کد خبر 955767
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
پرچم نمایه امارات

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه، از کشف شبکه جاسوسی امارات علیه عمان خبر داد که حاکم ابوظبی، شخصا آن را مدیریت می‌کرد.

به گزارش مشرق، فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی امارات متحده عربی علیه کشورهای منطقه روز به روز در رسانه‌ها و افکار عمومی جهان و منطقه علنی و فاش می‌شود.روزنامه لبنانی الاخبار پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت) در گزارشی از جاسوسی مقام‌های امارات علیه عمان، یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

بیشتر بخوانید:

دعای روحانی برای دو کشور همسایه!

این روزنامه بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده، نوشت که دستگاه‌های امنیتی عمان چند وقت پیش، اطلاعاتی از یک شبکه جاسوسی اماراتی به دست آورده است که علیه مسقط فعالیت می‌کرد.الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشت که سازمان اطلاعات عمان، جزئیات این شبکه جاسوسی امارات از اسامی همه جاسوسان گرفته تا شرکت‌هایی را که با این شبکه همکاری داشته، به دست آورده و این افراد را به دام انداخته است.

بر اساس این گزارش، «محمد بن راشد»، حاکم دبی شخصاً در امور این شبکه جاسوسی ضد عمانی دخالت داشته و این مسئله باعث «تنش بزرگی» بین اماراتی‌ها و عمانی‌ها شده است؛ چرا که مقام‌های عمان، بعد از به دست آوردن اطلاعات، پیام تهدید آمیزی علیه ابوظبی فرستاده‌اند با این مضمون که یا پرونده شبکه جاسوسی را افشا و علنی می‌کنیم یا اینکه ابوظبی اسامی همه جاسوس‌های قدیمی و جدید را در اختیار عمان قرار می‌دهد.

به گفته الاخبار، امارات و شخص بن راشد در واکنش به این پیام عمان، خط تماسی را با مقام‌های مسئول این کشور در دو بندر «الدقم» و «صحار» (بنادر رقیب امارات) ایجاد کرده و در مقابل سنگ‌اندازی این مقامات در توسعه بنادر مذکور به آن‌ها پیشنهاد رشوه داده است. این رشوه «سخاوتمندانه» شامل اعطای تابعیت اماراتی به مقام‌های دو بندر مذکور به همراه چند آپارتمان، خودرو و مبالغ مالی می‌شود.منابع آگاه این روزنامه می‌گویند، قابوس بن سعید، سلطان عمان به دور از انظار نشست‌هایی را با برخی از حاکمان امارات که با حکام ابوظبی و دبی اختلافات دارند، داشته است.

به گفته این منابع، مسئله تنش بین مسقط و ابوظبی دامنه وسیعی دارد و «محمد بن زاید»، ولی‌عهد امارات رهبری حمله به کشورهای ترکیه، قطر و عمان را برعهده دارد و امارات، نظامی بانکی خود را در اختیار او گذاشته است.

بر اساس این گزارش، ولی‌عهد امارات علاوه بر اختلافات سیاسی با سه کشور، سعی بر تشدید قطع روابط تجاری با ترکیه، قطر و عمان دارد به گونه‌ای که اقدامات او علیه قطر، فراتر از تحریم این کشور بوده و به مرحله جلوگیری از هرگونه همکاری اقتصادی با دوحه رسیده است.

منابع آگاه الاخبار می گویند، سرویس اطلاعات امارات برای مشخص شدن هویت شرکت‌های تجاری و بازرگانانی که با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، قطر و عمان دارند، به سیستم بانکی متوسل شده است و دستگاه‌های اطلاعاتی امارات از یک سال گذشته، «روش‌های پیچیده‌ای» برای به دام انداختن این شرکت‌ها به کار گرفته است.

به عنوان مثال، کارمندها و نمایندگان بانک‌های اماراتی خود را به عنوان، تاجر جا زده و به برقراری روابط با برخی از شرکت‌ها در سه کشور مذکور دست زده‌اند. این نمایندگان از شرکت‌های ترکیه‌ای، قطری و عمانی خواسته‌اند در مقابل دریافت کارانه تشویقی، بارهای خود را به امارات تحویل داده و از این کشور تحویل بگیرند.

الاخبار نوشت که حاکم ابوظبی در ماجرای شبکه جاسوسی و مقام‌های بنادر عمان، به شیوه مذکور متوسل شده است؛ شیوه‌ای که استخبارات امارات در گذشته از آن برای به دام انداختن مزدوران سایر سرویس‌های استخباراتی در کشورهای مختلف استفاده کرده است.

روزنامه الاخبار پیشتر در سلسه افشاگری‌های خود علیه امارات، از اسناد سفارت‌خانه‌های این کشور در چند پایتخت عربی رونمایی کرد که در یکی از آن‌ها سفیر امارات در عمان، از ابوظبی می‌خواهد با توسل به تهدید و ترغیب این کشور را به زانو درآورد.

اقدامات جاسوسی امارات تنها محدود به عمان نمی‌شود. اخیراً مقام‌های امنیتی ترکیه، دو تن از عناصر اطلاعاتی امارات را که در این کشور جاسوسی می‌کردند، بازداشت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس