کد خبر 954999
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
آژاکس

نخستین بازی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان سه شنبه شب در ورزشگاه اختصاصی تاتنهام برگزار خواهد شد.

به گزارش مشرق، بعد از انجام قرعه کشی مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان و شروع گمانه زنی‌ها درباره تیم‌های صعودکننده به مرحله نیمه نهایی، می‌شد نام دو تیم را با احتمال بالاتری در این مرحله نوشت؛ یوونتوس و منچسترسیتی.

یوونتوس بعد از کامبک استثنایی مقابل اتلتیکومادرید با درخشش حیرت انگیز کریس رونالدو، باید در مقابل آژاکسی می‌ایستاد که یک مرحله قبل، نحیف‌ترین رئال قرن ۲۱ را از پیش رو برداشته بود و منچسترسیتی نیز در جست و جوی رویای چهارگانه، تاتنهام را پیش رو داشت.

بیشتر بخوانید:

شگفتی سازی آژاکس با حذف رونالدو و یارانش

اما نه یوونتوس به نیمه نهایی رسید و نه منچسترسیتی توانست روزهای بیشتری برای کسب چهارگانه رویاپردازی کند تا آنتونیو متئو لاهوز به جای قضاوت دیدار یووه-سیتی، سه شنبه شب نبرد تاتنهام - آژاکس را در ورزشگاه تاتنهام قضاوت کند. تاتنهام و آژاکس در این فصل نشان دادند که برای رویا پردازی مرزی وجود ندارد و می‌توان با تیمی منسجم، مدعیان قهرمانی فصل را نیز کنار زد. کافی است بدانیم که آژاکس با میانگین سنی ۲۴ سال و ۲۵۷ روز، جوان‌ترین تیم تاریخ نیمه نهایی‌های لیگ قهرمانان و دومین تیم جوان این فصل رقابت‌ها بوده است.

تاتنهام برای اولین بار بعد از ۵۷ سال به نیمه نهایی لیگ قهرمانان / جام باشگاه‌های اروپا رسیده و آژاکس نیز رویای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان بعد از ۲۳ سال را در سر می‌پروراند. اما آمار درباره نخستین مسابقه نیمه نهایی چه می‌گوید؟

تاتنهام و آژاکس پیش از این دو بار با یکدیگر مصاف داشته اند که هر دو بازی با برتری اسپرز همراه بوده است؛ مرحله اول رقابت‌های جام در جام اروپا فصل ۸۲-۱۹۸۱. بازی رفت در آمستردام با برتری ۳-۱ تاتنهام به پایان رسید و در بازی برگشت تاتنهام برد ۳-۰ را جشن گرفت.

آژاکس در ۶ تقابل خود مقابل تیم‌های انگلیسی در لیگ قهرمانان اروپا فقط یک بار به برتری رسیده است؛ در مرحله گروهی فصل ۱۳-۲۰۱۲ که آژاکس در آمستردام با گل‌های سیم دی‌یونگ، مویساندر و کریستین اریکسن با نتیجه ۳-۱ منچسترسیتی را شکست داد. آن‌ها در لیگ قهرمانان در ۳ بازی به خانه تیم‌های انگلیسی رفته اند که هر سه دیدار با تساوی به پایان رسیده است. (تساوی‌های ۱-۱ و ۰-۰ مقابل آرسنال در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ و تساوی ۲-۲ مقابل سیتی در سال ۲۰۱۲) آخرین تقابل آژاکس با تیمی انگلیسی در اروپا، در فینال لیگ اروپای فصل ۱۷-۲۰۱۶ رقم خورد که شاگردان پیتر بوژ با ۲ گل قافیه را به منچستریونایتد باختند.

در صورت حضور در فینال، تاتنهام به چهلمین تیم منحصر به فردی تبدیل می‌شود که موفق شده جواز حضور در بازی نهایی لیگ قهرمانان / جام باشگاه‌های اروپا را به دست آورد. انگلستان با داشتن ۷ تیم در فینال‌های گوناگون این رقابت‌ها (لیورپول، منچستریونایتد، ناتینگهام فارست، چلسی، آستون ویلا، لیدز یونایتد و آرسنال) در بین کشورها اروپایی رکورددار است و تاتنهام می‌تواند به هشتمین تیم انگلیسی با سابقه حضور در فینال اروپا تبدیل شود.

بعد از فینال مسکو ۲۰۰۸ و حضور چلسی برای اولین بار، در فینال‌های بعدی هیچ تیم جدیدی به مرحله نهایی نرسیده و بعد از ۱۱ سال، لیگ قهرمانان اروپا می‌تواند شاهد تیمی باشد که برای نخستین بار طعم حضور در فینال را می‌چشد.

آژاکس در حالی بازی رفت را در لندن انجام خواهد داد که بازی‌های رفت مراحل یک هشتم و یک چهارم نهایی را در خانه انجام داده بود و اتفاقاً در این بازی‌ها کار خود را سخت کرده بود. "پسران خدا" در خانه مقابل رئال مادرید ۲-۱ باختند و در برابر یوونتوس نیز به تساوی رسیدند اما در نهایت در هر دو مرحله صعود کردند. به این ترتیب آژاکس به نخستین تیم تاریخ لیگ قهرمانان / جام باشگاه‌های اروپا تبدیل شده که توانسته بدون پیروزی در بازی رفت در خانه، در دو مرحله متوالی صعود را تجربه کند.

تاتنهام در ۸ بازی از ۱۰ بازی خانگی اخیر در لیگ قهرمانان به پیروزی رسیده (۲ باخت) و هر ۴ دیدار اخیر را نیز با برد به پایان رسانده است. اسپرز همچنین در هر سه دیدار خانگی اخیر دروازه اش را بسته نگه داشته است. (مقابل اینتر، دورتموند و منچسترسیتی) در سمت مقابل نیز آژاکس با سه پیروزی متوالی دور از خانه مقابل آاک آتن، رئال مادرید و یوونتوس به این مرحله رسیده است. این در حالی است که آن‌ها پیش از شروع این روند، در ۳۱ دیدار دور از خانه لیگ قهرمانان فقط ۳ برد کسب کرده بودند. (۳ برد، ۱۱ تساوی، ۱۷ شکست)

با دبل در بازی برگشت مرحله قبل مقابل منچسترسیتی، سون هیونگ مین با ۱۲ گل به بهترین گلزن آسیایی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا تبدیل شد و از رکورد ۱۱ گل ماکسیم شاتسکیخ، ستاره ازبکستانی سابق دینامو کیف عبور کرد. هر ۴ گل سون در فصل ۱۹-۲۰۱۸، بعد از رسیدن به مرحله حذفی به ثمر رسیده اند.

اما در کنار ستاره تاتنهام، باید به یکی از ستارگان آژاکس نیز اشاره کنیم، دوشان تادیچ صربستانی با تاثیرگذاری روی ۹ گل (۶ گل و ۳ پاس گل) دومین بازیکن تاثیرگذار رقابت‌های فصل بعد از لیونل مسی (۱۳ گل) بوده است.

آژاکس در حالی پای به نبرد لندن خواهد گذاشت که با تصمیم اتحادیه فوتبال هلند در جهت کمک به آماده سازی این تیم، دیداری در اردیویسه نداشته و بعد از یک هفته استراحت، در مقابل تاتنهام قرار خواهد گرفت. این در شرایطی است که تاتنهام در آخرین مسابقه، در همین ورزشگاه مغلوب وستهم شده، در این بازی هری کین را به علت مصدومیت و سون را نیز به علت محرومیت در اختیار نخواهد داشت. به نظر وضعیت به سود آژاکس است، اما تاتنهام هم نشان داده که نباید این تیم را هیچ وقت دست کم گرفت.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس