کد خبر 955356
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۹
ابوبکر بغدادی دوباره رؤیت شد

مؤسسة تراث علمی از موسسات داعشی منتقد البغدادی ۳ روز قبل جزوه ای با نام الخلافة الوهمیه را به قلم ابی عیسی المصری از مفتی های منتقد البغدادی منتشر کرد.

به گزارش مشرق، البغدادی که از زمان اعلام خلافت در مسجدجامع نوری شهر موصل در تیر ۱۳۹۳، دیگر در انظار عمومی حاضر نشده بود، پس ازحدود۵سال اختفاء، ویدئویی ۱۸ دقیقه ای از خود منتشرکرده که موجی از بحث های مختلف را در میان تحلیلگران دامن زده است، بویژه آنکه ژست ضد صلیبی او با توجه به حوادث تروریستی اخیر درسریلانکا مشکوک و قابل تامل است.اما به راستی پشت پرده ظاهر شدن دوباره ابوبکر البغدادی چیست؟

۱- مؤسسة تراث علمی از موسسات داعشی منتقد البغدادی ۳ روز قبل جزوه ای با نام الخلافة الوهمیه را به قلم ابی عیسی المصری از مفتی های منتقد البغدادی منتشر کرد. در این جزوه المصری با ارائه دلایلی خلافت البغدادی را زیر سوال برده و آن را مشروع نمی داند. یکی از ادله اصلی المصری عدم حضور رسانه ای البغدادی است. مصری مدعی می شود چگونه خلیفه ای که هیچ نشانه ای از او نیست می تواند خلافتش مشروع باشد؟

بیشتر بخوانید:

چرایی ظهور دوباره سرکرده داعش

این اشکال دقیقاً همان اشکالی بود که در سال ۲۰۱۴ ابومحمد مقدسی و بسیاری دیگر از مفتی های سلفی جهادی بعد از اعلان خلافت از سوی ابومحمد عدنانی و خلیفه نامیدن البغدادی مطرح کردند. در آن زمان نیز بلافاصه مؤسسة فرقان خطبه البغدادی در مسجد موصل را منتشر کرد. به نظر می رسد اکنون نیز مؤسسة فرقان در واکنش به اختلافات درونی و ایجاد شبهه برای بسیاری از افراد داعش فیلم اخیر را منتشر کرده است

افزون بر این، شکست سال گذشته داعش در شهر «رقه» به عنوان مهمترین پایگاه این گروه تروریستی در سوریه، شاید به اندازه ناکامی اخیر این گروه در روستای «باغوز» در مرز میان عراق و سوریه برای تشکیلات داعش سنگین و مهلک نبود. اگر ذره ای امید برای احیای به اصطلاح خلافت برای البغدادی باقی مانده بود، با شکست ماه گذشته این گروه در باغوز در برابر نیروهای دموکراتیک سوریه، نقش بر آب شد.

از مهم ترین دلایل شکست داعش نیز امتناع برخی فرماندهان داعش از ادامه نبرد بود که حکایت از تشدید اختلافات سرکرده های داعش با البغدادی داشت.حالا او با انتشار ویدئو در پی روحیه‌بخشی به اعضا و هواداران داعش در سراسرجهان است. او در این ویدئو به بیعت‌کنندگان جدید در برخی کشورها تبریک می‌گوید تا توسعه‌ی سازمان داعش را به نمایش بگذارد، یعنی در واقع می‌خواهد نیروهای خود را از کشورهای مختلف از عراق و مصر تا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و نیز تا سرحدات اروپا یعنی فرانسه، بلژیک و در عین حال استرالیا و چچن جذب کند.

2= داعش پس از شکست های متوالی، ناگزیر از رویای جاه طلبانه تشکیل خلافت کوتاه آمده و اکنون تلاش می کند حیات خود در اذهان عمومی را از طریق انجام عملیات های تروریستی اغراق شده در نقاط متنوع جهان تداوم بخشد. گویا دیگر انجام عملیات تروریستی در خاورمیانه از «برد تبلیغاتی» کافی برخوردارنیست وباید نقاط دیگری هدف قرار گیرد. در این ویدئو نیز او بر خلاف گذشته، دشمن اصلی مسلمانان را بزعم خود ، از شیعه به مسیحیت تغییر داده و ژست ضد صلیبی گرفته است، حالا تاکید اساسی البغدادی بر نبرد با صلیبی‌هاست به گونه‌ای که نبرد با دشمنان نزدیک یعنی حکومت های ایران، عراق، سوریه و سایر حکومت‌های نامشروع از دید داعش بر خلاف گذشته به حاشیه رفته است.

خلاصه آنکه اگر اولین ظهور البغدادی سرآغازی برای "اعلام خلافت خودخوانده" داعش بود آفتابی شدن مجدد او به نظر سرآغازی برای مرحله جدیدی از مراحل این گروه تروریستی است؛ مرحله‌ای که اولویت‌های جغرافیایی و ایدئولوژی داعش را تغییر داده و با هشدار درباره "درگیری‌های طولانی‌مدت" رویکرد جدی‌تری در پیش گرفته است.این رویکرد تقریباً انحراف از رویکرد "ابومصعب الزرقاوی" و نزدیک شدن به رویکرد "اسامه بن لادن" موسس القاعده را نشان می‌دهد.

منبع: کانال تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    20 2
    ابوبکرالبغدادی صورتت شبیه خوک شده ای کثافت
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
      5 1
      متولد سالِ خوکِ
  • امین IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    4 1
    در اینکه داعش نیروی آمریکاست شکی نیست ولی از شرایط خاورمیانه معلومه که در آرامش قبل از طوفانیم
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    5 0
    ریششو چرا نصفه رنگ زده!
  • عزرائیل IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    8 1
    مرگ بر آل سعود که این ها رو تامین میکنه حرام زاده های اسرائیلی سعودی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس