کد خبر 953196
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷
حشد الشعبی

ورود نیروهای الحشد الشعبی به ایران، از سوی برخی با استقبال مواجه شد و برخی دیگر نیز به انتقاد از آن پرداختند و آن را خلاف منافع ملی و حتی خلاف برخی اصول قانون اساسی کشور قلمداد کردند.

به گزارش مشرق، همه چیز از یک خبر و پس چند عکس شروع شد. خبری که می گفت نیروهای الحشد الشعبی عراقی (نیروهای مقاومت مردمی عراق) برای امدادرسانی به مردم سیل زده مناطق جنوبی کشور (بویژه خوزستان) وارد ایران شدند و بعداً عکسی که «ابومهدی المهندس» جانشین فرمانده الحشد را در کنار سردار قاسم سلیمانی در حین بازدید از این مناطق و سپس در جلسه شورای تامین استان خوزستان نشان می‌داد؛ که البته این عکس بعداً از سوی شریعتی استاندار خوزستان تکذیب شد و و او گفت: «این عکس مربوط به جلسه مدیریت بحران نبوده و برادران عراقی در هیچکدام از جلسات مدیریت بحران چه در استان چه شهرستان ها شرکت نکرده اند.»

بیشتر بخوانید:

سیل حملات به حشد الشعبی و نجباء از کجا به راه افتاد؟

بعدها فیلم های بیشتر منتشر شد که طبق آنها نیروهای الحشد الشعبی در حال امدادرسانی به سیل زدگان عرب در خوزستان بودند و حتی ابومهدی المهندس نیز در پیامی تصویری اعلام کرد که «اگرچه ما چند هفته ایست در عراق مشغول مقابله با خطرات سیل از موصل تا بصره هستیم، ولی وظیفه خود می دانستیم که بخشی از امکاناتمان را هم برای کمک به برادرانمان در استان خوزستان به ایران بیاوریم چراکه خود را مدیون زحمات برادران ایرانی بخصوص مدافعان حرم می‌دانیم.»

الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق، سال ۲۰۱۴ همزمان با حمله داعش به شمال عراق و در پی فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سیستانی تشکیل شد؛ زمانیکه داعش در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ موصل را اشغال کرد و روزهای بعد پیشروی خود را به سوی بغداد ادامه داد.

این نیرو که متشکل از نیروهای داوطلب مردمی از مذاهب و اقوام مختلف عراق است، در نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آراء نمایندگان پارلمان عراق، نیرویی جدا از ارتش نام گرفت.

الحشد الشعبی در حال حاضر مستقیماً زیر نظر و فرماندهی نخست‌وزیر به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق است و برخلاف برخی شایعات هیچکدام از نیروهایش هیچ حقوقی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نمی‌کنند.

ورود نیروهای الحشد به ایران، از سوی برخی با استقبال مواجه شد و برخی دیگر نیز به انتقاد از آن پرداختند و آن را خلاف منافع ملی و حتی خلاف برخی اصول قانون اساسی کشور قلمداد کردند.

اظهار نظرها در مخالفت و موافقت با این موضوع چندان خط کشی شده هم نبود و حتی افراد با خط فکری های سیاسی متفاوت گاهاً مواضعی شبیه به یکدیگر گرفتند.

در این گزارش سعی کردیم بر اساس برخی اظهار نظرهای منتشر شده از افراد در فضای مجازی و نیز سه گفتگو با سه شخصیت حقوقی به این مسئله بپردازیم که حضور الحشد الشعبی در ایران با چه هدفی انجام شد و آیا این حضور -آن طور که برخی گفته اند- خلاف قانون و منافع کشور است یا نه؟

ازجمله افرادی که در این خصوص موضوع انتقادی و منفی گرفت، «بهرام پارسایی» نماینده شیراز، عضو فراکسیون امید و عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بود که در توئیتی در صفحه شخصی خود اینطور نوشت: «مرزهای کشور، حرمت دارد و عبور نیروی نظامی خارجی از آن، حتی برای امدادرسانی قابل قبول نیست. اگر با ماهیت نظامی در کشور مستقر شوند نقض اصل ۱۴۶ ق.اساسی است و اگر بخواهند در قالب همکاری دو کشور عمل کنند، طبق اصل ۱۲۵ ق.اساسی، باید توافقنامه آن بعد از تصویب مجلس، با امضای رئیس‌جمهور اجرا گردد.»

نماینده منتقد دیگر «عبدالکریم حسین زاده» نماینده نقده و اشنویه، نایب رییس فراکسیون امید و رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس بود که او نیز دقیقاً با استناد به همان دو اصل ۱۲۵ و ۱۴۶ قانون اساسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «آیا ارتش و سپاه به اندازه کافی نیرو نداشت؟ آیا فراخوان مردمی دادیم و کسی نیامد که #حشدالشعبی و فاطمیون وارد مناطق سیل‌زده شدند؟ گیرم که نیاز بود، چرا بدون اطلاع و مجوز دولت و مجلس؟

در هر صورت اصول ١٢۵ و ١۴۶ رعایت نشده و هم وحدت ملی و هم قانون اساسی با یک اقدام نادیده گرفته شدند.»

طبق اصل ۱۲۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، موافقتنامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت‌ها و همچنین امضای پیمان‌های مربوط به اتحادیه‌های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است.»

و طبق اصل ۱۴۶، «استقرار هر گونه پایگاه نظامی خارجی در کشور هر چند به عنوان استفاده‌‏های صلح‌‏آمیز باشد ممنوع است.»

برای بررسی بیشتر این شبهات با سه تن از چهره های حقوقی آقایان «الهیار ملکشاهی» رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نعمت احمدی حقوقدان و استاد دانشگاه گفتگو کردیم که متن این گفتگو ها را در ادامه خواهید خواند:

* ملکشاهی: حضور الحشد الشعبی هیچ ایراد حقوقی ندارد

الهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با رد زیر پاگذاشته شدن اصول ۱۲۵ و ۱۴۶ قانون اساسی در این مورد، این دو اصل را ناظر بر امور نظامی و مستشاری خواند و گفت: الحشد الشعبی یک نیرویی مانند سپاه و یا بسیج ماست که با فتوای آیت‌الله سیستانی برای مقابله با داعش در عراق تشکیل شد و بعد از آن به صورت یک نهاد رسمی نظامی و حتی اجرایی زیرنظر نخست‌وزیر -که در عراق به عنوان فرمانده کل قوا محسوب می‌شود- درآمد و در انتخابات سال قبل نیز شرکت کردند و کرسی‌های مناسبی هم در مجلس هم دولت به دست آوردند و از طرف دیگر، الحشد الشعبی پایگاه مردمی ویژه‌ای هم در ملت عراق دارد.

ملکشاهی افزود: بین مردم ایران و عراق یک رابطه عاطفی و دینی وجود دارد که نمونه آن را می‌توان در موضوع راهپیمایی بزرگ اربعین دید که جمعیت میلیونی از ایران با عشق و علاقه وارد عراق می‌شود و از آن طرف، مردم و حتی دولت عراق نیز با میل و رغبت از آنها پذیرایی می‌کنند.

وی با یادآوری کمک ملت ایران به عراق برای مقابله با تهدید داعش، خاطرنشان کرد: مردم کشور عراق به خصوص مردم مناطقی مثل بصره به لحاظ عاطفی، یک رابطه عمیق با ایران دارند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: درحالیکه کشور ما در برخی استانها از جمله لرستان و خوزستان دچار بحران سیل شد، طبیعتاً هرگونه کمک از هر جای جهان مورد استقبال قرار می گیرد و اصلاً یکی از ایرادات حقوق بشری که ما به امریکایی‌ها وارد می‌کنیم این است که آنها مانع کمک‌رسانی بسیاری از کشورها -چه به صورت مادی و چه غیرمادی- به ایران می‌شوند، این در حالی است که مردم عراق در قالب حشدالشعبی که جوانان بسیجی عراقی هستند به کمک آمدند و اتفاقاً تعدادی از آنها در همین شهر پلدختر مشغول کمک هستند و من خودم دیدم که چطور با عشق و علاقه بیل به دست می‌گیرند و گل و لجن را از خانه مردم بیرون می‌آورند.

ملکشاهی تصریح کرد: این موضوع (حضور الحشد الشعبی) از نظر حقوقی هیچ ایرادی ندارد و اتفاقاً از یک منظر نقطه قوتی است که نشان می‌دهد کشور همسایه ما چه رابطه عمیق عاطفی با ما دارد که برای حل مشکل به کمک‌مان می‌آید.

وی اضافه کرد: آنچه نیروهای الحشد الشعبی برای امداد رسانی با خود آوردند، ماشین‌آلاتی مثل بولدوزر، لودر و … بود که ارتش ارتش و سپاه نیز با همین داشته هایشان یعنی تمامی امکانات مهندسی، فنی و ماشین آلات اقدام به کمک رسانی کردند.

نماینده مردم کوهدشت گفت: این حضور یک ضربه مهلک به دشمنان نظام به خصوص آمریکایی‌هاست که تمام سعی‌شان را برای ایجاد فشار و در تنگنا قرار دادن به کار گرفتند اما دیدند چطور این رابطه عاطفی عمیق بین دو ملت به وجود آمده است و افرادی هم که از این موضوع انتقاد می‌کنند هم‌نوا با آمریکا هستند هرچند ممکن است برخی هم ناآگاهانه با این موج منفی همراهی کنند.

ملکشاهی بار دیگر تاکید کرد: ورود این نیروها هیچ نیازی به کسب اجازه و مصوبه مجلس ندارد، این اجازه برای وقتی است که بخواهیم مستشاران نظامی خارجی را برای یک کار نظامی وارد کشور کنیم و یا یک ظرفیت کلان اقتصادی را به یک کشور خارجی واگذار کنیم، در این صورت نیاز به اجازه مجلس است. البته طبیعتاً همیشه یکسری امورات قانونی روتین وجود دارد که حتماً انجام می‌شود.

* احمدی: حضور الحشد الشعبی بی مهری نسبت به مردم ایران بود

با نعمت احمدی (حقوقدان و استاد دانشگاه) که ازجمله مخالفین حضور الحشد الشعبی در ایران است، گفتگو را با این سوال آغاز کردیم که:

آیا از نظر شما به عنوان یک حقوقدان، حضور الحشد الشعبی برای امداد رسانی به مردم سیل زده ایران، خلاف دو اصل ۱۲۵ و ۱۴۶ قانون اساسی است؟

احمدی: این حضور با این دو اصل قانون اساسی مغایرت دارد و ما باید بین کمک‌های مردمی و حضور فیزیکی تفاوت قائل شویم. البته در حضور فیزیکی هم دو صورت می‌توان متصور بود، یکی در قالب امدادرسانی ذیل صلیب سرخ یا هلال احمر و دوم ورود در مواردی غیر از این صورت.

شیوه‌ای که الحشد الشعبی آمد و حضورشان در شورای تامین یکی از شهرها در کنار حاج قاسم سلیمانی (فرمانده نیروی قدس سپاه) و نوع ماشین‌آلات و تعداد افرادی که آمدند -که بعید می‌دانم بیش از یک‌هزار نفر باشند- باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا این وهن نیست که دو اصل قانون اساسی را زیرپا می‌گذارد؟

من یک سؤال واضح دارم و آن اینکه این دعوت توسط چه کسی صورت گرفته است؟ وقتی ما بسیج ۴۰ میلیونی داریم، آیا آمدن هزار نفر از یک کشور دیگر در قالب گروهی که سابقه نظامی هم دارد درست است؟ در حالی که هیچ مجوزی هم از رئیس‌جمهور گرفته نشده، اینها کجا مستقر می شوند؟ هر جا که باشد، آنجا پایگاه نظامی محسوب می‌شود.

من در همان مقطع که هواپیماهای جنگی روسیه از ایران عبور کردند نیز مطلبی نوشتم و آن را خلاف قانون اساسی دانستم چرا که بدون اجازه آمده بودند.

ولی آن عبور با اجازه ایران بود و این اجازه از سوی شورای عالی امنیت ملی هم تایید شد. درخصوص اینکه شما محل استقرار نیروهای امدادی الحشد الشعبی را به مثابه پایگاه نظامی قلمداد کردید هم به نظر نمی‌رسد خیلی قابل قبول باشد. شما استاد حقوق هستید ومی دانید که که کلمات بار معنایی و مشخصی دارند، آیا می توان محل استقرار این افراد را مترادف با یک پایگاه نظمی قلمداد کرد؟

احمدی: آیا کسی حتی یک خبرنگار می تواند برود و وارد محلی که در اختیار اینها قرار داده شده بشود؟ البته شاید مثلاً به عنوان میهمان در کنار نیروهای ما در جایی مثل یک پادگان باشند که در این صورت اشکالی ندارد.

فرض کنیم در این بین یک جرمی هم اتفاق بیفتد، رسیدگی به این جرم با چه کسی است؟ آیا این افراد، نظامی محسوب می‌شوند یا عادی؟ چه قانونی در اینجا حاکم است؟ من این حضور را نوعی بی‌مهری به مردم می‌دانم؛ مردمی که شاید در تنگنا هم باشند، اما ما می‌بینیم که چطور حتی نوجوانانش به شکل جهادی همچون حسین فهمیده ها اقدام به کمک می‌کنند.

همه می دانیم که کمک الحشد الشعبی در سیل ایران شاید در نگاه کلان، تاثیر فیزیکی چندان زیادی نداشته باشد چون همانطور که شما فرمودید، کشور خودمان از یک ظرفیت به مراتب بالاتری در این خصوص برخوردار است ولی آیا نمی توان از بعد انسان دوستانه و همدلی، این حضور را نشانه ای از نزدیکی و علاقه دو ملت به هم تعبیر کرد؟ همان حرفی که اخیراً سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نیز زد و گفت قطعاً کمک های ما به ایرانی ها چندان قابل توجه نیست ولی نشانه ای از تشکر ما نسبت به آنهاست که در سختی ها کنارمان بودند.

احمدی: این درست است که ما به عراق در مقابله با داعش کمک کردیم و اگر همین نیروهای سپاه قدس نبودند، تروریست‌ها تا بغداد هم می‌رسیدند و ممکن است این حضور آنها برای تشکر و همدلی باشد، اما بحث من بر سر اجازه‌ای است که به آنها داده شده. من شخص حاج قاسم را بسیار دوست دارم و از نظر بنده که همشهری ایشان هستم و شناخت کافی از روحیاتشان دارم، او شیر روز و زاهد شب و به باورم یک قدیس است که مخلصانه کار می‌کند، اما انتشار تصویر افراد الحشد الشعبی در کنار ایشان در این موقعیت به نظرم به جایگاه او هم ضربه می‌زند. من به عنوان یک ایرانی دلسوز دوست دارم که گفته شود اینها کارشان تمام شد و رفتند تا این ذهنیت منفی در ذهن مردم ریشه ندواند.

من معتقدم ما خاک و ناموس‌مان را مدیون نیروی قدس سپاه هستیم، چرا باید این سابقه درخشان با اینگونه اقدامات تحت‌الشعاع قرار بگیرد و از دل آن حرف و حدیث‌هایی دربیاید؟

ما در مقطعی مثل زلزله بم هم کمک های خارجی داشتیم و ارتش آمریکا با هواپیمای نظامی و نیروهای رسمی نظامی با لباس نظامی وارد کشور شدند و کمک رسانی کردند، چرا حالا در مورد الحشد الشعبی اینقدر جنجال می‌شود؟ آیا همان موقع هم این ساز و کاری که شما فرمودید، نیاز بود و طی شد؟

احمدی: در خصوص بم همانطور که گفتم باید بین حضور فیزیکی و کمک‌رسانی تجهیزاتی تفاوت قائل شد، در آنجا هم باید ببینیم آیا این حضور آمریکایی‌ها با اجازه بوده یا نه. البته شاید در آن مقطع شرایطی بوده که آنها دعوت نشدند ولی پذیرفته شدند، ممکن است ما مثلاً از آلمان درخواست کمک نکنیم، اما کمک آنها را بپذیریم. از طرف دیگر، مردم ما به لحاظ روانی از کشور عراق و این پرچم خاطره خوشی ندارند.

شما خودتان بهتر می‌دانید که بحث روانی با موضوع حقوقی و قانونی متفاوت است. از طرف دیگر نه عراق امروز را می توان با زمان حکومت صدام قیاس کرد و نه حتی این پرچم آن پرچم است.

احمدی: به هرحال از نظر بنده شیوه ورود الحشد الشعبی و میزان کمک آنها در دریای کمک‌های مردمی ما جای سؤال است. ما ملتی هستیم که اگر از دست یکدیگر ناراحت هم باشیم، ولی منافع ملی را مدنظر قرار می‌دهیم. خود بنده وقتی آمریکا، سپاه را در لیست تروریستی قرار داد، چند مقاله نوشتم و صراحتاً گفتم که آنها به چه حقی به خودشان اجازه می‌دهند بخشی از حاکمیت ما را تروریست بنامند، اما در عین حال اگر انتقادی هم داشته باشم می‌گویم.

بنابراین از لحاظ قانون اساسی باید دو موضوع روشن شود: یکی بحث مجوز است، اینکه چه کسی نیاز حضور این افراد را احراز کرده و چه کسی اجازه حضور آنها را داده و دوم اینکه این گروه -که طبیعتاً امدادگر پزشکی هم نیستند- در کجا مستقر می‌شوند؟

* نوروزی: اصول ۱۲۵ و ۱۴۶ در این مورد وجاهتی ندارد

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان و سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در همین باره اظهار داشت: وقتی یک کشور با یک بحران مثل سیل یا زلزله روبه‌رو می‌شود، طبیعتاً کشورهای دوست و متحد به کمک می‌آیند، آیا مثلاً اگر کشوری مثل آلمان یا ترکیه یا چین بخواهد کمک کند باید از مجلس اجازه بگیرد؟

نوروزی خاطرنشان کرد: نیروی الحشد الشعبی یک نیروی نظامی نیست و در واقع یک نیرویی مانند بسیج است که با فتوای مرجعیت عراق یعنی آیت‌الله سیستانی برای حفاظت از مرزها و نظام این کشور در برابر تروریسم تکفیری داعش تشکیل شد و الان هم سر کار خودشان هستند.

وی ادامه داد: این یک نیروی مردمی است و طبیعی است که وقتی ما در شرایط بحران و مقابله با داعش به کمک آنها رفتیم، آنها هم از منظر انسانی برای مساعدت آمدند و برخی اظهارنظر افراد که این حضور را خلاف قانون اساسی می‌دانند، وجاهت قانونی ندارد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: در شرایط حساس و بحرانی در کشور، ما کمک هر کشور دیگری حتی کشور متخاصمی مثل آمریکا را هم قبول می‌کنیم و تنها خط قرمز ما در این موضوع طبیعتاً رژیم صهیونیستی است، حالا نیروهای الحشد الشعبیکه در واقع برادران عزیز ما در عراق هستند، ما در عراق و سوریه خون دادیم و خون دو ملت با یکدیگر ممزوج شده و این حضور آنها برای ما یک افتخار است.

نوروزی تصریح کرد: ما این اقدام الحشد الشعبی را دوستانه و کاملاً قانونی می‌دانیم چرا که در اینجا بحث لشکرکشی نظامی نیست که نیاز به اجازه مجلس داشته باشد و ما از آنها تشکر می‌کنیم و طبیعتاً وقتی آنها در شهرهای ما حاضر می‌شوند، استاندار و مقامات دولتی آنجا نیز این را پذیرفته‌اند.

وی با بیان اینکه نه برای اعزام نیرو و نه برای ارسال تجهیزات نیازی به اجازه مجلس نیست، به دو اصل ۱۲۵ و ۱۴۶ قانون اساسی اشاره کرد و اظهار داشت: آن دو اصلی که برخی آقایان به آن اشاره می‌کنند برای مواقعی است که پای نیروهای نظامی و مستشاری در میان باشد. حتی در وقتی که هواپیماهای روس‌ها هم برای مقابله با داعش از کشور ما عبور کردند، برخی دوستان همین موضوعات را مطرح کردند که در آن زمان هم این حرفها اعتبار قانونی نداشت.

***

همانطور که در ابتدای این گزارش نیز گفته شد، در میان موافقان حضور الحشد الشعبی در ایران برای امدادرسانی به سیل‌زدگان، چهره های سیاسی از طیف های مختلف دیده می‌شود برای نمونه، «محمدرضا جلائی پور» فعال اصلاح طلب در کانال تلگرامی خود نوشت: «تنها لودری که در منطقه‌ی گلدشت اهواز داشت برای ساختن سیل‌بند به ایرانیان عرب این محله‌ی محروم کمک می‌کرد مال حشدِ شعبی (بسیج مردمی عراق) بود و اهالی محل هم به وضوح از کمک نیروهای مردمی همسایه‌ی عراقی‌شان راضی بودند.

کاری به مطلوبیت و نحوه‌ی حضور حشد شعبی برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان ندارم، اما بامزه است که کسانی با ژست ملی‌گرایانه و استقلال‌گرایانه بیشترین حمله را به حضور و کمک آن‌ها به هم‌وطنان سیل‌زده‌شان می‌کنند که خودشان وابسته به پول بن‌سلمان و نتانیاهو و ترامپ‌اند، در صف اول عکس یادگاری با ایران‌ستیزان و حمایت از مداخله‌ی آمریکا و انواع تحریم علیه ایران و حضور نظامی آمریکا در منطقه‌اند و در خفا هم دلشان برای حمله‌ی نظامی آمریکا به ایران لک زده. انگار فقط حضور چشم‌آبی‌ها در ایران اشکال ندارد.»

«عطاءالله مهاجرانی» وزیر دولت اصلاحات نیز از دیگر کسانی بود که در این باره به اظهار نظر پرداخت و گفت: «پس از اشغال عراق توسط آمریکا، گزارش بسیار مهمی تحت نظارت هامیلتون و بیکر، منتشر شد. گزارش در باره عراق و نیز نفوذ فرهنگی و ملی و مردمی ایران در عراق و رابطه دو کشور است! نوشته اند: عراق را نمی شناسند.

کسانی که علیه حضور حشدالشعبی در خوزستان مضمون کوک می کنند نیز در همان جهالت اند.

حشدالشعبی (بسیج ملی) عراق، با فتوای آیت الله سیستانی تاسیس و با یاری سپاه قدس توسعه پیدا کرد.

در سرکوب داعش و برکندن ریشه داعش که از سوی آمریکا و ارتجاع عربی حمایت می شد، حشد الشعبی نقش درجه اول داشت. مخالفت با حشدالشعبی ازسویVOA و رادیو فردا و شازده و رجویستا کاملاً طبیعی است.»

حتی «مهرداد فرهمند» خبرنگار شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی نیز در این باره اظهار نظر متفاوتی داشت.

او در توئیتر خود می‌نویسد: «واکنش برخی کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به حضور شماری از نیروهای حشد شعبی در مناطق سیلزده برایم عجیب و «منطق» ایشان برایم درک ناشدنی است.

بعید می دانم اگر نیروهای امریکایی در خلیج فارس که دست به ماشه در آماده باش هستند تا اگر فرمان رسید به ایران حمله کنند، برای کمک به سیل‌زدگان به ایران می آمدند، با چنین واکنشی روبرو می شدند.

البته به گمانم این واکنشها به حشد شعبی محدود به فضای مجازی و از سوی کسانی است که دور ایستاده اند وگرنه در عالم واقع و بویژه میان سیل‌زدگان، تصور نمی کنم واکنشی منفی به حشد شعبی نمود پیدا کرده باشد.»

استاندار خوزستان: ورود الحشد الشعبی با اعلام قبلی بود

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز در این باره، در گفتگو با سایت جماران از حضور نیروهای الحشد الشعبی بخاطر کمک در حادثه سیل تقدیر و تشکر کرد و گفت: «از آنجا که آب در خوزستان به صورت بطئی خارج می شود و زمین مسطح است، شهرهای زیادی درگیر سیل هستند. از این رو ما نیاز به ماشین آلات داشته و این موضوع را نیز از قبل اعلام کردیم. از همین رو، برادران عراقی ما یکسری ماشین آلات نظیر بیل مکانیکی، کمپرسی و آمبولانس آوردند. آنها حتی بیمارستان صحرایی نیز آورده بودند که به آنها گفتم به بیمارستان صحرایی نیاز نداریم، همچنین گفتم که به این تعداد آمبولانس احتیاج نداریم و لذا تعدادی از آنها را برگرداندند.»

به گفته استاندار خوزستان، به الحشد الشعبی گفته شد بود که نیاز به ۳۰ دستگاه بیل مکانیکی است و آنها هم ۲۰ دستگاه آوردند و قرار شد ۱۰ دستگاه دیگر نیز بیاورند.

شریعتی با بیان اینکه الحشد الشعبی همچنین کمپرسی و لودر آورد تا سیل بند زده و راه ها را ایجاد و روستاها را نجات دهند، اضافه کرد: «تنها علت حضور این نیروها همین موضوع بوده و دلیل دیگری در کار نیست.»

وی اظهار داشت: «نیروهای عراقی از یک هفته قبل از ورود خود به ایران اعلام آمادگی کردند که می توانند ماشین آلات بیاورند و ما نیز استقبال کردیم. آنها نیز این زحمت را کشیدند و ماشین آلات خود را به کمک ما آوردند. بازهم اگر هر سازمان، نهاد یا کشور دیگری که می تواند ماشین آلات برای ما بیاورد با کمال میل می پذیریم تا وارد کشور شده و به سیل زدگان ایرانی کمک کند. همانطور که برخی کشورهای اروپایی ابراز آمادگی کردند و گفتند می توانند پمپ هایی برای ما تهیه کنند که به کمک آن می توان آب را از منازل خارج کرد و ما استقبال کردیم.»

استاندار خوزستان درخصوص ورود نیروهای الحشد الشعبی نیز اینگونه توضیح داد: «هیچ نیروی انسانی ای به کشور نیامده، بلکه مسئولین نیروهای عراقی به همراه ماشین آلات خود به کشور آمده و تشریف هم بردند. مسلماً راننده بیل مکانیکی از خود این نیروها بودند. ماشین آلات نیروهای عراقی، قیمتی بوده و آنها این حق را دارند که این ماشین آلات را به تنهایی دست ما ندهند. بنابراین راننده خود را دارند و مسئولی برای هندل کردن آنها وجود دارد. این حرف بسیار درستی است که خود به اندازه کافی نیروی انسانی داریم ولی الحشد الشعبی آمد تا به ملت دوست و برادر خود ایران نشان دهد که کمک ها دوطرفه است.»

وی در پایان گفت: «همانطور که ما در مبارزه با داعش به عراقی ها کمک کردیم و این گروه تروریستی را در آن کشور زمین گیر کردیم، آنها نیز زمانی شهرهای ما گرفتار سیل شدند، امکانات خود را برای کمک و حمایت از ایران قرار دادند. این کار انسان دوستانه ای است که همه باید آن را تشویق و حمایت کنند. بنابراین همانطور که از کشورهای دیگر حمایت کننده خود تشکر کردیم از نیروهای مردمی دولت عراق نیز که به ما کمک کردند سپاسگزاریم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • حقوق خوان IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
    18 24
    تفسیر و توجیه موافقان حضور حشد الشعبی از نظر قانونی صحیح نیست.
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    2 7
    نه.
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    10 7
    مخالفان حشد الشعبی همان داعشی های وطنی از نوع لیست امید و اصلاح طلبانند
  • ع-رجايي IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    24 6
    جاي تعجبه ، كساني كه از ورود حشدالشعبي ايراد گرفتند درك سياسي ضعيفي از موضوع دارند،نميفهمند كه حضور آنها علاوه بر كمك چه بازتاب رسانه اي در خصوص اتحاد دو ملت دارد و اينجاست رهبري ميفرمايند از تهديد فرصت بسازيد ، وقوع سيل تهديدي بود و حضور الحشد نمايش همدلي و همبستگي در محور مقاومت است كه در آينده ميتوان از اين ظرفيت در سازندگي و توسعه كشورهاي عضو مقاومت استفاده كرد .
  • ع-رجايي IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    9 1
    جاي تعجبه ، كساني كه از ورود حشدالشعبي ايراد گرفتند درك سياسي ضعيفي از موضوع دارند،نميفهمند كه حضور آنها علاوه بر كمك چه بازتاب رسانه اي در خصوص اتحاد دو ملت دارد و اينجاست رهبري ميفرمايند از تهديد فرصت بسازيد ، وقوع سيل تهديدي بود و حضور الحشد نمايش همدلي و همبستگي در محور مقاومت است كه در آينده ميتوان از اين ظرفيت در سازندگي و توسعه كشورهاي عضو مقاومت استفاده كرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس