یدالله رویایی در نمایشگاه کاما در پاسداران

کدام گروه و حلقه آثار یداله رویایی را در تهران به نمایش گذاشته است؟ آیا آثار او نیز همچون منیر فرمانفرمایان قرار است با قیمت‌های چندین میلیاردی در حراج تهران به فروش برسد؟

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - گالری کاما، در مرکز پاسداران آثار شاعر، نویسنده و نقاشی را با نام یداله رویایی با عنوان "طرح و تصویر و حجم" به نمایش گذاشته است و علاقه‌مندان و هنرمندان گوناگونی به دیدن آثار این هنرمند ساکن پاریس شتافته‌اند.

اما یداله رویایی کیست؟ چه سابقه‌ای دارد؟ چرا آثار هنرمندی که سال‌ها خارج از کشور زندگی می‌کند و سویه ایدئولوژیک و هنری‌اش با جمهوری اسلامی تعارض ۱۸۰ درجه‌ای دارد در تهران به نمایش گذاشته می‌شود؟ کدام گروه و حلقه‌ای آثار او را در تهران به نمایش گذاشته است؟ آیا آثار او نیز همچون منیر فرمانفرمایان قرار است با قیمت‌های چندین میلیاردی در حراج تهران به فروش برسد؟ برای اینکه یداله رویایی را بیشتر بشناسیم به زندگی و دیدگاه‌های او که عمدتاً در وبلاگش منتشر می‌شود نگاه دقیق‌تری در این گزارش خواهیم انداخت.

بیشتر بخوانید:

تجلیل ۷ میلیاردتومانی از شاهزاده قجری در حراج تهران / سوالاتی درباره «حراج تهران» که بی‌پاسخ مانده است / آیا بازهم پای «پول کثیف» در میان است؟

یدالله رویایی، متولد ۱۳۱۱ دامغان، مقیم پاریس، در سال ۱۳۳۲ به دلیل داشتن عقاید مارکسیستی و عضویت در حزب توده دستگیر و زندانی شد، او با وارد کردن سبک «اسپاسمانتالیزم» که ناشی از تاثیرتفکرات «ادموند هوسرل» بود، شعر حجم را راه انداخت!، «هوشنگ ابتهاج» [سایه] شاعر معروف در خصوص شعر «یدالله رویایی» طی مصاحبه ای می گوید: [به حضرت عباس رویایی شعر خوب ندارد!.]

در فاصله سال های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ دفتر «فرح دیبا» [پهلوی] به هنر اعم از نقاشی، شعر و ادبیات شبه مدرن پرداخت، «رویایی» به همراه «احمد شاملو» هفته نامه‌ای به نام «بارو» را منتشر می کردند و در آن به ضرورت گرایش به مدرنیسم و هنر مدرن توجه ویژه ای داشتند. بارو، ترکیبی از ابتدای اسم «احمد شاملو» [بامداد] و «رویایی» بود.با استمرار حرکت هدفمندی که مدنظر دربار بود، «رویایی» به دربار نزدیک تر شد و با تأسیس دفتر «فرح پهلوی»، به عنوان مشاور هنری در دفتر «فرح پهلوی» اشتغال یافت.

ابتذال یکی از مواردی است که در بسیاری از اشعار «رویایی» بسیار بارز است، برای مثال در قطعه ی «پروانه‌ی سیاه گوشتخوار»:

[از ارتفاع زخم پرواز داشتم،

آه ای پروانه سیاه گوشتخوار،

مرا به عمق مادگی‌ات دعوت کن!!!]

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

کتاب شعر سال، توسط «رویایی» راه اندازی شد و جالب آنکه «فرح پهلوی» از داوران آن بود!، «رویایی» همچنین عضو کمیته‌ی برگزاری جشن هنر شیراز بود، «رویایی» از شعرایی است که در میانه‌ی مارکسیسم و مدرنیته مومیایی شده است، او در مصاحبه با «مسعود نقره‌کار» می گوید:

نقره‌کار: درباره‌ی جدائی و اخراج توده‌‏ای‏‌ها از کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۵۸ چه نظری دارید؟ این کار به نظر شما کار درستی بود؟

رویائی: نخیر، کار غلطی بود. ببینید کانون نویسندگان بدون حضور کمونیست ‏ها نمی‏توانست کانون باشد. باید قبول کرد که تلنگر روشنفکری و تلنگر بیداری و مدرنیسم را در ایران حزب توده‌ی ایران زد. ما فکر تشکل و تجمع را از حزب توده داریم، تمام آن چپ‏هایی که نمی‏خواهند حزب توده در تجمع آن‏ها باشد یعنی می‏خواهند از رحِم مادرشان فرار کنند، رحِم چپ و طلوع ِفکر سیاسی در ایران یعنی حزب توده. چطور می‏شود آن‏ها را از تجمع جدا و اخراج کرد؟!

بابت انتشار نظرات هتاکانه رویایی در ادامه از مخاطبان مشرق عذرخواهی می‌کنیم اما چون هدف گزارش به یک فساد سیستماتیک سیاسی اشاره دارد تا مخاطبان متوجه شوند چه فرد هتاکی در قلب تهران، نمایشگاه‌های طرح و تصویر در حجم از او منتشر شده است.

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

«رویایی» در وبلاگ خود مطالبی عجیب و هتاکانه نسبت به رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد:

سه نوع ارتجاع

آرش عزیز،

پاپ فرانسوا کلیسا را چندان هم "کاتولیک" نمی خواهد وقتی که می گوید:

" باید کلیسا را به روز کنیم وگر نه مثل قصر مقوائی فرو می ریزد، و آن طراوت و عطر انجیلی اش را از دست می دهد "

لوموند، ۳۱ سپتامبر ۲۰۱۳

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

هم از دهان او شنیدم که می گفت: همجنس گرائی، سقط جنین، و روابط جنسی ِمردم مسئلۀ ما نیست بلکه در قلمرو انتخاب و آزادی‌های بندگان خدا است. ما نباید طوطی شویم و هی حکم و حدیث تکرار کنیم و بنام "سِنیور" برای آنها اجبار و ناچاری بسازیم:

و بعد باصدای بلند می خوانَد:

اینترنت هدیه خدا است.

لوموند ۲۳ ژانویه ۲۰۱۴

آثار یدالله رویایی (این اثر در وبسایت گالری کاما و کاتالوگ نمایشگاه ارائه شده است)

اما برعکس، هم زمان در سایتِ فقیه سیدعلی فتواهائی می‌خوانیم که مترقی‌ترینش اینها ست:

استفاده از ماهواره حرام است ومفاسد دارد.

تجارت الکترونیکی (خرید وفروش اینترنتی) جایز نیست.

معاشرت با بهائیان ممنوع است و نجس،

باید به احکام قرآن درصدر اسلام عمل کنیم.

تراشیدن مقداری از ریش، کراوات، استمنا برای آزمایشات طبی وحاملگی …حرام‌اند.

انترنت انحرافی است، موسیقی وآوازغنائی، رقص مرد، بیلیارد، پاسور وفیلترشکن،

وصدها و صدها از اینگونه دخالت‌های بیجا در زندگی ِ مردم ِ محجور ِما. حتی" مثلاً اگر آیاتی از قرآن در چاه توالت افتاد" (سایت رهبری)

عجبا! زمانی که ارتجاع سفید در واتیکان خود را سفیدتر می خواهد و ارتجاع سیاه در ایران خودرا سیاه تر، ارتجاع سرخ در اوکراین زرد می‌کند.

تا وقت دگر قربانت

آثار یدالله رویایی

و در جای دیگری می نویسد:

به‌من‌چه اگرکسی هم‌جنسگرا ست؟

(از پاپ تا فقیه)

آرش عزیز،

*به من‌چه اگرکسی هم‌جنسگرا ست؟ اگرکسی هم‌جنس ِخودش را دوست دارد وخدائی هم دارد که دوستش دارد، من دیگر کی هستم که داوریش کنم؟ (پاپ فرانسوا، لوموند، آخر ژوئیه ۲۰۱۳)

** هم جنسگرائی حرام است، از آن حرام هائی که برای آن در اسلام عذابی سخت وعده داده شده است. لواط هم گناه کبیره ای است که مجازات سنگینی از جمله قتل و اعدام برآن مقرر شده است (فقیه سیدعلی، فتوا، سایت رهبری)

به چی داری فکر می کنی؟

سطح شعور؟ - اوه، فرق چندانی نداریم!!

تا وقتِ دیگر قربانت

آثار یدالله رویایی

در جای دیگری «یداله رویایی»، شاعرنمایی که وزارت فرهنگ و ارشاد (اسلامی) و جناب «عبدالجبار کاکایی» و دوستان، حضور اورا پیش از اعتراضات مردمی، برای جشنواره‌ی بین المللی شعرفجرانقلاب اسلامی سال ۱۳۹۲ ضروری تشخیص دادند، می‌فرماید:

در حوالی ِاسلام

عباس عزیز،

در انسیکلوپدی لاروس برخوردم به این استدلال ِعجیبِ عمر درکتاب سوزی ِ کتابخانه‌ی عظیم اسکندریه" این کتابها یا موافق قرآن‌اند و یا مخالف قرآن. در صورت اول همان حرفی را می‌زنند که قرآن می‌زند، پس زائد و دست و پا گیرند، و در صورت دوم خطرناک اند، پس در هرصورت باید سوزانده شوند "

گفتم که بربریت، سبعیت وبی‌رحمی که درایران ِ اسلامی، و یا اسلام ِ ایرانی می گذرد پس چیزی از مفاخرخود با خود دارد، چیزی از ذوالفقار و چیزی از ذوالجناح، از خون وازخشم گفت این کتابخانه اگربود امروز، خون و خشم و خرافه درحوالی اسلام کمتر بود.

گفتم: " امروز این کتابخانه اگر بود بربریت حوالی نداشت. بربریت بشریت بود."

تا وقت دیگر قربانت

«یداله رویایی» در اهانت به امام راحل نیز کوتاهی نکرده و در یادداشتی به تاریخ شانزدهم آوریل ۲۰۱۲ می نویسد:

آثار یدالله رویایی در نمایشگاه کاما پاسداران

آرش عزیز،

کتابی به دستم رسید از انتشارات "بنیادفرهنگی لاجوردی"، و اینکه "نشر فرهنگ" لاجوردی از افتخارات ملتی است که حافظۀ فرهنگی دارد."گفتم "جلاد اوین" بنیاد هم که نداشت "یاد"ش می ماند. آنچه را که ما به حساب فتوحات تاریخی خود می گذاریم نباید فراموش کنیم. یادها و یادگارهای ما ریشه دارند، بُن دارند. هیچ یادی نیست که ریشه در یادی دیگر نکند. یادها ریشه دارند. یادها بُن دارند.

به نِرون هم که فکر می کنم، یا به " دفتر اشعار" خمینی، و به نقاشی‌های گوبلز، از خود می پرسم چیزهایی را که ما غیرانسانی می نامیم لابد از آن است که چیزی انسانی باخود دارند، لااقل در لغت. این دو سه شاعر جوان مسجد سلیمانی هم که در زندان‌های اهواز دارند شکنجه می‌شوند از افتخارات همین ملتی هستند که "حافظۀ فرهنگی" دارد و درغیرانسانی چیزی انسانی دیده است.

تا وقت دیگر قربانت

بخشی از نوشته‌های هتاکانه یداله رویایی به اسلام، انقلاب، امامان معصوم، حضرت امام و مقام معظم رهبری در وبلاگش

عباس عزیز

" باید صبوری کنیم"

" باید ازقرآن قرائت رحمانی کنیم"

" مشفقانه حاکمان را تصیحت کنیم"

این جمله ها ازکسی است که هزارهادختر و پسر، زن و مرد، بخاطرحمایت ازاو، دارند زیرشکنجه و آزارهرروزجان می دهند:

آنها از خود می پرسند

چه کسی می خواهد با جلادان ما مشفق باشد؟

این حاکمانِ " نصیحت پذیر"، آن "قرائتِ رحمانی" را در قتل عام ۶۷ هنوز نیاموخته بودند؟:

فرزندان ما، زیر تب و تعفن و بیماری درزندان‌های جمهوری اسلامی از خود می پرسند

آیا در بیرون همه چیزتمام شده است؟ قصاب‌های خمینی بر سرما آیا معامله هائی پنهان دارند؟

صبر و سکوت؟ همین؟ -

نتیجه: مردم برای آن بیرون می‌آیند که چهره‌ای نامردمی را مردمی کنند

در عرصه ادبیات، از یداله رویایی شاعرِ ضدانقلاب و ضداسلام در کنار رزا جمالی دعوت شده است تا در ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ طی میزگردی ضمن بررسی وضعیت شعر و ادبیات ایران، به معرفی هنرمندانِ مدِ نظرِ خود پرداخته و در نهایت ویژه نامه یِ نوروزیِ مجله یِ شعرِ مدرن، در نوروز ۱۳۹۴ به این موضوع تخصیص یافته و منتشر شود!

شوربختانه در سایه‌ی ولنگاری نهادینه شده برخی از آثار این عنصر ضداسلام و مبتذل طی سال‌های ۹۳-۱۳۹۲ با مجوز ارشاد وارد بازار نشر شد؛ کتاب‌هایی مانند:

  1. درجستجوی آن لغت تنها، یدالله رویایی، ۱۳۹۲ نشرنگاه
  2. لبریخته ها، یدالله رویایی، انتشارات افراز، ۱۳۹۳
  3. هفتاد سنگ قبر، یدالله رویایی، ناشر نگاه، ۱۳۹۲
  4. یرما، بدریکو گارسیالورکا، یداله رویایی، افراز، ۱۳۹۳

http://images.khabaronline.ir/images/2014/2/14-2-24-12933HaftadSANGqabr.jpg

حال مجدداً جریان نفوذ در سایه مدیریت خواب رفته اداره کل هنرهای تجسمی ارشاد و ولنگاری موجود در معاونت هنری وزارت ارشاد، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاهی از ۳۰ اثر نقاشی این عنصر معلوم‌الحال در «گالری کاما» با عنوان «طرح و تصویر در حجم» ازششم تا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ نموده‌اند.

احیای چهره‌های ضدارزش از راهبردهای مهم نظام سلطه و دشمنان انقلاب اسلامی است، مدیرانی که تقبل مسئولیت نموده‌اند باید نسبت به صیانت از مرزبندی‌ها و ارزش‌های اخلاقی در جامعه نهایت تلاش را مبذول داشته و دستگاه‌های نظارتی باید در خصوص انحراف از معیار مسئولین و مدیران با دقت واخواهی کرده و بلوک رسانه‌های ارزشی باید مطالبه گری نمایند. اما همانطور که عکس آثار رویایی در این گزارش درج شده‌اند، آیا این آثار دست چندمی که یک کودک ۳ ساله با آبرنگ هم موفق به خلق آن می‌شود، آیا شایسته برگزاری یک نمایشگاه است.

بر اساس اطلاعاتی که مشرق دریافت کرده است، پس از تبلیغ گسترده آثار این چهره ضد نظام و ولایت در حراج تهران به فروش خواهد رسید و همچنان که این گزارش منتشر می‌شود، مشخص نیست که وزارتخانه ارشاد و وزیر محترم آن مشغول پاسداری از کدام مرزهای فرهنگی هستند که یکی از معاند و مخالف‌ترین چهره های مثلاً هنری پس از انقلاب در گالری کاما، تطهیر می‌شود.

در ادامه تصاویر منتشر شده بر روی وبسایت «گالری کاما» از آثار «رویایی» و کاتالوگ نمایشگاه وی را مشاهده می‌کنید:



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 32
  • جواد IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    من هنری در این باصطلاح اثار ندیدم لطفا من و راهنمایی کنید
    • IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      102 7
      چهارتا خط مسخره كشيدن هم شد هنر
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      97 5
      آثارش حکایت از شیزوفرنی دارد.
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      74 4
      به یقین او به ایران نیامده است . باید دید چه کسانی مروج و کارچاق کن او هستند . ضمن انکه حراست وزارت ارشاد باید پاسخگو باشد و نه مدیرکل تجسمی .
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      57 0
      هر رواني فراري از تيمارستان كه نبايد چارتا خط بكشه و دكان باز كنه. عجب دنيايي شده
    • دیدگا IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      19 1
      عه !! آقا جواد این چه حرفیه؟؟ اینهمه هنر و باکلاسی رو مگه نمیبینی؟؟؟ قضیه اون خیاط و لباس پادشاهه! خیاط شیاد پادشاه رو گول زد و ادای لباس تن کردن رو درآورد و شروع کرد به تعریف کردن! همه دربار هم از ترس شروع کردن به تعریف کردن و بهبه گفتن! کل مردم شهر هم شروع کردن به تعریف و تمجید و از لباسی که تن پادشاه نبود! یه بچه ای از روی سادگی شروع کرد مسخره کردن و هوو کردن! تا همه به خودشون اومدن ولی دیگه خبری از خیاط نبود!
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    اینا مستراح رفتنشونم بلد نیستن بعد میان دین خدا رو مسخره میکنن تو برو فعلا تو همون "عمق مادگی اون پروانه سیاهت" بعد بیا ...
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    لعنت خدا بر مسئولین منافق نفوذی
    • DE ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      83 11
      اشتباه منفی دادم
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      30 0
      مملکت علنا و عملا دست آمریکا و اسرائیل اداره میشه(توسط نقوذی ها) .هر از گاهی "بعضی" مدیران میرن اونور آب دستور جدید بگیرن و بیان اجرا کنن...
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    غلط کرده
  • AE ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    نقاشی هاش هم مثل اشعارش جفنگه
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    وزارت انحراف به سبک دسته چندم غربی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    :/نقاشی سوم راهنمایی ما که رو کتاب کپی می کردیم از اینا بهتر بود خداییش اینا چیه یه مشت خط خطی بعد متن نوشته در مورد وزارت ارشادم که کلا وله یعنی دولت وله
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    این کیه دیگه ؟!! نه شعرش به شعر میمونه نه نقاشیش .درحد یدالله 5 ساله از دامغان باید معرفیش کرد
  • علی IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    72 12
    یه شعری بود .این کجا و ان کجا ..واقعا خودتان قضاوت کنین اثار اینو با هنرمندان بزرگ سلطان بزرگ نمایی هستیم
    • صادق IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      63 6
      سلام و ممنون از گزارش روشنگرانه تان الان باید از وزیر ارشاد و معاون هنری و مدیرکل مربوطه و دستگاه نظارتی ارشاد بپرسیم بابت چی حقوق از بیت المال میگیرید؟ آقای دادستان محترم آیا نباید این مدیران ریسک تصمیماتشان را بپردازند؟ از شهدا شرمتان نمیاد مدیران ارشاد؟
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    58 22
    غلط کرده .زیادی هم غلط کرده .روانی .مال بد بیخ ریش صاحبش .
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    46 8
    خدا جواب مسئولین فرهنگی رابدهد.
  • افشین IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    57 26
    پروانه سیاه ، اسم کوچیک والده محترم یدی جونه ؟!
    • GB ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      11 12
      با کسی مخالفی بی تربیت نشو دیگه
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    67 9
    کثافت کاری بچه یه ساله من از نقاشی این یارو قشنگ تره کجا باید بریم نمایشگاه بزنیم
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
      2 0
      خخخخخخ
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    59 5
    شوخیه؟! برای این نقاشی ها نمایشگاه زدن؟!!
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    54 8
    اگر فردا خبر دادن گوگوش و یا شهره در تالار وزارت کشور کنسرت موسیقی بر گزار می کنن تعجب نکنید علی برکت الله
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    55 6
    بوزینگان دارن از هنر بالا میرن هنرمند های ما ساکت موندن سواد مردم هم البته تاثیر داره
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      8 0
      ای قربونت برم من بوزینگان رو خوب اومدی.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    41 5
    از این به اصطلاح هنر، حالم بهم خورد. باعث تاسف است. یک هنرمند واقعی لطفا اظهار نطر کارشناسی بکند.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    54 5
    خاک تو سرت رویایی که هنری جز جفنگ گویی نداری و خاک توسرتر اونایی که برای تو نمایشگاه میذارن مملکت ول شده این یارو که عددی نیس باید دید کدوم مسئولی مجوز داده. باید خدمت اون رسید
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    36 3
    این هنر نیست، افکار پوچ یه ذهن بیمار و هرزه س. مرده شور اون وزارت ارشاد و وزیرش رو ببره
  • یاسر IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    30 20
    خدا خیرت بده مشرق.چن وقته دامنه نفوذ فرهنگی که بشدت مهمه رو بدجوری افشا می کنی. به والله نظام از همین گوشه های فرهنگی داره لطمه می خوره. درود به شرفتون. دمتون گرم. واقعا در پناه خدا باشید. از افشای محمد امامی تا مهناز افشار. اینا بخشایی که هیچ رسانه دیگه ای وجود پرداختن بهشو نداره.خداراشکر .
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    9 21
    اینکه میگین هتاک ایا جرمش تایید شده بود؟ اگر بله پس اطلاعات و نگهبان و قضاییه و فرهنگ و ارشاد خلاف کردند و بهتره محاکمه شوند.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    22 10
    این هم یکی مثل خودتونه ! فقط نتونست سهمشو بگیره ، رفت خارج و شروع کرده به ... توده ایه دیگه !!!!
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    37 21
    این دولت و حامیانش خیلی به انقلاب و رهبری توهین کردند، ای کاش میشد جلوشونو گرفت...
  • کیانی IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    35 3
    این آدم از لحاظ روانی باید بررسی شود. با این به اصطلاح شعر و نقاشی هاش . هنرمند کدومه؟خدا شفاش بده.
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    3 30
    واقعا مشکل مارکسیسم چیه ( به جز الحاد اگر مشکل باشد ) ؟
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      12 3
      اتفاقا مسئله دقیقا همینجاست. وقتی رکن اصلی و فلسفه وجود رو نقض میکنی ، دیگه سگ صاحبش رو میشناسه؟ :)
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      19 3
      مبارزه با یکی از بدیهی ترین حقوق انسان یعنی حق مالکیت.
  • سیده راضیه موسوی RO ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    28 2
    آخه این چرت و پِرتا چیه که به اسم شعر نوشته؟ ابتهاج درست گفته که یدالله رویایی شعر خوب ندارد... نقاشی هاش هم فاجعه است... کمونیست دیوانه
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    33 2
    نقاشیهاش مثل استوری 99% دختر پسرای دهه 80 تو اینستاگرامه که با اپلیکیشنای ویرایش تصویر رو عکسا چیز میز مینویسن.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    30 2
    در شهر بی قانون غورباقه هفت تیر کش میشه . فعلا که به مدد دولت اعتدال هر ننه قمر بیسواده بی هنری که فقط تنها هنرمندیش‌ عداوت با اسلام و انقلاب است از مزایای عالی حضور در جشنواره ها و نمایشگاه ها و تجلیل ها و تکریم ها بهرمند میشه و هنرمندان انقلابی دغدغه مند آماج تیر تهمت و ناسزا هستند .
  • Sami FR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    25 3
    فکر کنم خواهر زاده ۳ ساله من بهتر از ایشان خلق آثار کنه.
  • AU ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    23 3
    ما دامغانی ها اعلان برائت میکنیم از این متولد نچسب توده ای دامغان
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    37 3
    به خدا جاش بیشتر توسطل اشغال دونیه تااینکه نمایشگاه اشغال بکنه .
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    36 2
    ضربه هایی که نفوذی ها در جای مختلف میزنن عجیب و غریبه این جرثومه ها با حمایت مسئولین منافق هر غلطی دوس دارن می کنن
  • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    15 9
    خدا رو شکر نظام اسلامی در ایران حاکمه. وگرنه این سبک تفکرات نتیجه ش میشد پیرو مازونی
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    11 0
    اگه کمال الملک و پیکاسو و داوینچی زنده میشدن و این آثار رو میدیدن درجا سکته میزدن
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    13 0
    این خطی خطی ها رو منم بلدم یعنی برم نمایشگاه برپا کنم؟
  • US ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    13 0
    اونوقت اسم این چرندیات در هم و برهم یک ذهن آشتفته روانپریش اسمش میشه هنر؟ اونوقت باید به خودش هم‌ گفت هنرمند؟ روانپریشتر از از این دیوانه اونهایی هستن که به اسم هنر نمایشگاه در اختیارش گذاشتن. ابله مردمی هم که به دیدن این همه آشفتگی میرن.‌ و‌ بدبخت کسانی که اینها رو هم میخرن. میشه بن اینها گفت فریاد سیاستزدگی، حتی سیاست هم نه. اما هنر کجا و این سیاهنماییها کجا. دو تا سوسک تو جوهر بزنین، بزارین رو کاغذ راه برن یقینا آثاره هدفمندتر، پر معناتر، منظمتر، و بهتری خلق میکنن. ابراز تفکر سیاست زده با ابراز هنر خیلی فرق داره.
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 0
    افرادی که به هر نحوی هدفشون ضربه به اسلام و حیثیت اسلام است خرد انسانی در وجودشون نیست اینا همان تکفیری های خدا نشناسند از هرجا و هرقشری باشند
  • مازیار IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 5
    اینها را همان حلقه ی ماسونی وماسون اعظم راه میدهد.پرسیدن ندارد.دنبال جواب بگردی یانگردی... قصه جدیدی نیست.. توهم ازت کاری برنمیاد.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 0
    این آشغالها رو بهش میگید هنر واقعا حالم به هم خورد دنبال رد پای این فاسد رو تو شهرداری تهران بگردید.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 0
    نقاشیاش چقد اوووشگولیه مونگوله بدبخت
  • محمد IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 0
    وای بر اون وزارتخونه ای که اسم ارشاد رو یدک میکشه تا با مجوزش همچین انسانهای پستی جرات دراوردن صداشونو داشته باشن
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 0
    چون هتاک ها در جمهوری اسلامی آزادند. فقط حزب اللهی آزاد نیستند.
  • عماد IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 0
    باید با کسی که مجوز برپایی یه همچین نمایشگاهی رو داده برخورد انقلابی بشه تا دیگه افراد ضد انقلابی و ضد دین جرئت جولون دادن توی این کشور رو نداشته باشند.
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 0
    آبروی هنر را با این نقاشی های مهد کودکیش برده
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    10 0
    خوراک مهناز افشاره خوبه براش تبلیغ گنه بیسواد...
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    10 0
    هنوز روز خوشه، اگر فرقه رجوی در تهران نمایشگاه پهن کرد تعجب نکنید ! علی برکت الله
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 0
    از حرفها و کاراش معلومه که کلا رو فضا سیر میکنه
  • جواد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    9 0
    مااز رزا و یدالله دلخورنیستیم از مفت خورهای وزارت ارشاد که هم از توبره می خورند هم از آخور باید پرسید که چرا آدم نمایانی که تنشان به سرشان زیادی است را چرا دعوت کرده اند؟ البته تمامی این برگزارکنندگان ومسئولین وزارت فرهنگ امروزهم دست کمی از یدالله ورزا ندارند.
  • علی AE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    1 6
    سایت چوقولی افراده اینجا؟
  • DE ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 0
    شعر و نقاشی هایش حکایت از روان پریشان داره. چرند در چرند! خائنینی که سنگ شوروی سابق رو به سینه میزدند و سراز دفتر فرح درمیاورد! نان به نرخ روز خوردن ! سلمان رشدی های وطنی دست صدم !
  • حامد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    9 0
    یداله 6 ساله از دامغان
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    7 1
    مشرق این حیوانکی در لانه بی ارزش خود بود و کسیی او را نمی شناخت ولی شما با اینکار از هیچ بی ارزش یک چیز نسبتا مهم ساختید و او در افتخارات منحرف خود فکر می کند کسی شده است . این مردک را بیخود بزرگ کردید و او بی ارزش تر از آن بود و هست که کسی برای او مطلب بنویسد
  • عبداله IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    6 0
    منشا تمام این... مملکت روحانی و دارو و دسته اش است ، وزیر و وکیل همه فرمانبرند .
  • mounessi IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    22 11
    من کارشناسی هنر دارمو من میدونم این آثار چه چرندیاتی هستن حتی اگه دید هنری هم داشته باشی بازم چرندیاته.. با اینکه از سایت مشرق متنفرم بدلیلایل بی شمار..اما استثنائا این یکی رو راس گفته این مردک ظاهر و باطنش مثل آثارشه!
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    16 10
    مشرق اینقدره بی کاره نشسته آمار یه هنرمند که معلوم نیست چند نفر کارش رو دیدندو چند نفر اصلا می شناسنش و چند نفر اصلا از کارش سر در بیارند رو گرفته و چه شرح مفصلی هم درباره اش آورده!! این نشان بیکاری و عدم اعتماد به نفس شماست که به صغیرو کبیر فقط گیر بدید!! برید بچسبید به گرفتاری مردم تو اون اوضاع!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 16
    عقم گرفت
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    5 16
    ایشان حدود 86 سال سن دارند و احتمالا بزودی با آخرین عکس این مطلب شباهتهایی خواهند یافت پس بهتره بگیم بیخیال و انشالله که خدا همه رو ببخشه و بیامرزه
  • مصطفی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    10 16
    امیدواریم با آمدن آقای رییسی، بساط این سربازان نفوذی در بخش فرهنگی و اجتماعی برچیده شود.. ان شالله
  • حمید RO ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    12 10
    بچه کوچک چهارساله من با آبرنگ خیلی هنرمندتر از نقاشیهای این آقاست.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    9 8
    این بابا دیوانه است نه هنرمند
  • مهندس IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 6
    باورم نمیشه تو مملکت ما اینجور آدما دارن افکارشان رو تبلیغ و ترویج میکنم .ارشاد تاسف
  • محسن GB ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    18 7
    با سلام؛ وزارت ارشاد مسلماً نمی تواند بدون موافقتِ نظام این این گونه آزادیها را بدهد. حال اگر نظام به هر دلیل و با هر انگیزه خواسته باشد حلقۀ سختگیری را شُل تر کند شما چرا ناراحتید؟
    • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      4 18
      بازهم چرندیات بافتی
    • بچه مهندس IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
      4 14
      مثل اینکه قرارهای اینجوری باشه که دولت و زیر مجموعه های کند بزنن و بعد به پای نظام بنویسن. آفرین ۶ساله که ماموریت در حال انجام هست
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    14 24
    بچه ی من از این بهتر نقاشی میکنه
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    7 14
    تمام اینها یه آبشخوار دارند. صهیونیست های کودک کش وحشی. مسولین رد گیری، تلاش کنند سر خطهای خوبی از مسئولین نفوذی پیدا می کنند. توده ای فقط هنرش، جیره خواری کمونیست شوروی بوده. حالا چندتا ضدانقلاب بهایی مسلک با پول یهودی ها توی نمایشگاه می آیند تابلوهای هچل هفت این توده ای را میلیاردی می خرند تا مطرحش کنند. این یه شگرد نخ نماشده است.
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    15 8
    چقدر شماها جالبيد.چرا اگر با كسي مخالف هستيد,هنرش را زير سوال ميبريد؟همين كار را با شجريان كرديد.و هنر آواز خواني و قرائت ربناش را زير سوال برديد.چند تا نماينده مجلس هم گفتند صدايش همچون كلاغ است.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    8 15
    در نمایشگاهش باید تخته بشه ودیگه جرات برگزاری نمایشگاه توقلب تهران انقلابی را نداشته باشد.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
    2 1
    لیبرالیسم جزئی از جمهوری اسلامی است و امثال آقای رویایی هم در پی آرمان های لیبرالیستی هستند. تضادی وجود ندارد.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    15 3
    این اراجیف و مزخرفات چیه به فکر مردم باشید . مشکلات مردم خیلی زیاد ولی این کارها باعث میشود امورات مردم نادیده گرفته شود .
  • BE ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    1 16
    اسکل الدوله
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    4 15
    خاک برسرت کنن با این دست خطتت واین نقاشیات.من 6دبستانم ولی آبجی من که پیش دبستانیه بهتر ازتونقاشی میکشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس