سال نو اسم نو - نشر اسم - کراپ‌شده

اگر گذرتان به خیابان ولیعصر افتاد حتماً سری به کتابفروشی «اسم» بزنید، چون با فضایی در کتابفروشی روبه‌رو خواهید شد که مطمئناً باز هم رفتن به این گوشه دنج را برای خودتان تکرار خواهید کرد.

به گزارش مشرق، سال ۹۷ و خاطره بسته شدن کتابفروشی‌ها، خاطره خوب و یادآوری خوبی برای اهالی کتاب و دوستدارانش نیست. وقتی به جای کتابفروشی، کبابی یا فلافل فروشی سبز می‌شد و حسرتی بود که به دل کتابفروش می‌نشست که ای کاش شرایط به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که می‌شد کتابفروشی‌ها را نگه داشت. شرایط کاغذ هم آنقدر لحظه‌ای در سال قبل تغییر می‌کرد که همه ناشران در شرایط بدی قرار داشتند و به قول خودشان چون کارشان را دوست داشتند، فعالیت در حوزه نشر را ادامه می‌دادند. ماه‌های پایانی سال گذشته اما خبرهای خوبی به گوش دوستداران کتاب رسید. افتتاح یک کتابفروشی میان این همه خبر بود. کتابفروشی آموت، همزمان با دهمین سال فعالیت نشر آموت در بلوار مرزداران افتتاح شد.

یوسف علیخانی، مدیر نشر آموت در این مراسم که به قول خودش جزء بهترین اتفاق‌های زندگی‌اش بود، گفت: «آموت یعنی آشنایی من و تو. اینکه در این جمع چند نفر از رشت، شیراز، تبریز، مشهد، یزد، قزوین، اصفهان و… سراسر کشور حضور دارند یعنی کتابخوان‌ها با کلمه زنده‌اند، نه به فاصله مکانی و زمانی. در این زمانه دشوار که کتابفروشی‌های بسیاری یا تعطیل کردند یا تغییر کاربری داده‌اند یا فعالیت خود را محدود کرده‌اند، گشایش یک کتابفروشی منشا امید و نقطه عطفی است در میان رویدادهای فرهنگی و جای امید بسیار دارد.»حالا و در سال ۹۸ و در همین فروردین ماه، نشر اسم که چند سالی است کار خود را شروع کرده، کتابفروشی جدیدی را افتتاح کرد تا سال جدید را با این خبر خوب شروع کنیم. کتابفروشی‌ای که با اسم خوب نشر کار خود را در خیابان ولیعصر (عج) آغاز کرد.

مراسمی صمیمی که نشان از صمیمیت و به دور از تکلف بودن برگزارکنندگان بود. هم نویسندگان بودند، هم مسئولان و مدیران فرهنگی، هم روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و علاقه‌مندان به کتاب. محمد حنیف، مجید قیصری، حسام‌الدین مطهری، امید مهدی‌نژاد، محمدرضا زائری، نیکنام حسین‌پور و نادر قدیانی ازجمله کسانی بودند که در این مراسم حضور داشتند تا به سعید مکرمی، مدیر انتشارات اسم و این کتابفروشی تبریک بگویند و برایشان آرزوی اتفاقات خوب بیشتر و رونق کتابفروشی را داشته باشند. نشر اسم که سه سال پیش، فعالیت خود را در حوزه کتاب و نشر آغاز و در این مدت حدود ۳۰ عنوان کتاب وارد بازار نشر کرده بود، پس از راه‌اندازی ترنجستان سروش، این دومین مجموعه کتابفروشی و کافه کتاب است که افتتاح می‌کند. سعید مکرمی از فعالان حوزه کتاب و نشر، پس از پنج سال مدیریت کتابفروشی و کافه کتاب ترنجستان سروش و سه سال مدیریت نشر اسم حالا کتابفروشی جدیدش را افتتاح می‌کند. فروشگاه جدید «نشر اسم»، مجموعه‌ای چندمنظوره با طراحی داخلی ویژه و شامل بخش‌های کودک، کتابفروشی، کافه و بازی‌های رومیزی است؛ یعنی هرآنچه بخواهید جمع است.

قرار نیست در فروشگاه «نشر اسم» فقط کتاب‌های نشر اسم باشند، کتاب‌های همه ناشران در این کتابفروشی فروخته می‌شود و به قول مسئولانش، در کتابفروشی به روی همه اهالی کتاب باز است. اگر می‌خواهند رونمایی کتابی بگیرند یا دورهمی‌ای به اسم کتاب داشته باشند درهای این کتابفروشی به رویشان باز است. اما یک اتفاق مهم هم در مراسم افتتاحیه این کتابفروشی رقم خورد. فروش کامل یک روز این کتابفروشی به سیل‌زدگان تعلق گرفت.

سعید مکرمی، مدیر این نشر درباره این اتفاق می‌گوید: «فروشگاه کتاب اسم اولین فروشگاه مستقل نشر اسم محسوب می‌شود که پیش از نوروز کار خود را آغاز کرده است؛ ما تصمیم گرفتیم، نظر به اتفاق سیل گسترده در کشور، از طریق این برنامه کمکی هم به سیل‌زده‌ها صورت گیرد و فروش یک روز کامل برای آنها اختصاص پیدا کند، همان‌طور که می‌دانید حداکثر سود یک کتابفروشی از فروش یک کتاب، ۳۰ درصد است و باقی آن را باید خودش تامین کند اما این کار را انجام می‌دهیم چون در واقع یک‌جور ادای دین و انجام وظیفه است که این کمک به هموطنان سیل‌زده‌مان اختصاص پیدا کند.»

بیشتر بخوانیم:

عکس/ دورهمی اهالی قلم و نشر در یک کتابفروشی

لانه زنبور فرهنگی‌ها و ادبیاتی‌ها + عکس

کتابفروشی نشر اسم در خیابان ولیعصر (عج)، نرسیده به میدان ونک، روبه‌روی ایستگاه پل همت و نبش ساختمان خانه مهر امام رضا (ع) قرار دارد. اگر گذرتان به خیابان ولیعصر افتاد حتماً سری به کتابفروشی «اسم» بزنید، چون با فضایی در کتابفروشی روبه‌رو خواهید شد که مطمئناً باز هم رفتن به این گوشه دنج را برای خودتان تکرار خواهید کرد.

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس