هدایت الله آقایی

یک فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: مجلس دهم خلوص نیت ندارد و کارهایش «قربت الی ا...» نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«ایران مثل غزّه شده است» اصرار محکومان فتنه ۸۸ بر نظریه‌پردازی اقتصادی!

«محسن صفایی‌فراهانی»، از فعالان اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک مصاحبه با اعتماد آنلاین پس از سر دادن مرثیه‌های فراوان پیرامون وضعیت اقتصادی و تأکید بر غارت‌زدگی و مصیبت‌زدگی و اینکه یقیناً هیچ چشم‌انداز مثبتی در مقابل اقتصاد ایران قرار ندارد! گفته است:

-ایران به دور خود دیوار- کشیده است، شاید به نظر نیاید. دیوار را که نباید به‌صورت فیزیکی باشد! بکشیم. وقتی تصمیمات کشور موجب می‌شود که حتی کوچک‌ترین فعالیت های اقتصادی با دنیا محدود شود، به معنی این است که دور کشور دیوار کشیده‌ایم. وقتی‌که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست وارد ایران شود، هیچ بانکی حاضر نیست با ایران نقل‌وانتقال پول کند، هیچ‌کسی حاضر نیست به ایران راحت جنس بفروشد و همه‌چیز را داریم از سیستم زیرزمینی و دلالی و… حل‌وفصل می‌کنیم، این عملاً همان دیوار است.

او در ادامه می‌افزاید:

شما فکر کنید غزه که اسرائیل دور آن را محاصره می‌کند تونل می‌زند و از زیر دیوارها آن‌طرف می‌رود، ما هم گاهی اوقات تونل می‌زنیم، اما این تونل هزینه دارد. بعد هم مگر چقدر می‌شود از این تونل جنس آورد. این‌ها فرق ندارند، آنها یک اشل کوچک هستند و ما اشل یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم. این تونل‌هایی که می‌زنیم تا بتوانیم به‌وسیله آن برخی فعالیت‌ها را انجام دهیم و بعضی از دوستان می‌گویند که ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم مثل همان تونل است که زیر دیوار می‌زنیم و می‌گوییم یک‌جوری نبینند و ما برویم آن‌طرف یک کاری انجام دهیم و برگردیم، بیاییم. منتها می‌خواهیم یک کشور را اداره کنیم، قرار نیست که یک فقط مشکل یک خانواده را حل کنیم.

صفایی فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های ناامیدانه خود گفته است:

وقتی که سیستم آن‌قدر مشکلاتش زیاد می‌شود، طبیعی است که عوامل حکومتی هم سعی به سوءاستفاده می‌کنند. به همین دلیل است که شما در طول یک دهه گذشته رشد فساد در اقتصاد ایران را یک رشد بسیار فزاینده می‌بینید. در کشور ما دیگر از بحث زیرمیزی و این حرف‌ها گذشته؛ یعنی هر روز یک رکورد هزارمیلیاردی را در یک دعوای جدید، یک افشاگری جدید یا یک دادگاه جدید حجم بزرگ‌تری از پول را می‌بینید که غارت و از کشور خارج شده است ![۱]

*تمام اظهارات صفایی فراهانی در مقابل دو حقیقت مهم وجود دارد:

یکم: اگر دولت آقای روحانی فقط و فقط نظارت جدی‌تری بر قیمت‌ها می‌داشت؛ بازار این صحبت‌های سیاه‌نمایانه کساد می‌شد.(از همین روست که برخی از احتمال عمدی بودن عدم نظارت بر قیمت‌ها سخن می‌گویند .[۲])

به سخن دیگر اینکه اقتصاد ایران اگرچه دچار مشکلاتی قابل رفع هست اما علیرغم تمام مرثیه‌های صفایی‌فراهانی در جایگاه یکی از بهترین ضریب‌های جینی و قدرت‌های خرید (PPP) در جهان قرار دارد.

دوم: اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به گواه تمام کارشناسان، بیش از ۳۰ درصد نیست. عددی که می‌توان نگاه واقع‌بینانه‌تری را نسبت به صحبت‌های صفایی‌فراهانی ایجاد کند.

به سخن دیگر اینکه خوب بود آقای صفایی‌فراهانی در دوران زندان خود، اندکی به مطالعه هم مشغول می‌شدند تا اینگونه مجبور به تقلای منفی برای کتمان واقعیت‌ها نشوند.

در بحث فساد نیز آقای صفایی‌فراهانی گویا این حقیقت ساده را نمی‌داند که اعداد اعلامی در تیتر پرونده‌های مفاسد اقتصادی، عدد حجم فعالیت است نه عددی که دزدها آنرا برده باشند!

ضمن اینکه مشخص نیست چرا صفایی‌فراهانی به جای خوشحالی از برخورد با مفاسد در کشور؛ اینطور به بیان صحبت‌های غلط و غیر عقلانی اصرار دارد؟

پیرامون اظهارات عامدانه! آقای صفایی ذکر این نکته ضروریست که او کشوری را با غزه مقایسه کرده است که هجدهمین اقتصاد جهان است، توانسته ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات را به مردم خود ارائه کند، هژمونی خود را از دریای فارس تا سواحل مدیترانه گسترش داده است، اسرائیل و آمریکا را در چندین جنگ نیابتی شکست داده، چندین کشور همسایه و غیر همسایه را در ذیل حمایت‌های امنیتی و اقتصادی خود دارد، اثر تحریم‌های ۱۰۰ درصدی آمریکا را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده و علیرغم کارشکنی‌های صریح یک جریان سیاسی خاص در داخل خود در عرصه‌های امنیتی و اقتصادی؛ اما در چهلمین سال از عمر خود تبدیل به هجدهمین اقتصاد جهان به لحاظ قدرت خرید شده است.

بدیهیست که دانستن حقایق فوق می‌تواند پاسخ به این سؤال باشد که چرا محکومان فتنه ۸۸ چند سالیست بر نظریه‌پردازی اقتصادی یا به عبارت بهتر بر سیاه‌نمایی اقتصادی تأکید دارند؟!


پی‌نوشت: برخی معتقدند این حرف‌های سیاه‌نمایانه، قرار است نقش هیزم را در فتنه اقتصادی ایفا کند.

در کنار اظهارات عجیب صفایی‌فراهانی؛ برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز به مردم گِرای حضور در خیابان، خشونت فیزیکی و بی‌ثبات‌سازی را داده‌اند.

***

هدایت‌الله آقایی:

مجلس دهم خلوص نیت ندارد

«هدایت‌ا… آقایی»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز در اشاره به نحوه مواجهه مجلس با حادثه سیل و توضیح خواستن نمایندگان از مقامات دولتی نوشته است:

«اگر واقعاً مجلس همتی برای رفع مشکلات سیل دارد، نمایندگان می‌توانند باکمک مقامات محلی مسائل فعلی را مهار کنند و به کمک دولت بیایند، اما شاهد این هستیم که به جای ارائه راه حل دولت را سیبل کرده‌اند، در صورتی که وقت برای برخورد زیاد است. دولت کاستی‌هایی داشته و خود به آن اقرار دارد، اما لازم به ذکر است که دولت فعلی و دولت‌های گذشته همه باید در برابر وقایع ملی و طبیعی پاسخگو باشند.»

او می‌افزاید:

برخوردهای مجلس با دولت چندان قربت‌الی‌ا… نیست. چرا که مجلس خود نیز مسئول قوانین و مقررات و نظارت‌های ضعیفی است که در دولت‌های نهم و دهم داشته است و این قوانین ضعیف زمینه جنگل‌خواری، زمین‌خواری و تجاوز به حریم رودخانه‌ها را فراهم کرده است. بااین وجود در شرایطی که بحران گریبان کشور و دولت را گرفته است، خلوصی از سوی مجلس در برخورد با دولت حس نمی‌شود. اینکه مجلس در مورد کوتاهی‌ها و قصورها حساسیت نشان دهد مورد اقبال و پسندیده است، اما نزدیک به یک ماه مجلس تعطیل بود که در این مدت می‌توانستند جلسه اضطراری تشکیل دهند و خیلی کارهای دیگر صورت گیرد که متاسفانه اقدامی نشد. به همین دلیل این احساس وجود ندارد که برخورد نمایندگان مجلس با دولت مطابق با استانداردهاست. [۳]

*فرض صحبت‌های آقایی مبنی بر اینکه مدیران کشور به جای تمرکز بر حادثه سیل به استنطاق سیاسی مشغول شده‌اند صحیح نیست و مدیریت بحران سیل علیرغم تمام ضعف‌های دولت اما با مشارکت نیروهای جهادی به خوبی در حال انجام است.

این نکته مدیریتی را نیز باید دانست که مجلس نمی‌تواند صمٌ بکم باشد و در قبال کم‌کاری برخی مسئولان لام تا کام سخنی نگوید.

مع‌الوصف اما دردسری که دامنگیر آقای آقایی و دوستان ایشان شده اینست که هم دولت از خودشان است و هم مجلس!

پر واضح آنکه این مجلس همان مجلسی است که خاتمی برای آن «تَکرار می‌کنم» را مطرح کرد و حسین مرعشی نیز در اشاره به به تفوّق نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالی در آن تأکید داشت که مردم سایر شهرهای کشور هنوز مثل تهران به لحاظ سیاسی پیشرفت نکرده‌اند که اینگونه خوب رأی بدهند.

ما قضاوت درباره حرف‌های آقایی پیرامون تقابلات مجلس اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با دولت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»

«عیسی کلانتری»، فعال اصلاح‌طلب، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، گفته است:

«اگر دولت روحانی نبود، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و قابلیت احیا را از دست می‌داد.»

او می‌افزاید: دریاچه ارومیه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه مرحله به مرحله به تراز اکولوژیک نزدیک می شود. [۴]

*البته همه خوشحال می‌شدند اگر احیای دوباره دریاچه ارومیه توسط بارش‌ها و سیلاب‌های گسترده سال ۹۸؛ با مدیریت دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان انجام می‌گرفت!

ادعای جلوگیری از خشک‌شدن دریاچه ارومیه توسط رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان، صحبتی همیشگی است که رئیس‌جمهور روحانی از آن با عنوان ابزار انتخاباتی هم استفاده می‌کرد اما نه تنها هرگز به اثبات نرسید بلکه افکار عمومی و رسانه‌ها از خلاف بودن آن نیز سخن گفته‌اند .[۵]

اظهارات کلانتری که تداعی‌کننده یک «مدیریت جهادی» است اما در حالی عنوان می‌شود که افکار عمومی خود در تخاطب با دولتی می‌دانند که برخی مدیران ارشد آن در هنگام وقوع سیل در خارج از کشور و یا در جزیره قشم حضور داشته‌اند و ایضا معتقد به حل مشکلات و حتی مشکل «آب خوردن» با مذاکره بوده‌اند...

***

1_ https://etemadonline.com/content/280122

2_ mshrgh.ir/949213

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/253800

4_ http://www.irna.ir/fa/News/83278204

5_ https://tn.ai/1409731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • NL ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    78 3
    این کلانتری خیلی مشکوکه انتصاباتش حرفاش کاراش از دولت هاشمی تاکنون.خوبه که همه میدونن سیل اخبر باعث شد دریاچه ارومیه نفسی بکشه وگرنه که اینها به اسم احیا کارای دیگه میکردن...خدا ازشون نگذره...
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      19 8
      ماشاالله کلانتری اینقدر کباب و آجیل میخوره تو اون مبل پهن بزور جا شده
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      2 7
      اون مبل پهن
    • حسین PL ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      14 8
      لطفا در مورد نام خانوادگی "کلانتر و کلانتری" تحقیق کنید ببینید در تاریخ ایران چه افرادی این نام را داشتند معنی کلانتر در یک دین خاص چی هست. نمیتونم جزییات را بگم چون مشرق منتشر نمیکنه.
  • سید IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    53 12
    دیگر حتی حامیان اصلاح طلبان هم به تهوع آور بودن این جماعت اذعان دارند! علی لعنت اللّه!
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      10 26
      ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷ می خوای بگی شما شدید علی و ما شدیم معاویه شما ها شدید حسین و ماها شدیم یزید . گفته بودم که شماها از آدمیت خبر ندارید به همه گفته ام کخ چنین افکاری ریشه در سیاست انگلیس داره برای ضربه به دین اسلام . گفته ام که شماها اصلاح پذیر نیستید باید شماها را سوزاند
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    22 25
    برو بابا مشرق تو ام دیوانه ای اینا هم دیوانه ان همه ما دیوانه ایم
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      0 0
      این احمق نمیدونه مردم غزه به مقاومتشون افتخار میکنن.ینی نمیتونه درک کنه
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    29 54
    ایران شده مثل غزه چرا حماس و مردم فلسطین و حزب الله نمیان کمک؟
    • NL ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      27 49
      آقایون و خانمهای مشرقی مگر این آقا دروغ میگوید؟؟؟ مگر وضعیت کشور را نمیبینید؟ مومنها اگر ایمان ندارید دست کم سکوت کنید و نظرات دیگران نقد نکنید.سمند تولید داخل!! خودروی ملی!!! تا صد میلیون در کلاسهای مسخره اش قیمت دارد.خودرویی که پارسال ۳۰ میلیون بوده.خرما که قوت فقرا بوده بسته ای ۲۷ هزار تومان را رد کرده!! گوشت و و و...و در آمد ما همان پولی بود که قبل از این هم هیچ نبود.شما بفرمایید غزه نیستیم چه هستیم؟شما بفرمایید نام نفس کشیدنی که هر روز غرق در استرس است آیا زندگیست؟؟و بفرمایید چه کسی پاسخگوست؟آیا در این کشور کسی به مردم و برای مردم فکر میکند؟؟ بندگان خدا مسلمان مشرق اصولگرا یا هرچی و هرکی که مقاله مینویسی همه بد و اخ!! توی خوب مومن انقلابی ارزشی یک راهکار بگو؟؟کشور تهران نیست!! در شهرستانها اوضاع بدتر است. هیچ نهادی اوضاع را کنترل نمیکند.مردم حس میکنند که به حال خود و تنها هستند.شما مرا سانسور کن ولی وضیفه دینی من بود که حرف حق را بگویم.شما هم به وضیفه سیاسی ات برای ماله مالی ادامه بده.
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      28 18
      خودت سکوت کنی بهتره اساسا اونی که گند میزنه باید بره بمیره, فقط سکوت کافی نیست وضعیت الان کشور هر چی هم که باشه دسته گِل دولت مطبوع شماست بحران سازی و بحران نمایی راهبرد بی وطنهای نوکر و مزدوره جماعت شما ثابت کرده برای غربی کردن و بی هویتی ایران حاضر هر خیانتی بکنه پس لطفا خودت سکوت کن
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      31 14
      9:22 همه وضعیت کشور را میبینند اما اشکال کار این است که شما فرق علی و معاویه و حسین ویزید را نمیبینید و مثل مردم انزمان میگویید هردو برای حکومت جنگیدند یکی دیگری را کشت و حاکم شد فقط برای نمونه ببینید چه کسانی طرح مالیات بر عایدی سرمایه را که جلوی بسیاری رانتها و دلالی را میگرفت به مجلس بردند و چه کسانی جلوی تصویبش را گرفتند همین میتواند سر نخ خوبی برای شما باشد از شناخت دوست و دشمن اگر واقعا دنبال حقیقت هستید
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      32 6
      دوست عزیز 09:22 راهکار حل معضلاتی که شما گفتین فقط یک چیزه . غذای سفره مردم رو تا آخرین ذره صادر کنیم و به این صادرات !! ببالیم . شلیک تو مغز امنیت غذایی مردم
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      15 7
      عزیزم تو با همون رباتت منفی بزن تو رو چه به نظر دادن
    • سعید ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      23 22
      خطاب به 9:22، خیر ایران غزه نیست، وقتی دولت محبوب امثال شما بر سر کار است و عامدانه نظارت جدی بر قیمتها ندارد، چرا شما یقه مشرق نیوز را می گیری؟!!!! مگر مشرق نیوز مسئول سیاست های غلط اقتصادی دولته؟!!!! این آقایان هم دروغ می گویند چون برای اثبات حرفهای خودحتی به آمارهای معتبر بین المللی استناد نمی کنند، ولی مشرق نیوز برای اثبات حرفهای خود سند و مدرک می اورد،انگار فراموش کردی که خود مشرق نیوز از منتقدان جدی دولت فعلی است و هیچ گاه نه منکر گرانی شده و نه دیگر مشکلات کشور را انکار کرده است ، امثال صفایی فراهانی که از حامیان دولت فعلی هستند، عامدانه این صحبتها را مطرح می کنند تا فتنه اقتصادی جدیدی را کلید بزنند، نکنه فکر کردی با مرثیه سرایی امثال صفایی فراهانی مشکلات حل میشه دانشمند؟!!!! در ضمن جناب راهکار، خودتم می دونی راهکارهای اقتصادی متعددی در حوزه اقتصادی به دولت ارائه شده، وقتی دولت محبوب شما به آنها عمل نمی کنه، تقصیر مشرق نیوزه؟!!!! این سیاه نمایی ها در راستای جنگ تبلیغاتی ترامپ و پمپئو علیه ملت ایرانه، به جای غرولند کردن ، همه باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات کشور که همگی قابل رفع هستند را حل کنیم، بعید می دانم که متوجه منظور امثال فراهانی که راه حل خلاصی از مشکلات را تسلیم شدن در مقابل کدخدا می دانند را نفهمیده باشی.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      4 10
      لایک به برادر سعید
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      25 8
      این که چیزی نیست!!!! بر سر مردم جاهل و بی فکر و منطق که از گذشته درس نمیگیرن بدتر از این هم خواهد آمد! برو جلوی آینه وایسا به رای دادن/ندادن خودت گیر بده که وضعیت امروز مملکت نتیجه انتخاب بازیگونه دیروزه......... پینوکیو شدیم دوباره!!!
    • US ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      18 10
      حرف مفت نزنید تو رو خدا. مردم عزیز عراق دارن بهمون کمک می کنن همتون صداتون دراومده که چرا از عراقی ها کمک خواستید؟؟؟... کشوری که 8 سال باهاش توی جنگ بودیم... حالا فشار بهتون اومده نمی دونید کجا خالی کنید گیر می دید به فلسطین اشغالی.... شماها هم تراز و هم مسلک همون صهیونیست ها و وهابی های بی خاصیت هستید.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      9 3
      از کجا میدانی که کمک نمیکنند ؟
    • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      0 6
      حشد الشعبی عراق و حزب الله و مردم فلسطین با کمپین #حملت اهل الوفا للاغاثه به سیل زدگان کمک می فرستند اما سلبریتی ها و بلندگوهای صهیونیستی وطنی داد و هوار کردند و ....
  • محمد IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    22 3
    شاید دولتی ها طی این مدت که از صحنه عمل غایب بوده اند مشغول دعا بوده اند و این بارندگی ها هم نتیجه دعاهای چندین ساله آنها می باشد !!!خب مستجاب شدن این حجم از دعا هم مشکلاتی پیش می آورد.
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    28 3
    اصلا به برکت حضور عیسی ... در راس سازمان محیط زیست و مبارزه اش با شکار و تفریح و جواسیس محیط زیست و «تکرار»نگرانی ها برای یوز ایرانی دریاچه ارومیه پر از آب شد -علی برکت لا
  • شهروند LU ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    4 0
    گذاشته.گذاشت.حال.وبعدواینده چه..کنیم.به.جای.این.همه.داستان سرایی.بهتر.نیست.دست در کاران.برنامه ریزی.کنند که.مشگل.سیل.به.صور را.اساسی.حل شود.و با.ساختن سد های.جدید.جلوگیری از تخریب جنگها توسط شرکتهای آقا زاد ها.جلوگیری شود.انشالله
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    22 15
    مشرق واقعا اگر نمی خوای باور کنی بیا تو مردم بیا تو روستا ها بیا ببین اکثرا با همین یارانه زندگی میکنند صبح داش آموزی اومده مدرسه می بینیم واقعا چیزی برای خوردن نداشته خدا نیامرزد اونهایی را که با این همه ثروت مردم را فقیر نگه داشته اند
    • احمد ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      12 11
      جناب 9:04، کسی منکر مشکلات نیست، حتی در صنعتی ترین کشورهای جهان هم افراد زیادی هستند که در سطل های زباله دنبال غذا می گردند، مگر مشرق نیوز وجود فقر را در کشور انکار کرده که جنابعالی داری مثال می زنی؟!!!!!!!!!!!!!!!!! مقایسه امروز ایران با غزه یک دروغ بسیار بزرگ است که با آمارهای بین المللی و عقل سلیم هیچ تناسبی ندارد و خودت هم می دانی، منظور امثال فراهانی اینست که برای حل مشکلات باید با کدخدا ببندیم ( باورم نمیشه نفهمیده باشی)، برای همین هم از دیوار صحبت می کند، این افراد برای این مرثیه سرایی ها منظور خاص دارند، اگر جناب صفایی فراهانی واقعاً دلسوز کشور است ، چرا از دولت محبوب خود نمی خواهد که با همه وجود در جهت حل مشکلات کشور تلاش کند؟!!!! چرا سیاست های غلط اقتصادی دولت محبوب خود را نقد نمی کند؟!!!!!!!!!!!! ایشان طوری از فساد صحبت می کند که انگار هیچ کاری علیه فساد نشده و هیچ مفسدی اعدام نشده!!!!! حتی حجم فعالیت های باندهای دستگیر شده که در دادگاه بیان می شود را به عنوان میزان پول دزدیده شده و خارج شده از کشور بیان می کند!!!!!!، هنوز نمی دانی که طرفداران دولت در حال حاضر باید پاسخگو باشند ، نه طلبکار؟!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      6 7
      راست میگه، خیلی شوتی! بابا دولت دست همینهاست، به قول معروف سلام..... بی طمع نیست! اینا اگه راست میگن باید به دولت نقد کنند و به این حجم بی تدبیری اعتراض کنن
  • عبدالله IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    11 15
    اصلانمی دونم ایناچراتوی«غزه»موندن...؟؟!! خوب عزیزان ازغزه برین بیرون،برین آمریکا،برین اروپا..
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    11 1
    «اگر دولت روحانی نبود، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و قابلیت احیا را از دست می‌داد.» لعنت به هر دوتاتون .
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    9 0
    واقعابعضیهااگه حرف نزنندبقیه فکرمیکنندلال هستند.که شروع به چرندوپرندگفتن میکنند
  • AE ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    3 5
    خیلی حرف مفتی زده.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    5 6
    آقای فراهانی اگه این تونلها نبود شما از فرط گرسنگی اراجیف نمی بافتید. گردن کلفتهایی مثل شما و سرمایه داران زالوصفت ضدانقلاب باید گردنشون باریک بشه. کی گفته همیشه شماها خوش باشید و از خون شهیدان مومنین به انقلاب اسلامی بهره برداری کنید. روزهای حسابرسی داره نزدیک میشه.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      3 8
      نه بابا هر موقع کار بیخ پیدا میکنه، این جماعت از مملکت میرن و ضر زدنهاشون رو از ماهواره ادامه میدن. دیدیم به اندازه کافی
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    11 2
    اینها به ملت و کشور خسارت مادی و معنوی عظیمی وارد کرده اند ریاست محترم جدید قوه قضاییه احقاق حقوق فرمایید تنها کافی است اموال آنان که. متعلق به بیت المال است مورد رسیدگی واقع گردد..اتفاقا این جو سازیها در همین راستاست..
  • خزلیی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    3 2
    خوبه گرفتید اسراییل
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    5 0
    بارندگی نعمت الهی .بی تدبیری دولت مشکل درست کرده همین بی آبی وخشکسالی خوب بود که 99در صد حرفای وزیر نیرو بشه جیره بندی آب وبرق...
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    14 6
    اینها آرزوهایشان در سال88 مرده است و چون از عرصه سیاسی بیرون رانده شده اند به قول خودشان دارند انتقام می گیرند در ضمن خیلی جالب است که کارگرها و قشر مستضعف خود را در فشارهای کشور سهیم می دانند منتهی عده ای وطن فروش با ماسک آنها اعتراض می کنند همانطور که در تحلیل دی ماه 96معلوم شد مشکل افراد اقتصادی نبود و حتی یک نفر از بازداشتی ها زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد نبود
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    29 4
    قاتل همیشه به سر صحنه قتل باز میگردد ،شما هم با هم فکران داخلی و خارجی خود سر این مملکت را با پنبه بریدید حال بالا سرش ناله و شیون میکونید ،عجب بازیگرانی هستید
  • FI ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    4 1
    آدمی که کور شده را نمیتوان کرای کرد!!! وقتی برای دور زدن تحریم پولها را افراد باید بیارن نه سیستم بانکی، این هزینه ایجاد میکنه در ضمن فسادهای عجیب مثل دزدی دکل نفتی ایجاد میشه. این دیگه خیلی ساده است. موسسه شبه بانکی 12 هزار میلیارد پول مردم خورده بعد دلیل میارید که حجم پول بوده!!! متاسفم که با باندبازی رسانه ها وضع کشور اینگونه شده است.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
      1 1
      کدام بهتر است؟265 میلیارد دلار نقد که همین افراد با دور زدن تحریم در سالهای 90 تا 92 به ایران رساندند یا الان که کارمان گدایی از اروپا است؟
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
      0 0
      ۱۷:۲۳ میشه بفرماییداین پولها کجا حیف و میل شدن شایدم به شما هم از این پولها رسیده که اینطور مثل عیسی کلانتری چاپلوسی می کنی؟
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    24 1
    مردم میفهمن کیا خلوص نیت ندارن، شما راحت باش توی خونت!!! اجالتا مردم باید به جای دست روی دست گذاشتن، جلوی رفقای شما رو بگیرن که میخوان با FATF و برجام، دیوار دور مملکت بکشن!!!
  • احمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    8 6
    به هر حال در همه جا خائنین نمی گذارند آب خوش از گلوی مردم پایین رود خواه درایران باشد خواه درغزه
  • US ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    4 0
    سازمان محیط زیست کلا دو زیسته. یه روز منافقه یه روز جاسوسه. و تنها چیزی که نیست اینه که فایده برای محیط زیست کشور تا حالا نداشته.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    2 8
    شما دغل کار حقه باز هم یاسر خرفات هستید.
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
    0 0
    تحریمها که یکجا و بالمره لغو شدند و آب خوردن مردم حل شد بقیه آبها به دریاچه ریخت و احیا شد!!!!!
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    0 0
    -ایران به دور خود دیوار- کشیده است" وقتی همه از ایران انتظار دارن مثل عربستان شیر بده همان دیوار بهتر. کاش میشد یک دیواری هم دور وطن فروشان کشیده میشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس