سرباز

ماشین نظامی آمریکا در به در به دنبال جنگ می‌گردد و چون منافع حیاتی‌اش در خطر نیست، با طرح DASKA ویا تروریست‌ خواندن سپاه مجبور به خلق تهدیدهای خیالی شده است.

سرویس جهان مشرق- «در جنگ ویتنام که در ارتش آمریکا خدمت می‌کردم و بعد از آن در آژانس مرکزی اطلاعات برای نیمه دوم جنگ سرد، از درون شاهد بودم که چگونه سیاست عملگرایانه در امنیت ملی، جزء به جزء به یک دکترین دوحزبی تغییر داده شد که طبق آن کسب سلطه جهانی برای موجودیت آمریکا اجتناب‌ناپذیر می‌نمود».

اینها جملاتی است که فیلیپ جرالدی یادداشت خود را در پایگاه Strategic Culture با آن آغاز کرده است تا نشان دهد چگونه این دکترین جدید، واشینگتن را به تحقیر روسیه پس از فروپاشی شوروی و سپس هجوم به خاورمیانه کشانده است. «استثناگرایی آمریکایی» برای آمریکا وظیفه‌ای ویژه قائل است و با آن هر تهاجمی را به سایر مناطق جهان توجیه می‌کنند.

آمریکا آماده جنگ می‌شود

«پس از عراق به سراغ افغانستان رفتنند و در یک روح دوحزبی‌طور، دموکرات‌ها عهده‌دار لیبی و همچنین مرحله اول از مداخله جدی در سوریه شدند». حال به نظر او ایالات متحده «تقریباً به صورت هفتگی» ایران را تهدید می‌کند و همزمان توافق کنترل تسلیحاتی با روسیه را پاره کرده، پایگاه‌های نظامی‌اش را در سوریه، عراق، افغانستان، سومالی و مالی افزایش می‌دهد.

جرالدی می‌نویسد «در هیچ زمانی از زندگی من، ایالات متحده تا این جنگ‌طلب نبوده است و این علی‌رغم این واقعیت است که هیچ دشمن یا ائتلافی از دشمنان که واقعاً ایالات متحده را چه به صورت سرزمینی و چه در منافع حیاتی تهدید کند، وجود ندارد».

ناآرامی در ونزوئلا بهانه خوبی به دست واشینگتن داده تا مداخله نظامی احتمالی را برای افکار عمومی داخلی و جهانی توجیه کند.

به نظر او ادعاهای آمریکا بر ونزوئلا بهانه جدیدی است تا دولت‌هایی که با مادورو همراهی می‌کنند مورد شدیدترین تهدیدها قرار دهند و بیهوده نیست که دائماً تکرار می‌کنند «همه گزینه‌ها روی میز است».

اینکه آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، تحریم‌های تشدیدشونده‌ای را علیه ایران اعمال کرده و اخیراً سپاه پاسداران را به عنوان «سازمان تروریستی خارجی» معرفی کرده است، کاملاً خط روشنی است که نشان می‌دهد «گام بعدی، جنگ است».

روسیه و ایران متوجه حساسیت ماجرا شده‌اند

جرالدی می‌گوید فارغ از همه تعارفات دیپلماتیک، روسیه و ایران متوجه حساسیت موجود هستند و خود را برای هر گونه جنگ احتمالی آماده می‌کنند. هر یک در حال تقویت نیروهای نظامی و تجهیزات دفاعی هستند. وی از برخی برآوردها نقل می‌کند که ارتش روسیه هم‌اکنون برای حمله، قوی‌تر از ارتش آمریکا است زیرا ایالات متحده سرمایه‌گذاری عظیم خود را روی سامانه‌های دفاعی انجام داده است.

به نظر می‌رسد تحریم شدید نفتی ایران را نیز در همین راستا می‌توان تفسیر کرد هر چند باید دید متحدان و دوستان آمریکا از این تحریم، تبعیت می‌کنند یا خیر.

یک نفر جلوی گنگره را بگیرد

افسر پیشین آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا تأکید می‌کند در کنار دولت آن کشور، یک سازمان «بسیار دیوانه‌تر و حتی خطرناکتر» از دولت وجود دارد که نامش کنگره است و اخیراً پا را از دولت فراتر گذاشته، طرحی را پیشنهاد کرده که هدفش به رسمیت شناختن مجدد بلوک شرق به عنوان دشمن اصلی است: «قانون دفاع از امنیت آمریکا در مقابل تجاوز کرملین».

گاردنر (جمهوری‌خواه) و منندز (دموکرات) با طرحی که به سنا پیشنهاد داده‌اند، یک امر محال را عملی کردند: روی کاخ سفید را سفید کردند!

در این طرح که اختصاصاً DASKA نامیده می‌شود از وزیر خارجه خواسته می‌شود تا کمتر از ۹۰ روز در گزارشی به کمیته مربوطه در سنا اعلام کند (متن داخل گیومه بخشی از قانون مصوب کنگره است) «آیا فدراسیون روسیه در شرایطی قرار گرفته که به عنوان دولتِ حامی تروریسم در نظر گرفته شود»؟.

کُری گاردنر سناتور جمهوری‌خواه، باب منندز سناتور دموکرات و دو دموکرات دیگر یعنی بنجامین کاردین و جین شاهین در کنار لیندسی گراهامِ جمهوریخواه از این طرح حمایت کرده‌اند تا نشان دهند جنگ‌طلبی واقعاً جزئی از یک دکترین دو حزبی است.

جرالدی راست می‌گوید. این یک طرح بیسابقه پس از پایان جنگ سرد است که به صورت تفصیلی تمامی ابعاد دشمنی با روسیه را در نظر گرفته و از همه ظرفیت‌های آمریکا و متحدانش استفاده خواهد کرد. حتی در آن پیش‌بینی شده که یک «مرکز ائتلاف ملی» برای هماهنگی در مقابل تهدیدات آنی روسیه تشکیل شود یا تحریم‌هایی علیه روسیه به اتهام «استفاده از تسلیحات شیمیایی و میکروبی» در نظر گرفته شود. موضوع اوکراین و اتهام دخالت سایبری روسیه در انتخابات آمریکا بنیانِ بخش عمده‌ای از برنامه‌های مطروحه در DASKA است.

فکر طراحان این قانون را می‌توان از بند ۱۰۱ در ابتدای این طرح دریافت: «سنا با هر تلاشی برای کناره‌گیری ایالات متحده از پیمان آتلانتیک شمالی که در ۴ آوریل ۱۹۴۹ در واشینگتن دی‌سی منعقد شد، مخالف است». گاردنر در سخنانش برای حمایت از این طرح، آب پاکی را روی دست همه ریخت: «روسیهِ پوتین… نظم جهانی لیبرال به رهبری آمریکا را تخریب می‌کند».

جمع‌بندی

وقتی وضعیت جنگ سرد دوباره احیا می‌شود، احتمالاً باید با توجه به هزینه‌های بالای درگیری با روسیه، منتظر جنگ‌های نیابتی هم باشیم. اما اگر چنین اتفاقی نیز رخ ندهد، به نظر جرالدی، نفسِ پیشنهادِ چنین طرح‌هایی موجب می‌شود کار در آمریکا دست تندروهای هر دو حزب بیافتد و این بدان معنا است که در آیندهِ قابل پیش‌بینی، هیچ آشتی میان دو بلوک قابل تصور نیست.

اینکه چنین توالی خطرناکی از وقایع، نتیجه حماقت تصمیم‌گیران است یا زدوبند کنگره با کسانی که از وقوع جنگ سود می‌برند، امری است که گذر زمان آن را آشکارتر خواهد ساخت.

منبع

https://www.strategic-culture.org/news/2019/04/18/rumors-war-washington-is-looking-for-fight.html

https://www.congress.gov/bill/116th-congress/senate-bill/482/text?q=%7B%22search%22%3A%5B%22Kremlin+Aggression%22%5D%7D&r=1&s=2

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    بسم الله ماکه اماده ایم رفتیم سوریه کشتیمشون این دفعه تو عربستان می کشیمشون
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      35 21
      مشرقی ها بالاخره نظرتون چیه؟ یه مقاله میزنید که آمریکا دنبال جنگ نیست بع یه مقاله میزنید کاملا خلافش. چی می زنید؟ جنستون چیه؟ آدرس ساقیتون رو به ما هم بدید.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      10 80
      این دفعه باید مستقیم با خودشون بجنگی .
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      7 7
      معلوم شد شما اصلاح طلبان چرا اینقدر تصمیماتتون دیرهنگام و بی ربط و تکراری و نامتعادل و برجامی هست.... شما بر اساس جنستون تصمیم میگیرید!!! :/
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    20 8
    خدایا نسل جنگ طلبان خونخوار را به فقر و فلاکت و نیستی برسان
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    68 32
    خدا کنه حمله کنن. ساندیس خورا که اماده شهادتن ما هم اماده ایم از شرشون خلاص شیم
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      39 74
      خفه شو وطن فروش بیگانه پرست
    • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      27 16
      بمب که بیاد انتخابی نمیزنه اول میزنه فرق سر تو!
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      11 8
      خوبه؛ پس برو زود توبه کن و دست به دعا بردار. باز هم خوبه :) البته نمیدونم وقتی آمریکا ضایع بشه مثل زمان جنگ، شما اونقوت میخوای سنگ کی رو به سینه بزنی؟ :)) احتمالا ریش میذاری و فامیلت رو عوض میکنی مثلا میذاری «روحانی دیگر»!!! :)
    • محمد IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      13 14
      ساندیس که با افتخار میخوریم کیکای قهوه ای رو برا امثال تو میزاریم میل کنی حرومی
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      11 11
      ان شا الله ساندیس خورا شهید میشن تو و امثال تورو هم برا بردگی جنسی میبرن سیاتل ...
  • فرهمند IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    18 51
    ایران روسیه چین و هند اگه این چهار کشور متحد بشن می تونن آمریکا رو شکست بدن ایکاش میفهمیدن که امریکا هر کدوم رو که حذف کنه میره سراغ بعدی . آقای چین برای شما هم دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره . بفهمین اینو تا کار از کار نگذشته
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    5 34
    امریکا باایران وارد چنگ نمیشوند ‌فقط فشار اقتصادی می آورد ولی از جنگ داخلی ونزیلا حمایت خواهدکرد هدف از تحریم ما وجنگ ونزویلا ولیبی بالا رفتن قیمت نفت ‌راه افتادن نفت شیل امریکاست که بیکاری را کم خواهدکرد واین به نفع ترامپ در انتخابات آتی است
  • م IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    47 2
    من که حال جنگ کردن ندارم اول اوضاع گرونی رو درست کنند بعدی فکرمیکنم ببینم بجنگم یا نجنگم .
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      7 7
      کاکو شیرازی هستی
  • ساسان IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    10 47
    برای پیشگیری از جنگ باید سلاح اتمی داشته باشیم
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    22 8
    آمریکه فکر نکنه که این کامنت گزاری اسرئیلی کل ملت ایرانن! سپاه و ارتش و مردم ما برای پذیرایی از متجاوزین چشم آبی و نابودی اسرائیل در آمادگی کامل به سر میبره. جوری که حتی فکرشم نمیتونید بکنید. فقط تمرین شنا در مدیترانه و پوشک برای سربازتون فراموش نشه
  • نادره IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    18 5
    آقای احمدی نژاد ، کجایی داداش ، جات که خیلی خالیه ، کاشکی میومدی یه گرد و خاک درست و حسابی راه مینداختی. اگه نرفته بودی الان بمب اتم هم داشتیم و نه آمریکا نه اسراییل نه عربستان و امارات و نه هیچ آشغال دیگه ای جرأت زرّ و زرّ کردن پیدا نمی کردن.
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      4 3
      از کجا معلوم همین الان نداشته باشیم داریم خووبشم داریم
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      1 11
      انشالله
  • CA ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    1 5
    قبل از آمریکا دشمن بزرگترین داریم بنام اصلاح طلب و اگر آمریکا دست به کار احمقانه ای بزند اینها را اول بایستی سرجایشان بنشانیم چون خیلی خیلی بیشتر از گلیمشون پا رو دراز کردند
  • هادى IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۵
    3 0
    چه غلطا....
  • علی IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    3 0
    کلام صادق از امام خمینی (ره) امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس