علی واعظ

مایه تأسف خواهد بود اگر دستگاه دیپلماسی کشور، با سابقه‌ی بیش از یک و نیم قرنی، با تشکیلات و ساختار عظیم خود این چنین ابتکار عمل خود را برون‌سپاری کرده باشد.

سرویس سیاست مشرق- روز ۵ اردیبهشت خبری با این مضمون روی خروجی رسانه‌ها رفت که محمدجواد ظریف در نشست انجمن آسیا در نیویورک به واشنگتن پیشنهاد داد تا زندانیان آمریکایی در کشورش را با ایرانیانی که در بند ایالات متحده هستند، مبادله کنند.

بخشی از سخنرانی وزیر خارجه در نشست این نشست به شرح زیر است:

“پیشنهاد تبادل زندانیان را بر روی میز گذاشتم. من آماده‌ام و از اختیار لازم نیز برخوردار هستم. شش ماه پیش نیز این پیشنهاد را دادیم اما پاسخی از سوی مقامات دولت دونالد ترامپ دریافت نکرده‌ایم." [۱]

در ظاهر امر، وزیر خارجه کشورمان دست به یک «ابتکار» زده و به زعم خود، پیشنهادی برای " خروج رابطه تهران و واشینگتن از بن‌بست" ارائه داده است. اما برای اهل فن و کسانی که دستی در رصد تحولات بین‌المل دارند و منابع خبری و تحلیلی خارجی را به صورت منظم مرور می‌کنند، این پیشنهاد ظریف، طنین آشنایی داشت.

حقیقت آن است که اندیشکده‌ای موسوم به «گروه بین‌المللی بحران»(International Crisis Group) که به صورت مرتب از زمان شروع مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در سال ۹۲، درباره مذاکرات و توافقات ایران و ۶ کشور، گزارش‌های تحلیلی و راهکاری ارائه می‌دهد، در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ گزارشی با عنوان «ایستاده بر غبار: سومین سال اجرای برجام» منتشر کرد، که سرفصل‌های پیشنهادی آن، به طرز عجیبی با مواضع و گفتارهای عمومی برخی مقامات دیپلماتیک، مسؤولان دولتی و رسانه‌های حامی دولت مشابهت دارد. مثلاً در صفحه ۲۵ این گزارش که مربوط به ۲۶ دی ماه ۹۶ است، می‌خوانیم که یکی از مواردی که باید از کانال مخفی بین ایران و امریکا انجام بگیرد تلاش برای" آزادی شهروندان آمریکایی بازداشتی در ایران" است:

جالب این‌جاست که ظریف هم می‌گوید که «شش ماه» پیش این پیشنهاد را به آمریکایی‌ها داده است که قطعاً به صورت محرمانه بوده است، چرا که در ۶ ماه گذشته هیچ خبری درباره پیشنهاد ظریف به آمریکا در این موضوع خاص (نه در رسانه‌های خارجی و نه ایرانی) منتشر نشد.

در بخش دیگری از این گزارش (صفحات ۲۳ و ۲۴) درباره لزوم تصویب کامل برنامه اقدام FATF با این هدف که کانال بی‌خاصیت و اصطلاحاً «سرکاری» اروپا موسوم به SPV منفعتی هم برای ایران داشته باشد، آمده است:

یا در همان صفحه ۲۴ گزارش تاکید می‌شود که علی‌رغم مخالفت «تندروها» (دلواپسان؟!) باید دفتر حافظ منافع اروپا در ایران گشوده شود:

لازم به یادآوری نیست که این سرخط‌ها و در واقع «دستورالعمل‌ها»، چه اندازه شبیه مواضعی است که از زمان خروج ترامپ از برجام در اردیبهشت ۹۷، توسط مقامات دولتی، نمایندگان مجلس حامی دولت، اصلاح‌طلبان حامی دولت و رسانه‌های آنان به صورت مداوم تکرار می‌شود.

سرخط پیشنهادی گروه بحران برای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی و حقوق بشری (برجام‌های ۲ و ۳ و…)

گرچه روی این گزارش، نام نویسنده ذکر نشده است، اما با توجه به سوابق گزارش‌های این اندیشکده در موضوع ایران و برجام و همچنین سوابق اعضای این اندیشکده، قطعاً نویسنده آن، جوانی به نام «علی واعظ» است که ظاهراً کانال‌های ارتباطی و حمایتی قدرتمندی در واشینگتن دارد و البته قطعاً (به واسطه نوع اطلاعاتی که ارائه می‌دهد) از سوی سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به او دسترسی‌های خاصی داده شده است.

مشرق در تاریخ ۴ بهمن ۹۶، در گزارشی تفصیلی با عنوان «علی واعظ» کیست و «گروه بین المللی بحران» چه نقشی در روند مذاکرات هسته‌ای داشت؟، به نقش پررنگ علی واعظ در تنظیم متن برجام پرداخت و حتی ماجرا در حدی بود که ظاهراً متن تنظیم شده توسط واعظ و «گروه بین‌المللی بحران» توسط تیم مذاکره‌کننده ایران امضا شد. متأسفانه، آن گزارش مشرق هیچ پاسخی از سوی دستگاه دیپلماسی کشور نداشت که به نوعی تأیید محتوای آن محسوب می‌شد.

گزارش قبلی مشرق را در اینجا بخوانید:

«علی واعظ» کیست و «گروه بین المللی بحران» چه نقشی در روند مذاکرات هسته‌ای داشت؟ +عکس و سند

گروه بین‌المللی بحران(International Crisis Group)، یک سازمان ظاهراً غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۹۵ با هدف فعالیت در زمینه مطالعه مناقشات خشونت‌بار و تدوین راه حل برای آن‌ها تشکیل شد. با این حال، افراد حاضر در هیأت امنا این سازمان که همه از سیاستمداران و سرمایه‌داران و چهره‌های آکادمیک متنفذ هستند، نفوذ بسیار عمیق و محکم آن در ساختار حکومتی ایالات متحده و سایر کشورهای غربی، دسترسی‌های گسترده آن به حلقه‌های تأثیرگذار سیاست و اقتصاد و منابع مالی تأمین کننده فعالیت آن، نشان می‌دهد که این سازمان که مقر اصلی آن در بروکسل بلژیک است، در همکاری تنگاتنگ با دولت ایالات متحده و متحدان غربی آن کار می‌کند.

چهره اصلی و تأمین‌کننده مالی اصلی این سازمان هم کسی نیست جز کسی که نام او با فتنه ۸۸ برای ایرانی‌ها هم به نامی آشنا تبدیل شد: جرج سوروس

سوروس کسی بود که حتی رهبر معظم انقلاب در در بیانات خود در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) مورخ ۲۰ اردیبهشت ۹۶، بدون نام بردن از سوروس، نقش او را در فتنه ۸۸ متذکر شدند:

"اگر کسی علیه امنیّت این کشور بخواهد قیام بکند، قطعاً با عکس‌العمل و واکنش سخت مواجه خواهد شد؛ این را بدانند. آن صهیونیستِ پول‌دارِ آمریکاییِ خبیث که گفت من گرجستان را با ده میلیون دلار توانستم زیرورو کنم، در سال ۸۸ به فکر افتاد که جمهوری اسلامی را هم این‌جوری [کند]. ببینید این خطای در تطبیق و این حماقت در شناخت به کجا می‌رسد که جمهوری اسلامیِ با این عظمت را، ملّت ایرانِ با این عظمت را مقایسه کنند با کشورهای دستِ چندم دنیا و بخواهند اثر بگذارند و کار بکنند."

جرج سوروس

«علی واعظ»، یک تحلیل‌گر جوان ایرانی-آمریکایی است که با وجود سن نسبتاً کم، خیلی زود رشد کرد و به طور مشخص از حمایت عمیق و جدی محافل سیاسی و اطلاعاتی آمریکایی برخوردار است. او که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه «جانز هاپکینز» امریکا و دکترای خود را از دانشگاه ژنو سوئیس گرفته، و پیش از ملحق شدن به گروه بین‌المللی بحران، عضو «فدراسیون دانشمندان آمریکایی» در واشینگتن دی سی بود، از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ دوره پست دکتری خود را در مدرسه علوم سیاسی کندی در دانشگاه هاروارد گذرانده است.

اهل فن می‌دانند که دانشگاه هاروارد و به ویژه مدرسه کندی آن، از دهه‌ها قبل، مهم‌ترین منبع جذب نیروی نخبه دانشگاهی برای سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) بوده است و تقریباً بخش عمده دانشجویان با اصالت آسیایی که پای به این دوره می‌گذارند، در تور استخدام سیا قرار می‌گیرند (البته قطعاً این به این معنی نیست که همه‌ی آنها که با پیشنهاد همکاری سیا مواجه می‌شوند، آن را می‌پذیرند یا لاجرم به عامل اطلاعاتی این کشور تبدیل می‌شوند).

علی واعظ در بین کارشناسان بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران

اما آنچه که احتمال وابستگی واعظ به سیا را بالا می‌برد، جدای از تحصیل او در دوره پست دکتری دانشگاه هاروارد، سابقه همکاری او با سیا در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ است. او در این بازه زمانی، خبرنگار «رادیو آزاد اروپا / رادیو آزادی» در سوئیس بود. رادیو آزاد اروپا در زمان جنگ سرد آمریکا با شوروی توسط سیا راه‌اندازی شد و بودجه آن تا سال ۱۹۷۲ اختصاصاً و البته مخفیانه توسط سیا تأمین می‌شد. در آن سال، با انتشار گزارش‌هایی درباره وابستگی این رادیو به سیا، سیا ظاهراً بودجه مستقیم این رادیو را قطع کرد، و بودجه آن زیر نظر کنگره امریکا قرار گرفت، ولی تقریباً همه کارشناسان سیاسی و امنیتی می‌دانند که این رادیو هم اکنون هم توسط سیا هدایت و تأمین مالی می‌شود. گفتنی است که شبکه رادیویی ضدانقلاب «رادیو فردا»، شاخه فارسی زبان رادیو آزاد اروپاست.

به هر حال، مایه تأسف خواهد بود که دستگاه دیپلماسی کشور، با سابقه‌ی بیش از یک و نیم قرنی، با تشکیلات و ساختار عظیم خود و ردیف بودجه مفصل و صدها کارشناس و دیپلمات و دانشکده و اتاق فکر و …این چنین ابتکار عمل خود را در حوزه دیپلماسی (آن هم در شرایط اعلام جنگ عملی نظام سلطه علیه کشور) به یک اندیشکده خارجی واگذار کرده باشد، آن هم اندیشکده‌ای که پول آن توسط پدر انقلاب‌های رنگی و میلیاردر صهیونیست جرج سوروس تأمین می‌شود و نقش پررنگی در تدوین دستورکار و سیاستگذاری برای دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده دارد.

مشرق امیدوار است که این بار دستگاه دیپلماسی خود پا جلو بگذارد درباره ابهامات مهم این ماجرا روشنگری نماید.


[۱] https://www.asriran.com/fa/news/664567/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • نرگس صبح IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    14 13
    اگه دقت کنید ظریف گفته 6 ماه پیش هم این پیشنهاد داده شده! گزارش گروه بحران 3 ماه پیش منتشر شد.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      69 4
      وقتی در داخل تیم مذاکره کننده آدم و جاسوس داشتند قطعا در خارج از آن هم شدیدا جاری بوده اما چرا دستگاه قضا در دوره قبل ضعیف به موضوع ورود کرد و سراغ حلقه های متخلف در داخل وزارت خارجه نرفت؟ چیزی که الان از آقای رییسی شدیدا انتظر میرود.
    • مجید IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      22 0
      ببم جان، گزارش مال ژانویه 2018 یا دی ماه 96 است
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    39 2
    آنچه که احتمال وابستگی واعظ به سیا را بالا می‌برد، جدای از تحصیل او در دوره پست دکتری دانشگاه هاروارد، سابقه همکاری او با سیا در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ است
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    34 3
    مهره اصلی و تأمین‌کننده مالی اصلی این سازمان هم کسی نیست جز کسی که نام او با فتنه ۸۸ برای ایرانی‌ها هم به نامی آشنا تبدیل شد: جرج سوروس
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    41 1
    . آن صهیونیستِ پول‌دارِ آمریکاییِ خبیث که گفت من گرجستان را با ده میلیون دلار توانستم زیرورو کنم، در سال ۸۸ به فکر افتاد که جمهوری اسلامی را هم این‌جوری کند
    • سید CA ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      68 2
      کم کم به این نتیجه رسیده ایم که یک وزارت امور خارجه کاملاً قاجاری و یا پهلوی ای امور سیاست خارجی ما را می چرخاند که با توجه به حضور طولانی مدت ظریف در آمریکا و به خصوص در دوران جوانیش می تواند مؤیّد این موضوع باشد که همانند رجال آن دوران ها با محافل کشورهای استعمارگر سر و سرّی داشته باشد! به هر حال هرچه بوده تا به امروز بیشتر این موضوع خودنمایی می کند!
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      21 2
      کشور داره توسط یه عده جاسوس و نفوذی "اداره" میشه..
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    3 22
    شماها چه پیشنهادی دارید؟
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      2 16
      جنگ و دیگر هیچ...!
    • یحیی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      20 1
      آمریکایی ها تنها در شرایطی حاضر به امتیاز دادن می شن، که منافعشون به خطر افتاده باشه. اون وقت خودشون درخواست مذاکره می دن. وقتی که پالس مذاکره از سمت ما باشه هم فشار رو بیشتر می کنند و هم امتیاز حداقلی رو هم نمی دن. حضرات این مورد رو بفهمن، پیشنهادات رگباری از سمت خودشون به سرازیر می شه.
  • 12 IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    43 2
    چرا وزارتخارجه لال شده آیا؟؟/
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      35 4
      وزیر رفته گل بچینه
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    28 1
    این نشان می دهد که دستگاه دیپلماسی ما گرفتار یک بلاتکلیفی وبی برنامگی توام با ترس واضطراب است که هر پیشنهادی از هرکجا می آید را فورا عملی می کند
  • علی رضا IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    10 17
    خوب پس تحلیل ها درست از آب درآمد و نظام بار دیگر سر تسلیم فرود می آورد. چرا نظام تهران شأن و جایگاه و سنگینی خود را از بین می برد؟ از اول با فکر کاری انجام نمی دهد. اگر عرضه ایستادن مقابل امریکا را ندارید غلط می کنید گردن کشی می کنید.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    12 16
    سرو ته یک کرباسید. اصلاح طلب و اصولگرا جکه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    23 0
    درپاسخ به سوال اقایی که پرسیدندشما چه پیشنهادی دارید میگویم حداقل باید دوستان وزارت خارجه فکر کنند وروش های اندیشکده ای که سوروس تامین کننده مالی ان است رانپذیرند خودشان استقلال رای وبا توجه به منافع کشور تصمیم بگیرند
  • دیدگا IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    35 1
    مشرق تو رو خدا اینقدر ما رو بهم نریز! عاخه از دست ما چکاری ساخته هست؟ هی در مورد خیانت و بلاهت این و اون مطلب بنویس و هیچ کسی هم رسیدگی نمیکنه! برچسب دلواپس هم که رومون هست! از دم بگیرید این جماعت خائن رو بکنید تو گونی و یه کشور رو از شرشون خلاص کنید!
  • علی IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    18 1
    اگر دیپلماسی داشتیم که وضعیت مملکت این نبود با این وضع موجود جای ننه بزرگ خدا بیامرز بنده خالی است
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 34
    خیلی مزخرف می نویسی . یه تشابه پیدا می کنی بعد در بزرگنمایی 100 ضرب می کنی. در انتهادنتیجه دلخواهتو ازش استخراجدمیکنی.
    • سعید ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      23 1
      جناب 10:42، خودتو به اون راه نزن، در متن بالا اینقدر استدلال و سند و مدرک ارائه شده، امثال شما برای رد آن چه مدرکی دارید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    28 1
    این بنده خدا انقدر در امریکا با پول این مملکت ماند که رفتار و کردار انها در ایشان تاثیر گذاشته است یادمان نرود زمانی رزمندگان هشت سال در دفاع جانانه دفاع می کردند ایشان در نمایندگی ایران در سازمان ملل بود
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      1 5
      مرد حسابی کسی که نماینده ایران تو سازمان ملل هست انتظار داری بیاد اینجا ور دل ما بشینه ؟ عقده ای بودن هم حدی داره اخوی !
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    22 1
    کدام دستگاه خارجه؟؟!! این افراد وزارت امور خارجه برای ملت == (((وزارت افراد خارجه در امور داخله ایران)) ==هستند.!!!! با پول ملت برعلیه منافع ملت !!!
  • US ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 39
    صبح به صبح بلند میشید که چرندیاتو اپلود می کنید تو سایت
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      11 1
      توهم لابد صبح به صبح بلند میشی کامنتهای چرند میزاری تو مشرق
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    4 28
    توی ایران چیزی به نام اصلاح طلب و اصول گرا وجود نداره. احمدی نژاد و روحانی و ظریف و رییسی و ... همه و همه در یک سنگریم به به
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    4 22
    مشرق آخه مبادله زندانی یه فکر منحصربه فرد نیست که انقدر مقاله بلند مینویسی .
  • BE ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    22 1
    لطفآ راجب پروتکلها از ما بهترون بنویسید -- مردم آگاهی ندارند -- مثالهای تاریخی و جدید در مورشون بنویسید. همین داستان که نوشتید یک نمونه از اجرای پروتکل است -- اجرتون با خدا !
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 3
    این پیشنهاد قطعا با هماهنگی یا پیشنهاد دستگاه قضایی بوده وگرنه ظریف یا کل دولت هم اساسا اختیاری برای تبادل زندانی ندارند. ظریف گفت که اختیارش را دارد یعنی از قبل اجازه اش را از دستگاه قضا کرفته است.
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
      1 0
      6 ماه پیش هم این پیشنهاد رو مخفیانه داده . اون موقع رئیس یکی دیگه بوده الان باید از رئیس جدید اجازه بگیره . البته با فرض اینکه حرف شما درست باشه.
  • وطن پرست IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    5 4
    ادمین چاپ کن این روزها شاهد پمپاژ تحلیل های نامید کننده، و البته دادن آدرس غلط به مردم و بزرگنمایی اقدامات دشمنان هستیم، و نسخه ی مذاکره و مماشات با آمریکاو غرب برایمان می پیچند...و متعاقب اون عده ی قابل توجهی از مردم ما این حرف ها رو تکرار می کنند......باید یادآور شد انرژی هسته ای حاصل میلیاردها دلار هزینه ، و دادن شهدای متعدد را به باد فنا دادیم، البته دولت روحانی گرا به امریکا (برجام2و3 و..) داد، و ترامپ را خاطر جمع از عدم خروج ایران کرد... با این حال ما از شعارهای ایدیولوژیک ذره ای کوتاه نیومدیم، باید با اسراییل مشکلمان را حل کنیم و همزمان از برجام خارج شویم و مثل کره و ژاپن حق غنی سازی صنعتی و تحقیق و توسعه داشته باشیم...و گرنه با این فرمون مرگ تدریجی هه... یا باید اقتدار داشته باشیم و بگیم یا همه یا هیچ کس..!! انتحاری..!! هموطنان بزرگوار بگویند اگه کارمون کشید به مذاکره برای جزایر سه گانه یا خاک ایران ، چه نسخه ای می پیچند؟ هسته ای مرز علمی بود عقب نشینی شد..از حقوقمون گذشتیم، منافع آیندگان این سرزمین....!! موضوع دیگر بروکراسی و فساد اداری و سنگ اندازی ها علیه نخبگان و مخترعانه.. ما دولتی الکترونیک و چابک مثل اسلوونی باید داشته باشیم، ما باید با مافیای سلامت مبارزه کنیم و خدمات ارزان پزشکی ولو با آوردن متخصص از هند و... به مردم ارایه شود... در بخش فرهنگ آزادی های بیشتر و رفت و آمدهای آزاد ایرانیان به داخل کشور و تقویت اتحاد در بخش خارجی ارتباط گیری با توده ها، لابی ها و گروه های فشار ..مثل سیاهان، سرخ پوستان ،ارامنه ، هسپانیک ها، اعراب، ، چینی ها، هندی ها، پارسیان هند،یهودی ها و..
  • عبا دالله IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    3 17
    سلام عزیزان این نظرات تماما برای این است که نشان دهید رهبر عزیز از این جریانات بی خبر است یعنی شما بیشتر از رهبری برای این نظام دلتان می سوزد ویا رهبری را قبول ندارید شما را به خدا بس کنید کم به این نظام مقدس کیر بدید تا زمانی که رهبر عزیز اد دکتر ظریف حمایت می کند لا اقل رعایت کنید درورد خدا بر رهبر غزیز و دکتر ظریف
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      9 0
      حداقل یکبار متنی که نوشتی را مرور میگردی. خیلی بد نوشتی.
  • سعید FR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    3 7
    ظریف که استعفا داد رفت نمیدونم چرا سردار سلیمانی برش گردوند. امان از سیاست.
  • سعید FR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    1 0
    ظریف؟
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    14 1
    اونایی که عشق خصوصی سازی و برون سپاری دارن به این خبر توجه کنن
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    12 1
    باید چه بشود و آمریکا چه بکند که ظریف و روحانی بفهمند مذاکر با گروه احمق های قلدر بی فایده و خوار کردن ایران است
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    11 1
    باید چه بشود و آمریکا چه بکند که ظریف و روحانی بفهمند مذاکر با گروه احمق های قلدر بی فایده و خوار کردن ایران است
  • DE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    13 1
    بسیار گزارش متقن و مفیدی است. آفرین! انتظار عمومی از رسانه همین است: روشنگری با سند و مدرک، کاری که در بین رسانه های اینترنتی ایران کمتر یافت می شود.
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    3 1
    لطفا از توافقات پشت پرده برجام بنویسید... ۱.فتوای هسته ای ۲.حذف احمدی نژاد ۳.اجرای. 2030 4.FATF 5... 6...
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      3 3
      حذف احمدی‌نژاد خخخخخخخ
  • ملائی IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    22 1
    امام فرمود ما از دست رضا خان وپسرش خلاص شدیم اما از دست غرب زده ها حالا حالا راحت نمی شویم. جماعت غربزده برجامگرا ونوکران کدخدا وجان کری فاجعه افریدند
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    3 8
    بنده قبول ندارم
  • FR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    6 1
    ما داهاتى هاي ايران زمين يك اصطلاح داريم كه حتى مهد دموكراسي جهان امريكا و اسراييل و فرانسه هم ندارن ! و ان "چوب دو سر طلا " است
  • مشرق اگه نتوني راه بدي چوب لاي چرخ كه ميتونه بزاري US ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    1 6
    كارمشرق چوب لأي چرخ گذاشتن هست،،فقط بلده گزارش وتحليل هاي ابدوغ خياري بده،تا اولا اگه تلاش به بن بست خورد بگه ما اول گفتيم فلان ميشد،،اگه راه جديد باز شد ميگه رفتين با يانكي ها روابط بستين،،
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    3 3
    شما که انعکاسی از نطرات ایت الله مکارم در قمار تلوزیون و نطر مقام معطم رهبری چیزی درج نمی کنید! برای طریف و دولت هم اصولا شما باید نسخه ها را اماده کنید و بگویید چه باید بگویند. چون از نوشتار های شما چنین بر می اید که استغفرالله به خداوند پاسخگو نیستید. خدا به دادتان و به دادمان برسد
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 1
    حداکثر همت ما این بوده که جنازه شهید حججی رو پس گرفتیم و یا جنازه چهارصد و خرده ای ایرانی که در منای عربستان کشته شدند. آیا برای زنده ها نبابد کاری انجام‌داد؟
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    1 11
    هر غلطی بکنن شما یه زری میزنید
  • مسلم ۵۶ IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    13 1
    از اینکه سیستم های جاسوسی از هر اهرمی برای ضربه زدن به ایران عزیزبهره میبرند شک نکنید ، اقای ظریف که در اوج اقتدار سپاه عزیز با ورود بشاراسد شبانه استعفا داد و نظام مقدس اسلامی را زیر سوال برد چه انتظاری هست ، اما نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بخصوص حفاظت اطلاعات سپاه باید بیشتر حواس شان جمع باشد هر چند باید چنین باشد چون سپاه عزیز به فرمایش امام خامنه ای ، پاسدار انقلاب اسلامی هست ،یاد شهدای مدافع حرم را گرامی بدا ریم
  • محمد IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
    2 0
    در هر حال از تریتا پارسی غافل نشوید ؛ علی واعظ به احتمال قوی، نشانی گمراه کننده است. باز هم دقت کنید شاید حرف من دست باشد!!!
  • اکبر IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
    2 0
    دولت گرین کارتی روحانی چشم به بیگانه داردباید استعفا بدهدومحاکمه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس