کد خبر 950474
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
"سیل پلدختر" با "آبگرفتگی خوزستان" چه تفاوتی دارد

آب در پلدختر، خروشان، سریع و بی‌ملاحظه شهر را درنوردید. چند صد خانه در این شهر، چنان تخریب شده‌اند که «انگار از اول نبوده‌اند». در خوزستان - باوجود گستردگی سرزمینی افزونتر - ماهیت سیل متفاوت بوده و به «آبگرفتی وسیع» می‌ماند.

به گزارش مشرق، سیل اخیر در کشور، پهنه‌ی وسیعی از کشور را درگیر و متأثر کرد. در زمان حاضر، به‌ویژه دو استان لرستان و خوزستان درگیر عواقب سیل و آبگرفتگی هستند. البته سیل در این دو حوزه، به دلیل شرایط جغرافیایی، ماهیت متفاوت داشته است.

سیل در لرستان، در سراشیبی های تند شکل گرفت و بسیار پرسرعت و پرحجم و خروشان، در وسعت سرزمینی کوچک، به تخریب هرآنچه در مسیرش وجود داشت پرداخت. سیل شدید، حتی به حجم یک به ۱۰ نسبت به سیل اخیر، در پلدختر "بی‌سابقه" گزارش شده است.

بیشتر بخوانید:

یکی از شهروندان پلدختر در این زمینه می‌گوید: «از حجم هراس‌انگیز آب "یک چیزی می‌گویم و یک چیزی می‌شنوید"؛ آب ۷ ساعت با سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت داشت شهر را ویران می‌کرد. بعضی از مردم ۲۲ ساعت روی پشت بامها بودند و به آنها دسترسی نداشتیم؛ در آن روز همه را وحشت فرا گرفته بود و از کسی کاری برنمی‌آمد؛ دو روز اول، همه فکر می‌کردیم حداقل ۲ تا ۳ هزار نفر از همشهریهای ما کشته شده باشند؛ من ۶۷ سالم است؛ پدرم و جدم هم همینجا سکونت داشته‌اند؛ اما چنین حجم آبی، هرگز برای ما گزارش نشده است.»

در حالی که با توجه به پهنه‌ی سرزمینی و شیب ملایم زمین، سیل در خوزستان بیشتر ماهیت «آبگرفتگی» دارد، از سرعت تخریب‌گر کمتری برخوردار است؛ و البته طبیعتاً وسعت سرزمینی بیشتری را تحت تأثیر قرار داده است. بنابراین ماهیت سیل رخ داده در خوزستان با پلدختر کاملاً متفاوت است.

رود کشکان، از میان شهر پلدختر می‌گذرد و در دو ناحیه «پیچش» دارد. حجم بالای سیل، بخصوص نقاطِ بیرونیِ همین «پیچشها» را تحت تأثیر قرار داد و حجم عظیمی از آب و رسوبات را به این شهر وارد کرد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد ۳۰۰ منزل در این نواحی با خاک یکسان شده و به حدود ۶ هزار منزل مسکونی خسارت جدی وارد شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    55 6
    البته اگر سدهای کرخه، دز و مجموعه کارون وجود نداشت، اون موقع حجم آب ورودی به خوزستان و سیل ویرانگر ناشی از آن، چند برابر لرستان می بود.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      27 3
      و اگر جنگلهای زاگرس نابود نشده بود الان سیلی ایجاد نمی شد که محتاج سد باشد.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      11 1
      جنگلهای زاگرس؟! اگه جنگل واقعی وجود داشت که تا حالا چند تا سازمان روی اون خیمه زده بودند.
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      3 11
      شما سدسازها تا کل ایران نابود نکنید ول کن نیستید
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
      5 8
      شما سدسازها تا کل ایران نابود نکنید ول کن نیستید
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    ساده لوحانه است اگر مسائل آب را استانی در نظر بگیریم. الان لرستان باران اومد، خوزستان را سیل برد. این همه آب هم مفت داره میریزه توی دریا. آب را باید فرا استانی در نظر گرفت.
  • DE ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    از آب رود کشکان در استانهای بغلی با ایجاد کانالهای انحرافی از سرعت و شدتش میتونند کم کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس