شفر و برانکو و کی روش

هنوز مهر دادگاه فیفا پای پرونده‌های بازیکنان و مربیان خارجی شاغل در فوتبالمان خشک نشده یک پرونده دیگر به دادگاه CAS تحویل می‌شود اما باز هم وزارت ورزش سفارش مربی خارجی می‌دهد!

سرویس ورزش مشرق – در حالی که باشگاه پرسپولیس تازه از بند مشکلات مربوط به پرونده مانوئل ژوزه رها شده بود دیگر باشگاه وزارت ورزش و جوانان (استقلال) با درایت مدیران منصوب از سوی وزیر ورزش به سراغ ماجرایی دوباره با یک مربی سن و سال دار خارجی رفتند!

وینفرد شفر که ثابت کرده بود مربی اهل مصالحه و مداراست را در آستانه اتمام فصل به بدترین شکل ممکن از کار برکنار کرده و حالا باید منتظر عواقب این رفتار باشند.

حتی اگر یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری که برای فصل بعد تعهد داده اند را به این مربی پرداخت کنند تا کار به شکایت رسمی نکشد، باز هم این انتقاد به مسئولان وزارت ورزش وارد است که چرا باید از بودجه دولتی یا حتی منابع درآمدزایی که می‌توانند برای رشد فوتبالیست‌های جوان باشگاه استقلال هزینه کنند پول زحمت نکشیده فصل بعد شفر را پرداخت کنند؟

بیشتر بخوانید:

ماجرای ۲۰۰ هزار دلار گم شده و دخالت وزیر در قرارداد «شفر»

اتفاق دیگر موازی با این موضوع، برکناری زلاتکو کرانچار از سمت سرمربیگری تیم فوتبال امید ایران بود. وقتی به بهانه گرانی قیمت دلار و کمبود بودجه برای پرداخت پول سرمربی کروات تیم امید (که به سختی توانست به دور بعدی مقدماتی المپیک ۲۰۲۰ توکیو راه پیدا کند) او را از کادر فنی کنار می‌گذارند؟ مربی که گفته می‌شود از کل ۳۰۰ هزار دلار رقم قراردادش فقط ۱۵۰ هزار دلارش را دریافت کرده و ۵۰ درصد پولش پرداخت نشده است!

عجیب‌تر از این موضوع انتقاد مدیران وزارتخانه از گرانی قیمت ارز و توصیه به مدیران باشگاه‌ها برای استفاده از مربیان وطنی است. کما اینکه اخبار درگوشی از هر دو باشگاه سرخابی پایتخت حاکی از آن است که فصل بعد به جای برانکو و شفر، دو مربی داخلی سرشناس و محبوب بین طرفداران هر دو تیم هدایت آنها را در دست خواهند گرفت!

سوال روز در چنین شرایطی جستجوی مسئولان فدراسیون فوتبال برای پیدا کردن سرمربی خارجی کارنامه دارِ بهتر از کی روش است. موضوعی که پیش از هر فردی، مدیر روابط عمومی وزارت ورزش با توئیت کردن اسامی زین الدین زیدان، خوزه مورینیو و یورگن کلینزمن به آن دامن زده و رؤسای فدراسیون فوتبال نیز پیرو همین تفکر مدعی شدند یکی بهتر از کی روش را به خدمت خواهند گرفت!

آیا صرفاً نشستن یک سرمربی نامدار و با رزومه روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران تضمینی برای همه اتفاقات خوب در فوتبال است؟ آیا در جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا چین با لیپی، امارات با زاکه رونی، فیلیپین با اریکسون، عربستان با پیتزی، ایران با کی روش و …تیم هایی مشابه با اینها دستشان به جام قهرمانی رسید؟ تا پیش از به صدا درآمدن سوت فینال، چه کسی فلیکس سانچز اسپانیایی سرمربی تیم ملی قطر را در عالم سرمربیگری می‌شناخت؟

در وزارت ورزش هم به همان اندازه محاسبات دقیق و برنامه ریزی منظم در رسیدن به نتیجه کم خطر و دقیق تأثیرگذار است که در وزارت راه و شهرسازی گروهی برای ساخت یک پل یا حفر تونلی در دل کوه، ماه‌ها و بعضاً سال‌ها تحقیق و بررسی می‌کنند. این تصور که ورزش مقوله‌ای عمومی است و سطحی‌تر از پل سازی و محاسبه توان مقاومتی آن برابر عبور و مرور خودروهای سبک و سنگین از زیر و رویش، موجب می‌شود تا گروهی در وزارت ورزش و جوانان به دلیل گرانی ارز یک مربی خارجی را از یکی از تیم‌های رده ملی فوتبال اخراج کنند و در اتاق بغلی گروهی دیگر دنبال یک مربی نامدار که قطعاً ارزان قیمت نیست بگردند!

با این طرز تفکر و نگاه عامی به مقوله ورزش حالا حالاها باید فیلم قهرمانی‌های ورزشی کشورهای همسایه در رده‌های ملی و باشگاهی دور و نزدیک را از طریق تلویزیون ببینیم و حسرتی به حسرت‌های قبلی خود و فرزندانمان اضافه کنیم. شاید هم متولیان ورزش کشور به دنبال یک مربی خوب خارجی هستند که پولش را به ریال دریافت کند!؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    7 1
    تو همه چی ادعا داریم بعد در کنسرو نمی تونیم تولید کنیم اینو میگیم االن نیگد موشک تولید می کنیم فلان بسان اره بخش نظامی خوب پیشرفت کرده ولی جاها دیگه وحشت نا ک عقب افتاده است
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    8 1
    جالبه حاضر نیستیم برای هیئت علمی دانشگاه های فنی و مهندسی اساتید خارجی بیاریم و برای تربیت متخصص هزینه بپردازیم اما برای یک توپ بازی مضحک بنام فوتبال اینچنین ریخت و پاش میکنیم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس