کد خبر 955473
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
پشت پرده تصمیم ترامپ برای تشدید تحریم‌های ایران

یک خبرگزاری غربی در مطلبی به پشت پرده تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا برای لغو معافیت ۸ کشور از واردات نفت ایران پرداخته است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، تصمیم غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ممنوعیت کل واردات نفت ایران از روز اول ماه می که به معافیت ۸ کشور از خرید نفت ایران پایان می دهد، پس از آن اتخاذ شده است که مشاوران اقتصادی و امنیتی کاخ سفید، نگرانی‌های رئیس جمهور آمریکا درباره افزایش احتمالی قیمت نفت را کاهش داده اند. این مطلب را ۳ منبع آگاه به این مساله اعلام کرده‌اند.

این تصمیم نشانگر نفوذ شدید نیروهای تندرو در حلقه نزدیکان و مشاوران ترامپ است. این مشاوران تندرو و افراطی ماه ها بود که خواستار تشدید تحریم های واشنگتن علیه تهران شده بودند، آن هم در شرایطی که برخی مقام های وزارت خارجه آمریکا با این مساله مخالف بودند و از این مساله حمایت می کردند که آمریکا باید به برخی شرکا و متحدانش اجازه دهد تا به خرید نفت از ایران ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

پمپئو: کاری می‌کنیم نقض‌کنندگان تحریم ایران هزینه بپردازند

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: واقعاً کسی برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران این همه تلاش نکرد. دستیابی به یک اجماع در بین نهادهای دولتی آمریکا در خصوص این مساله، مستلزم کار بسیار زیادی بوده است.

رویترز افزود: ترامپ از زمان اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران در ماه نوامبر برای نخستین بار از ۲۰۱۵ میلادی، تمایل داشت تا جریان صادرات نفت این کشور را متوقف کند. ترامپ در ابتدا از این رویکرد حمایت می کرد که به برخی از متحدان و شرکای تجاری آمریکا مثل هند ترکیه و چین، معافیت هایی را برای ادامه واردات نفت از ایران بدهد.

آمریکا اکنون ۲ میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت را از طریق اعمال تحریم علیه ایران و ونزوئلا، از بازار حذف می کند ولی واشنگتن امیدوار است که افزایش تولید نفت آمریکا که اکنون به بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده است، بازارهای جهانی را از نظر تامین عرضه در وضعیت تعادل قرار دهد و قیمت ها را پایین نگه دارد.

منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، گفتند: تا هفته منتهی به ۲۰ آوریل، مشاوران ارشد اقتصادی و امنیتی، ترامپ را متقاعد کردند که زمان قطع کامل جریان صادرات نفت ایران فرارسیده است. البته وزارت خارجه آمریکا مذاکراتی را با حداقل ۵ کشور از ۸ کشور مشمول معافیت ها آغاز کرده بود. ترامپ درباره این مساله با جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، استیون منوچین وزیر خزانه داری و ریک پری وزیر انرژی و مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا رایزنی و مشورت کرده است.

در حالی که بولتون و ریک پری از ایده پایان دادن به معافیت ها حمایت کرده‌اند ولی برخی از مقام های وزارت خارجه آمریکا نسبت به نگرانی های خود درباره افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت، پافشاری داشته‌اند ولی در نهایت دست از مخالفت های خود برداشته و از سیاست تشدید فشار بر ایران حمایت کرده‌اند.

این در شرایطی است که وزارت خارجه چین به شدت با این تصمیم مخالفت کرده است. دیپلمات های دو کشور وارد کننده بزرگ نفت ایران نیز تاکید کرده اند که مذاکرات درباره تمدید معافیت ها حتی چند روز قبل از اعلام تصمیم آمریکا ادامه داشته است.

پس از اعلام تصمیم آمریکا قیمت نفت به بالاترین سطح خود در ۶ ماه اخیر رسید ولی پس از آن با کاهش روبرو شده است. ترامپ بارها نگرانی خود را درباره افزایش قیمت نفت و تاثیر منفی آن بر اقتصاد و قیمت بنزین اعلام کرده است. وی در آخرین توئیت خود قبل از اعلام این تصمیم نوشت: بازارهای جهانی نفت شکننده و بی ثبات است. وی از اعضای اوپک خواست تا تولید نفت را برای جبران کاهش صادرات ایران و ونزوئلا، افزایش دهند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: ترامپ اخیراً با رهبران اماراتی و سعودی درباره قیمت نفت صحبت کرده و ضمانت هایی را دریافت کرده است که این دو کشور بازار نفت را از نظر عرضه مورد نیاز کاملاً تامین خواهند کرد.

وزیر انرژی عربستان گفته است که در شرایط کنونی هیچ نیازی به افزایش سریع تولید نفت نیست.

مقام های وزارت خارجه آمریکا بر این باورند که تمایل و هدف اصلی دولت ترامپ از همان ابتدا به صفر رساندن صادرات نفت ایران بوده ولی زمان اجرای این تصمیم تاکنون درست نبوده است.

۲ منبع آگاه گفتند: شورای امنیت ملی آمریکا نقش مهمی در پیشبرد مباحث و مذاکرات در خصوص پایان دادن به برنامه معافیت تحریم ها داشته است به خصوص ریچارد گلدبرگ عضو جدید دولت ترامپ و از حامیان باسابقه و قدیمی مقابله با ایران.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    3 6
    دم ترامپ گرم.ملت به ستوه امده همه پشت ترامپ هستن تنها امیدمون ترامپه
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      7 1
      تف به تو ترامپ قرمز حرامزاده.خاموش ابلح وطن فروش.ملیون بار مرگ بر امریکا
    • علی IQ ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      2 1
      ملت به ستوه امده درسته ولی نه از دست نظام بلکه از دست عناصر خود فروخته و سست عنصر غربزده .
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      2 1
      خفه شو توله ترامپ
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    2 0
    ترامپی حال خرابه.... مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس