فار کرای - بازی رایانه ای

متأسفانه در دوران مدیریت جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این وظیفه حساس و خطیر به صورت آشکار کنار گذاشته شده و فرآیند نظارت بصورت سیستماتیک از رویه‌های رسمی حذف شده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - متاسفانه در چندین سال گذشته، بازی‌های خارجی (وارداتی) به صورت بی‌وقفه، بدون نظارت سازمانی و به صورت گسترده در فروشگاه‌های مجاز و غیر مجاز در سراسر کشور توزیع می‌شود و نمایندگان مجلس بابت این اتفاق و عدم توجه وزارت ارشاد کارت زردی را اخیراً به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان دادند. (اینجا) در حوزه گیم و بازی نوعی عدم نظارت، به صورت گسترده وجود دارد و متولیان امر به سادگی این حوزه پرآسیب و پر مخاطب را رها کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تهدید بازی‌های رایانه‌ای در کمین خانواده‌های ایرانی +تصاویر

در گزارش پیشین مشرق گفته شد که بر اساس آمارهای ارائه شده تنها ۵ درصد بازی‌های دیجیتالی که در ایران مورد استفاده هستند بومی بوده و جامعه ۲۳ میلیونی (که تا ۳۰ میلیون نفر نیز تخمین زده می‌شود) گیم بازان ایرانی که بیشتر آنان نیز در سنین شکل‌گیری شخصیتی هستند، از مجرای این بازی‌ها تحت تأثیر شخصیت‌ها و فرهنگ پرخشونت آثار وارادتی قرار گرفته‌اند و این بازی‌ها در حال تسخیر ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان هستند. نسبت بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی دقیقاً مثل نسبت سینماست که تولیدات خارجی به صورت آسان‌تر و راحتری از طریق سایت‌ها و درگاه‌های اینرتنتی به صورت رایگان در اختیار کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان قرار می‌گیرد و کمبود بازی‌های رایانه‌ای ایرانی در این بازار، ناشی از عدم سیاست گذاری متولیان امر است. از سوی دیگر بازی‌های کنسولی (بازی‌های دستگاه‌های پلی استیشن و ایکس باکس) به صورت قاچاق در داخل کشور تولید و عرضه می‌شود.

حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای (که بعد از انتشار گزارش از سمت خود کناره گیری کرد)

نظر مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره تولید بازی‌های رایانه‌ای بومی

بازی‌های خارجی با محتوای مخرب می‌تازند

بازی‌های رایانه‌ای خارجی (PC و کنسول) در حالی که بازار در انحصار آنهاست به وفور در بازار عرضه می‌شوند. متأسفانه این بازی‌ها در شرایطی عرضه می‌شوند که نظارتی بر محتوای آنها نیز انجام نشده است و بازی‌های مضر، مستهجن و مبتذلی چون GTA, FarCry, Assassin, Call Of Duty, Max Payn ۳ و… با وجود ممنوعیت ظاهری عرضه در برخی عناوین به راحتی در بازار کشورمان عرضه می‌شوند!

عدم نظارت بر محتوای مخدوش خارجی و به عبارتی عرضه محصولات وارداتی بدون کنترل و ویرایش محتوا

برابر ماده ۲ اساسنامه بنیاد به‌عنوان یکی از اهداف اصلی، یعنی "تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی و هویت اسلامی ایرانی از طریق این صنعت با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان" و "حمایت و نظارت بر گسترش فرایند تولید، تأمین، واردات، صادرات، آماده‌سازی، تکثیر و توزیع انواع بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای" است. متأسفانه در دوران مدیریت جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، این وظیفه حساس و خطیر به صورت آشکار کنار گذاشته شده و فرآیند نظارت بصورت سیستماتیک از رویه‌های رسمی حذف شده است. به جای آن تنها بر نظام رده بندی سنی اِسرا ESRA اکتفا شده است.

شایان ذکر است، کارکرد نظام رده بندی سنی ESRA تنها رده بندی و دسته بندی بازی‌ها بر اساس محتوای آنها پس از پالایش محتوای مخدوش بازی می‌باشد! همچنین برابر قانون، بازی‌های خارجی باید توسط شرکت‌های واسطه داخلی که در اصطلاح به آنها Localizer (لوکالایزر =بومی ساز) گفته می‌شود منتشر و عرضه گردند. فرآیند ویرایش و پالایش محتوای مخدوش این بازی‌ها نیز باید توسط لوکالیزر ها و تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد (واگذاری اختیارات به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای) صورت گیرد.

عدم نظارت بنیاد بر نحوه فعالیت این شرکت‌ها سبب شده تا بازی‌های رایانه‌ای خارجی (کنسول و پی سی) بدون نظارت، با محتوای اُورجینال و بدون سانسور به خصوص در حوزه بازی‌های کنسولی و به بهانه عدم امکان ویرایش از نظر فنی، در بازار عرضه و منتشر شوند!

موضوعی که نافی مواد ذکر شده از اساسنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به شمار می‌رود. این بازی‌ها در سایه نوسانات قیمت ارز دچار افزایش قیمت نیز شده و سود زیادی را نصیب ناشرین غیر قانونی خود در ایران ساخته اند. فرار از این وظیفه و احاله آن به موضوعی نامرتبط مانند نظام رده‌بندی سنی اِسرا (ESRA) به‌مثابه انجام یک قصور آگاهانه و شانه خالی کردن از انجام وظایف بنیاد به شمار می‌رود که شایسته رسیدگی قضائی و قانونی می‌باشد.

برخی از بازی‌های مستهجن خارجی که اکنون در بازار داخلی به راحتی به فروش می‌رسد:

GTA

این بازی یک بازی جهان باز است. یک بازی کاملاً مستهجن جنسی به شمار می‌آید. اطلاق این واژه بدین معنا است که در این بازی بازیگر از آزادی عمل کامل برخوردار است و می‌تواند به کلوپ رقص برهنه Strip Dance برود و یک فاحشه را انتخاب کرده و اعمال جنسی با وی انجام دهد، یا بصورت یک همجنسباز یک مرد را برای عمل جنسی برگزیند و این کار را انجام دهد.

هشدار به خانواده‌ها: در این بازی کاربر رابطه جنسی را با وضوح بسیار بالایی بازی می‌کند

Fahrenheit: Indigo Prophecy

استودیوی بازی سازی Aspyr Media که با تولید و عرضه بازی Knights of the Old Republic محبوبیت زیادی کسب کرد، یک بار دیگر با پروژه‌ای جدید در صدد جذب مخاطبین بیشتر برآمده است. این استودیو بر خلاف دیگر استودیوها، زیاد به نوآوری اهمیت نمی‌دهد. همانطور که بازی Knights of the Old Republic این استودیو از روی آثاری با همین نام که از زیر مجموعه‌های داستان‌های جنگ ستارگان می‌باشد تولید شده است.

هشدار به خانواده‌ها: در برخی از این بازی‌ها کاربر رابطه جنسی را با وضوح بسیار بالایی بازی می‌کند

FarCry

داستانِ بازی FarCry در شهری فرضی به نام Hope County واقع در ایالتِ مونتانای امریکا جریان دارد. جایی که اخیراً یک واعظِ مذهبی به نام Joseph Seed در بین مردمِ سر برآورده و سعی دارد آنها را از یک پیشامدِ ناگوارِ قریب الوقوع آگاهی دهد. جوزف برای رسیدن به این مهم، گروهی از پیروان با نام Eden's Gate (دروازه‌های بهشت) را دورِ خود جمع کرده تا در ظاهر به کمکِ آنها بتواند این هدف را محقق سازد. اما این کار در واقع به ایجادِ فرقه‌ای افراطی، زورگو و بی رحم منجر شده که از هیچ کاری برای رسیدن به اهدافِ پنهانی خود دریغ نمی‌کنند. ارتباطِ مردم با شهرهای دیگر قطع می‌شود و آسایش و امنیتِ شهروندان با خطرِ جدی مواجه می‌شود.

لیستی از برخی بازی‌های غیر مجاز موجود که در غفلت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در بازار دراختیار عموم قرار دارد جهت بهره‌برداری به شرح زیر معرفی می‌گردد.

توزیع بازی‌های سانسور نشده غیر مجاز در درگاه‌هایی مثل دیجی کالا و بامیلو

هشدار به خانواده‌ها: در برخی از این بازی‌ها کاربر رابطه جنسی را با وضوح بسیار بالایی بازی می‌کند

هشدار به خانواده‌ها: در برخی از این بازی‌ها کاربر رابطه جنسی را با وضوح بسیار بالایی بازی می‌کند

ایجاد درگاه برای عرضه آزادانه بازی‌های رایانه‌ای ایرانی مشابه کشورهای غربی بدون نظارت محتوایی

عملکرد پر شائبه مدیریت فعلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ناتوانی ایشان در مدیریت فرهنگی، در حال حاضر یک فضای مشوق را برای جامعه گِیمِر های نوجوان و جوان کشورمان تشکیل داده است که مخاطبین آن (طیف زیر ۱۹ سال) جسماً در فضای فیزیکی جمهوری اسلامی تنفس کرده و به زندگی آموزشی در دوران تحصیل خود می‌پردازند، اما در اتمسفر کاملاً آمریکایی به سر می‌برند. پر واضح است و آینده یک نسل ۲۳ میلیونی چه خواهد شد؟

توییت کریمی قدوسی درباره حذف نظارت در حوزه تولید بازی‌های داخلی

نتیجه این سیاست وجود بازی‌های مسئله دار، اروتیک، آموزش دهنده جرم و خشونت در کافه بازار و دیگر فروشگاه‌های رسمی داخلی است. بازی‌های زرد و مروج سبک زندگی جاهلی و ادبیات لمپنی دهه ۴۰ که رد آن‌ها به تازگی از سینمای ایران کمرنگ شده است مانند: لوتی ۱ و ۲، اژدر خان، موتوری، برقصا، قصه‌های تعاملی شهرزاد، لوتی‌ها، قیصر، چاله میدون، پسرخوانده و … میراث این تفکر می‌باشد.

به کارگیری ابزار خشونت و قتل در یک بازی داخلی

تشویق به کشیدن قلیان در قلیونی

بازی چاله میدون

پوشش بانوان در این بازی‌ها مغایر عجیبی با فرهنگ عامه و حتی پوشش عرفی دارد

رها نمودن وظیفه قانونی صدور مجوز انتشار بازی‌های داخلی و خارجی

همانطور که در سطور بالا اشاره شد، با حذف مجوز تولید از سوی بنیاد سبب کاهش نظارت و حضور مؤثر بنیاد بر انتشار بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی در فضای مجازی شده و این امر باعث ایجاد حس عدم نظارت و استقلال عملی برای (فروشگاه‌ها) مارکت های مجازی گردیده است. به نحوی که به صورت خودسرانه اقدام به خرید و انتشار بازی‌های خارجی به صورت مستقیم یا از راه تأسیس شرکت‌های اقماری پوششی وابسته به خویش می‌نمایند و بازی‌های داخلی نیز بدون نظارت بنیاد منتشر می‌شود.

اعطای رسمی هولوگرام به بازی‌های خارجی بدون در نظر داشتن محتوا

مطابق سیاست‌های اعلام شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، طرح چاپ هولوگرام روی بازی‌ها خارجی، اخذ عوارض از ناشرین این بازی‌ها و اختصاص آن به حمایت از بازی‌های ایرانی، یکی از برنامه‌های رسمی بنیاد می‌باشد. درج هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران بر یک محصول فرهنگی، به معنای کنترل و تأیید محتوای آن می‌باشد که نمونه‌های خریداری شده با هولگرام برای اثبات این موضوع در دسترس است. در صورتی که بسیاری از لوح‌های Blue-Ray بازی‌های پلی استیشن و ایکس باکس موجود در بازار بدون هیچ نظارتی همراه با هولوگرام در مارکت‌های مشهور و معتبری منتشر و عرضه می‌شوند. (چندین نمونه از بازی‌ها با هولوگرام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از فروشگاههای اینترنتی خریداری شده و اسناد آن نزد مشرق موجود است)

بازی‌هایی که درصد بسیاری از آنها محتوایی ناسالم و مضر دارا هستند! بی گمان خریداران و خانواده‌های مصرف کننده، به اعتبار هولوگرام به محتوای محصول مورد نظر (لوح بازی) اعتماد می‌کنند و اجازه خرید آن را به فرزند خویش می‌دهند و هیچکس امکان نظارت و باز ببینی آن را پیش از فرزندش ندارد!

****

بعد از انتشار این گزارش، خبر کناره گیری حسن کریمی قدوسی از مدیرعاملی بنیاد بازی های رایانه ای منتشر شد. این خبر را کریمی قدوسی در توییتر خود اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 65
  • در انتظار بررسی: 35
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    62 12
    من مکس پین 3 رو بازی کردم مال شرکت پرنیان.اون چیزی که شما میبینید مال بازی اورجیناله.بازی های شرکتی سراسر سانسوره.طوری که توی همین مکس پین 3 به قدری سانسور زیاده که اصلا نمیفهمی بازی چی شد.کلا بازی های شرکتی که تو دیجی فروش میره همه سانسور شدست.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      19 86
      غلط کرده هرکه گفته، تمام بازی ها با مضرات و مشکلات بسیار بالا در حال خرید و فروش هستند
    • RO ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      52 9
      با منی میگی غلط کرده؟بیام بخابونم تو گوشت الان؟مردک خو برو بگیر بازی کن ببین چقدر ساسنسوری داره.کلا دوست داری یه چی بت بگما
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
      37 10
      خونت رو کثیف نکن ! جماعت مشرقی مغزشان کار نمیکند . همینجوری مثل فتو کپی کامنت از پیش دستور داده شده چاپ میکنند .
  • دلواپس نميخوايم IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    من كه مشكلي ندارم با اين قضيه كه بچم بازي به اصطلاح مستهجن بازي كنه
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      تو خودت یه ف... هستی، بچه هم نداری اگه داری که قطعا از ...بوجود اومده که انقدر بی باکی
    • علوی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      40 34
      سلام شما چقدر به اصطلاح روشن فکر و جالبین اره برات مهم نیست چون خودت هم اینگونه تربیت شدی
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      37 37
      عوضی تو اصلا بچه نداری. حرف مفت میزنی
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      41 21
      بوی شیر دهنت تا اینجا داره می آد!
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      31 34
      تو یه موجودِ مجردِ بی خاصیتِ بی تربیت هستی که پدر و مادر درست و حسابی بالاسرت نبودن... واسه همین توهمات خودت رو در غالب یه بیچاره داری می نویسی.... بدبخت
  • CZ ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    23 25
    یا صاحب نیست ، یا تعداد صاحب ها زیاده
  • اینجا AE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    18 14
    صاحب نیست یا تعداد صاحب ها زیاده
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    از نظر یه مشرقی یه بازی باید بسازن اینجوری که یه بسیجی مخلص میاد میره پایگاه و سخنرانی گوش میده. تموم شد رفت . فاقد هرگونه خشونت و پوشش نامناسب. برای رشد عقلی در جهت خواسته های نظام. فقط هیجانش اینجاست که باید مواظب باشی در راه اسیر تهاجم فرهنگی دشمن نشی.
    • حامد AE ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      15 44
      چرا فرافکنی میکنی برادر شما برو بگرد ببین تعداد بازی‌هایی که به صورت رسمی تو کشور ما اجازه نشر ندارن در مقایسه با مثلا نیوزلند چند تاست. بیشتره یا کمتره یه چیزی هست به اسم گوگل، ازش استفاده کنین
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      13 9
      اگه تو بخوای روزی بازی ساز بشی، احتمالا مثل همینا ایده تکراری میزنی با یه ذره تغییر در ظاهر. اگه بازی ساز اینکاره باشه، باااااید بتونه از خودش خلاقیت داشته باشه. خسته نشدی از بازی تکراری فارسیلیزه شده؟!
  • شیطان IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    بچه ها باید قاتل و وحشی شوند. مخصوصا ایرانی ها باید نسل شان نابود شود. این هم یکی از راههای ماست
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    29 53
    گندش بزنن این کثافت کالا و جهنم کالا رو. مجلس وزیر ارشاد رو استیضاح کن
    • GB ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      44 34
      جز شعار چیز دیگه ای بلدید؟ همش بستن و زدن و کوبیدن؟
  • حسام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    88 38
    مشرق اب رو بریز همان جایی که میسوزد..من عاشق این بازیام لذت بخشن
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      29 45
      با همین فضا محشور شی الهی :))
    • حسین IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      28 17
      مشرق جون خیلی آتیش گرفتی
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    37 54
    لباس زیر زنانه،انواع کاندوم و کتابهای مسئله دار در دیجی کالا فراوان فروخته می شود
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      32 6
      عجب حرفی میزنی!
    • GB ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      57 7
      از نظرشما کاندومو لباس زیرو کجا باید بفروشن. مگه کاندوم بده؟
  • GB ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    33 12
    میدونم تایید نمی کنی ولی مشرق از دیجی کالا پول میگیره تبلیغ اینجوری بزنه
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    39 8
    آفرین که تبلیغش کردید که ماهم نمی دونستیم فهمیدیم!!!
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      15 19
      بله. متاسفانه معرفی این بازی ها دقیقا حکم تبلیغشون رو داره
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    13 25
    مشرق ، با تشکر از حساسیت شما به روح و روان کودکان و نوجوانان کشورمان . به اطلاع شما میرساند که فروشگاه های اینترنتی به دنبال سود هستند و با فروشندگان قراردادهای محکمی بسته اند و خودشون رو از بار حقوقی خارج کرده اند . دوم اینکه در تعریف قانونی ، تفکیک بین غیر مجاز و مبتذل و مستهجن وجود دارد . همه بازی هایی که نام بردین مستهجن نیستند بلکه در بین آنها درجه کمتری وجود دارد مثل مبتذل و یا غیر مجاز . متاسفانه فروشگاه های اینترنتی که بسیار قوی شده اند ، به عنوان مرجع قیمت و مرجع اصالت کالا شناخته شده اند که باعث خسارات جبران ناپذیری در جامعه شده است .
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    37 8
    دیجی کالا رو بیخیال شین الان روبیکا رسما فیلمهای پورن و تبلیغات همجنس بازی رو داره میزاره رسما زنهای برهنه تو فیلمهاش هست هم اغوشی زن با زن و یا با بیکینی ی نگاه بکنید ولی شاید چون روبیکا پشتش گرمه کسی باهاش کار نداره
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    15 2
    کسی هم اگر نمیدونست همچین چیزی هست شما معرفی کردید . همه کارهامون همین جوره
  • GB ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    57 14
    مشرق جان blue ray نه blu-ray. دلبندم خیلی بازی های نام برده شده قدیمین. در ضمن تحقیقات جدید تو آمریکا هم نشون داده ارتباطی بین خشونت تو بازی های کامپیوتری و واقعیت نیست. بعدشم لطفن اینقدر تو زندگی خصوصی مردم دخالت نکنید. در ضمن سعی کن اگر حرفت حقه نظرات مخالفتو منتشر کنی و نترسی
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      8 29
      حرفش حقه که نظر تورو انتشار داده! درضمن "مردم" فقط تو و دورو وریات نیستید ! توهمی!
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      6 14
      احمق جان به اصطلاح روشنفکر، اتفاقاً blu-ray نوشته میشه. با همین سوادتون 6 ساله پدر آحاد ملتو درآوردین.
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      8 21
      اگه خشونت بازیها تاثیر نداره پس لابد اون حمله به مسلمانان نیوزیلند رو که به سبک بازیهای کامپیوتری بود ندیدی.
  • US ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    41 12
    بتلفید ۳ یک بازی خوش ساخت و با گرافیک مناسب در زمان خودش بود چون در بعضی ماموریت ها حمله به ایران هم وجود داشت فروش و تکثیر بازی در ایران ممنوع بود یادم میاد با نت ۵۱۲ سورس اصلی بازی رو از تورنت گیر آوردم و یک هفته فقط رو دانلود گذاشتم تا همشو بگیرم و بعد اونو کپی کردم و به هم دوستان دادم خودمم ۲ بار از اول تا آخرشو بازی کردم و لذتشو بردم. پس بدانید و آگاه باشید که اهل گیم راهشو پیدا می کنند و این بگیر و ببندها هیچ نتیجه ای ندارند.
    • سیما NL ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
      13 3
      دمت گرم .... کارت درسته
  • سید رضا IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    8 32
    متاسفانه ! هر بار که اصلاح طلبان و اعتدالیون (دو روی یک سکه ) به قدرت می رسند ؛ ولنگاری و هرج و مرج فرهنگی ، بیداد می کند !!
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    50 11
    من یک گیمرم تا آخر عمرم هم گیمر میمونم تا چشم مشرق ملعون درآد!!!!
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      8 44
      اونقدر بازی کن تا کور شی به کسی چه؟
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    11 30
    از لباس زیر زنانه بگیر تا .... در دیجی هست ... قدیم این چیزها حتی تو ویترین مغازه ها نبود
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      12 4
      ویترین در سایت خرید اینترنتی یعنی فقط صفحه اول سایت .
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    9 26
    بازی جی تی ای که نیاز به گفتن نداره اما بازی فار کرای 3 در مرحله آخر کاملا کاراکتر بازی رابطه جنسی با خانومی تمام برهنه برقرار میکنه و اون زن کاراکتر اصلی بازی رو میکشه
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    10 2
    مشرق باهوش الان قشنگ بازی های مورددار رو تبلیغ کردی!! تازه از کجا میتونن تهیه اش کنند رو هم! و کدوم قسمت بازیش باید برند...!!!
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    9 31
    بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـٰنِ الرَّ‌حِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان تَبَّتْ یدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿۱﴾ مَا أَغْنَیٰ عَنْهُ مَالُهُ وَ مَاكَسَبَ ﴿۲﴾ سَیصْلَیٰ نَارً‌ا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾ وَامْرَ‌أَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾ فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ ﴿۵﴾ بریده باد دو دست ابولهب، و مرگ بر او باد. (۱) دارایی او و آنچه اندوخت، سودش نكرد. (۲) بزودی در آتشی پرزبانه درآید. (۳) و زنش، آن هیمه‌كش [آتش فروز]، (۴) بر گردنش طنابی از لیف خرماست. (۵)
  • امیرعباس IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    4 21
    مشرق دمت گرم. زدی تو خال!!!
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    16 5
    ممنون که بازیهای مستهجن رو به ما معرفی می کنید
  • علیرضا US ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    43 15
    یه سرگرمی برای من جوون مونده ببینم همونم جمهوری اسلامی تون میتونه بگیره با نه
  • US ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    7 61
    سلام لطفا یه گزارش هم درباره بازی زولا تهیه کنید که یه تحقیق دربارش انجام بدید متوجه میشید که همه چیز توش شانس و قماره واقعا ازتون خواهش می کنم اگه با کسایی بازیش می کنن حرف بزنید متوجه میشید چقدر پول از گیمرهاش میدزده پول های واقعا کلانی میدزده طوری که گرفتن یه صدا خفه کن واسه یه اسلحه اینقدر شانسیه که بچه ها براش حاضرا دویست تا سیصد هزارتومن پول بدن ولی از داخل بازی شانسشونو امتحان نکنن بعضی از اسلحه ها تا ششصد هفتصد هزار تومن حتی بیشتر خرید و فروش میشه چون بدست اوردنش شانسیه یا قسمت ارتقا اسلحه داره که کلا شانسیه و واقعا یه نوع قماره ممکنه تا یه میلیون خرج کنی ولی بازی بهت پیام میده ارتقا با شکست مواجه شد وهمه پولوتنو از دست میدید خواهشا یه تحقیقی دربارش انجام بدید چون اکثرا قشر نوجوان و جوان انجامش میدن واقعا از قمار و شرط بندی بدتره
  • US ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    5 77
    https:... پست بازی زولاست اگه برید و کامنتا رو بخونید متوجه قمار بودنش میسید
  • محمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    7 14
    من الان فهمیدم بازی لات ها هم هست و می خوام دانلودش کنم ببینم چیه ممنون مشرق
  • NL ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    30 6
    نمیدونم چی باعث شده شما فک کنید حق دارید برای ما تصمیم بگیرید ؟ حتما باید ملت شورش کنن بریزنتون تو دریا تا بفهمید شما خدا نیستید؟
  • فردین مسعودی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    1 31
    فرقه دروازه آسمان یا دروازه بهشت (Heavens Gate) فرقه دروازه آسمان یا دروازه بهشت (Heavens Gate)، در سال (1970) توسط مارشال اپل وایت (Marshall Applewhite) و بونی نتتلیس (Bonnie Nettles) بنیان گذاشته شد. این فرقه یک فرقه مسیحی است که با ترکیب تعالیم آخر زمانی کتاب مقدس با داستانهای علمی تخیلی فضایی، داستانهای ماورائی و جادوئی، ستاره شناسی باستانی و اعتقاد به ستاره های دنباله دار و UFO ها، توانست عده ای را به دور خود جمع کند. نام کتاب مهم تعلیمی این فرقه (کی و چگونه می‌توان از در بهشت وارد شد) (How and When Heaven,s gate May Be Entered) بود. سی و نه 39 نفر از اولین اعضای آن به تاریخ 27 مارس 1997 در یک مزرعه اشتراکی در رانچو سانتا فی کالیفرنیا (Rancho Santa Fe , California) شمال سن دیه گو (San Diego) دست به یک خودکشی دسته جمعی زدند. متوسط سن اعضای این گروه 46 سال و سنین اعضاء بین 18 سال تا 72 سال بود. در بین قربانیان 21 زن و 18 مرد دیده می شد كه بیشتر آنها سفید پوست بودند. تعداد اعضا در ابتدا فعالیت این گروه تقریباً 1000 نفر بود. ولی کم کم رو به کاهش گذاشت و تنها 200 نفر در فرقه ماندند. اما پس از مدتی باز هم عده ای این فرقه را ترك نمودند و تعداد اعضاء به 80 نفر رسید و بعد از مدتی تعداد دیگری فرقه را ترك نمودند و كلا تعداد افراد وفادار فرقه به 39 نفر كاهش پیدا نمود. فرقه پس از سال 1997 به دلیل خودکشی اعضاء منقرض شد.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    4 3
    Fracry3 ميفروشه و اصلا داستانی که برای fracry توضیح دادی مربوط به نسخه 3 بازی نیست در نسخه 4 اون این داستان وجود داره که آونگ نميفروشه
  • LB ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۲
    6 1
    کریمی قدوسی؟ آشنا میزنه! ژن خوبه؟
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    21 2
    سلام دوستان من خودم ۱۷ سالمه شاید ۱۰۰ تا بازیو انجام دادم تا امروز بازی های که در ایران شرکتی میشن و تولید انبوه کاملا سانسور شده هستن مخصوصا فارکرای و خیزش پسر روم کااامل سانسور شدن
  • مهدی IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
    7 1
    بر پدر و مادرتان لعنت . بر اون کسی که بازی هایی رو ممنون کرده . این فقط یه حرف خنده داره چیزی به نام بازی غیر قانونی در ایران وجود نداره. شما برید میدان امام خمینی هر بازی یخواهید هست.پس کمی تحقیق کنید و حرف بزنید. بازی های اوریجینال هم به راحتی در کانال های تلگرامی وجود دارد. اول تحقیق کن بعد زر بزن
  • M. IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    یعنی خاک توسر کسی که بدون اطلاع از یک صنعت دهن به تحلیلش باز میکنه..... من خودم هم بازی سازم و هم تمام این بازی هارو بازی کردم، بخشی از مقاله درسته دیجی کالا حق فروش جنس اورجینال قاچاق رو نداره اما عکس بازی هایی رو که گذاشتید توسط شرکت گردو و پرنیان با رحمت بالا سانسور شدند و بدون مشکل قابل استفاده هستند پس دوستان هیچ نگرانی بابت خرید بازی های منتشر شده این دو شرکت نداشته باشید حتی اگر پشت جلد بازیشون ناهنجاری اجتماعی زده شده برای نسخه اصلی است اما بازی درون جعبه سانسور شده و بدون مشکل هست..... و فقط بزای ساستتون متاسفم.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    1 1
    تهاجم فرهنگی بیخ گوش ماست
  • مهندس AU ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    2 0
    بازی خوب بسازید همه طرفدارش میشن
  • امیر IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 1
    اینا همه درست ولی بازی درجه بندی سنی داره
  • wewer IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    2 1
    من نمیدونم این مقاله به اصطلاح گزارش رو چه کسی و با چه هدفی نوشته اما کمتر از یک درصدش درست بود نمیدونم اونی که اینارو نوشته چیزی راجع به محدودیت سنی و درجه سنی بازی ها میدونسته یا نه ولی جالبه که هیچ حرفی از فواید بازی های کامپیوتری نزده که هر کسی با یک سرچ ساده میتونه فواید بازی هارو که اکثرا با مدرک هم صحبت میکنند ( درست برعکس نویسنده این مقاله )‌ داخل اینترنت پیدا کنه در زمن اون عدد +۱۸ و +۲۵ که گوشه عکس بازی به وضوح میبنین درجه سنی بازی که شما میخرید که یک استاندارد جهانیه و شما میتونید قبل از خریدن این بازی ها محدوده سنی مجاز برای بازی رو چک کنید اگه بچه کوچیک دارید خب چرا بازی های مثل ماین کرافت رو براش نمیخرید بازیی که فروش بسیار بالای داره و بازی کردنش یکی از راه های شناخته شده برای افزایش خلاقیت هست از این همه اشکال این متن میشه نتیجه گرفت که شما دنبال پول یا احدافی مثل این ها هستید و اون مدیری هم که باعث استفاش شدین اخرین امید برای صنعت بازی سازی ایران که البته ب لطف بی شعوری شما استفا داد بود حرف اخر : امیدوارم از این سرزمین ریشه کن بشید تا شما هستید این سرزمین روی خشی رو نمیبینه و اینکه اگه شما روشن فکرید ترجیه میدم فکرم تاریک بمونه
  • GB ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    خدا لعنتتون کنه که مغز خانواده هامونو شست و شو دادید
  • . IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    حقیقتا خودم تمام این بازیا رو بازی کردم و چیز اونقد خاصی تو این بازیا ندیدم ک انقدر جدی گرفتید
  • چاله میدون IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    0 0
    ممنون به این سایت
  • حسین ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 0
    به نظر من اونی کی بی حرمت کسی که میگه بازی نکن لعنت به ایران مسخره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس