صفحه نخست روزنامه‌های یکشنبه ۱۵ اردیبهشت

طیف اصلاح طلب تازه پس از یکسال- فرصت سوزی- تازه به حرف منتقدان رسیده است. نکته قابل توجه اینجاست که اصلاح طلبان مدعی تسلط به زبان دیپلماسی و مذاکره نیز هستند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** رفع حصر، مطالبه اصلی مردم ایران است!

روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: «بار دیگر موضوع حصر «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و زهرا کاظمی (رهنورد) که ۳ هزارمین روزش را پشت سر گذاشت به موضوع روز و یکی از مطالبات اصلی از دولت، شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای مرتبط با آن تبدیل شد.تردیدی نیست که رفع حصر این «سه‌تن» یکی از مطالبات اصلی و فراگیر اصلاح‌طلبان و پایگاه وسیع اجتماعی آنان از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ بود. با اینکه پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان طی این مدت نزول داشته، با این همه رفع حصر هنوز یکی از مطالبات اصلی بخش قابل توجهی از مردم ایران است. از سوی دیگر رفع حصر می‌تواند رضایت و امیدواری همین بخش قابل توجه را به آنان بازگرداند و در چنین شرایطی که مشکلات و معضلات داخلی خارجی از هرسو گریبان مردم را گرفته، بهترین راه برای همبستگی و وفاقی است که این روزها مسئولان فقط حرف آن را می‌زنند و در حوزه عملگرایی، عملاً چیزی دیده نمی‌شود».

چندی پیش «محمود صادقی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «به یاد دارم در زمان انتخابات هر شهر و شهرستانی که می رفتیم بحث حصر و ایجاد گشایش در آن از جمله مطالبات اولیه و اساسی مردم بود. در حال حاضر هم وقتی در مراسم و جمع های دانشجویی حاضر می شوم، می بینم که بحث حصر همچنان از جمله مطالبات اساسی دانشجویان است. اما در عین حال وقتی بحث معیشت و مشکلات اقتصادی مردم مطرح شده و تا این حد جدی می شود، طبیعی است که دیگر مسائل زیر سایه آن قرار گرفته و اولویت ها به نحوی جابجا شوند و تغییر کنند. در مجموع اما همچنان فکر می کنم بحث رفع حصر هم از جمله مطالبات جدی مردم است».

اکنون و در شرایطی که مردم با مشکلاتی از جمله گرانی اقلام ضروری، افزایش سرسام آور اجاره بهای مسکن، حقوق معوقه بخشی از کارگران، رکود در واحدهای تولیدی، اشتغال، مهیاکردن مقدمات ازدواج، افزایش سرسام آور قیمت خودرو و مسکن و لوازم خانگی و مواجه هستند، نمایندگان فراکسیون امید و رسانه های اصلاح طلب، رفع حصر سران فتنه را به عنوان مطالبه جدی مردم جا می زنند!

چندی پیش «عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات گفته بود: «برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی حتی مانند رفع ‏حصر ‏‏‏کمتر مطرح ‏است، هیچکس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در ‏خانه دارد، اولویت ‏‏اولش ‏رفع حصر باشد».

«عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات نیز چندی پیش گفته بود: «اگر از هزار خانواده اولویت‌هایش را بپرسیم، قطعاً بین رفع حصر و رفع بی‌کاری به رفع مشکل بی‌کاری تأکید می‌کند».

** اگر بیش از اندازه قوی شویم، آمریکا به ما حمله می کند!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «جنگ می شود یا نه؟» به قلم «حسین علایی» نوشت: «از دیدگاه نظری (تئوریک)، در چهار حالت امکان وقوع «جنگ محدود» آمریکا با ایران بسیار جدی می‌شود:

۱- تضعیف «قدرت دفاعی» و کاهش ظرفیت «پاسخ‌گویی مؤثر» جمهوری اسلامی؛ به‌گونه‌ای که امکان «پیروزی سریع» را برای ارتش آمریکا فراهم کند

۲- قدرت‌گرفتن بیش از حد ایران؛ به‌گونه‌ای که توانمندی‌های جمهوری اسلامی برای آمریکا و اسرائیل به صورت «تهدیدی بالفعل»، جدی تلقی شده و با جنگیدن با ایران، این نگرانی برای همیشه برطرف شود

۳- اراده جدی ترامپ برای نشان‌دادن ابراز قدرت و به‌دست‌گیری رهبری و مدیریت منطقه خاورمیانه و بهره‌گیری از جنگ برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری

۴- ترکیبی از عواملی که در بالا یاد شد.»

این روزنامه اصلاح طلب در یک تحلیل متناقض و دوگانه از یکسو تاکید کرده است که تضعیف قدرت دفاعی و کاهش ظرفیت پاسخگویی موثر، آمریکا را برای حمله به ایران ترغیب می کند و از سوی دیگر مدعی شده است که اگر بیش از حد نیز قوی شویم، آمریکا به ما حمله می کند!

بررسی رفتار آمریکا- چه در دولت های جمهوری خواه و چه دولت های دموکرات- به دفعات ثابت کرده است که این دولت سلطه گر فقط زبان زور را می فهمد. هر گونه عقب نشینی در مقابل آمریکا، این دولت را بیشتر به گستاخی و زیاده خواهی ترغیب می کند.

رهبر معظم انقلاب- ۲۲ مرداد ۹۷- در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با اشاره به حرف‌های گستاخانه مقامات رژیم امریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره فرمودند: «البته آنها مسئله جنگ را صریحاً مطرح نمی‌کنند اما درصددند با اشاره و کنایه، "شبح جنگ" را ایجاد و بزرگ کنند تا ملت ایران و یا ترسوها را بترسانند…جنگی رخ نخواهد داد چرا که ما مثل گذشته هیچ وقت شروع کننده جنگ نخواهیم بود و امریکایی‌ها هم حمله را آغاز نمی‌کنند چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زیرا جمهوری اسلامی و ملت ایران ثابت کرده‌اند به هر متعرّضی، ضربه بزرگ‌تری وارد خواهد کرد».

** روزنامه حامی دولت: نباید اروپا تصور کند که ایران به هر قیمت در برجام می ماند

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «حق محفوظ واکنش ایران» نوشت: «با گذشت یک سال از کناره‌گیری امریکا از برجام، به نظر می‌رسد که امکانات بالفعل اروپایی‌ها کمتر از آن چیزی بود که ادعا می‌کردند و رفتار اروپا در میدان عمل در این مدت نشان داده که حتی اگر اراده سیاسی داشته باشند ابزار زیادی برای اجرایی کردن این اراده در دست ندارند.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اروپایی‌ها در نوعی هم‌صدایی با امریکا، با مطرح کردن سایر مسائل و قرار دادن آنها در کنار موضوع توافق هسته‌ای، به نوعی برجام را از هسته اصلی خود خارج می‌کنند. یکی از موضوعاتی که در یک سال گذشته به کرات از زبان اروپایی‌ها شنیده شده مساله توانمندی موشکی ایران بوده است و این در حالی است که توان دفاعی ایران از جمله مباحثی نیست که بتوان آن را در چارچوب برجام قرار داد. اروپا و امریکا در حالی در مخالفت با فعالیت‌های موشکی ایران از مذاکره در این باره سخن می‌گویند که این مساله با امنیت ملی ما گره خورده است».

اعتماد در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد اروپایی‌ها چندان مستقل از امریکایی‌ها نمی‌توانند حرکت کنند…طبیعتا اگر یک طرف برجام که ایران باشد از منافع حاصل از آن بهره‌مند نشود، ادامه بقای برجام بسیار سخت خواهد شد…اتحادیه اروپا و امریکا نباید تصور کنند که با هر فشار و با هر کنش منفی که در قبال ایران انجام می‌دهند، ایران کماکان در برجام باقی خواهد ماند. معاهدات و توافقنامه‌ها تا زمانی محترم و قابل اجرا هستند که از سوی طرف‌های امضاکننده به‌طور مساوی مورد احترام قرار گیرد».

طیف اصلاح طلب در سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام، مدعی بود که اروپا در مقابل آمریکا و کنار ایران است. در آن برهه منتقدین سیاست خارجی دولت تاکید داشتند که کارنامه اروپا در توافق سعدآباد و همچنین عملکرد اروپا در برجام -۹۴ تا ۹۷- نشان دهنده این مسئله است که اروپا با آمریکا همصداست و به دنبال خرید زمان برای اجرای برجام های بعدی است.

حالا طیف اصلاح طلب تازه پس از یکسال- فرصت سوزی- تازه به حرف منتقدان رسیده است. نکته قابل توجه اینجاست که اصلاح طلبان مدعی تسلط به زبان دیپلماسی و مذاکره نیز هستند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • پیشگو IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی = شیراز و تهران / اگه نرفتید مذاکره = اصفهان ، مشهد و . . .
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      17 67
      شتر!
    • MD ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      30 76
      مزدور پست به اربابانت بگو که داریم آماده می شیم برای نابودی کامل آمریکا
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      21 71
      یا خائنی یا احمق
    • تهرانی IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      4 2
      کج فهنی از موضوعات و لجاجت بر غلط، وجه مشترک اکثر مدعیان اصلاح طلبی است
    • مجید US ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      4 3
      اون روزی که توی سرزمین های اشغالیِ فلسطین سگ کشی راه بندازیم حالتو میپرسم. برو شنا کردن یاد بگیر
    • حسن IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      3 3
      یا عربستانی هستی یا وطن فروش منافق که درخواب پنبه دانه بینی
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    واقعاً رفع حصر و محاکمه علنی سران فتنه مطالبه بسیاری از مردم ایران است تا حصر که به دکان شیادی و فریب بعضی مردم برای گدایی رأی افسادطلبان تبدیل شده برای همیشه جمع شود
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      50 96
      یک مملکت با این همه مزدور و خائن عجیبه اینطور سروپا وایستاده.
  • مهدي IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    51 96
    واقعا ايشان تحليل گرند!!!!!!!!!!!!!!! طبق نظر ايشان در هر حالت متصوري جنگ نظامي رخ مي دهد!!!!!!!!!!!!!!! فقط در يك حالت كه ايران خيلي قوي نباشد (اين تعريف نا مشخص و روي هوايي!) عدم جنگ نظامي خواهد بود !!!!!!!!!!!!! يعني مثل كجا خواهيم بود اونوقت؟؟؟؟؟ جناب حسين علايي كارشناس و پاسدار بازنشسته عزيز!؟ از عجايب پير ما اين است شيره را خورد گفت شيرين است!
    • ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
      23 71
      این نظریه پرداز منحصر به فرد باید جواب دهد پس چرا این سی سال گذشته علیه ایران جنگی اتفاق نیفتاد؟!!!
  • AE ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    حصرفتنه گران مطالبه مردم نه عدم حصر.خدا فرموده در قرآن تا میتوانید در مقابل دشمنان قوی شوید .نه اینکه نباید قوی شویم.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    49 20
    مرگ بر آمریکا
  • FR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    24 4
    این شرق لوگوی روزنامه را چرا سبز مایل به زرد نمیکنه ! بیشتر بهش میخوره ......
  • علی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    13 1
    تاکی بااین حربها مردم راگول مزنید مطا لبه اصلی مردم رفع گرانی واختلاساست
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      2 3
      سید مظلومان! اومد اختلاس و گرانی را ریشه کن کرد دیگه
  • FR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    3 1
    منظورشون اینه که ترکیب سبز وبنفش که خراب کرد سبز وزرد را امتحان کنید تا نرخ پوشک سر به فلک بزند ! اما خودمونیم چه شود !
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    10 16
    اول اینکه قرآن نمیخوانند که بدونند خداوند درمورد دشمنان باید چه موضعی بگیرنددوم اینها اصلا دلسوزاین مردم نیستند.
  • مقدم IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    26 9
    مرگ بر ترامپ فراموش نشود
  • لللل IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    28 1
    مردم ایران میگویند برپدر دروغگو لعنت .
  • علی IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    32 2
    درسته خائنین را باید از حصر خارج و اعدام نمود
  • ناشناس IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    13 0
    رفع حصر!!!!!!! خواست مردم!!!!!! شوخیشم قشنگ نیست.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    12 17
    هم قوی باشیم جنگ می شود هم ضعیف !!!!! جناب کارشناس بر فرض حرف شما درست باشد ولی پایان جنگ در صورتی که قوی باشیم بسیار متفاوت از زمانی خواهد بود که ضعیف باشیم .
  • MD ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    14 3
    اسلاحتلبان مفلس نفوذی های غرب هستن
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      3 11
      از اصلاحات عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
      3 9
      از اصلاحات عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید
  • ناشناس RO ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    9 1
    بدبختها دیگر حرفی برای تخریب نظام ندارند مثل اینکه صنعتی وسنتی رو باهم مصرف میکنند هرچند به ریسمان پوسیده چاه جهل اویزان شده اند وامیدی به نجاتشان نیست
  • محمد IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۵
    9 17
    این روزها چرت و پرت زیاد میگند گند زدند با مدیریتشون حالشون خوب نیست.واقعا ملت ایران لیاقتشو همچین بی کفایتایی هستند.
  • DE ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    3 2
    این روزنامه شرق رو چرا نمی بندند ؟ حاضرم رو زندگیم شرط ببندم که مسئولان این روزنامه از اسرائیل و امریکا دستور میگیرند . صددرصد .
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    6 1
    رفع حصر، مطالبه اصلی مردم ایران است!!!!!! میشه بگی جنس منس چی زدی؟ صنعتی بوده یا سنتی ناب؟
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    3 3
    اصلاح طلبان دشمنان ولایت وامامتند ودشمن ولایت فقیه وسپاه .پیاده نظام امریکاوصهیونیست.خداهدایتشونکنه
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      2 0
      خوب به توچه خخخخ
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    5 1
    کی گفته مطالبه مردم است؟ مطالبه مردم حبس ابد و اعدام و جریمه است.
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    5 2
    ای بزدلهای ترسوی دنیا پرست دیروز کودک 19 ماهه فلسطینی به خاک وخون کشیدند
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    3 0
    من یکی به گور پدرم می خندم که رفع حصر دغدغه ام باشد دغدغه من گرانی بی کار و دادگاهی نکردن این اشباه رجال و شیاطین فتنه گر و ضد دین و اعدام نکردن آنها است
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
      3 0
      بیچاره پدرت چی گناهی کرده با این بچه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس