صفحه نخست روزنامه‌های دوشنبه ۲۶ فروردین

با برجام سفره مردم کوچک شد و ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش پیدا کرد. با اینحال طیف اصلاح طلب مدعی است که باید همین رویکرد را در حوزه موشکی و حقوق بشری و منطقه‌ای نیز دنبال کنیم.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید درباره آزمایش موشکی و وضعیت حقوق بشر در ایران با اروپا مذاکره کنیم!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز با عنوان «اروپا و ایران در لحظه حساس» نوشت: «اروپایی‌ها خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای هستند که خوشبختانه ایران این مهم را انجام داده و هربار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به همه تعهدات ذیل برجام را تأیید کرده است. انتظارات دیگر آنها رعایت محدوده آزمایش‌های موشکی، احترام به حقوق بشر ایرانی‌ها و به‌ویژه دوتابعیتی‌ها، واکنش صریح درباره ادعای دنبال‌کردن مخالفان در اروپا، تصویب کنوانسیون‌های چهارگانه اف‌ای‌تی‌اف و مباحث منطقه‌ای است که به نظر می‌رسد می‌توان درباره آنها با قدرت و از موضع منافع ملی مذاکراتی انجام داد و حداقل به شکل صریح، دغدغه‌های دو طرف در میان گذاشته شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برای درپیش‌گرفتن راهکارهای جدید در سیاست خارجی و جلوگیری از اهداف آمریکا برای انفعال ایران در حوزه دیپلماسی، ابتدا باید از خودمان شروع کنیم و قبل از اینکه بیش از این دیر شود، درصدد تقویت همکاری با کشورهای جهان باشیم. مذاکره اکنون با توجه به حضور مذاکره‌کنندگان توانمند در ایران، نگرانی خاصی در پی نخواهد داشت. باید در سیاست خارجی تعدیل لازم را ایجاد کرد».

اما روزنامه اعتماد در شماره امروز، برخلاف روزنامه شرق در اعترافی دیرهنگام تاکید کرده است که اروپا، ایران را به بازی گرفته است. این روزنامه اصلاح طلب در گزارشی نوشت: «تا دو هفته دیگر کناره گیری آمریکا از برجام یکساله می‌شود و همزمان تداوم رفتار کج دار و مریز اروپا که گاه با حمایت از ایران به میخ می‌کوبند و گاه با ایستادن در کنار واشنگتن بر نعل، صبر ایران را نشانه گرفته است... امروز تطویل دوره تعلل اروپا صبر تهران را به بازی گرفته و ایرانی‌ها می گویند پس از وعده و وعیدها در میدان عمل چه در چنته دارید».

مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی با ۱+۵ به برجام ختم شد. قرار بود در ازای محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای ایران، تمامی تحریم‌های ضدایرانی به یکباره لغو شود. اما در نهایت علیرغم بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها نه تنها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده‌تری نیز پیدا کرد.

با برجام سفره مردم کوچک شد و ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش پیدا کرد. با اینحال طیف اصلاح طلب مدعی است که باید همین رویکرد را در حوزه موشکی و حقوق بشری و منطقه‌ای نیز دنبال کنیم.

** اصلاح طلبان در اداره کشور، کاره‌ای نیستند!

«حسن رسولی» عضو شورای شهر تهران-استاندار سابق لرستان و خراسان- در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «امروز مهم‌ترین مشکل در جمهوری اسلامی که دامنه اثرگذاری آن حتی از تحریم‌ها نیز بالاتر است با کمال تأسف افت قابل توجه سرمایه اجتماعی به معنای کاهش اعتماد است. در چنین شرایطی که سرمایه اجتماعی کاهش و مشکلات فقر، بیکاری و سایر مشکلات معیشتی افزایش یافته، طبیعی است که آنچنان که رئیس دولت اصلاحات گفته اگر فردا فرضاً بخواهیم انتخابات برگزار کنیم به احتمال بسیار زیاد اکثر مردم مثل سال‌های ۷۶ و ۹۶ رابطه متقابل مثبتی را با حوزه سیاست و انتخابات برگزار نخواهند کرد. معنای این حرف اثبات ناکارآمدی اصلاح‌طلبان نیست چرا که اصلاح‌طلبان در کلان اداره کشور کاره‌ای نیستند و نشان‌دهنده وجود نارضایتی عمومی، عدم امید به آینده و فقدان انسجام در اداره دولت است».

اما «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با شماره امروز روزنامه شرق، به نوعی پاسخ این نماینده شورای شهر تهران را داده است. کرباسچی در این مصاحبه گفت: «متأسفانه اصلاح‌طلبان در مواقع مختلف آن‌قدر که به مباحث انتزاعی و حرف‌های سیاسی می‌پردازند، به گرفتاری‌های مردم و راه‌حل آن کمتر فکر می‌کنند. اگر هم احیاناً با اشاره به این مشکلات راه‌حل ارائه می‌دهند، آن‌قدر رنگ‌وبوی سیاسی به آن می‌دهند که بیش از آنکه جنبه کارشناسی آن موردتوجه قرار بگیرد، ابعاد سیاسی آن در جامعه پررنگ می‌شود. طرف مقابل هم این جنبه‌های سیاسی را بیش از جنبه‌های کارشناسی مدنظر قرار می‌دهد…رفتار اصلاح‌طلبان باید طوری باشد که دلسوزی و صمیمیت آنها نسبت به مسائل کشور و غیرسیاسی عمل‌کردن آن‌ها مشهود باشد. الان شما بین مردم هم که باشید و آنهایی که ممکن است رأیی به اصلاح‌طلبان داده باشند، برداشت آنها این نیست که اصلاح‌طلبان فقط به خدمت یا حل مشکلات سیاسی فکر می‌کنند، مردم فکر می‌کنند که اینها هم دنبال قدرت یا پیداکردن جایی در حاکمیت هستند. اصلاح‌طلبان باید رفتارشان به‌گونه‌ای باشد که هم حاکمیت و هم مردم و نیز برون‌داد این جریان نشان بدهد که به‌جای رقابت‌های سیاسی به فکر نارسایی‌ها و حل آنها هستند».

چندی پیش «فائزه هاشمی» در یادداشتی در سالنامه نوروزی روزنامه سازندگی نوشته بود که در اصلاح طلبان، منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد.

اکنون دولت، شورای شهر و شهرداری تهران و فراکسیون امید مجلس در اختیار اصلاح طلبان است. اما این طیف با فرافکنی از پذیرش وضع موجود شانه خالی کرده و ژست اپوزیسیون به خود می‌گیرد.

** رکود در اقتصاد کشور، تقصیر دولت آمریکاست

روزنامه جهان صنعت در مطلبی نوشت: «منفی بودن رشد اقتصادی، بیانگر حاکم شدن شرایط رکود بر کشور است که بخش عمده آن را می‌توان ناشی از سیاست‌های دولت آمریکا دانست «.

چندی پیش «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی سابق دولت گفته بود: «فشار اقتصادی تقصیر دولت نیست، تحریم‌ها و پدیده نادری به نام ترامپ باعث فشار اقتصادی شد».

روزنامه ایران-ارگان رسانه‌ای دولت- نیز (اسفند ۹۷) در مطلبی نوشته بود: «بخش مهمی از تصمیمات دولت احمدی‌نژاد در دولت روحانی بروز و ظهور کرده است. در آن سال‌ها نیز بارها متذکر شدیم که دولت‌های آینده میراث دار تصمیم‌هایی هستند که به اشتباه گرفته شده است. اکنون خیلی از چالش‌ها و مشکلاتی که بر سر راه کشور قرار گرفته به خاطر روندی است که سال‌های قبل آغاز شده است».

«فاطمه دانشور» از فعالین اصلاح طلب و عضو شورای شهر چهارم تهران نیز چندی پیش گفته بود: «دولت در سایه مقصر اصلی مشکلات است».

جماعتی که مشکلات را به گردن دولت قبل، دولت موازی و دولت ترامپ می‌اندازند همان طیفی هستند که تا پیش از سال ۹۲ تاکید داشتند که ۷۰ تا ۹۰ درصد مشکلات کشور ناشی از سوءمدیریت در دولت است و تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد از مشکلات مربوط به تحریم‌هاست.

اکنون حدود ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است. دولتمردان و رسانه‌های حامی دولت به جای گزارش عملکرد، همچنان مشغول فرافکنی و انداختن تقصیرها به گردن دیگران هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    15 0
    بیخود کردید
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    11 0
    موشک قابل مذاکره نیست. اما اصلاح طلبان اینو نمی فهمن
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    9 0
    برای خلع سلاح توان دفاعی مردم باید از دریای خون عبور کنید
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    8 0
    بحث موشک و حضور منطقه ای ما بحث بود و نبود ماست، یعنی اگر اینها نباشن نظام اسلامی وجود نخواهد داشت
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    12 0
    مردمی که به روحانی رای دادن تحویل بگیرن این اوضاع مملکته
    • سید IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      8 0
      ننگ بر رأی دهندگان به اصلاح طلبان تهوع آور که با این انتخابشان کشور را چند دهه به عقب برگرداندند!
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    8 0
    متاسفانه بعضی از این اصلاح طلب ها عادت کرده اند از یک سوراخ ۱۰۰ بار گزیده شوند یا دوست دارند به مملکت خیانت کنند
    • فرشاد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      3 0
      گزیده نه چیز دیگر در همین وزن
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    9 0
    این نامردهای ضد امنیت کشوررا به دوره خدمت وظیفه احتیاط احضار کنند و بفرستند در خط اول نگهبانی کشور پاس بدهند تا عقلشان بیاد سرجایش
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    5 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    6 0
    مرگ بر منافق
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    6 0
    موشک قابل مذاکره نیست
  • LB ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    7 0
    لعنتی های خرابکار. فقط هدفشون خدمت به اسراییله
  • DE ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    4 0
    همان طور که سپاه قابل مذاکره نیست ، موشک هم مذاکره ای ندارد. اینها کی هستند که برای برهم زدن امنیت و استقلال کشور مثل تقی زاده ها نقشه میکشند . کارهای دل شاد کن برای صهیونیسم می کنند. چه تخم دوزرده گذاشتند که بخودشون اجازه حمله به استقلال و امنیت و غیرت ملی کشور رو دارند. عملیات ننگین این اقایان تولید تروریسم روانی تضعیف روحیه نشاط و امید ملی یعنی تولید سیل نگرانی و ترس و حشت های توهمی بود که این سیل سدهای دشمن و اسیاب های صهیونیسم را صفا میده.
  • DE ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    9 0
    اصلاح طلبان در اداره کشور، کاره‌ای نیستند!// این ادعا کاملا اشتباه است تمام پیشنهاد تحریمهای هوشمند در آور و بدبختی ها و مشکلات مردم رانتخواری ها دریوزگی نزد دشمن لو دادن اطلاعات طبقه بندی شده کشور ...زیر سر اصلاح طلبچی هاست گُنده گُنده هاشون به خارج پناهنده شدند و کل اسرار مملکتی را به صهیون گفتند چطور آنها در کشور کاره ای نیستند .
  • AE ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    6 0
    نه بابا.!بقول ترک ها کشکه بیزه .اروپا کیه که حقوق بشر و آزمایش موشکی را بااونها درمیان بگذاریم.یه ذره عقل برای اصلاح طلب ها خوبه کلا عقل ندارند.
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    4 0
    غلط اضافی.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    0 0
    افساد طلب های خائن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس