کد خبر 950979
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵
خبر ویژه

کانال رسانه‌ای کنگره آمریکا در گزارشی تصریح کرد اقدام دولت ترامپ علیه سپاه‌پاسداران ایران، عواقب بدی برای آمریکا خواهد داشت.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

«هیل» به قلم جیمز دورسو نوشت: اقدام آمریکا در تروریست خواندن سپاه‌پاسداران ایران نمونه بارزی از تبدیل یک ایده خوب- استفاده از تحریم برای مجازات رفتارهای نادرست- به یک اقدام افراطی است. یک مقام پیشین بخش مبارزه با تروریسم در وزارت امورخارجه درباره این اقدام می‌گوید: «پیامدهای آتی این تصمیم شدید خواهد بود.» حق با اوست، اما می‌توان گفت «شدید» حق مطلب را به خوبی ادا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی طرح حمایت از سپاه در مجلس به کجا رسید؟

آمریکا چطور از تروریسم علیه کشورهای رقیب استفاده می‌کند؟


ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ نیروهای قدس را که زیرمجموعه سپاه پاسداران به شمار می‌رود و در خارج از ایران فعالیت می‌کند، مورد تحریم قرار داد و از این رو، تحریم‌های جدید سازمانی را هدف گرفته که همین‌حالا هم در رابطه با توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از دولت بشار اسد در سوریه مورد تحریم است.


سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب گفته است: سپاه ارتش آمریکا را در سراسر جهان هم‌سنگ داعش قلمداد می‌کند.


طبق گزارش‌های منتشر شده، وزارت دفاع و سیا با این تصمیم کاخ سفید مخالف بوده‌اند و این مسأله جای تعجب ندارد: مقامات شورای امنیت ملی و وزارت خزانه‌داری در واشنگتن‌دی‌سی در امنیت به‌سر می‌برند، اما نیروهای وزارت امورخارجه در بغداد تحت قوانین امنیتی محدودکننده فعالیت می‌کنند که بر حرکات آنها تأثیر می‌گذارد و این مسأله ارتش ایالات متحده و افسران سیا را در معرض خطر قرار می‌دهد.


وزارت دفاع از مدت‌ها پیش مخالف هرگونه تصمیم این‌چنینی بود. در سال ۲۰۰۷ که این ایده برای اولین مرتبه مطرح شد، نماینده ستاد مشترک ارتش به همتای غیرنظامی خود (رئیس جمهور) گفت: «ایالات متحده همواره با دقت و احتیاط از خطاب‌کردن افسران نظامی درگیر در فعالیت‌هایی که توسط دولت‌ها هدف تحریم قرار گرفته به عنوان تروریست، خودداری کرده است تا از وقوع چنین اتفاقی درباره خودمان خودداری کند.» این مسأله می‌تواند افسران نیروهای ویژه آمریکایی که عمدتاً به صورت مخفیانه عمل و به ارتش کمک می‌کنند و به شورشی‌ها آموزش می‌دهند را نیز شامل شود.


اما اقدام دولت ترامپ در زدن برچسب یک گروه تروریستی به سپاه فقط موجب نگرانی آمریکایی‌ها نمی‌شود؛ مقامات عراقی هم خواسته و ناخواسته عمدتاً با نیروهای سپاه مواجه می‌شوند. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به طور منظم از عراق بازدید می‌کند و ۳ سفیر آخر ایران در بغداد همگی از افسران نیروهای قدس بوده‌اند و از این‌رو، انتظار می‌رود به مقامات عراقی درباره حذر از «تروریست‌ها» هشدار داده شود. ایران در زمینه اقتصادی در عراق فعال است و به همین دلیل، اقدام دولت ترامپ علیه سپاه می‌تواند از نظر اقتصادی به ضرر عراق تمام شود. یکی از تأثیرات این اقدام در کوتاه‌مدت می‌تواند بربادرفتن تلاش‌ها برای واردکردن برق از ایران باشد.


سیاست کنونی ایالات متحده برای هدف‌گرفتن افراد و نهادهای خاص به عنوان هدف تحریم این امکان را برای ایالات متحده فراهم می‌آورد که رویکرد خود را به طور دقیق تنظیم کند. اما با توجه به فعالیت‌های گسترده و نامنظم اقتصادی سپاه، تروریستی خواندن کل این سازمان تحریمی کلی با پیامدهای نامعلوم است و حتی می‌تواند به افزایش قدرت سپاه منجر شود.


شاید خطاب‌کردن سپاه به‌عنوان یک سازمان تروریستی در میانه مستی مقامات آمریکایی اقدامی بزرگ به نظر برسد، اما قطعاً این سازمان با گروه‌های تروریستی یکسان نیست.


به گزارش دیپلماسی ایرانی، هیل در پایان می‌نویسد: تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آمریکایی‌ها عواقب خوبی ندارد چرا که می‌تواند به معنای دستگیری آمریکایی‌های بیشتر و موفقیت بیشتر برای سپاه باشد. دولت ترامپ به یاد داشته باشند که تشدید فشار به بهانه‌های مختلف نتیجه نخواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    2 3
    ما می توانیم کاری کنیم که کشورهای منطقه آمریکایی ها را تروریست صدا بزنند.این ایده می تواند عملی شود و در نتیجه کار بر آمریکایی ها سخت می شود و مجبور به ترک منطقه خواهند شد. اجرای این ایده تجربه خوبی برای ما خواهد بود.اگر اندیشه ما خوب باشد و بتوانیم اصل و پشتوانه فکری ترور را در منطقه بیرون کنیم نیازی به فروش نفت هم نخواهیم داشت برای اینکه کل منطقه اقتصاد ما را رونق خواهند داد.این ایده بدون هزینه و پرفایده می باشد.
    • GB ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      1 0
      حالا باید چیکار کنیم برای اینکه مردم منطقه را حالی کنیم که امریکا تروریست است؟ ایده شما چیه؟
  • سهیل SG ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    1 1
    بمیرم دیگه آمریکا پکید
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    2 1
    هیچ عواقبی نداره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس