سازمان سنجش

هر ساله سازمان سنجش هنگام ثبت‌نام ازداوطلبان مبلغی را بابت هزینه اطلاع‌رسانی پیامکی دریافت می‌کند که وضعیت هزینه‌کرد آن نامشخص است.

سرویس اقتصاد مشرق - آمار بالای تعداد متقاضیان حضور در تحصیلات تکمیلی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم " سرمایه انسانی"، نشان‌دهنده تلاش ملی برای افزایش سطح سواد و مهارت جوانان کشور و نوید دهنده آینده روشن پیش‌رو است.

بر همین اساس هرساله جمع زیادی از مردم ایران که عمدتاً از جوانان هستند در ماراتون آزمون ارشد شرکت می‌کنند تا علاوه بر محک زدن سطح دانش خود، زمینه را برای حضور در مقاطع بالاتر تحصیلی فراهم آورند. سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این میان وظیفه اصلی برگزاری این مسابقه ملی را عهده‌دار شده تا به دقت پیش‌زمینه‌های این رویداد را برنامه‌ریزی و اجرا نماید.

طبق آمار اعلام شده در سال جاری نیز بیش از ۶۱۴ هزار نفر برای حضور در این میدان اعلام آمادگی کردند که موید گزاره فوق مبنی بر تلاش برای رسیدن به درجات بالاتر علمی است.

گرچه مواردی که تاکنون مطرح شد همگی نمادی از تلاش ملی است اما در این میان مسایلی نیز به چشم می‌خورد که با اصل موضوع نزدیکی چندانی ندارد. یکی از این مسایل که در این میان به چشم می‌آید، وضعیت نامعلوم هزینه‌هایی است که برای حضور در این آزمون از متقاضیان دریافت می‌شود.

عاقبت نامعلوم پول دریافتی

یکی از موارد مهم در این رابطه هزینه‌ای است که سازمان سنجش هر ساله هنگام ثبت‌نام در آزمون از متقاضیان بابت ارسال پیامک اطلاع‌رسانی دریافت می‌کند.

طبق آنچه در دفترچه آزمون ارشد سال ۹۸ نوشته شده است، مبلغ ۶۰۰ تومان از هر داوطلب -به‌صورت اختیاری- علاوه بر هزینه شرکت در آزمون گرفته می‌شود تا اخبار و اطلاعیه‌های مربوطه در مراحل مختلف فرآیند آزمون از طریق پیامک اطلاع‌رسانی شود.

طبیعی است که حداقل انتظار مخاطبان آزمون این باشد که اتفاقات مهم در این رابطه از طریق پیامک اطلاع رسانی شود اما شواهد نشان‌دهنده این است که نه تاکنون و نه در سال گذشته تعداد پیامک‌هایی که از سازمان سنجش برای مخاطبان ارسال شده به اندازه پولی که گرفته شده نبود.

چقدر پول بابت پیامک دریافت شد؟

باتوجه به عدم شفافیتی که سازمان سنجش نسبت به درآمد و هزینه‌های خود دارد اطلاعات دقیق نمی‌توان در خصوص مبلغ دریافتی بابت ارسال پیامک به متقاضیان ارائه کرد اما می‌توان با توجه به اینکه عمده افراد خواهان اطلاع از وضعیت آزمون هستند و با درنظر گرفتن مبلغ کم پیامک در هزینه آزمون، این برداشت را کرد که عمده داوطلبان چنین مبلغی را هنگام ثبت‌نام پرداخت کرده باشند.

در این رابطه و با این پیش فرض که تمامی ثبت‌نام کنندگان این آزمون مبلغ ذکر شده را پرداخته باشند، داوطلبان آزمون ارشد سال ۹۸ که ۶۱۴۶۵۳ نفر هستند رقمی بالغ بر ۳۶۸ میلیون و۷۹۰ هزار تومان پرداخت کرده‌اند. اگر دو سال قبل را نیز به این فهرست اضافه کنیم باتوجه به اینکه هزینه پیامک در آن سال‌ها ۵۰۰ تومان بود این رقم در سال ۹۷ با جامعه آماری ۷۳۶۳۸۵ نفری میشود ۴۴۱ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان و در سال ۹۶ نیز میشود رقمی معادل ۴۳۹ میلیون و ۱۹۴ هزار تومان.

به عبارت دیگر سازمان سنجش برای انجام خدمات پیامکی آزمون ارشد در ۳ سال اخیر رقمی بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۴۹۸ میلیون ریال از متقاضیان دریافت کرده است.

چند پیامک ارسال شد؟

پاسخ به این سوال نیز همچون سوال قبلی ظرافت خاصی دارد چرا که بین شرکت‌کنندگان اختلافات تعداد پیامک وجود دارد بدین صورت که به عنوان نمونه اگر یک شخص تنها در یک رشته ثبت‌نام کرده باشد هزینه تعداد صفحات پیامک او کمتر از شخصی خواهد بود که در دو رشته ثبت‌نام نموده.

و یا اگر شخصی در تاریخ مشخص نسبت به ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام کرده باشد، پیامک برای او ارسال می‌شود که این اتفاق برای داوطلبی که اطلاعاتش ویرایش نشده باشد نخواهد افتاد و نمونه‌هایی از این دست.

براین اساس می‌توان به طور متوسط ۴ صفحه پیامک ارسالی برای هر داوطلب کنکور ارشد سال ۹۸ را تاکنون در نظر گرفت که با توجه به هزینه ۱۰۶ ریالی هر پیام کوتاه -آن‌هم به صورت تکی- می‌توان گفت از مبلغ دریافتی ۶۰۰ تومانی تاکنون حدود ۴۳ تومان بابت پیامک ارسالی هزینه شده است.

همچنین با بررسی میزان پیامک‌های ارسال شده درسال گذشته مشخص می‌شود در مجموع برای یک داوطلب ۳۳ صفحه پیامک ارسال شده که اگر این تعداد را با قیمت فعلی هر پیامک -۱۰۶ ریال- حساب کنیم سهم هر داوطلب میشود کمتر از ۳۵۰ تومان. به بیان دیگر وضعیت حداقل ۱۵۰ تومان از هزینه دریافتی از هر پیامک نامشخص است که در بازه تعداد داوطلبان میزان آن نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.

این رقم در کنار مانده ۳۴۰ میلیونی از دریافتی بابت پیامک میشود قریب به ۶۴۰ میلیون تومان و به عبارتی ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال.

سوالاتی که سازمان سنجش باید پاسخ دهد

دریافت هزینه پیامک و نفرستادن آن برای داوطلبان اتفاق جدیدی نیست و در سوابق سازمان سنجش نیز به چشم می‌خورد که برای نمونه می‌توان به اعتراضات بخشی از داوطلبان شرکت در آزمون دکتری سال ۹۶ اشاره کرد که از ارسال نشدن پیامک های اطلاع‌رسانی گلایه مند بودند.

حال اما سوالی که در این میان مهم است مسئولان سازمان سنجش نسبت به آن پاسخ دهند این است که اساساً مبنای دریافت این مبلغ چیست و با چه محاسباتی چنین رقمی برای ارسال پیامک در نظر گرفته شده است؟ چگونه قیمت دریافتی در سال قبل در آزمون امسال ۱۰۰ تومان گرانتر شده در حالیکه نرخ پیامک تغییری نداشت و قرار است در ازای آنچه تعداد پیامک و در چه زمینه‌هایی برای مخاطبان ارسال شود؟

همچنین گزارشی نیز از تعداد داوطلبانی که در سال‌های اخیر مایل به دریافت این پیامک بودند و همچنین تعداد و هزینه پیامک‌هایی که برای آن‌ها ارسال شد نیز جهت تنویر افکار عمومی منتشر شود.

و در آخر نیز به این سوال پاسخ دهند آیا در روند برگزاری آزمون اتفاقی مهم‌تر از تغییر زمان برگزاری آزمون و تعویق ۷ هفته‌ای آن وجود دارد که نسبت به اطلاع رسانی در خصوص آن کوتاهی و سهل‌انگاری شده است؟ آیا این حق داوطلبان نیست که به واسطه پولی که دادند از اتفاقات مهم همچون تغییر زمان آزمون یا آغاز مهلت ویرایش اطلاعات و… آگاه شوند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • US ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    16 2
    بی انضباطی مالی درکشور یک روال است.اینها حتی از کمک مردم به زلزله زده و سیل زده نمیگذرند چه رسد به پول کنکور
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      9 8
      یک میلیارد دیگه پولی نیست. درآمد یه پزشک متخصص تو یه ماهه.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    16 1
    درود بر مشرق بابت این حرکت عدالت خواهانه و در راستای شفافیت لطفا این مسئله را تا حصول نتیجه پیگیری کنید همچنین به مسئله شرکت هایی که در عین فروش بالا به جای حقوق کارگران کالای تولیدی خودشان را به آنها می دهند مثل شرکت سیمان آباده را نیز پیگیری کنید ممنون
  • AE ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    15 3
    چه کسی باید سازمان سنجش را سنجش کند ؟
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    8 4
    نوش جونشون حتما اقایان سازمان سنجش رفتن با اون پولها سرمایه گذاری کردند در جاهای مختلف سودش زیاده متلا بازار سکه دلار زمین خودرو سرمایه گذاری کردند
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    8 1
    بنده چند سال ثبت نام کردم فقط یه پیامک بعد از ثبت نام ارسال میشه و دیگر هیچ
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    14 1
    متاسفانه متاسفانه و هزارار متاسفانه کنکور و آزمونهای استخدام و... تبدیل به چپاول از جیب مردم شده است.
  • CA ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    4 2
    پولهاروسیلاب انسانی برده
  • مددجوی بهزیستی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    8 0
    سلام بنده کم شنوا و عضو بهزیستی کرج هستم. یکسال بیکار بودم و نامزد کرده ام. پارسال بهزیستی رفتم گفتن در آزمون های استخدامی سازمان سنجش شرکت کن و بهزیستی ۳ درصد سهمیه معلولان داره.اواخر تابستان پارسال رفتم و در آزمون استخدامی شرکت های وابسته وزارت نیرو ثبت نام و ۶۰ ت پول آزمون دادم. یک و نیم ماه بعد آزمون دادم و آذرماه نتایج دو برابر ظرفیت آزمون اومد و قبول و واسه تحویل مدارک رفتم تبریز. اوایل اسفند مدارکم تایید شد و واسه مصاحبه دعوت کردن و دوباره مجبور شدم از کرج برم تبریز و هزینه سفر بپردازم. موقع مصاحبه بعد از یکی دو سوال دیگه مسئولین مصاحبه کننده ادامه ندادن و گفتن نتیجه و نمره آزمونت نسبت به یه نفر پذیرفته شده اینجا که خانم بود پایینه و هیچ کمکی از دست ما برنمیاد و ختم جلسه اعلام کردن. اگر نمره آزمونم کمتر بود که باید از اول بهم اطلاع میدادن نه اینکه واسه تحویل مدارک و مصاحبه منو دعوت کنن و هزینه سفر چند باره به تبریز را بپردازم. اینطوری با شعور و آبرویم بازی کردن و پول آزمون من هم رفت جیب سازمان سنجش. هم حق سایر پذیرفته شدگان را در مراحل اخر استخدام خوردن. بهزیستی هم به وعده هاش عمل نکرد
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    4 3
    برای ارشد 96 نوشته 33 تا پیامک...والا اون سال برای من از سازمان سنجش جمعا 5 تا پیامک هم نیومد
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    5 1
    در آزمون وکالت هم هر نفر 100 هزار تومان پول میدهد که به جای نامعلومی میرود
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    4 5
    اینقدر سازمان سنجش رو بکوبید تا این سازمان که آزمون ها رو به طور متمرکز و با امنیت بالا برگذار میکنه جمع بشه اونوقت هر دانشگاهی برای خودش یه مدل آزمون بگیره و با معیار های نا مشخص هرکس رو که دوست داشتن پذیرش کنن. در ضمن هزینه آزمون های سنجش رو با یک مرحله از آزمون های آزمایشی که موسسات خصوصی میگیرن مقایسه کنید که تفاوت قیمت چند برابری دارند اون هم با ضریب امنیتی که آزمون های سنجش داره اونوقت شما گیر بدید به 100 تا تک تومن تو هزینه پیامک.
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      3 3
      خودسازمان سنجش بیشترازهمه مقصره وتبدیل به سازمان مافیای پول شده-مخصوصارسانه هاتامیتونن بایدبه این سازمان فشاربیارن
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
      24 2
      مرده شور ببرد سازمان دزد سنجش را منشاء همه فسادها همین ابزار سازمان سنجش اشت
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    6 1
    دهه کاسبی آزمون هاست.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    1 1
    یک تی تاب و ساندیس بدون نی میدن
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    2 0
    مشرق حالا یه بار خواستی کنکور بدی ... سنجش بد شد؟! ...خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس