کد خبر 95509
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۴

در سریال Person of Interest یک نرم افزار پیچیده علاوه بر یافتن اقدامات تروریستی و گزارش آن به مقامات سایر اقدامات جنایی را نیز مشاهده و پیش بینی می کند با این حال مقامات آمریکا تنها به اقدامات تروریستی علاقه مندند و سایر اقدامات را مهم نمی شمارند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، فیلم‌ها و سریال‌ها، به ویژه آنهایی که به نوعی با فناوری‌های پیشرفته در ارتباطند، به نوعی ریشه در برخی از واقعیت‌هایی دارد که فعلاً در قالب فیلم ها و سریالهای جذاب به تصویر کشیده می‌شوند.

از جمله این موارد سریال جدیدی است با نام «Person of Interest» که پخش آن از شبکه سی‌بی‌اس و از سپتامبر 2011 آغاز شده است. در این سریال جنایی و درام، به مخاطب گفته می‌شود که امنیت آمریکا به دلیل وجود برخی تروریست‌ها و اقدامات آنها در خطر است. لذا، دولت آمریکا به کمک شخصی به نام آقای فینچ دست به ساخت یک برنامه رایانه‌ای می‌زند تا با استفاده از آن بتوان کلیه حرکات مشکوک را پیش‌بینی و کنترل کرد.

دولت آمریکا به کمک این نرم‌افزار کلیه فعالیت‌ها روزانه شهروندان را کنترل و اطلاعات شخصی آنها را بایگانی می‌کنداین نرم افزار علاوه بر پیدا کردن اقدامات تروریستی و گزارش آن به مقامات آمریکا سایر اقدامات جنایی را نیز مشاهده و پیش بینی می کند با این حال مقامات آمریکا تنها به اقدامات تروریستی علاقه مندند و سایر اقدامات را مهم نمی شمارند. از اینرو آقای فینچ و همکارش تلاش می کنند افرادی را که این نرم افزار مشخص می کند از خطر مرگ نجات دهند.

این سریال ظاهرا درمورد متخلفان و تبهکاران است اما پیام غیر مستقیم آن خطاب به همه آمریکایی ها(از جمله فعالان  جنبش تسخیر وال استریت)است به این صورت که هرجا باشید و هرکاری کنید ما می بینیم(برادر بزرگتر نظاره گر شماست).

پیام غیر مستقیم سریال که قوی تر از پیام مستقیم و مشهود آن است می گوید که شهروندان آمریکایی باید کاملاً مراقب اعمال و رفتار خود باشند و دست از پا خطا نکنند، چرا که در صورت بروز کوچک‌ترین مورد مشکوک و تلاش برای انجام هرگونه اقدام مغایر با خواسته دولت، آنها کنترل شده و در صورت نیاز بازداشت می‌شوند.
 

هرچند ممکن است به نظر رسد که بکارگیری این نرم‌افزار برای حفظ امنیت مردم است، اما حقیقت چیز دیگریست و در واقع مصداق عینی نقض حقوق بشر به حساب می‌آید. یکی از موارد متناقضی که اکنون در آمریکا عادی سازی شده است این است که اگر شما به عنوان یک شهروند نتوانی به هر شکلی که مایلید و با جنس موافق خود آمیزش جنسی داشته باشید، حقوق شما و حقوق بشر زیر پا گذاشته شده است،‌ و این در حالیست که نظارت کامل بر تمامی فعالیت‌های شما چه در محیط مجازی و چه واقعی و حتی در خانه‌تان، نه تنها نقض حقوق بشر نیست بلکه در راستای حفظ امنیت بیشتر خود شما می‌باشد.

از این رو، دولت مختار و مجاز است به هر طریق ممکن فعالیت‌های شما را تحت کنترل قرار دهد،‌ و شما آزادید تا هر کاری را که می‌خواهید انجام دهید اما به یک شرط ساده... و آن این که «شما باید کاملاً تحت نظارت و کنترل دولت باشید».
آمریکا برای خاموش کردن اعتراضات درونی همزمان با استفاده از از قدرت سخت(نیروی پلیس و اف. بی.آی)  از قدرت نرم (ارعاب و تهدید) نیز استفاده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس