کد خبر 956447
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۶
ترامپ و بولتون و پمپئو

شکست شورش هفته گذشته در ونزوئلا که برخی از آن با عنوان کودتا یاد می کنند عاملی شده تا «دونالد ترامپ» گزینه احتیاط را چاشنی کارهای خود در قبال این کشور کند.

به گزارش مشرق، شورش هفته گذشته در ونزوئلا در حالی شکست خورد که آمریکا سرمایه گذاری ویژه‌ای بر روی آن داشت اما به نتیجه نرسیدن آن بیش از آنکه موجب ناراحتی «خوان گوایدو» و همراهانش شود موجب دلسردی مقامات کاخ سفید شد.

یکی از دلایل سرمایه گذاری آمریکا بر روی این شورش اظهاراتی بود که گوایدو به عنوان رهبر مخالفان بیان کرده و مدعی شده بود که شمار قابل توجهی از فرماندهان ارتش ونزوئلا قصد پیوستن به وی را دارند.

بیشتر بخوانید:

سند دیگری از حماقت آمریکایی‌ها

بیان این گونه اظهارات موجب شده بود تا کاخ سفید که اختیار تحولات ونزوئلا را به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» وزیر خارجه، سپرده محقق شدن رؤیای براندازی حکومت قانونی ونزوئلا را قطعی بداند.

اما شکست شورش روز سه شنبه موجب شد جرقه بدگمان شدن ترامپ به محور بولتون- پمپئو زده شود. در همین رابطه سی ان ان با انتشار گزارشی از دستور ترامپ برای محتاط عمل کردن در خصوص تحولات ونزوئلا خبر داده است.

دستور ترامپ برای احتیاط در خصوص تحولات ونزوئلا در حالی صادر شده که در هفته‌های گذشته مقامات کاخ سفید به تندترین روش ممکن در خصوص ونزوئلا صحبت کرده و مقامات ارشد دولت آمریکا نیز مدعی بودند که تمام گزینه‌های واشنگتن در قبال ونزوئلا روی میز هستند. در این میان حتی خبرهایی نیز در مورد احتمال مداخله نظامی در ونزوئلا منتشر شده بود.

هر چند ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود از مخالفت با جنگ سخن می‌گفت اما عملکرد محور بولتون-پمپئو نشان می‌دهد که آنها ترامپ را به سمت جنگی ناخواسته سوق می‌دهند.

اگر گزارش سی ان ان در مورد بدگمان شدن ترامپ به بولتون و پمپئو درست باشد این وضعیت را باید آغازی بر افول ستاره این دو چهره جنگ طلب در کاخ سفید دانست.

ترامپ که از زمان آغاز دوره ریاست جمهوری نشان داده هیچ ابایی از برکنار کردن زیردستان خود ندارد باید دید چه رویکردی را در قبال این دو نفر در پیش می‌گیرد.

کره شمالی و شکست تلاش‌های ترامپ

اما در میانه هیاهوی ونزوئلا صبح شنبه اعلام شد که کره شمالی اقدام به شلیک چند موشک به سمت دریای ژاپن کرده است. شلیک این موشک‌ها در حالی انجام شد که پیونگ یانگ در هفته گذشته نسبت به شکست مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای به آمریکا هشدار داده بود.

علاوه بر آن کره شمالی خواستار آن شده بود که پمپئو دیگر در مذاکرات میان کره شمالی و آمریکا حاضر نباشد.

اگر مذاکرات خلع سلاح کره شمالی به نتیجه نرسد این یک شکست بزرگ برای ترامپ در زمینه سیاست خارجی محسوب خواهد شد. ترامپ که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق ایالات متحده، را به دلیل اختلاف نظر با وی در خصوص کشورهایی همچون کره شمالی و ایران کنار گذاشته بود باید دید در صورت شکست مذاکرات خلع سلاح با کره شمالی چه رویکردی را در قبال پمپئو در پیش می‌گیرد.

شواهدی که ترامپ باید جدی بگیرد

تحولات یک هفته اخیر ونزوئلا، اقدام کره شمالی در شلیک موشک و تهدید به شکست مذاکرات خلع سلاح و هشدار «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با رسانه‌های آمریکا به ترامپ در خصوص «گروه B»، مواردی هستند که توجه نکردن به آنها رئیس جمهور آمریکا را با شرایط سختی در سال آخر ریاست جمهوری مواجه می‌کند.

ظریف در هفته گذشته و در سفر به آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفته بود: دونالد ترامپ تمایلی به جنگ ندارد اما «گروه ب» شامل بی‌بی نتانیاهو، جان بولتون، بن‌سلمان و بن‌زائد در تلاش‌اند که به تنش‌های ایران و آمریکا دامن بزنند و دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به سوی جنگ با ایران ببرند.

ترامپ از چندی دیگر وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ می‌شود و باید بخشی از توان خود را صرف پاسخگویی به انتقادهای نامزدهای دموکرات از خود بکند. بدون شک سیاست خارجی و اقدام ترامپ در خروج از پیمان‌های بین‌المللی همچون برجام و توافق آب و هوایی پاریس یکی از محورهای حمله به ترامپ در ماه‌های آتی خواهد بود.

در چنین شرایطی شکست در اقدامات انجام گرفته در خصوص ونزوئلا و کره شمالی نیز ترامپ را در تنگای بسیار سختی قرار می‌دهد و وی که نشان داده فرد ریسک پذیری نیست شاید به سرعت دست به تغییراتی در تیم سیاست خارجی خود بزند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    8 39
    دلخوش نباش مشرق جان. کارتون تمومههههههه
    • SE ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      3 1
      باز دوباره خواب پنبه دانه دیدی؟ عمو بولتون جز خار بیابون چیزی جلوت نمی ذاره بیم جان خیالت راحت.
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      0 2
      ساعت 21:19 پرچم آمریکا، خاک به سرت که از وطن پرستی هیچی نمیفهمی. خاک
  • افشین IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    1 0
    زرشکککک
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    0 0
    مرگ بر ترامپ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس