روزنامه 24 فروردین

نویسنده اصلاح‌طلب، حضور غیرقانونی و زیاده خواهانه آمریکا در خلیج فارس را امری عادی جلوه داده و مدعی شده است که سپاه پاسداران باید با آمریکا در خلیج فارس تعامل داشته و از چارچوب خارج نشود!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** شرق: سپاه باید با نیروهای آمریکایی در خلیج فارس تعامل کند!

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «تعامل سپاه و سنتکام در دوره جدید» به قلم «کوروش احمدی» نوشت: «آیا قرارگرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به معنی الزام نیروهای آمریکایی به برخورد نظامی در صورت مواجهه با نیروهای سپاه است؟ پاسخ به این سؤال قطعاً منفی است…توضیح اینکه به طور کلی و به اشکال مختلف، همه کشورها بین دشمن و دشمن حربی تفاوت قائل می‌شوند...آمریکا خود قائل به تمایز دقیقی بین این دو است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «تکلیف تعامل سپاه و سنتکام در حوزه‌های عملیاتی چیست؟ خلیج فارس یکی از مناطقی است که شناورهای این دو نیرو در آن حضور فعال دارند. سپاه عهده‌دار امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است و سنتکام در اغلب کشورهای حاشیه این آبراه پایگاه دارد. در نتیجه، مواجهه و تماس بین آنها ناگزیر است؛ اما نباید تصور کرد که اقدام آنها به تروریست‌شمردن یکدیگر باید مانع تماس‌ها و هماهنگی‌های روزمره بین آنها شود. تماس بین طرف‌های فعال در عرصه‌های عملیاتی و حتی صحنه‌های نبرد همیشه امری رایج بوده و در حکم شناسایی طرف مقابل نبوده است».

نویسنده یادداشت مذکور، حضور غیرقانونی و زیاده خواهانه آمریکا در خلیج فارس را امری عادی جلوه داده و مدعی شده است که سپاه پاسداران باید با آمریکا در خلیج فارس تعامل داشته و از چارچوب خارج نشود!

رهبر معظم انقلاب - ۱۳ اردیبهشت ۹۵- در دیدار هزاران نفر از معلمان فرمودند: «خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران، و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریکایی‌ها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش به‌راه می‌اندازند؟».

ایشان در ادامه فرمودند: «وقتی مقابل دشمن از نشان دادن قدرت بترسیم، دشمن پررو می‌شود، می‌گویند ایران در خلیج‌فارس رزمایش نداشته باشد؛ چه غلط‌ها!...از آن طرف دنیا می‌آید رزمایش برگزار می‌کند؛ خب بروید همان خلیج خوک‌ها، اینجا چه می‌کنید!؟ خلیج فارس خانه ما است. جای حضور ملت ایران است، این‌طور باید با قدرت‌های زیاده‌خواه مواجه شد».

لازم به ذکر است که بلافاصله بعد از به ثمر نشستن انقلاب کوبا؛ آمریکا پیرو سیاست خصمانه خود در مقابل انقلاب‌های مردمی اعلام کرد دیکتاتوری در کوبا برقرار شده و خصومت خود را آغاز کرد. کاسترو اصلاحات خود را اجرا کرد و با ملی کردن منافع و دارایی‌های آمریکا در کوبا، حکومت سوسیالیست خود را آغاز کرد. بسیاری از ثروتمندان کوبا به آمریکا گریختند تا به کمک سیا دولت کاسترو را سرنگون کنند. در آوریل ۱۹۶۱ فراریان کوبا با کمک سیا عملیات «خلیج خوک‌ها» را اجرا کردند که شکست سختی به همراه داشت.

گفتنی است در روزهای گذشته و پس از اقدام گستاخانه آمریکا در تروریست نامیدن سپاه، روزنامه شرق که تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است» را در کارنامه خود ثبت کرده است، مدعی شد که «اکنون وقت مذاکره با ترامپ است»!

** سانسور راهپیمایی مردم علیه ترامپ، در روزنامه‌های اصلاح طلب

روز جمعه، راهپیمایی سراسری و باشکوه مردم کشورمان در حمایت از سپاه و اعلام انزجار از تصمیم دولت آمریکا و محکومیت اقدامات ضدایرانی ترامپ برگزار شد.

مردم در این راهپیمایی، شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و «ما همه سپاهی هستیم» سر داده و از سپاه به عنوان یکی از نیروهای نظامی برخاسته از بطن جامعه حمایت کردند.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که تعدادی از روزنامه‌های اصلاح طلب، این راهپیمایی باشکوه را سانسور کردند.

روزنامه‌های شرق، اعتماد، ابتکار، همدلی، آفتاب یزد، صدای اصلاحات، مردم سالاری، دنیای اقتصاد و جهان صنعت در صفحه اول خود هیچ اشاره‌ای به این اتفاق مهم نداشتند.

روزنامه‌های اصلاح طلب پیش از این نیز تشییع شهدای مرزبان، تشییع شهدای مدافع حرم، تشییع شهدای گمنام، راهپیمایی سراسری در محکومیت اغتشاشگران، راهپیمایی سراسری در سالروز ۹ دی، دستگیری تروریست‌ها و…را نیز سانسور کرده‌اند.

** عبدی: دولت روحانی در برقراری ارتباط با مردم، ضعیف و ناکارآمد است

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» با عنوان «بحران بدون سخنگو» نوشت: «بحران سیل در ایران فارغ از هر نتایجی که داشت، یک موضوع را برای چندمین بار آشکار کرد؛ اینکه دولت کنونی بیش از اینکه با بحران گذرای سیل مواجه باشد، با بحران دائمی ارتباطی مواجه است؛ بحرانی که تاکنون هزینه‌های زیادی را بر دولت و جامعه تحمیل کرده است و همچنان در حال قربانی گرفتن است. هر ناظر سیاسی در حیرت می‌ماند که چرا دولت از نظر ارتباطی تا این حد ضعیف و ناکارآمد است؟ مگر ممکن است که دولت سخنگو نداشته باشد؟ آیا تعمدی در کار است؟ آیا کسی را پیدا نمی‌کنند؟ آیا کسی نمی‌پذیرد / آیا به لحاظ ساختاری وضعیت دولت به گونه‌ای است که امکان داشتن سخنگویی را از آن سلب کرده است؟ آیا نیازی به سخنگو نمی‌بینند؟ هر کدام از پاسخ‌ها درست باشد، موجب سرافکندگی خواهد بود».

عبدی در ادامه نوشت: «به نظر بنده فقدان سخنگویی ناشی از فقدان نگاه درست به مقوله افکار عمومی و اهمیت آن و نیز فقدان وحدت نظر و عمل درون دولت است. در واقع صدای واحدی وجود ندارد که بخواهد از طرف شخص واحدی منتشر شود».

چندی پیش «عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات گفته بود: «از همان آغاز شکل گیری این دولت و انتخاب سخنگو، کنش گران اطلاع رسانی و نخبگان سیاسی به این واقعیت رسیدند که گویا دولت اراده‌ای برای هموارکردن مفاهمه میان خود و جامعه ندارد. بدتر از آن زمانی بود که سخنگوی دولت پس از چهارسال و اندی از کار خود کناره گرفت و هنوز هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشده است. مهم‌تر از آن، در اوج چالش‌های اقتصادی-ارزی یک سال اخیر، یک وزیر سیاسی به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت تعیین شد که او نیز پس از مدتی مصداق "سالبه به انتفاء موضوع" شد».

اکنون حدود ۸ ماه است که دولت سخنگو ندارد. مسئله‌ای که در روزهای اخیر و در ماجرای سیل در گلستان، شیراز، لرستان و دیگر استان‌های کشور، خلاء آن بیش از پیش نمایان شد.

این مسئله نشان دهنده آن است که گویا دولت برنامه‌ای برای حرف‌زدن با افکار عمومی ندارد و حتی این موضوع به بی‌اعتنایی به افکار عمومی هم تشبیه می‌شود.

** از لیست حداقلی امید نباید انتظار چندانی داشت!

«غلامرضا انصاری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «نخستین مشکل برای اصلاح‌طلبان فیلترهای نظارتی است که موجب می‌شود نتوانند افراد شایسته، کارآمد و توانا را جهت انتخاب به مردم ارائه کنند. از این رو طبیعی است که وقتی قرار بود لیست اصلاح‌طلبان تحت عنوان لیست امید در تهران و شهرستان‌ها بسته شود، به همین دلیل شاهد بودیم که ۲ یا ۳ نفر اشخاص شناخته شده در این لیست‌ها قرار داشتند و لیست‌ها با حداقل‌ها بسته شد. همان زمان نیز برخی مطرح می‌کردند که وقتی لیست انتخاباتی در شرایط حداقلی بسته می‌شود، نباید اساساً شرکت کنیم، اما من معتقدم نمی‌توانیم با حق تعیین سرنوشت خودمان قهر کنیم. لذا حیات اجتماعی و سیاسی اصلاح‌طلبان به صندوق‌های رأی بستگی دارد».

انصاری در ادامه گفت: «طبیعی است که محدودیت‌ها مانع کار است و به همین دلیل از لیست حداقلی امید نمی‌توان انتظاری بیش از این داشت».

فعالین اصلاح طلب، برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی خود، قصور و کم کاری خود را به گردن نظارت استصوابی می‌اندازند. این در حالی است که نمایندگان شورای شهر تهران بدون نظارت استصوابی انتخاب شده ولی شاهد بیشترین انتقادها نسبت به عملکرد آنان در افکار عمومی و کارشناسان هستیم.

از سوی دیگر لیست امید در انتخابات مجلس نیز پیش از عبور از فیلتر نظارت شورای نگهبان، از فیلتر شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان عبور کرده است. فعالین اصلاح طلب پیش از این گفته بودند که لیست امید در انتخابات مجلس دهم و همچنین لیست امید در انتخابات شورای شهر پنجم رانتی بوده است.

چندی پیش «محمود صادقی» عضو فراکسیون امید مجلس گفته بود: «فراکسیون امید نتوانسته ساختاری ایجاد کند و نمایندگانش را به بدنه کارشناسی وصل کند و با برنامه عمل کند».

فراکسیون امید مجلس، نمایندگانی هستند که در قالب «لیست امید» و با توصیه و تَکرار رئیس دولت اصلاحات، انتخاب شده و در فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار گرفتند.

چندی پیش «محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفته بود که با حقوق ۸ میلیونی، به سختی زندگی را می‌گذرانیم!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    17 77
    شرق جوک گفته
    • NL ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      11 77
      اگر گفته باشد اصلاح طلبان تهوع آور نیستند!
  • بهزاد IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    25 69
    شما میدانید این هایی که بنام اصلاح طلبان که هر کدامشون مواضع ضد نظام ویا ضد مقررات وشعائر اسلام دارند هرچه ادم داشتند همه شون با مواضع ضد انقلابی از میدان به در رفتند حالا یک مزدوران دیگری را که هیچ جایگاهی ندارند دارند مطرح میکنند میخواهند خودشون را معرفی کنند والا ادمنیستند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    6 60
    شرق پر از .. به هر معنا...
  • BE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    20 70
    امان از دست این اسهال طلبان دائم الجفتک
  • DE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    12 73
    درست گفته که فشار اقصاد کشور ریشه در داخل دارد. و روز به روز داغونتر میشه. هدف شکست انقلاب است و تسلیم انقلاب است . متاسفانه مدیریتها هم دست ضدانقلابهای حرفه ای است
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    7 37
    لطفا لال باشید فقط نگاه کنید به عظمت و همدلی مردم
  • بیسیمچی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    10 56
    کوروش احمدی( باید تعامل کند رو )) تو تعیین نمی کنی. چون کاره ای نیستی
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    9 80
    اینها و اغلب مسئولان کشوری خانواده هایشان ایران زندگی نمیکنند برای همین عمدا دارند کشور را به هم میریزند
  • نصیر IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 55
    تقریبا هر گامی که ایران عقب می ره ترس غرب گرایان از امریکا دوزش بالاتر میره
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 56
    شرق بیخود گفته .
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 70
    شرق غلط کرده از تعامل بادشمن حرف زده شرق کیه؟
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    3 74
    الگوی پیشنهادی نویسنده شرق مطابق با سیاسستی هست که جمهوری اسلامی با تروریست های طالبان پیش گرفته! یعنی چون با آمریکا هم کمی مبارزه می کنند دیگر تروریست و جنایتکار نیستند!!
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      3 2
      طالبان از اول هم تروریست نبود و نیست. طالبان مردانه می جنگید و اهل ترور نبود.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    3 92
    خدا کنه سپاه با آمریکا درگیر بشه
    • محمد IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      0 0
      بهترین پیشنهاده .یه در گیری کوچک هم اگه باشه خوبه .چنان امریکایی ها فلنگو میبندن که ببین.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 41
    شرق کود خورد!
  • SE ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    1 29
    شرق... شده به دیگران هم توصیه میکنه
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 79
    بهتر است مدیر مسئول و سردبیر و مقاله نویس روزنامه شرق بروند آمریکا تا نوکری خود را به آنهاد ثابت کنند باید بیاد بیاورند روزی را که سگ آمریکایی ارزشش از شاه ایران بیشتر بود و هیچ کس حق محاکمه سربازان جنایتکار آنها را نداشت اما امروز بر عکس شده سگ ایرانیها از رئیس جمهور آمریکا شرفش بیشتر است سگ جنایت نمی کند اما ترامپ تمام وجودش پر از جنایت است افکارش رفتارش حرفش و ...
  • رضا IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    4 82
    کل اصلاح جلب ها از جمله عوامل شرق نوکر وسرسپره غرب هستند
  • DE ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 63
    روزی هم میرسه که مردم این دسته رو سانسور و کنار میگذارند. هرچی مقام معظم بفرمایند برطبق اصول رهبری حرکت می کنیم. این دسته از دنیا طلب ها و غرب طلب ها اهرم امریکایی شدند و شجاعت و شهامت روی پای خود ایستادن رو ندارند و بی اجازه ارباب شیطان بزرگ شون آب هم نمیخورن!
  • AE ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 33
    خیلی به سانسور اونها نمونده.
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 54
    لطفابنویسید روزنامه های نمایندگی امریکادرایران(اصلاح طلب)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس