پریچهر

چیزی که در مورد مسائل زنان خیلی آزاردهنده است، این است که اولویت‌های واقعی به‌واسطه نداشتن رسانه به حاشیه می‌رود. یعنی خواسته‌های یک اقلیت بسیار محدودِ مرفهِ شهری به عنوان دغدغه همه زنان مطرح می‌شود.

سرویس شبکه‌های اجتماعی مشرق - اشاره: کاربری به نام «پریچهر» در توئیتر و اینستاگرام، تریبونی برپا کرده است برای دفاع از مسائل زنان از نظر و دیدگاه حقوق اسلام. او نه به جایی وابسته است و نه سرمایه‌ای دارد. با این حال، به مدد مطالعه و پژوهش‌هایش و به کمک یک حساب کاربری در توئیتر، کوشش می‌کند مسائل زنان در ایران را نقد و بررسی کند. به همین دلیل، او به شدت مورد حمله و توهین و فحاشی کاربران ضدانقلاب و فمنیست‌ها قرار دارد، اما حسن خلق و مدارای او و البته حمایت مستند و محققانه او از دیدگاه اسلام سبب شده، بسیاری از کاربران، او را یک کاربر فعال ممتاز توصیف کنند. او هم اکنون در مناطق سیل زده لرستان حضور دارد.

گفتگوی مشرق با فعالان توییتری را اینجا بخوانید:

من نه چهره رسانه‌ای‌ام، نه فعال مدنی، من فقط یک آخوندم / مردم دین‌گریز نیستند، روحانیت دین‌گریز شده است / آخوندِ مسئول، دیگر آخوند نیست

گفتگوی مشرق با خانم پریچهر جنتی که طولانی‌تر و تخصصی‌تر از این هم بود، بخوانید.

خانم جنتی! خودتان را معرفی کنید. تحصیلاتتان در چه رشته‌ای بوده است؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم. پریچهر جنتی هستم، ۳۰ ساله، کارشناس فقه و مبانی حقوق اسلامی و کارشناس ارشد اخلاق و دائم التحصیل!

از کی وارد توییتر شدید و چرا؟ انگیزه شما برای حضور در توئیتر چیست؟

از سال ۹۵. انگیزه‌ام شاید یک مقدار متفاوت و خنده‌دار باشد. در گوگل‌پلاس فعالیت می‌کردم. یکی از کاربران در پلاس پستی گذاشت و نوشت نیایید توییتر که وقتتان تلف می‌شود و همین باعث شد که من وارد توییتر بشوم.

ایجاد حسابم، اردیبهشت ۹۵ بود و آذر ۹۵ در ماجرای آتش‌سوزی قطار تبریز-مشهد به صورت جدی شروع به فعالیت کردم. آن موقع، تعداد کاربران هم‌فکر من خیلی کم بود. فعالیت مداوم و منظم من در توئیتر از آن اتفاق تلخ شروع شد که البته فکر می‌کنم با فعالیت من و دیگر کاربران، واکنش یکی از مسئولان برانگیخته شد. با اینکه تعداد ما بسیار اندک بود، اما فعالیت‌مان نتیجه داد و از همان موقع فهمیدم که توئیتر در جریان‌سازی رسانه‌ای مهم است.

قبل از آن اتفاق چطور؟

قبلش فقط حساب داشتم که هفته‌ای یک بار سر می‌زدم.

شما در توییتر معروف شده‌اید به یک کاربر نقدکننده جریان‌های فمینیستی. چقدر این عنوان را قبول دارید؟

نقد جریان‌های فمینیستی بخش اندکی از کار من در توئیتر است که خیلی به چشم آمده، ولی هدف من این است که مسائل زنان و خانواده را با جهان‌بینی خودم که سعی می‌کنم مبتنی بر دیدگاه الهی باشد، طرح کنم.

با توجه به کار تخصصی شما در این حوزه سوژه حرکت‌های تمسخرآمیز یا توهین‌کننده یا باندهای سازماندهی شده تخریبگر قرار می‌گیرید. این حملات تا چه اندازه شما را از فعالیت در توییتر دلسرد کرده است؟

بگذارید با یک خاطره جواب بدهم. اوایل که تازه فعالیتم را در توئیتر شروع کرده بودم، فضا خیلی علیه من و دوستان من بود. یعنی دست برتر با همان باندهایی بود که می‌فرمایید. دو سال پیش در همین ایام در مورد ایام فاطمیه یک توئیت زدم با این مضمون که خیلی دلم گرفته بود و روضه حضرت زهرا (س) آرومم کرد. اصلاً فکر نمی‌کردم این توئیت حساسیت‌برانگیز باشد. برای اولین بار حمله‌های وحشتناک سازمان‌یافته به من شد تا حدی که جرأت نداشتم توئیترم را بازکنم. برایم عجیب بود. فکر می‌کردم این‌ها آدم‌های واقعی هستند و ناراحت می‌شدم. اولین تجربه من این طور رقم خورد و خیلی جدی گرفتم. اما بعدها وقتی که این موضوع تکرار شد و بیشتر با فضا آشنا شدم، متوجه شدم که خیلی از این اکانت‌ها فیک هستند و اصلاً نباید به آنها اهمیت داد. الآن وقتی بهم حمله می‌شود، احساس خاصی ندارم. یعنی اصلاً ناراحت نمی‌شوم و حتی خوشحال می‌شوم که توانسته‌ام اینها را عصبانی کنم.

یعنی از تعجب و ناراحتی رسیده‌اید به بی‌اعتنایی و حتی خوشحالی؟

بله همین‌طور است. چون من هر مطلبی که بخواهم توئیت کنم، می‌سنجم و درباره‌اش فکر می‌کنم که این مطلب مثلاً مناسب فضای توئیتر است یا نه؟ بنابراین فکر می‌کنم حمله‌ها ناشی از ضعیف بودن مطلب نیست، بلکه به خاطر این است که سرمایه‌های شناختی آن کاربرانِ ضد ارزش زیر سؤال می‌رود و مجبورند که واکنش نشان دهند. یعنی گمان می‌کنند با این حملات می‌توانند هزینه زیر سؤال بردن سرمایه‌های‌شان را برای ما زیاد کنند.

الآن در تویتر چقدر وقت می‌گذارید، در یک شبانه‌روز؟

قبلاً کمتر بود، اما الآن به دلیل اینکه کاری که در توئیتر می‌کنم، با مطالعاتی که به آن نیاز دارم و مطالعات شخصی خودم هم‌راستا و تقریباً یکی شده و هم در مسائل زنان می‌خوانم و می‌نویسم؛ خیلی وقت می‌گذارم. اما وقت معمول برای پرسه زدن در تایملاین یا یا خبردارشدن از موضوعات جاری یا ژانرهای روز، بسیار کم است. شاید روزی نیم ساعت هم برایش وقت نگذارم.

معمولاً از چه منابعی الهام می‌گیرید؟

گاهی برای دانش خودم که کتاب‌های حقوقی یا متون روانشناسی می‌خوانم، یادداشت‌هایی برمی‌دارم برای توئیت‌هایم.

کدامیک از توئیت‌هایتان غیر از تویت فاطمیه‌تان که اولین حمله سازمان‌یافته به شما شد، در ذهنتان مانده و بازخورد جدی داشته است؟

اولین یادم نیست اما آخرین توئیت به یاد ماندنی، توئیت ازدواجم بود که خیلی‌ها بهم تبریک گفتند برایم بسیار شیرین بود. توییت‌هایی که درباره طرح افزایش سن ازدواج یا نقد فمینیسم میزدم هم بسیار بازخورد داشت؛ هم مثبت هم منفی.

آفات دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

قطعاً دیده شدن آفت دارد. اما در شبکه‌های اجتماعی، دیده شدن یک معیار موفقیت است. به همین دلیل، شاید بتوان گفت آفت مضاعف می‌شود. از یک طرف با نفس خودت درگیر هستی و هم این مشکل وجود دارد که ممکن است به خاطر دیده شدن کار سخیفی کنی و به خاطر دیده شدن، کیفیت کارت را بیاوری پایین که متأسفانه بعضی از کاربرها دارند این کار را می‌کنند و با ادبیات سخیف جنسی و کارهایی از این قبیل فالوئر می‌گیرند.

چطور با این شهرت مجازی مقابله کرده‌اید؟

برای مقابله با نفس باید از استاد اخلاق کمک گرفت، اما آن چیزی که من تجربه کرده‌ام؛ این است که آنجا که وقت امتحان می‌رسد، برخلاف خواسته دل و نفست عمل کنی. یعنی من می‌دانم اگر از این کاربر حمایت کنم، او بیشتر از من دیده می‌شود و آن نفسانیت من سرکوب می‌شود، این کار را بکنم. این روشی است که من یاد گرفتم و ان‌شاءالله که بتوانم عمل کنم. برای پرهیز از سخیف شدن، راهش این است که شما متعهد باشید به مخاطبانی که شما را می‌بینند و مخاطب را قربانی دیده شدن خودت نکنی.

آیا به جایی وابستگی سازمانی یا مالی دارید؟ به نظرتان وابسته‌ها می‌توانند در فضای مجازی مؤثر باشند؟ آیا وابسته‌ها استدلال فکری هم دارند؟

وابستگی چه از نوع باندی یا سازمانی و حتی وابستگی پولی فی‌نفسه بد نیست. یعنی من فکر می‌کنم ارگان‌هایی در کشور هستند که وظیفه دارند ساختمان بسازند و ارگان‌هایی هم باید باشند که فرهنگ بسازند و در فضای مجازی هزینه کنند. اما کار، آنجایی خراب می‌شود که این وابستگی‌های سازمانی باعث می‌شود هدف گم شود. تداخل منافع این سازمان‌ها حقیقت را که به نظر من اسلام است، از اولویت خارج کند. اینجاست که وابستگی آفت می‌آورد. شما از هدف اصلی منحرف می‌شوی و در خدمت ارگانت درمی‌آیی. یعنی دیگر کارمند حق نیستی، کارمند یک ارگان هستی. اما در مورد خودم باید بگویم من یک کاربر معمولی بودم و هستم، دانشجو بودم و خواهم بود و اگر هم کسی به من پیشنهاد کاری بدهد، اگر ببینم در خدمت آن حق و حقیقت است؛ قطعاً همکاری می‌کنم؛ تا جایی که نخواهد فکر مرا به زنجیر بکشد.

کدام مسئله زنان، دغدغه شماست؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله زنان الآن نه طلاق باشد نه اشتغال. این‌ها همه مهم است اما اگر بنیادی بخواهیم نگاه کنیم زنان جایگاهشان را گم‌کرده‌اند و این هم دلایلی دارد. اما آن موضوعی که دغدغه من است و آن را دنبال می‌کنم، مسأله تجرد است.

به پاسخ خودتان برگردیم. چرا زن‌ها جایگاه خودشان را نمی‌شناسند در جامعه؟

زن‌ها به خاطر آفرینشی که دارند، همیشه بهترین امکان را داشته‌اند برای تحول، تربیت، فرهنگ‌سازی و ایجاد تغییر. در دنیای قدیم، به شکلی از این امکان یا ویژگی زن استفاده می‌شده و دنیای امروز، استفاده دیگری از زن می‌کند. دنیای امروز دنیای سرمایه‌داری است و زن از چند جهت می‌تواند بهترین ابزار در خدمت سرمایه‌داری باشد. مثلاً زن امروز یک وسیله زیباست برای تأثیرگذاری کارتل‌های اقتصادی بر سیاستمداران. یا ویژگی زیباپسندی زن‌ها که می‌تواند در خلق مدنیت مورد استفاده قرار بگیرد، در خدمت مصرف و مصرف‌گرایی قرار می‌گیرد. چون زن‌ها، می‌توانند بهترین مشتریان این بازار سرمایه باشند و متأسفانه خودشان هم به کالای این بازار تبدیل بشوند. همچنان که به شکل زننده‌ای به بخشی از تبلیغات در شوهای تجاری تبدیل شده‌اند. یعنی از آن شأن انسانی خود فاصله گرفته‌اند. زن بدون انسانیت، کالاست و این انسانیت زن است که جایگاه او را به او بازمی‌گرداند.

استانداردهای حضور یا فعالیت هدفمند یک کاربر ارزشی زن در توئیتر یا فضای مجازی چیست؟

وقتی می‌گوییم ارزشی یعنی شخص برای هدفی آمده نه گذران وقت. کاربر ارزشی باید بداند برای چه آمده و هدفش را گم نکند، زن و مرد هم ندارد. مشکل اینجاست که خیلی از کاربرهای ارزشی که به خاطر آرمان و عقایدشان وارد فضای توئیتر می‌شوند و می‌خواهند تأثیرگذار باشند؛ بعد از مدتی هدف را گم می‌کنند و یا فعالیت‌شان صرفاً می‌شود تفریح یا جنگیدن با دیگران تأثیرگذاری در فضای مجازی، برنامه‌ریزی لازم دارد.

آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی برای خانم‌ها چیست؟

هر شبکه اجتماعی آسیب خودش را دارد. اولین آسیب، لیز خوردن در فضای لغزنده شبکه‌های اجتماعی است که وقت و عمر کاربر را تلف می‌کند. کاربر اگر معتاد نوتیف و منشن شود، معتاد وقت گذراندن بشود، نه تنها تأثیرگذاری‌اش کم می‌شود، حتی در زندگی واقعی‌اش هم دچار مشکل می‌شود. این را باید خیلی دقت کرد. چون این خاصیت شبکه‌های اجتماعی است که آدم را وابسته می‌کند. اما در مورد خانم‌ها باید بگویم آسیب جدی توئیتر برای خانم‌ها، آن خشونت کلامی است که در توئیتر جریان دارد و به‌مرور اگر خیلی غرق در این فضا بشوید، شما را تند و خشن می‌کند. البته سیاست‌زده بودن توئیتر بیشتر از اینکه آقایان را تحت تأثیر قرار بدهد، خانم‌ها را آزار می‌دهد و سبب می‌شود شما در زندگی واقعی‌تان دچار خط‌کشی‌های ذهنی بشوید.

سبک فعالیت کدام کاربران توئیتر را بیشتر می‌پسندید؟

خیلی از کاربران، بهتر و مؤثرتر از من می‌نویسند و فعالیت می‌کنند؛ اما الآن می‌توانم به احمد دستاران، سیروس و زهرا اچ‌بی اشاره کنم.

بیشتر توییت‌های شما کنش‌گرایانه است و در نتیجه، عمده حملاتی که به شما شده، نیز به دلیل همین توئیت‌هاست. سوژه‌ها یا ایده توئیت‌هایتان را از کجا می‌آورید؟

من دائماً در تماس هستم با تفکرات شبه روشنفکری. هم به دلیل حضور در خانواده و اطرافیان غیرمذهبی و هم به دلیل مطالعه آثار و مطالب فمنیست‌ها.

مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران برای زن ایرانی چه بوده است؟

انقلاب اسلامی، زن را به عنوان یک انسان به حساب آورد. من نمی‌خواهم بگویم که هر آنچه پهلوی داشت، سیاه و تاریک بود و جمهوری اسلامی، سرتاسر نیکی و خوبی است. اما هر اندازه مطالعه می‌کنم و بررسی می‌کنم، می‌بینم برای حکومت پهلوی، زن صرفاً یک بازیگر و رقاص بود. من به وجوه دیگر حکومت پهلوی کاری ندارم، اما در حوزه زنان شما هیچ رشد اجتماعی، هیچ مشارکت سیاسی، هیچ هویت فردی برای زنان معمولی و غیراشرافی در حکومت پهلوی نمی‌بینی. زن یک موجود توسری‌خورِ بیچاره بود که شده بود سوژه سوءاستفاده جنسی و اقتصادی و تبلیغاتی. من نمی‌خواهم بگویم جایگاه زن‌ها در جمهوری اسلامی بسیار عالی است، اما به هیچ عنوان قابل مقایسه با حکومت پهلوی نیست. نشانه این حرفم هم حضور زنان در سیاست، اجتماع، علم، ورزش و … است.

نقد شما بر سیاست‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی در مورد مسائل زنان چیست؟

به نظر من، سیاسی کردن مسئله حجاب و پوشش صحیح نیست. این مسئله، یک مسئله اعتقادی و اجتماعی است. این اشتباه رسانه‌ای دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی باعث شده خانم‌هایی که پوشش و حجاب مورد نظر آن دستگاه‌ها را نداشته باشند، احساس کنند حکومت آنها را نادیده گرفته است. به نظر من، اعتقاد شخصی به حجاب و نگاه به پوشش به عنوان قانون اجتماعی را نباید با هم خلط کرد. پوشش به عنوان یک قانون که هر انسان متمدنی باید آن را رعایت کند، یک بحث است و اعتقاد به حجاب از نظر فردی و شخصی بحث دیگری است. حجاب یک موضوع شخصی است و نه من، حتی یک امام معصوم هم نمی‌تواند به کسی بگوید تو باید حجاب را دوست داشته باشی؛ اما وقتی وارد جامعه می‌شویم، باید شکلی از پوشش را رعایت کنیم که آن اندازه و شکل در ایران، پوشاندن اندام غیر از صورت و کفین است. در مجموع باید بگویم از حیث رسانه‌ای، باید روی اجتماعی بودن حجاب تأکید می‌کردیم تا شرعی بودن آن.

اگر بخواهید برای زنان کاری بکنید، چه کاری را اولویت می‌دانید؟

چیزی که در مورد مسائل زنان خیلی آزاردهنده است، این است که امروزه اولویت‌های واقعی زنان به‌واسطه نداشتن رسانه دارد به حاشیه می‌رود. یعنی خواسته‌های یک اقلیت بسیار محدود مرفه شهری به عنوان دغدغه و اولویت همه زنان در رسانه‌ها منتشر می‌شود. مسائلی وجود دارد از جمله مشکلات زنان شاغل یا حتی معضل‌های اجتماعی مثل زنان کارتن‌خواب، زنان معتاد و تن‌فروش؛ اما چرا اینها در رسانه هیچ ضریبی ندارد؟ اما خواسته یک اقلیت مرفه شهری که شاید مثلاً ۳درصد هم نباشند، به واسطه رسانه‌ها به سر خط اصلی مسائل زنان تبدیل می‌شود. اصلاً بپذیریم که ورزشگاه رفتن زنان، حق زنان است؛ اما آنقدری که رسانه‌ها روی این مانور دادند، واقعاً این مسئله اولویت داشته یا به خاطر مقاصد سیاسی این مسئله این‌قدر برجسته می‌شود و مشکلات واقعی زنان مثل زنان خانه‌دار، بیمه و اشتغال زنان و مثال‌های که زدم، به حاشیه می‌رود.

تفاوت فعالیت در اینستاگرام و توئیتر در چیست؟

اگر بخواهیم شبکه‌های اجتماعی را به یک بدن تشبیه کنیم، توییتر مغز است و اینستاگرام، قلب یعنی آن بعد احساسی یک بدن. توئیتر بیشتر با سرمایه‌های فکری افراد سرکار دارد و اینستاگرام بیشتر روی احساسات تأثیر می‌گذارد. بنابراین اگر شما بخواهید در اینستاگرام فعالیت کنید، باید زبانتان هنری باشد. آنجا جذابیت عکس بدیهی است و حتی اگر هم بخواهید متن بنویسید، باید زبان ادبی و لحن احساسی داشته باشید. در حالی که در توئیتر، بیشتر اصل حرف مهم است.

اگر این اختیار را داشتید که به توئیتر چیزی اضافه کنید یا کم کنید، چه چیزی را کم یا اضافه می‌کردید؟

قابلیت ادیت را قطعاً اضافه می‌کردم (با خنده).

چه چیزی را اضافه می‌کردید؟

سعی می‌کردم امکانات گوگل‌پلاس را به توئیتر اضافه می‌کردم.

پس شبکه اجتماعی مطلوب شما پلاس است؟

بله. واقعاً هیچ جا مثل گوگل‌پلاس نیست از نظر امکانات و ویژگی‌هایی که گوگل در خدمت کاربر قرار می‌داد.

تا به حال هیچ توییتی از شما سوژه رسانه‌های بیگانه شده؟ چرا؟

بله. چندین بار! مخصوصاً شبکه «من و تو». یادم است در ایام زلزله کرمانشاه، آقای رئیس‌جمهور رفته بودند آنجا و مردم چادر و پتو نداشتند. اما برای ایشان بنر زده بودند که «آقای رئیس‌جمهور خوش آمدید». من از این تصویر خشمگین شدم و یک توئیت انتقادی زدم. همه خبرنگارهای اپوزیسیون آن را پوشش دادند. به طور کلی «من و تو» و رسانه‌های بیگانه از دعوا و اختلاف داخلی خیلی استقبال می‌کنند.

با کدام‌یک از فمنیسمت‌ها مجادله داشتید؟

دقیق یادم نیست، اما بیشتر از بحث، با توهین و تندی فضا را متشنج می‌کنند و زمینه گفتگو را از بین می‌برند. یک بار با مصی علی‌نژاد بحث کردم. البته من مسیح را اصلاً فعال زنان نمی‌دانم. مصی علینژاد یک برانداز است که مسائل زنان را دستاویزی کرده برای حمله به جمهوری اسلامی. او مأموریت دارد تا بین قشر مذهبی و غیرمذهبی شکاف ایجاد کند و بی‌قانونی و توحش را آموزش بدهد. اما چرا مصی دیده می‌شود؟ چون روی ندانستن کاربر سوار می‌شود. آیا واقعاً حقوق زنان در ایران رعایت نمی‌شود؟ بحث طلاق، حضانت، بحث دیه؛ آیا این‌ها واقعاً ظلم به زن است یا اینکه یکسری توضیحات دارد که هیچ‌وقت در رسانه‌ها گفته نشده و آموزش داده نشده است؟ برای نمونه، همین خانم مریم شریعتمداری می‌گوید چرا حق حضانت را به زنان نمی‌دهید؟ طوری هم می‌گوید که شما فکر می‌کنی جمهوری اسلامی زن را از فرزندش جدا می‌کند! اینها از ضعف اطلاعات مخاطب سوءاستفاده می‌کنند! در حالی که قانون حق حضانت فرزند را هم به زن می‌دهد و هم به مرد! شرایطی دارد که قابل بحث است. یا در مورد دیه، فریاد می‌زنند که اسلام برای زن نصف مرد ارزش قائل است؛ در حالی که دیه اصلاً خون‌بها نیست، ارزش خون نیست؛ بلکه دیه خسارتی است برای اینکه فردی که وظیفه‌ای بر عهده داشته، به‌اندازه وظیفه‌اش که خسارت بگیرد. وقتی بر مرد واجب است که تأمین مالی خانواده را انجام دهد، اگر مرد دستش قطع شود، یعنی قدرت تأمین مالی خانواده خدشه‌دار شده، پس باید دیه بیشتری داده بشود. می‌خواهم بگویم همه قوانین فلسفه و اصولی دارند که فمنیست‌ها اصلاً به آنها اشاره نمی‌کنند.

کدام زن، چه داخلی چه خارجی؛ چه معاصر چه تاریخی، به صورت ویژه شما را تحت تأثیر قرار داده و چرا؟

من در زن‌های عالَم، دانشمند، هنرمند، و ورزشکار زیادی دیدم، اما تنها زنی که تحت تأثیرش هستم و دلم می‌خواهد شبیه او بشوم مادربزرگم هستند.

چرا؟ ایشان چه ویژگی داشته؟

برای اینکه روح بزرگی دارد، یک مهربانی بی‌انتها با تکیه بر هنر و مهارت مادری که توانسته چندین خانواده را در یک نقطه کانونی به هم وصل کند، با اینکه یک زن بی‌سواد سنتی است.

اگر نکته‌ای ناگفته دارید، بفرمایید.

خواهشی که دارم، این است که خانم‌هایی که این مصاحبه را می‌خوانند؛ به من و خودشان کمک کنند تا مشکلات واقعی زنان را پیدا کنیم، بدون جهت‌گیری‌های سیاسی، بدون تأثیر گرفتن از صداهای بلند رسانه‌ای. بدون غر زدن، بدون سیاه‌نمایی و برای این مشکلات، راهکار پیدا کنیم و البته آن خاصیت فرهنگ‌سازی زنان را فریاد بزنیم. زن است که می‌تواند تمدن بسازد، زن اگر خوب باشد، نسل بعد خوب می‌شود؛ اگر محجوب باشد، نسل بعد برایش حیا ارزش می‌شود. یعنی این زن است که ارزش‌های یک جامعه را می‌سازد. فکر نکنند که ما تریبون نداریم، ما نمی‌توانیم! برای این کار هم باید اولاً نگاه به زن و مادری را تغییر داد. مادر بودن فقط به معنای بچه به دنیا آوردن نیست. ممکن است یک زن به هر دلیلی، بچه‌ای به دنیا نیاورد؛ اما همه زنان می‌توانند مادر باشند. چون مادر بودن، یعنی نگاه تربیتی و مدیریتی داشتن. اگر این نگاه تربیتی را در خودمان ایجاد کنیم، تلاش می‌کنیم دنیا را به جای قشنگ‌تری تبدیل کنیم. متأسفانه دنیای مدرن به ما یاد می‌دهد که فقط خودتی و خودت، دستت را بگذار کلاه‌خودت که باد نبرد. اما نگاه مادرانه می‌گوید دلالی و رانت‌بازی، سود و منفعت آنی دارد؛ اما این مسئولیت‌پذیری است که همه را با هم خوشبخت می‌کند.

ممنون از فرصتی که در اختیار مشرق قرار دادید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    25 56
    چرا می خواهید همه چیز را با درصد مورد بررسی قرار دهید . اگر اینطور است ببینید چند درصد از بانوان جامعه به نماز جمعه می روند ؟ آیا آن را هم باید ممنوع کرد ؟بجای اینکه فرهنگ ایجاد کنید صورت مساله را پاک می کنید .
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      18 10
      زن است که می‌تواند تمدن بسازد، زن اگر خوب باشد، نسل بعد خوب می‌شود؛ اگر محجوب باشد، نسل بعد برایش حیا ارزش می‌شود. یعنی این زن است که ارزش‌های یک جامعه را می‌سازد. فکر نکنند که ما تریبون نداریم، ما نمی‌توانیم! برای این کار هم باید اولاً نگاه به زن و مادری را تغییر داد. مادر بودن فقط به معنای بچه به دنیا آوردن نیست. ممکن است یک زن به هر دلیلی، بچه‌ای به دنیا نیاورد؛ اما همه زنان می‌توانند مادر باشند. چون مادر بودن، یعنی نگاه تربیتی و مدیریتی داشتن. مهم نماز جمعه رفتن نیست شاید خیلی ها دوست ندارند بروند نماز جمعه ولی اشخاص متشرع و حق شناسی هستند. مهم درست رفتار کردن و در مسیر حقیقت بودن است
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      8 8
      چه ربطی به نماز جمعه داره. خوب شما بگو چند درصد سریال امام علی(ع) یا سریال پایتخت را دیدن یا دوست داشتن ببینن
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      3 4
      علی» متهم اصلی این پرونده گفت: من از پنج سال قبل در شبکه های اجتماعی با «سارا» آشنا شدم و علاقه ما به یکدیگر شدت گرفت تا اینکه من از شمال کشور به مشهد آمدم و در اینجا به ارتباط با او ادامه دادم تا جایی که حتی به خانه آنها رفت و آمد داشتم و ناصر هم مرا می شناخت. این جوان ۲۴ ساله افزود: شدت این رابطه شیطانی به حدی رسید که تصمیم به قتل همسر سارا گرفتیم و نقشه ای به بهانه امور جادوگری و مرتاضی کشیدیم تا ناصر را به قتل برسانیم.
  • غریبه CA ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    25 19
    .برابری در ارث به ضرر مردها میشود. حق طلاق مساوی است با نابودی خانواده . و کم کردن ارزش پدرو مدار مساوی است با سرپرستی فرزند. پست های تراز یک حتی ریاست جمهوری برای زتنان بد نیست اما قصاب شدن یا قاضی شدن برای روحیه زن نیست.! عاقل باشید سایر کشورهای کره زمین را ببینید که خانواده نابود شد و زندگی کردن بر روح و برانگیزه ! خاسته اکثر زنان ایران آرامش و آسایش است
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    20 32
    ورزشگاه رفتن خواسته 3 درصد مردان هم نيست خب مي خواهيد چي را اثبات كنيد؟
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      22 10
      پس برو خواسته واقعی تو پیدا کن . برو خودت فکر کن ، نه امثال مصی نژاد برات تصمیم بگیره چی نیاز داری ، اینو خواست بگه
    • مومیایی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      2 6
      ظلم را
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      12 6
      ورزشگاه رفتن بانوان که موضوع اینها نیست. حضور بانوان در جمع مردان لخت را دوست دارند. و اگر نه ورزشگاه رفتن زنان همیشه بوده و هست و خواهد بود. اونایی که این حق رو وارونه جلوه میدن این همه دکتر و مهندس زن را نمیبنند و مدعی هستند ایران بانوان را تو همون آشپزخونه بچه داری و غذا پختن میخواد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    19 13
    مشرق دمت گرم. ردیف شدم
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    18 34
    مزخرف بود
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      31 13
      چون مغزت پر از مزخرفات شده و بقول شاعر نرود میخ آهنی در سنگ احتمالا از روشنفکرهای خاموش مغز هستی خدا شفا بدهد
    • افتخار AU ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      28 9
      مزخرف شما هستید که بجای نوشتن جواب به مطالب این خانم وزین و تحصیل کرده چنین اظهار نظر لمپنی میکنید!
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      8 4
      در كل هر 3 مزخرف هستيد نميدانم دنبال چي هستيد لابد همه بايد كليشه اي فكر كنند
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    49 10
    مزدورنژاد یک خائن وطنفروش است. لعنت بر "لجن مزدورنژاد" انگلیسی.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    17 6
    افرین
  • سجاد IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    14 33
    کاش با همین درصدها در مورد فیلترینگ تلگرام عمل می کردید.یا در مورد حذف برنامه نود.هروقت به نفعتون نیست درصد معنایی نداره. تعرض به حقوق شهرندی رو توجیه نکنید خواهشا
    • هادی IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      20 8
      جایی که مشخصا علیه امنیت ملی کشور هست نباید درصد ملاحظه بشود و قاطعانه باید جلویش را گرفت فهم مطلب کار سختی نیست!
  • CA ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    21 8
    حجاب یک دستور دینی هست و البته علل فقهی دارد و با نواندیشی دینی میتوان کمبودهایی که وجود دارد را جبران کرد. آسیب پذیری در زنها بسیار بیشتر از مردان هست برای همین حجاب در هفت جای قرآن آمده که دو مورد مربوط به انسان هست و پنج مورد تشبیه مجازی هست و یک مورد سفارش به زنان پیامبر هست. البته حجاب در زمان پیش از اسلام هم بوده و فقط در مورد کنیزان و غلامان حجابی وجود نداشته این قانون قبل از اسلام که چند هزار سال داون آورده قانون همورابی بوده و قوانین ضد در صد مرد سالار هست چون این مردان بودند که امنیت قبایل و را حفظ میکردند. این اسلام بود که زنها را دارای حقوق کرد و البته برای جلوگیری از آسیب پذیری زنان حجاب را برای زنان پیامبر سفارش کرد ( تا بالاترین مرجع رسالت از مشکلات بدور باشد) در قرن هشتم حجاب بصورت فقهی وارد اسلام شد و البته بهترین کار ممکن بود تا با حفاظت از آسیب پذیری زنان جامعه را از مشکلات حفظ کنند. بزرگترین آسیب پذیری زنان تکیه بر قدرتمند هست و حرف شنوی از قدرتمند هست برای همین سعی بوده که زنان از آسیب پذیری مصون بمانند و بهترین راه این بوده که شناخته نشوند بخصوص وقتی متصل به طبقات سیاسی جامعه هستند. امروز علت طلاق ها همین تبعیت از قدرتمندتر هست حال میتواند یک جمع خانواده باشد و یا جمع همسایه ها و آشنایان و غیره که ما میگوییم زن ناسازگار میشود و بعد هم طلاق. از همین اشکال سو استفاده میکنند و نفرت را در زنان نسبت به مردان ایجاد میکنند تا فمینیسم خلق کنند تا بنیان خانواده را برکنند علت هم واضح هست چون زن بدون خانواده میتواند کارگر خوبی باشد و برای این کار از الفاظ اینکه به شما ظلم شده مردان خفتان را خورده اند و غیره استفاده میشود. چون هولدینگ های کشورهای غربی که در دست یک گروه پنجاه شصت نفره هست و تمامی اقتصاد در دست این هواپیما ها هست عملا کل غرب را به یک اردوگاه بردگان تبدیل کرده اند برای همین از هر چیزی که به برده داری کمک کند بهره میبرند. منتهی در خاورمیانه شکست خوردند چون دیدگاه هایشان در سو استفاده روانی از تمامی نژادها غلط هست! و بزودی تمامی قطار غرب با این همه بدهی از هم خواهد پاشید. چون نتوانستند در ایران نفوذ کنند .چون این اینترنت برای خدمت به مردم ساخته نشده بود بلکه برای فروش اطلاعات و جاسوسی از مردم ساخته شده هست و برای همین این همه مشکل دارد
  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    21 6
    اگر شهر نو را نمی بستند این افراد که نمونه شان فراوان است وقت فعالیت دیگر برایشان بوجود نمی امد که هم برای خودشان دردسر درست کنند و هم برای ملت برای معروف شدن مثل پری بلنده و دیگر اون فعالان راهش را هم پیدا کرده بودند
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      12 3
      پس اینهمه آمار تجاوز حتی به حیوانات و محارم و... در اروپا ساختگی است؟ مگر دهها فاحشه انه ندارند؟ راستی چرا پری بلنده دسته دسته دختران روستایی را از خانواده هایشان می خرید و برای فحشا به شهر نو می آورد؟
    • بچه مهندس IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
      0 2
      چرا اینجوری قضاوت میکنید وقتی حجاب ایشون کامله؟؟؟؟
  • CA ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    18 33
    هوا سرد هست يا اين خانم واسه اينكه بگه مدرن هست اينجوري لباس پوشيده بعدشم ايشان بهتر هست جاي درس خوندن تو سي سالگي دينشو كامل كنه و ازدواج بنمايد
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
      7 8
      بله. متاسفانه مذهبی های مدرن عملا به جای خدمت ضربه می زنند. مثل همین جایگزین کردن کلاه به جای حجاب. و صد البته زن باید مادر خوبی باشد تا یک زن زن موفق باشد.
    • بچه مهندس IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      0 1
      چرا اینجوری قضاوت میکنید وقتی حجاب ایشون کامله؟؟؟؟
  • NL ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    5 26
    همینکه ارگانی برا فرهنگسازی بدون جهت سیاسی وجود نداره یعنی همه به بند کشیده میشن دیر یا زود عبرت بگیر از کارتون کودک تا بیل زدن با عمامه اجباری ! در هر صورت رشد محدود به کلاه نمیمونه و بقیه رو هم درگیر میکنه
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    48 5
    دشمن درست فهمیده است که ایران اگر پولش را از دست بدهد می تواند دوباره تولید ثروت کند. اگر هم اورانیمش را از دست بدهد می تواند دوباره غنی سازی را از سر بگیرد. اگر حتی خاکش را هم از دست بدهد دوباره مثل سوریه می تواند آن را پس بگیرد. اما اگر حیا و غیرت از کشوری رفت دیگر جبران نخواهد شد. اندلس در هم اوج شکوفایی و رشد اقتصادی نابود شد با الکل و زنا. پس بر خلاف آنچه عده ای تصور کرده اند مشکل اصلی کشور فساد مالی و اختلاس نیست. بلکه مشکل اصلی همین بی عفتی ها و بی حجابی ها است. وقتی گناه علنی شد و حرمت اسلام شکست و ترس از گناه ریخت البته اختلاس ها هم به صورت تصاعدی افزایش می یابد.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    7 8
    چیکار کنه تک موسیخ بی بی سی ؟چشمهای ورقلمبیده اش توان دیدن دختران در دانشگاهها و سکوهای علمی رو نداره میخواد به زور بنشوندشون روی سکوهای استادیوم برای تشویق کردن اقایون. راستی خانم موسیخ که فمنیست تشریف دارن چرا باید برای تشویق کردن اقایانی که ازشون متنفره اینهمه قشرق را ه بندازه؟
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    1 5
    اگر خبری و اعتراض هم هم شود حرکت به سمت بالاشهر و ویلاهای میلیاردرها و شهرکهای ویلایی محصور سرمایه داران و اقازاده ها خواهد بود./ نامه تمام
  • حامد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    11 5
    با سلام به شما. اینکه مسیح علینژاد چه میکنه کار ندارم، اما اینکه اجازه ورود زنان به مکان عمومی (ورزشگاه) داده نمیشود، حرکتی منصفانه نیست و باید تجدیدنظر کرد (حالا میخواهد خواسته 3 درصد زنان باشد یا خواسته 90 درصد زنان) ... امیدوارم این قانون تغییر نموده و امکان ورود زنان به ورزشگاه فراهم گردد. ممنوع کردن چیزی به ضرر همه تمام خواهد شد. سعی نکنید قانونی رو که از اصل ایراد داره، توجیه کنید. (با آوردن کسانی که به اصطلاح در مقام کارشناس نظرات عجیب و غریب در قرن 21 میدهند)
  • جواد IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    1 6
    من یک مرد هستم شاید 5درصد مردمها علاقه ای به نمایش پرش موتور یا تماشای قایقرانی نمایش کاتا و......را نداشته باشند میشه حذف کرد تماشای این نمایشها را. شما درک درستی از جامعه نداری .شما همه چیز رو از چشمهای خودت مبینی با مغز ناقص و کم تجربه جهان ندیده خودت تحلیل میکنی و حکم کلی میدی
  • واقعیت IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    0 0
    این مصی علی‌نژاد یه آدم بسیار کثیف میباشد که با سازمان‌های جاسوسی و ضد ایرانی هماهنگ است بنده بعلت انتقاد از عملکرد و رفتار این خانم کثیف 3 بار حساب فیس بوک و تویتر مسدود شده اگه کسی واقعا فعال حقوق بشر باشد نباید از انتقاد دلخور شود پس ایشان برانداز و هیچ هدف فعال حقوق بشر ندارد فقط این بهانه ای است که بخواهد اراجیف بگه و نوامیس جامعه به خطا بکشانه در یک پیام در فیسبوک بهش گفتم تو که آزادی زنان خواستاری چیکار به نظام داری مگه نمیگی آزادی اون که مخالف تو باید به آزادی اون عقیده اشته باشی اما بعد از چند دقیقه حساب فیسبوک مسدود شد به خدا احد واحد حتی اگه ده بار اعدامم کنند اگه این مصی علی نژاد از نزدیک ببینم به هر طریق که شده میکشمش و حتی حاضرم همه داراری بدم و این کثافت بکشمش چون هدفش نابودی نوامیس ایران این با سلمان رشدی در یک جایگاه و ریختن خونش حلال میباشد اگه کس میتونه کمکم کنه و راهنمایم کنه حاضرم هرجای دنیا برم و این سگ نجس نابودش کنم
  • سلام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    ممنون از مصاحبه های ناب شما امیدوارم از ایشون که مستقل به عنوان یه سرباز جنگ نرم بر علیه دشمنان نظام فعالیت میکنه حمایت بشه. از ایشون متشکرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس