کد خبر 956586
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
واکنش جان بولتون به جشن ۴۰ سالگی انقلاب

مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای که برخی کارشناسان کشورش آن را صرفا «برای ارعاب ایران» توصیف کردند، از اعزام ناوگروهی رزمی به منطقه خبر داد اما تأکید کرد که کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست.

به گزارش مشرق، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد امروز دوشنبه در بیانیه‌ای از اقدام تحریک‌آمیز کشورش در اعزام یک ناوگروه رزمی به غرب آسیا خبر داد اما اعلام کرد که کشورش تمایلی برای جنگ با ایران ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این بیانیه (که وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید منتشر کرد) از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه (استقرار) فرماندهی مرکزی آمریکا (غرب آسیا / خاورمیانه) خبر داد و ادعا کرد علت آن «مجموعه‌ای از نشانه‌ها و هشدارهای نگران‌کننده روزافزون» است.

بیشتر بخوانید:

بولتون در این بیانیه تحریک‌آمیز گفت: ایالات متحده برای جنگ با رژیم ایران تلاش نمی‌کند اما برای هر حمله‌ای، چه از طرف نمایندگانش، چه از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا از طریق نیروهای متقارن باشد، آماده است».

این بیانیه چندی پس از آن صادر شده که آمریکا در تلاش خود برای کنار زدن دولت قانونی در ونزوئلا که برخی از آن به نام کودتای نافرجام یاد کرده‌اند، ناکام مانده است. برخی کارشناسان این بیاینه بولتون را تلاش بولتون برای نوعی بازسازی اعتبار دانسته‌اند.

همچنین «ایلان گلدن‌برگ» مدیر بخش امنیت خاورمیانه در اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در توییتی در این باره نوشت: «اعزام یک ناوگروه به سنتکام، اقدام غیرمعمولی نیست و احتمالاً اقدامی عادی بوده که از مدت‌ها قبل برنامه آن چیده شده است. ادبیات آتش‌افروزانه بولتون، غیرمعمولی و تحریک‌آمیز است البته حدس من آن است که این موضوع یک فرصتی برای تلاش به منظور ارعاب ایرانی‌ها است نه چیز بیشتر».

بیانیه مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین بعد از آن منتشر شد که روز گذشته دو منبع آگاه آمریکایی گفتند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری، تحریمی جدید علیه ایران وضع خواهد کرد.

دولت ترامپ از زمان روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۱۷، اعمال فشار بر ایران را در دستور کار خود قرار داده است و در یکی از گام‌های نخست، از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) خارج شد. یک سال بعد، دولت ترامپ در اقدامی بی‌سابقه و غیرمتعارف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. ایران نیز در اقدامی متقابل، نیروهای فرماندهی مرکزی آمریکا را در لیست گروههای تروریستی قرار داد.

بولتون در بیانیه امروز خود مدعی است که این تصمیم واشنگتن با هدف ارسال «پیام صریح و بدون تردید» نیت آمریکا در قبال تهران اتخاذ شده است. بولتون مدعی شد: «آمریکا در حال استقرار ناوگروه ضربتی یو.اس.اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکنی در منطقه فرماندهی مرکزی آمریکا است تا یک پیام صریح و بدون تردید به رژیم ایران ابلاغ کند مبنی بر اینکه هرگونه حمله به منافع آمریکا یا همپیمانان این کشور با بی‌رحمی روبرو خواهد شد (پاسخ داده می‌شود)».

سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در سخنانی که اخیراً از او منتشر شد، از اصرار سران آمریکا بر اجتناب از درگیری با ایران خبر داد و گفت، آنها معتقدند که نباید در این مقطع حتی به صورت نقطه‌ای با ایران درگیر شد زیرا ممکن است این درگیری به جنگی بی‌پایان کشیده شود و منافع آمریکا را به خطر بیندازد. او تأکید کرد که این امر، تحلیل نیست و اطلاعات موجود آن را تأکید می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    6 3
    ولی ماهستیم
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    14 1
    دنبال جنگ نیست ؟! پس این اوضاعی که الان هست منگه ؟! والله زمان جنگ ایران و عراق هم اینجور مواد غذایی روز به روز گران نمیشد . سفره مردم روز به روز کوچکتر می شود . این قحطی دوران جنگه دیگه
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    4 0
    قوی ترین کشوری که امریکا باهاش جنگیده ویتنام بوده!!!!!!!
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      0 6
      آلمان و ژاپن بودن. عراق جنگ اول خلیج فارس هم کم چیزی نبود، که با حداقل تلفات فتح شد.
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      0 0
      پس صدام چی؟
  • MD ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    5 0
    آقاجان بولتون اگربخوای باایران بجنگی ازداخل کشورت ملت آمریکا باشمامی جنگد.یقین داشته باش شاهدجنگ داخلی درآمریکاخواهی بود
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    8 0
    سیبیلو مال این حرفا نیستی! ...
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    3 0
    نباید هم باشید .ما آمریکا را زیر پا می گذاریم بفرمایش امام.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    0 0
    اینقدر جنگ جنگ نکنید اونوقت میگن بعضیها در ایران از جنگ می ترسن
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    1 0
    من میگم یه شب که خوابه، بریم سیبیلاشو از ته بزنیم، تعادلش بهم بخوره.
  • ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
    0 0
    نميتونيد بجنگيد اگه ميتونستيد40 ساله يه لحظه درنگ نميكرديد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس