پمپئو

ایران تعهد داد که نگرانی ادعایی غرب را در قالب برجام رفع کند تا تحریم‌ها برداشته شود. اما حالا هم تحریم‌ها برگشته و هم نگرانی آمریکاییان به جای خود باقی است!

سرویس جهان شرق- «فعالیت‌هایی که ثبات منطقه را تهدید کرده و به مردم ایران صدمه می‌زند». این عنوان کلی است که دولت ایالات متحده به عنوان توجیه هر اقدامی علیه ایران به کار می‌برد، حتی اگر مجبور باشد آشکارا حق مسلم ملت ایران را نقض کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه جدیدی به تاریخ ۳ مه ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد از ۴ مه، هیچ‌گونه همکاری با ایران را در زمینه خارج کردن اورانیوم غنی‌شده، فرآوری پلوتونیوم، ذخیره آب سنگین و حتی غنی‌سازی اورانیوم برنخواهد تابید و «ممکن است» هر یک از اقدامات از این پس مشمول تحریم شود.

در این بیانیه که مورگان اورتگاس سخنگوی جدید مایک پمپئو آن را منتشر کرد، اعلام شده به نظر واشنگتن ایران از روز ۴ مه حق ندارد هیچ گونه فعالیت حساس در ارتباط با اشاعه هسته‌ای را انجام دهد، از جمله چند مورد که بر حق مسلم ایران در ارتباط با غنی‌سازی در توافق برجام گنجانده شده بود.

ایران تعهد داد که نگرانی را رفع کند تا تحریم‌ها برداشته شود، حالا هم تحریم‌ها برگشته و هم نگرانی!

در واقع در همان زمانی که اروپاییان و آژانس انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی تهران به تعهدات برجامی‌اش نظارت کامل دارند و ایران را محدودتر از یک کشور عادی نگه داشته‌اند، ایالات متحده ایران را به دلیل نقض قواعد اشاعه هسته‌ای متهم کرده و تحریم می‌کند!

در این بیانیه به صراحت آمده است «ایران باید همه فعالیت‌های حساس از نظر اشاعه هسته‌ای را متوقف کند، از جمله غنی‌سازی اورانیوم، و ما نمی‌پذیریم اقداماتی در حمایت از تداومِ غنی‌سازی به صورت کنونی انجام شود»! با این حال در ادامه بیانیه با لحنی منافقانه آمده است واشینگتن تنها قصد دارد «خطر اشاعه را بکاهد، توانمندی ایران را برای کوتاه‌کردنِ زمانِ دست‌یابی به سلاح هسته‌ای مهار کند» و «رژیم» را از «بازسازی سایت‌ها با اهداف حساس از نظر اشاعه هسته‌ای» باز دارد زیرا به نظر او برنامه هسته‌ای ایران «اهداف سابقاً نظامی» را دنبال می‌کرده که «جزئیات کامل» آن به اطلاع آژانس نرسیده است.

سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا با اعلام تحریم‌های جدید علیه حق مسلم ایرانیان گفت واشنگتن منتظر است تهران به جزئیات اهدافِ سابقاً نظامی برنامه هسته‌ای خود اعتراف کند!

این بخش از بیانیه جدید وزارت خارجه آمریکا تأکید مجددی است بر اینکه رفع نگرانی آمریکا در صورت امضای برجام، یک خواب واهی بوده است و آمریکا نه تنها در زمینه‌های غیرهسته‌ای مانند برنامه موشکی همچنان نگرانی خود را اعلام می‌کند، بلکه از همین برنامه هسته‌ای محدودشده نیز نگران است! گویی هیچ اهمیتی برای آنچه از ایران گرفته شده و دستاوردهایی که محدود شده، قائل نیستند.

آیا پیش از این نیز صنعت هسته‌ای ما در تحریم بود؟

بله. از جمله در نوامبر ۲۰۱۸ میلادی که ایالات متحده محدودیت‌هایی را در زمینه همکاری با ایران در زمینه بازطراحی سازمان انرژی اتمی وضع کرد؛ هر چند برخی همکاری‌های برجامی را از آن استثنا شده بود. در مارس ۲۰۱۹ میلادی نیز ۳۱ شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی را که پیش از برجام در برنامه هسته‌ای مشارکت داشتند، یا در ساخت تسلیحات اصطلاحاً کشتار جمعی نقش داشتند یا زیر نظر یکی از مدیران که در برنامه هسته‌ای گذشته نقش داشته است، فعالیت می‌کنند را مشمول تحریم خود قرار داد.

حالا با بیانیه جدید، عملاً برخی از مهمترین همکاری‌هایی که بر اساس برجام و توسط شرکای ایران صورت می‌گرفت را از استثنا خارج کرده، تهدید تحریمی جدیدی را علیه طرف‌های برجامیِ ایران اعلام کرده است تا به زعم خود قدم به قدم ایران را به عنوان یک تهدید جهانی که در حال تولید تسلیحات کشتار جمعی و هسته‌ای است به جهانیان معرفی کند. این همه در حالی است که تمام برنامه محدود هسته‌ای ایران در مقابل دوربین‌های خارجی انجام می‌شود! ظاهراً سنگ پای واشینگتن از رو نمی‌رود.

منابع

https://www.state.gov/r/pa/prs/ps/2019/05/291482.htm

https://www.rt.com/usa/458327-sanctions-nuclear-iran-uran

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    24 0
    کارشناس های ایرانی که می گن بمب اتم به درد نمی خوره و هیچ کارایی نداره؟ پس چرا غرب این همه تلاش می کنه ایران به بمب اتمی و یا مقدمات اون دست پیدا نکنه؟ پس چرا خودشون هر سال بهترش رو می سازند؟
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      6 7
      کارشناس ایرانی نمی گه. مقام معظم رهبری بر اساس قوانین شرع ( که در هر شرایطی باید از ان تبعیت کنیم ) چنین نظری دارند.
  • شیخی IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    0 1
    دنیا قانون جنگل است . اگر سلاح هسته ای نداشته باشیم میزنن بر سرمان . سلاح هسته ای باز دارنده است ؛ چرا برای آنها حرام نیست و چیز خوبی است ولی برای داشتن ما خطر ناک .
  • کمال IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
    0 0
    استفاده از بمب اتم دیگر ممکن نیست زیرا هواپیما و موشک قابل حمل او در حال حرکت منفجر و ساقط خواهد شد. دوما معادلات جهان بهم خواهد خورد و جنگ جهانی سوم اتفاق خواهد افتاد و اسرائیل اتمی به دست دیگران خواهد افتاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس