به گزارش مشرق ، جذاب نیوز به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت:
برپایه این طرح ، سه مسیر اصلی پیشنهاد شده است که سه منطقه پرترافیک شهر مکه یعنی کدی، الرصیفه و الشهدا را به مسجد الحرام متصل می کنند.
مسجد الحرام در میان کوه های مرتفع واقع شده است. منطقه کوهستانی مسجد الحرام به وسیله تونل هایی به مرکز شهر
در این طرح، پیشنهاد شده است 12 خط تله کابین در شهر مکه راه اندازی شود . هر کدام از این خط ها، مردم را میان پارکینگ بزرگ خودروها و مسجد الحرام جابجا خواهد کرد.
این خطوط تله کابین با ظرفیت پایین در تمامی ماه های سال فعالیت خواهند کرد اما در زمان حج تمتع و ماه رمضان، این خطوط تله کابین با حداکثر ظرفیت فعالیت خواهند کرد.
در هنگام حج تمتع و ماه رمضان این خطوط تله کابین تنها برای انتقال و جابجایی معلولان، سالمندان، زنان، کودکان و همراهان آنها استفاده خواهد شد.
این طرح توسط مرکز پژوهش حج و عمره در دانشگاه ام القری عربستان سعودی تهیه و تدوین شده است.
"عدنان عبدالعزیز قطب" مدیر مرکز پژوهش های حج و عمره در این باره گفت: هر خط تله کابین موازی با راه های حمل و نقل عمومی زمینی ، ایجاد خواهد شد . طبیعت و جغرافیای شهر مکه اجازه نمی دهد راه ها و مسیرهای جدیدی در این شهر ساخته شود.
وی افزود: هر خط تله کابین می تواند در هر ساعت، شش تا هفت هزار نفر را جابجا کند. هزینه های ایجاد هر خط تله کابین به مراتب کمتر از ساخت راه های زمینی است.
این مقام سعودی افزود که می توان از پشت بام برخی برج های نزدیک به مسجد الحرام به عنوان ایستگاه های پیاده و سوار شدن مسافران تله کابین استفاده کرد. همچنین میانگین حوادث در حمل و نقل تله کابینی نسبت به زمینی به مراتب کمتر است که در برخی دوره ها به 90 درصد می رسد.
علاوه بر این ، حمل و نقل تله کابینی منجر به کاهش آلودگی های زیست محیطی نیز می شود.
گفتنی است در 10سال گذشته استفاده از حمل ونقل تله کابینی در بسیار از کشورهای جهان، رواج یافته است.
ساخت این خطوط تله کابین حدود دو میلیارد و 410 میلیون ریال برآورده شده است.
برپایه این طرح ، سه مسیر اصلی پیشنهاد شده است که سه منطقه پرترافیک شهر مکه یعنی کدی، الرصیفه و الشهدا را به مسجد الحرام متصل می کنند.
مسجد الحرام در میان کوه های مرتفع واقع شده است. منطقه کوهستانی مسجد الحرام به وسیله تونل هایی به مرکز شهر
در این طرح، پیشنهاد شده است 12 خط تله کابین در شهر مکه راه اندازی شود . هر کدام از این خط ها، مردم را میان پارکینگ بزرگ خودروها و مسجد الحرام جابجا خواهد کرد.
این خطوط تله کابین با ظرفیت پایین در تمامی ماه های سال فعالیت خواهند کرد اما در زمان حج تمتع و ماه رمضان، این خطوط تله کابین با حداکثر ظرفیت فعالیت خواهند کرد.
در هنگام حج تمتع و ماه رمضان این خطوط تله کابین تنها برای انتقال و جابجایی معلولان، سالمندان، زنان، کودکان و همراهان آنها استفاده خواهد شد.
این طرح توسط مرکز پژوهش حج و عمره در دانشگاه ام القری عربستان سعودی تهیه و تدوین شده است.
"عدنان عبدالعزیز قطب" مدیر مرکز پژوهش های حج و عمره در این باره گفت: هر خط تله کابین موازی با راه های حمل و نقل عمومی زمینی ، ایجاد خواهد شد . طبیعت و جغرافیای شهر مکه اجازه نمی دهد راه ها و مسیرهای جدیدی در این شهر ساخته شود.
وی افزود: هر خط تله کابین می تواند در هر ساعت، شش تا هفت هزار نفر را جابجا کند. هزینه های ایجاد هر خط تله کابین به مراتب کمتر از ساخت راه های زمینی است.
این مقام سعودی افزود که می توان از پشت بام برخی برج های نزدیک به مسجد الحرام به عنوان ایستگاه های پیاده و سوار شدن مسافران تله کابین استفاده کرد. همچنین میانگین حوادث در حمل و نقل تله کابینی نسبت به زمینی به مراتب کمتر است که در برخی دوره ها به 90 درصد می رسد.
علاوه بر این ، حمل و نقل تله کابینی منجر به کاهش آلودگی های زیست محیطی نیز می شود.
گفتنی است در 10سال گذشته استفاده از حمل ونقل تله کابینی در بسیار از کشورهای جهان، رواج یافته است.
ساخت این خطوط تله کابین حدود دو میلیارد و 410 میلیون ریال برآورده شده است.