جولان

سرزمین‌های اشغالی در تمام وسعت خود منطقه‌ای کوچک و بسیار باریک است که به آسانی قابل دستیابی بوده و کاملاً ضربه پذیر است، جولان یکی از مهمترین معابر دستیابی و اشراف به عمق استراتژیک فلسطین اشغالی است.

سرویس جهان مشرق - رژیم صهیونیستی بعد از جنگ سال ۱۹۶۷ حدود ۸۰ درصد از مساحت بلندی‌های جولان در حدود ۱۱۵۸ کیلومتر مربع را تحت اشغال خود درآورد. سوریه در جنگ سال ۱۹۷۳ موفق شد صد کیلومتر مربع از این اراضی را باز پس بگیرد. تا روز چهارم ژوئن سال ۱۹۶۷ تعداد ساکنان جولان بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر بود که در بیش از ۱۳۹ روستا و منطقه مسکونی سکونت داشتند. آنها شامل نژادهای مختلف ترکمن و شرکس بودند. بخش قابل توجهی از آنان مسلمانان اهل تسنن و تعدادی نیز مسیحی هستند. در حال حاضر حدود ۲۶ هزار سوری در ۵ روستای مجدل شمس، بقعاتا، مسعدة، عین قنیة و الغجر زندگی می‌کنند که بیشتر آنها دروزی هستند و بخشی از آنها نیز علوی هستند.

جولان قبل از اشغال رژیم صهیونیستی نمونه‌ای از تنوع مردم شناختی و طایفه‌ای بود و گروه‌های مختلف مردمی شامل شرکس‌ها، ترکمن‌ها، کردها، ارمنی‌ها و عرب‌ها در آن زندگی آرامی را می‌گذراندند. تنوع مذهبی مردم این منطقه نیز شامل مسلمانان اهل تسنن و شیعه و مسیحیان و دروزی‌ها و علوی‌ها و اسماعیلیه بود.

ایلان بابیه نویسنده و مورخ اسرائیلی اذعان می‌کند که پاکسازی نژادی به وجود آمده در جولان اشغالی تلاشی با هدف تبدیل یک منطقه به نژادهای مختلف به منطقه‌ای یک دست بود که با اخراج بخش قابل توجهی از مردم فلسطین و آواره کردن آنها و تخریب منازل آنها صورت گرفت.

بدون شک ایده اخراج مردم این منطقه ریشه عمیقی در افکار و رویکردهای رژیم صهیونیستی دارد. حاییم مایزمن در سخنرانی خود در برابر اتحادیه صهیونیستی انگلیسی در سال ۱۹۱۹ می‌گوید: هنگامی که من از میهن قوم یهود سخن می گویم، منظورم این است که شرایط برای ما مهیا شود و ما بتوانیم تعداد قابل توجهی از مهاجران را وارد این کشور کنیم و بتوانیم فلسطین را به جامعه‌ای برای یهودیان تبدیل کنیم. همانطور که انگلیس به جامعه‌ای برای انگلیسی‌ها و آمریکا به جامعه‌ای برای آمریکایی‌ها تبدیل شده است.

رژیم صهیونیستی همچنین از آغاز اشغالگری خود در جولان این منطقه را یک منطقه بسته نظامی اعلام کرده و ورود افراد مختلف به این منطقه را ممنوع اعلام کرد تا بتواند طرح پاکسازی نژادی این منطقه را بدون سر و صدا هیاهوی تبلیغاتی دنبال کند. رژیم صهیونیستی یک ماه بعد از اشغالگری در این منطقه اولین شهرک صهیونیست‌نشین را در مناطق اشغالی جولان با نام مبروم هجولان تاسیس کرد.

در اواخر سال ۱۹۷۰ دیوید بن گوریون اعلام کرد که اسرائیل ضرورتاً باید در کمترین زمان ممکن ۲۰ شهرک یهودی‌نشین را در ارتفاعات جولان به شهرک‌هایی که در آن زمان در جولان اشغالی وجود داشت، اضافه کند. او می‌گفت که این اقدام بهترین راهکار برای تحت کنترل نگه داشتن این مناطق اشغالی است و یا دیگر نمی‌تواند یهودیان را از این منطقه اخراج کند.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی ۳۴ شهرک صهیونیست‌نشین را در جولان اشغالی احداث کرده که حدود ۲۶ هزار شهرک‌نشین صهیونیست بر روی ویرانه‌های منازل فلسطینیان در این مناطق خوش آب و هوا سکونت دارند.

به ادعای اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق اسرائیل، از دست دادن جولان به معنای از دست رفتن امنیت دولت اسرائیل خواهد بود. نگاهی به نقشه شهرک‌سازی و اهمیت راهبردی ارتفاعات جولان نشان می‌دهد که این منطقه از اهمیت نظامی فوق‌العاده ای برخوردار است. رژیم صهیونیستی در توزیع شهرک‌ها نیز از این ویژگی غافل نشده و تلاش کرده از این شهرک‌ها به عنوان کمربند انسانی برای حفظ اشغالگری خود در جولان استفاده کند.

رژیم صهیونیستی همچنین بر اساس اذعان مرکز مطالعات مستقل اسرائیل ۷۳ شرکت فعال سرمایه‌گذاری در جولان اشغالی احداث کرد که بیشتر آنها مربوط به بخش خصوصی است. ۴۸ مورد از این شرکت‌ها اسرائیلی است و مقر اصلی آن نیز در سرزمین‌های اشغالی قرار دارد. اما ۱۷ مورد از این شرکت‌ها در ارتفاعات اشغالی جولان است. باقیمانده شرکت‌های مذکور نیز یا در کرانه باختری هستند یا شرکت‌های بین‌المللی چینی و آمریکایی و کره جنوبی و هلندی هستند.

جولان یکی از نقاط حساس و استراتژیک برای سوریه، لبنان و رژیم صهیونیستی است، سرزمین های اشغالی در تمام وسعت خود منطقه‌ای کوچک و بسیار باریک است که به آسانی قابل دستیابی بوده و کاملاً ضربه پذیر است، جولان یکی از مهمترین معابر دستیابی و اشراف به عمق استراتژیک جبهه فلسطین اشغالی تلقی می شود.

همچنین وضعیت منحصر به فرد جولان به گونه ای است که به اسرائیل امکان می دهد تا با امکانات جاسوسی و نظامی خود، تمامی تحرکات نظامی، الکترونیک و مخابراتی سوریه را تحت نظارت خویش قرار دهد، زیرا ارتفاعات جولان بر حومه دمشق اشراف داشته و همچنین به دلیل وضعیت جغرافیایی ناحیه، تعداد محدودی از نیروهای نظامی، به آسانی توان دفاع و محافظت از آن را خواهند داشت.

استقرار مواضع توپخانه ای و تأسیسات الکترونیکی نظارت و جاسوسی در جولان، امتیاز ویژه و عمده ای را برای اسرائیل ایجاد کرده است، به نحوی که به ادعای مسئولان ذیربط، این موقعیت استراتژیک قابل مقایسه و حتی جایگزینی با سیستم هواپیماهای آواکس یا بالون های جاسوسی نخواهد بود و به ادعای اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق اسرائیل، از دست دادن جولان به معنای از دست رفتن امنیت دولت اسرائیل خواهد بود.

یکی دیگر از اهمیت‌های راهبردی منطقه جولان برای رژیم صهیونیستی موضوع منابع آبی این منطقه است. اسرائیل از همان ابتدای تاسیس خود تلاش کرد میان سه موضوع اساسی سرزمین، آب و امنیت ارتباط مستحکمی ایجاد کند و آن را دارای اولویت‌های اساسی خود بداند. سرزمین‌های اشغالی جولان منبع اساسی و استراتژیک آب شیرین برای اسرائیل به شمار می‌رود.

** آیا محور مقاومت قدرت آزاد سازی جولان اشغالی را دارد

در حالی که حزب‌الله لبنان از مدت‌ها پیش آزادسازی جولان اشغالی را در صورت هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان یکی از گزینه‌های روی میز خود معرفی کرده است. جنبش النجباء عراق نیز از تشکیل تیپ آزادسازی جولان در این کشور خبر داده و اعلام کرد این موضوع یک موضوع تبلیغاتی نیست، بلکه هدف واقعی جنبش مقاومت اسلامی در منطقه است.

شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش النجباء با اعلام این خبر تاکید کرد که مقاومت تجربه و توانمندی و اقدامات نظامی و میدانی لازم برای آزاد سازی جولان و شکست دادن محور شر و از بین بردن سر افعی رژیم غاصب صهیونیستی را در اختیار دارد.

در همین رابطه یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه بعد از اعلام به رسمیت شناخته شدن ارتفاعات جولان به عنوان سرزمین‌های اشغالی از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ملت سوریه عزم و اراده بیشتری برای آزادسازی این منطقه ارزشمند از خاک سوریه با تمامی ابزارهای ممکن دارند.

میشل عون رئیس‌جمهور لبنان نیز به تازگی در نشست خود با یک هیأت آمریکایی در بیروت تأکید کرد، این کشور حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی را مردود می‌داند و از تمام ابزارها برای بازپس‌گیری مزارع شبعا و کفرشوبا استفاده می‌کند.

علاوه بر عزم جزم عناصر محور مقاومت برای آزادسازی مناطق اشغالی جولان، تحولات اخیر داخلی در این مناطق و اعتراضات عمومی به اقدام رژیم صهیونیستی برای برگزاری انتخابات داخلی جولان نیز نشان داد که در داخل این مناطق نیز بستر مناسبی برای پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی وجود دارد.

از سوی دیگر با توجه به اهمیت راهبردی بلندیهای جولان برای رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد آزادسازی این مناطق که در موازنه‌های نظامی و پتانسیل مبارزاتی محور مقاومت دور از دسترس نیست، می‌تواند ضربه سختی به موجودیت رژیم صهیونیستی وارد کرده و شیب فروپاشی این رژیم را تندتر نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    باید جولان ازاد کنیم تا بفهمن نباید ایران تحریم شود ایران یعنی خاورمیانه
    • بنده خدا IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      عامل گرانی فقط 5 درصدش تحریم است 95 درصدس مدیران حکومت است که عوامل اسرائیل برای نابود کردن ایران هستن .
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      خوبه که کم کم دارید از حمله به تلاویو کوتاه میاید.
    • DE ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      21:48 تل آویوت از سه طرف تحت محاصره ست و بدون حمله شلوارشونو خیس کردن .
    • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      اول بلندی های جولان بعدا تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    8 5
    همچین تیتر زدی
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    11 4
    چی شده حالا؟
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    شما بلندی های جولان رو ازاد کن بعد بیا رجز بخون!!!!
    • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      هم جولان رو آزاد میکنیم هم تو رو از قید اسارت دشمنان خدا
    • خودم IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      عزیزم.. رجز خوندن ماله قبل از جنگه نه بعدش....
    • قریشی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      بلندی های جولان تا روز قیامت جزو لاینفک سرزمین سوریه بلاد اسلامیه خود صهیونیستها هم میدونند که در تمام سرزمینهای اشغالی یک میهمان ناخوانده چند روزه هستند ولاغیر
    • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      رجز قبل از جنگه بعد از جنگ اجازه میدیم جنازه هاشونو جمع کنن و ببرن کشور اصلیشون.
  • حسین PL ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    آقا من بارها عرض کردم و البته از زبان کارشناسان عرض کردم ولی منتشر نمیکنید. چرا غربی ها باید بتونن به ما شبیخون فرهنگی بزنن ولی ما نیایم روی اینها کار فرهنگی کنیم!؟ چرا ما یک شبکه و حتی رادیو به زبان عبری نداریم ؟ میدونید اگر چند خاخام ارتودوکس بیان (همینهایی که حامی فلسطین هستند و به شدت مخالف ضهیونیسم و اسراییل) و در باره مخالفت تورات با وجود اسراییل و اشغال فلسطین و علیه صهیونیسم صحبت کنند چه بلایی بر سر اسراییل میاد و چقدر روی افکار عمومی اونها تاثیر داره؟ به خدا این کار را کنید به غلط کردن میافتند
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      56 16
      البته فکر کنم رادیو عبری داریم..
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      0 0
      احسنت
  • IL ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    اسراییل محکوم به نابودی است خودشان هم میدانند
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      23 18
      حالا فیلترشکن برای چیته؟سایت هایی که نظام مقدس اسلامی فیلتر کرده میری؟
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    31 14
    فعلا که همه شیوخ کشورهای عربی متحد اسرائیل ان
    • ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      همش مگه چقدره؟ همشون گمارده خود صهیونیستهاست که با یک قیام مردمی کله پا میشن فقط مردم انسجامشون را نمیتونن حفظ کنن چون رهبر واحد ندارن.
  • رضا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    انقدر از اسرائیلی ها متنفرم دوست دارم خِرخِرشونو تیکه تیکه کنم .... =
  • DE ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    با خاک دزدی ،آب دزدی ، تجاوز و غارت و ظلم و رفتارهای وحشیانه و نامردی صهیونیست ها شکست خورده مطلق هستند. جولان باید به صاحبش برگردانده خواهد شود. فلسطینی ها باید سرزمین اباء اجدادی شان را بدست اورند. شهرک سازی جولان یعنی ساختن خانه روی نوک اتشفشان!
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    98 30
    مگه کسی جلو شما را گرفته حالا ؟ بفرما برو ازاد کن. اون زمان که سوریه ارتش یکپارچه و قوی داشت نتونست حالا چشم امید به گروه النجبا بسته اید ؟ شوخی هم حدی داره !
    • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      7 134
      میدانید چرا شش کشور عربی نتوانست مقاومت کند چون اصولا برای مقاومت زاده نشده بودند اما دفاع الوطنی حشدالشعبی النجبا انصارالله و حزب الله روحیه دلاوری و شهادت و پیروزی دارند و به الله اکبر نمازشان باور دارند.
  • افشین IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    زرشک
  • هادی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    30 89
    جرثومه صهیون به درک خواهد رفت.... این وعده ی ربانی روح الله است..
  • محمد1 IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    شکست داعش در عراق و سوریه یعنی شکست مفتضحانه آمریکا،اسرائیل و همه شیوخ و کشورهای عربی متحد اسرائیل
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      اره دیگه اسرائیلو شکست دادید وعدتون خیلی زودتر از 25 سال به حقیقت پیوسن دیگه میتونید اون تابلوی روزشمار رو هم بردارید!
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    آزادسازی جولان و نهایتا قدس پیش زمینه هایی داره که بعضا بسیار سخت و زمان برهستند 1. انتقال پایتخت از دمشق به تدمر که زدن پایتخت انقدر برای اسرائیل راحت نباشد جنگنده های اسرائیلی برای زدن دمشق حتی نیاز ندارند وارد فضای سوریه بشن تدمر مثل کاسس و با مرز فلسطین اشغالی 260 کیلومتر فاصله داره ناظر راه تهران بغداد دمشقه کنترل بهتری بر شمال و شرق سوریه و منابع معدنی انرژی داره و ... 2 . برپایی مجدد مرکز پدافند شنود و جنگال جنوب در تل حاره 3 . ساخت شهر موشکی در عمق زمین در جنوب سوریه 4 . احداث تونل هایی بین دو طرف مرز سوریه و لبنان و حتی طرح های فوق العاده سخت ، بزرگ و زمان بر مثل تملک و افزایش باند فرودگاه مزه و توسعه آن به 4 کیلومتر و احداث تونلی 35 کیلومتری به آنسوی مرز در عمق زمین 5 . تشکیل و استقرار گردان های چند ملیتی آزادسازی قدس با نام های ابوحامد ، الله دادی ، قنطار ، مغنیه و ... در جنوب سوریه 6 . تشکیل پدافند لبنان و تقویت پدافند سوریه و یکپارچه سازی پدافند سوریه با آن بصورتی که تا مدیترانه یک دیوار بسازد منفذهای زیادی وجود داره مثلا ارتفاع پست کوهستان مرزی لبنان و سوریه گزینه مناسبیه برای حرکت جنگنده های اسرائیلی به سمت شمال و زدن حما و ... 7 . قبل از همه این موارد ، پاکسازی کل خاک سوریه از نجاست تکفیری ، راه اندازی اقتصاد سوریه ، بازسازی و ساخت زیرساخت های تخریب شده ، مقابله با طرح های تجزیه ایی ، اخراج آمریکا و ... یعنی اینطور هم نیست که نیت کنیم بریم جولانو آزاد کنیم ! فعلا وقت آزادسازی جولان نیست مقاومت هم ترجیح می ده گره ها را یکی یکی و با صبوری زیاد باز کنه و یکهو 10 تا هندونه باهم برنداره .
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
      17 8
      آقا حالا نمیشه تو قسمت ۵ اسم گردانها رو چیز دیگه گذاشت ؟ تازه با راهبرد شما همون بزاریم امام زمان بیاد جولان رو آزاد کنه بیشتر مقرون به صرفست.
    • سید IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      نیازی به این کار ها نیست اسرائیل به راستی از خانه عنکبوت سست تر هست همانطور که سید حسن گفت مخازن امونیاکتونو میزنیم هزاران سناریو برای فلج کردن اسرائیل وجود دارد که فقط یکی از سناریوها حمله موشکی است ما باید مسئولان اسرائیلی از کشورمون پاک کنیم بعد اسرائل رو نابود کنیم
    • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      84 10
      امدادهای الهی را در برنامه ات فراموش کردی برای همین باورش برایت سخت است که جولان هم مثل حل شدن گره کور داعش آزاد شود!
  • کوردستان IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    انشالله نماز وحدت را در بیت المقدس به امامت اقا سید علی خامنه ای (حفظه الله عنه ) خواهیم خواند . سنی و شیعه
  • رحمن IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    فعلا سوریه باید کاملا از دست غیر سوری پاکسازی شود بعد بروید سراغ جولان.شوبا و شعبا باید با آزاد سازی جولان باهم انجام شود
  • CN ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    124 4
    چه توهمات قشنگی!!!
  • مشرق لطفا ....تا نتیجه را ببینیم ولی فیلتر نکن IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
    112 4
    دوستان عزیز من تا دلار 7 تومن نشه و تک تک ایرانیها زندگی درخور خود که بهتر از سوئدیها باید بشه ابدا به جنگ اسراییل نمیروم .!
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    6 129
    باید روی آزادی جولان سرمایه گذاری کرد تنها راه فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه همین جولان است
  • MD ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    8 85
    جانوران صهیون از کوچیک تا بزرگتون رو سلاخی می کنیم. آماده شید
  • DE ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    8 121
    دسته ای از قوم یهود که امروز همین صهیونیست ها هستند حضرت موسی ( ع) لعنت شون کرد و گفت به سرزمین موعود نخواهند رسید. با زور و کشتار هم نمیتونن دوام بیارن. از جایی زیرپایشان خالی میشه که منتظرش نبودند.
  • DE ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    15 3
    مسکو پیام‌های واضحی را به تهران داده است، مبنی بر اینکه هر اقدام یک جانبه ایران (مانند سفر اسد به تهران، که بدون هماهنگی با روسیه انجام شد)، پیامد‌هایی برای آن دارد. با اینکه مسکو نمی‌تواند سیاست تهران در قبال سوریه را تغییر دهد، اما می‌تواند به اسد برای تحقق این مهم فشار وارد کند.
  • TR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    28 3
    مشرقیا چون اسکولن دایم شعر میگن تمام نظریاتشونم برای دلخوشی خودشونه وگرنه اسراعیل و عربستان روز به روز قدرتمندتر میشن چون امکاناتشو دارن امریکا هم که همیشه ابرقدرت جهان بوده.
  • سید رضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    2 27
    این وعده صریح قرآنه : حکومت با کفر باقی می مونه ، ولی با ظلم هرگز !!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    5 127
    ما اماده نبرد با اسراییل هستیم جولان ازاد خواهد شد و این غده سرطانی ریشه کن خواهد شد انشا ا...
  • یوسف بهلولی IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    9 6
    با سلام به امید حق علیه باطل بزودی اتفاق بزرگی می افته . یادتون نره دشمنان ما نفسهای آخر دشمنیشون رو می کشند. جولان که سهله کل زمین خدا از لوث مشرکین و کفار پاک خواهد شد ان شاء الله . اندکی صبر سحر نزدیک است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس