کد خبر 956058
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
نرخ خرید آپارتمان‌های زیر ۵ سال در تهران (۹۸/۰۲/۰۵)

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن اعلام کرد: سرمایه گذاران با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق زمین و ساختمان می‌توانند به میزان سرمایه در یک واحد مسکونی شریک شوند.

به گزارش مشرق، محسن فاضلیان درباره صندوق زمین وساختمان گفت: یکی از راهکار رونق بخشی مسکن ایجاد صندوق‌های زمین و ساختمان است. این صندوق، مشارکت سنتی در ساخت واحدهای ساختمانی را به صورت هدفمند کرده است و امکان مشارکت عمومی مردم را با توجه به میزان منابع، در طرح‌های ساختمانی فراهم کرده است.

وی بیان کرد: این صندوق با هدف تامین مالی پروژه‌های ساختمانی تاسیس شده است و با تجمیع وجوه سرمایه گذاران، پروژه ساخته و سود حاصل از آن بین سرمایه گذاران تقسیم می‌شود.

فاضلیان بیان کرد: بطور مثال پروژه مسکونی ۱۰۰ واحدی قرار است در زمین دارای مجوز، ساخته شود، اما منابع مالی برای آغاز ساخت طرح وجود ندارد و از طرفی هم مردم تمایل به سرمایه گذاری که تبدیل به واحد مسکونی شود دارند.

بیشتر بخوانید:

سقف وام خرید مسکن تغییر می‌کند

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴ صندوق زمین و ساختمان در کشور ایجاد شده است، گفت: کوچکترین جزء سرمایه صندوق، واحد سرمایه گذاری است و این واحدها قابل انتقال به غیر است و در بازار سرمایه پذیرفته و معامله می‌شود. این امکان را به مردم می‌دهد که باخرید واحد سرمایه گذاری در ساخت پروژه مشارکت داشته باشند و در پایان با افزایش خرید واحدهای سرمایه گذاری می‌توانند این واحدها را تبدیل به واحدهای مسکونی کنند.

وی افزود: شخصی که واحد سرمایه گذاری خریده است از اضافه ارزش برخوردار می‌شود دربرخی اوقات ۱ متر، می‌تواند در پروژه‌های زمین و ساختمان سرمایه گذاری کند و از مزایای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بهره‌مند شود.

فاضلیان تصریح کرد: چون منابع مالی برای ساخت طرح وجود دارد انتظار می‌رود طرح بموقع تمام شود و درصورت تاخیر، باید علت به نهاد ناظر گزارش و ارزیابی شود.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تصریح کرد: تامین مالی برای ساخت پروژه بطور کامل برعهده شرکت تامین سرمایه بانک مسکن است صندوق زمین و ساختمان می‌تواند پیش فروش داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌شود بین خرید واحد سرمایه گذاری با خرید واحد مسکن در پایان دوره صندوق زمین و ساختمان ارتباطی ایجاد شود، گفت: فرض بر این است که اگر ۱۰ واحد یک میلیون تومانی سرمایه گذاری کنید یعنی در پروژه به مبلغ ۱۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده اید. پروژه هر ۳ یا ‌۶ ماه توسط کارشناس رسمی ارزیابی و ارزش گذاری می‌شود و برمبنای اضافه ارزشی که پروژه دارد واحد سرمایه گذاری شما اضافه ارزش خواهد داشت و در پایان پروژه می‌توانید قیمت واحدهای سرمایه گذاری را محاسبه و مابقی پول یک واحد مسکونی را خریداری کنید.

وی ادامه داد: در بازار عرضه و تقاضا، کشف قیمت صورت می‌گیرد و اگر املاک و مستغلات رونق پیدا کند، پروژه اضافه ارزش ‌خواهد داشت. طرح مانند سرمایه گذاری در سهام است. اگر سهام در شرایط رونق باشد واحدهای سرمایه گذاری دوباره ‌کشف قیمت خواهد شد.

فاضلیان بیان کرد: سرمایه گذاری در این بخش توانسته است حداقل انتظارات بازدهی سرمایه گذاران را مرتفع کند.

وی افزود: از جمله اقداماتی که شرکت تامین سرمایه انجام می‌دهد بازارگرمی است و باید تمام واحدهای سرمایه گذاری را بفروش برساند و اگر خریداری واحد سرمایه گذاری ‌خریداری کرد وخواست بفروش برساند. شرکت تامین سرمایه موظف است تا واحد سرمایه گذاری را خریداری کند.

مدیرعامل تامین سرمایه تاکید کرد: بطور مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۴۰۰ صنعت وابسته به بخش مسکن هستند و سرمایه گذاران زیادی را می‌طلبد.

وی افزود: باید اقدامی در جهت کاهش قیمت تمام شده مسکن صورت گیرد. مثلاً در شهرهایی که سهم زمین از واحد مسکونی بالا است راهکاری برای کنترل قیمت زمین در پروژه باید داشته باشیم. در سایر شهرها که قیمت زمین پائین است باید نهاده‌های تولیدی مدیریت شود.

وی گفت: سهامداران صندوق و زمین و ساختمان ‌در سود و زیان شریک هستند باید بدانیم ریسک عاقلانه می‌تواند بازدهی خوبی داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    4 0
    پیش به سوی خرید سانتیمتری خونه
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    1 0
    بساز و بفروش های قدیم باید دوباره احیا بشه
  • لطف AE ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    0 0
    بزار حالا گرمی پیاز بخریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس