کثیف نکن، ما آماده ایم
    • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      1 0
      منتظر غرق شدن عرباب فرعونی ات بنشین
    • حسین IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      2 0
      آخرین باری که اومدن مجبور شدن دستاشونو بزارن رو سرشون و زانو بزن،در حالی که خودشونو خیس کرده بون
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    28 2
    شما ها سی سال دارید مذاکره می کنید هیچ غلطی نکردید
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      13 0
      برجام کلا"کشک بود.
  • DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    30 0
    هیچ پیش شرطی پذیرفته نخواهد شد بیخود دلتون رو صابون مالی نکنید!
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      14 0
      بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست .
  • AE ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    31 1
    نه آمریکا می‌تونه غلطی بکنه نه شما که تا تقی به توقی میخوره از مذاکره واینجور اراجیف حرف میزنید.
  • SE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    22 1
    شما ها خودتون را حلق آویز هم کنید یانکی های گاو چران راضی نمشوند آنها بردگی ایران را میخواهند
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    15 1
    "جنگ نخواهد شد ، مذاکره نخواهیم کرد "
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      0 0
      پس ملت چکار کنند اخوی ؟ زیر این همه مشکلات له شدیم . مگه چقدر زندگی میکنیم ؟
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    15 0
    ظاهرا گروهی طبق برنامه مشخص هر بار به یک ماده غذایی حمله کرده و با احتکار آن را بالا می برند پیاز ماکارونی ووو و اگر دقت کردید پیاز هایی که بعد از گرانی به بازاز می آمد همه معلوم بود دپو شده اند و جوانه زده و سر بریده بودند و این گروههم جیب خود را پر می کنند و هم سیاستهای دشمن را اجرایی می کنند باید اینها شناسایی شوند
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    17 0
    آمریکایها در خلیج فارس به دنبال جای امن برای درگیر نشدن با ایرانیها مگردنند مثل پشه له شان میکنیم
  • تمشکال IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    1 0
    عافیت طلبان امروز وقتی رنگ می بازند به سرخوردگی های 40ساله امریکا از ایران در منطقه اصلا توجه ندارند و فکر می کنند همه چیز با تحریم و یک ناو تمام است . بهتر است با این نوع حرف نزدن ها گرا به دشمن ندهید
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    1 0
    باید ببینیم اونهای که نطر منفی دارند واونهای که نطر مثبت دارند-ابشخور وامتیازات ودرامد وهزینه واموال واملاک وخونه وخودرو تغذیه وپوشاک و.‌.‌چطوریه؟
  • بهزاد US ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    1 0
    هرکسی که این جور فکر میکنه باید دستگیرشون کرد و تحویل تروریستهای داعشی دادشون. اگر زنده موند پس از خودشونند. اگر کشتنش پس کار درستی کردند. فقط ادمهای نادان و بیعقل اینجور تفکراتشونه که نوکر و دستنشانده امریکا باشند.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    1 0
    الحمدلله امریکا را زیر پایمان له کرده ایم . در عوض بعضی زرد کرده اند . انشاالله زیاد نمانده به کوری چشم امریکا دوست ها امریکا را از منطقه بیرون کنیم بعد هم حساب اونایی که سر در اخور امریکا دارند برسیم انشاالله . ما ارزویمان نبرد باامریکاست .
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    1 0
    بچه های دهاتمان هم امریکا را به فلان هم حساب نکردند ولی بعضی زردکی شدند . مردن مردن است بدیخت ها ذلت دیگه برای چی است مگر اخرش شما نمی میرید پس چرا این قدر خفت و ذلت
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    0 2
    این که اکثریت اصلاح طلبان نوکر امریکا هستند مطلب تازه ای نیست. فعالیت های حزبی و جاسوسی ان ها هم در ایران هیچ وقت خلاف و ممنوع نبوده است. تنها چپ گرایان و بانوان بی حجاب در این کشور گناه کار و زندانی و اعدام می شوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس