رحمان ۱۴۰۰ - کراپ‌شده

یکی دیگر از فرضیه‌هایی که مطرح شده این است که شاید روند این ماجرا طوری چیده یا برنامه ریزی شده و حتی اتفاق افتاده که رحمان 1400 به رکورد فروش 38 میلیارد تومانی هزارپا نرسد!

به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه جام جم، وقتی چند روز پیش، گزارشی رفتیم درباره انفعال سازمان سینمایی درباره درجه بندی سنی فیلم‌های سینمایی و به ویژه شوخی‌های جنسی و صحنه‌ها و دیالوگ‌های بی‌پروا و بی‌ادبانه «رحمان ۱۴۰۰»، تصور نمی‌کردیم خطاهای حول و حوش این فیلم بیش از اینها باشد و مجموعه‌ای از اشتباهات پیرامون این فیلم رقم بخورد.

ماجرا از آنجا شروع شد که آقایان سازمان سینمایی تازه فهمیدند نسخه‌ای از رحمان ۱۴۰۰ بر پرده سینماهاست که اصلاح نشده است! درواقع سازندگان و پخش کنندگان فیلمی که به هر ترتیب، جزو فیلم‌های اکران نوروزی قرار گرفته و با در اختیار داشتن بیشترین سئانس‌ها و سالن‌های سینما تا اینجا بیش از ۲۲ میلیارد تومان فروخته و در صدر گیشه قرار دارد، بی سروصدا چراغ خاموش حرکت و نسخه غیرمجاز و اصلاح نشده فیلمشان را اکران کرده‌اند، بدون این‌که از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش، نظارت و کنترلی وجود داشته باشد. تازه بعد از یک ماه خواب وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و گذراندن تعطیلات نوروزی، آقایان به فکر افتاده اند که نسخه اصلاح نشده این فیلم اکران شده است.

گاف سازمان سینمایی
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای دیروز دراین خصوص صحبت کرد و درباره این‌که چرا این اتفاق افتاد، گفت: بنای ما بر حرفه‌ای بودن تهیه‌کننده و پخش‌کننده است و تاکید دارم در طول سال‌هایی که در این سمت کار می‌کنم چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیه‌کننده‌ها و پخش‌کننده‌ها به دلیل اهمیت موضوع، قوانین را رعایت می‌کنند.

بیشتر بخوانیم:

پلان‌های حذف شده «رحمان1400» چه بود؟

سوال اینجاست که چرا ایشان درباره رسانه فراگیری چون سینما، صرفاً بحث اعتماد را مطرح می‌کند و از بحث کنترل و نظارت، غافل است؟ نکته دیگر این‌که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد چه تصمیمی برای برخورد با این خطا می‌گیرد. ضمن این‌که همین آقای فرجی پیشتر در گفت‌وگویی گفته بود در سینمای دنیا، فیلم‌هایی که با درجه بندی و محدودیت سنی اکران می‌شود، سئانس‌های محدودی دراختیار می‌گیرند، اما چرا رحمان ۱۴۰۰ با وجود درجه بندی سنی، بیشترین سئانس‌های نمایش را دراختیار می‌گیرد؟ چرا سازمان سینمایی و ارشاد، به‌طور شفاف و کامل در این خصوص اطلاع‌رسانی نکردند و آن دستورالعمل درجه بندی سنی را جدی نگرفتند؟ سوال دیگر این‌که نسخه اصلاح شده، درجه‌بندی سنی گرفته یا این نسخه اصلاح نشده که در برخی سینماها به نمایش درآمده است؟ جواب هرچه باشد که منتظر آن هستیم گاف سازمان سینمایی و ارشاد در این زمینه مسلم است و انتظار عذرخواهی و پاسخی شفاف وجود دارد.

تصمیم چیست؟
آیا صرفاً چند روز توقف اکران فیلم و اعمال اصلاحات و ادامه اکران رحمان ۱۴۰۰، برای این تخلف و خطا کفایت می‌کند؟ سوال دیگر این‌که فیلم به هر حال فروش خود را کرده و یک ماه بر پرده سینماهای کشور بوده، آیا نباید برای چنین اقدام اشتباهی، مجازات‌های جدی تر درنظر گرفت تا از خطاهای احتمالی بعدی توسط سازندگان و پخش کنندگان آثار دیگر جلوگیری شود؟ آیا مسؤولان سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش و کارگروه اکران از مافیای تهیه‌کننده فیلم هراس دارند و ملاحظه او را در سینما می‌کنند یا برخوردی جدی و قانونی در این خصوص خواهند داشت؟ عجالتاً به نظر می‌رسد مجازات‌ها باید هم جنبه مادی داشته باشد و هم سویه معنوی و اعتباری؛ جریمه نقدی قابل قبول به ویژه از محل فروش بالای این فیلم، جلوگیری از ادامه اکران و ممانعت از ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی، کمترین اقدامات سلبی است که می‌توان درباره این فیلم و دیگر آثاری که سازندگان آنها دچار اشتباه می‌شوند، انجام داد. کارگردان فیلم در پست‌هایی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، نمایش نسخه اصلاح نشده رحمان ۱۴۰۰ را رد و حتی با عناوینی چون بی مغزهای بلاتکلیف، به مخالفان فیلم توهین و
بی‌احترامی کرده است. ایشان اعتقاد دارد، شوخی‌های فیلم بامزه است و کوته نظران، آن را شوخی جنسی دیده‌اند. تهیه کننده فیلم هم ظاهراً در اظهارنظری ادعای اداره نظارت و ارزشیابی را تکذیب کرده است.

رحمان در حسرت هزارپا
یکی دیگر از فرضیه‌هایی که مطرح شده این است که شاید روند این ماجرا طوری چیده یا برنامه ریزی شده و حتی اتفاق افتاده که رحمان ۱۴۰۰ به رکورد فروش ۳۸ میلیارد تومانی هزارپا نرسد! البته صحت و سقم این فرضیه معلوم نیست، اما اگر رحمان ۱۴۰۰ نتواند اعاده حیثیت کند و خودش را از اتهام فعلی نجات دهد، از ادامه اکران محروم می‌شود و هزارپا فعلاً دست نیافتنی خواهد بود.

حقه تبلیغاتی؟!
برخی هم معتقدند، همه اینها ترفند و حربه تبلیغاتی است و سازندگان و پخش کنندگان رحمان ۱۴۰۰، احیاناً با هماهنگی فرد یا افرادی در اداره نظارت، دست به این بازی توقف چند روزه فیلم زده اند و فیلم با سپری شدن مدتی کوتاه، دوباره به چرخه اکران بازخواهد گشت و با کنجکاوی و استقبال بیشتری از سوی تماشاگران مواجه خواهد شد که در این‌صورت باید منتظر موج دوم فروش بالای این فیلم باشیم. با این همه، مجموعه سازمان سینمایی، وزارت ارشاد، اداره نظارت و ارزشیابی، کارگروه اکران، شورای صنفی نمایش، پخش کننده و تهیه کننده و کارگردان فیلم، مدیران سالن سینماهایی که نسخه اصلاح نشده فیلم درآنها به نمایش درآمده، باید در این زمینه پاسخگو باشند و در ضمن عدالت را درباره دیگر فیلم‌های اکران نوروزی که به آنها اجحاف شده اجرا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس