پالرمو و CFT به نشست اسفند FATF نمی‌رسد/فضاسازی رسانه ای برای تصویب عجولانه کنوانسیون‌ها

با قرار گرفتن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی در لیست آمریکا، FATF ایران را ملزم خواهد کرد که به این اقدام آمریکا احترام گذاشته و سپاه را محدود کند.

به گزارش مشرق، پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی آمریکا، موافقین FATF ادعا کردند که این اقدام آمریکا هیچ ارتباطی به موضوع FATF نداشته و مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید در بررسی های خود به آن توجه کند.

بیشتر بخوانید

دورویی حامیان FATF درباره اقدام آمریکا علیه سپاه

اما آیا ورود سپاه به لیست تروریستی آمریکا ارتباطی به FATF ندارد؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینیم نظر FATF و همچنین متن کنوانسیون CFT درباره لیست تروریستی آمریکا چیست؟ آیا FATF و کنوانسیون CFT، از کشورها انتظار دارند که لیست ملی کشورهای دیگر را به رسمیت بشناسند؟ پاسخ به این سوال ابهامات زیادی را برطرف می‌کند.

در این خصوص ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد که طبق CFT، آنچه در متن کنوانسیون درباره تروریسم آمده اولاً تعریف بسیار گسترده از تروریسم و ثانیاً الزام کشورها به عدم استثنای گروه های مبارز علیه اشغالگری، استعمار و نژادپرستی از تروریسم است. این کنوانسیون هیچ لیست بین المللی را به عنوان لیست مرجع معرفی نکرده و بنابراین لیست ملی کشورها در تعاملات و اختلافات مبنای عمل خواهد بود.

با توجه به اینکه آمریکا عضو CFT است و از سوی دیگر سپاه را در لیست تروریستی خود قرار داده است، درصورت پیوستن ایران به کنوانسیون CFT، کشورمان به اعضای این کنوانسیون (از جمله آمریکا) تعهد حقوقی می دهد که لیست های ملی آنان را به رسمیت بشناسد و درواقع ایران به آمریکا تعهد حقوقی می دهد که با خدمات امنیتی-اقتصادی سپاه مقابله کند.

همچنین درباره نهاد FATF نیز مسئله به همین شکل است. مصاحبه دبیر اجرایی این نهاد (دیوید لوییس) با بی بی سی مشخص می‌کند که FATF نه تنها لیست تروریستی سازمان ملل، بلکه لیست ملی کشورهای دیگر را نیز به رسمیت می شناسد و ایران باید مسائل خود را با کشورهای دیگر نیز حل کند.

بنابراین با قرار گرفتن سپاه به عنوان یک گروه تروریستی در لیست آمریکا، FATF ایران را ملزم خواهد کرد که به این اقدام آمریکا احترام گذاشته و سپاه را محدود کند.

اما رابطه دیگری نیز بین اقدام آمریکا علیه سپاه و موضوع FATF وجود دارد. آمریکا از FATF به عنوان ابزاری برای جلوگیری از خدمات اقتصادی سپاه، استفاده می کند. در سال های اخیر که ایران درگیر یک جنگ تمام عیار اقتصادی شده است، سپاه سعی داشته با دور زدن تحریم ها، از وارد آمدن فشار معیشتی بیشتر بر مردم جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید

سپاه در زندگی مردم ایران شریک شده است

به عنوان مثال سپاه به واسطه شبکه ای از بانک ها و صرافی ها، تحریم¬ها را دور زده و اسکناس دلار به داخل کشور منتقل می کند تا از افزایش نرخ ارز و فشار بر معیشت مردم کاسته شود. آمریکایی ها اخیراً شبکه ای از صرافی های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مورد تحریم قرار دادند.

همچنین سپاه به واسطه اقدامات سازندگی خود از جمله ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس باعث خودکفایی و کاهش آثار تحریم شده است. بسیاری از اقدامات سازندگی سپاه نیاز به تجهیزات مختلف در صنایع مختلف دارد که سپاه به واسطه دور زدن تحریم ها این تجهیزات را وارد کشور می کند.

بیشتر بخوانید

ساخت فاز ۱۰۰ درصد ایرانی پالایشگاه خلیج فارس

آمریکایی ها از این اقدامات سپاه عصبانی بوده و به دنبال جلوگیری از دور زدن تحریم توسط این نهاد انقلابی هستند تا بدین طریق، معیشت مردم را در تنگنای بیشتری قرار دهند. ج لوگیری از دور زدن تحریم ها اقدامی است که فقط از دست FATF و لوایح مربوط به آن بر می آید. این موضوعی است که مارشال بیلینگزلی، رییس FATF و دستیار معاون وزیر خزانه داری آمریکا به صراحت به آن اذعان کرده است.

بیشتر بخوانید

پیوستن به پالرمو چگونه سفره مردم را کوچک می‌کند؟

در آذر ۹۶ هنگامی که بیلینگزلی در جلسه استماع کنگره حاضر شده بود، راجر ویلیامز، یکی از نمایندگان کنگره آمریکا درباره دور زدن تحریم توسط سپاه می گوید: «چگونه مطمئن شویم سپاه و موسسات مالی مرتبط با آن در تحریم ها رخنه ایجاد نکنند و آن را دور نزنند؟» و مارشال بیلینگزلی، رییس FATF و دستیار معاون خزانه داری آمریکا پاسخ می دهد: « یکی از کارهایی که آنها (ایرانی ها) باید انجام دهند این است که باید یک چارچوب قانونی ایجاد کنند و برای توقف تامین مالی تروریسم پاسخگو باشند… ما آنقدر اصرار می کنیم تا قوانین مقابله با پولشویی را تصویب و اجرا کنند».

بیشتر بخوانید

«مارشال بیلینگزلی»؛ رئیس FATF و عضو اتاق جنگ واشینگتن علیه جمهوری اسلامی

بنابراین طبق اظهارات صریح آمریکا، لوایح مربوط به FATF جلوی دور زدن تحریم های مالی توسط سپاه را خواهد گرفت و در واقع تصویب این لوایح، تکمیل کننده اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    2 0
    آمریکا خودش تروریست .هیچ ارتباطی ندارد.
  • AE ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    1 0
    آمریکا خودش تروریست .هیچ ارتباطی ندارد.
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    1 0
    همان نظر اول درسته ارتباط مستقیم وتنگاتنگ.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس