کد خبر 950171
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
IMST

پژوهشگران روشی برای بهبود وضعیت فشار خون و تقویت عملکرد مغز معرفی کرده‌اند که فقط پنج دقیقه زمان می‌برد.

به گزارش مشرق، آیا می‌توانید باور کنید که یک تمرین روزانه‌ی ۵ دقیقه‌ای بدون بلند کردن هیچ‌گونه وزنه یا حتی جابه‌جایی موجب کاهش خطر حمله‌ی قلبی شود و در عین حال به شما کمک کند که بهتر فکر کنید و عملکرد ورزشی خود را تقویت کنید؟ نتایج اولیه‌ی حاصل از یک آزمایش بالینی در ارتباط با دستگاه آموزش دهنده‌ی تقویت عضلات تنفسی که به‌تازگی در کنفرانس زیست‌شناسی تجربی در اورلاندو ارائه شده است، به این سؤال پاسخ مثبت می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های که با نوشیدن آب قابل کنترل هستند

دانیل کریکهد، پژوهشگر دانشاگاه کلرادو بولدر که نویسنده‌ی این مقاله است، می‌گوید:

IMST اساساً آموزش تقویت عضلاتی است که شما با آن‌ها نفس می‌کشید. این کاری است که می‌توانید بدون نیاز به عوض کردن لباس، در منزل یا محل کار به‌سرعت انجام دهید و علاوه‌بر اینکه برای کاهش فشار خون بسیار سودمند است، به‌نظر می‌رسد موجب تقویت عملکرد شناختی مغز و عمکرد جسمی نیز می‌شود.

یک داوطلب درحال استفاده از IMST

IMST در دهه‌ی ۱۹۸۰ به‌عنوان ابزاری برای کمک به بیمارانی که از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کردند، به‌منظور جدا شدن از این دستگاه توسعه پیدا کرد. در این روش بیمار در دستگاهی که در دست خود نگه می‌دارد، می‌دمد. این دستگاه دربرابر هوایی که او می‌دمد، مقاومت ایجاد می‌کند و به تقویت عضلات تنفسی بیمار کمک می‌کند. در طول استفاده‌ای اولیه، بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی برای تقویت ظرفیت ریه‌های خود هر روز یک رژیم ۳۰ دقیقه‌ای با مقاومت پایین انجام می‌دادند.

پژوهشگران دانشگاه آریزونا در سال ۲۰۱۶، نتایج حاصل از آزمایشی را منتشر کردند. در این آزمایش، پژوهشگران می‌خواستند ببینند آیا انجام ۳۰ دم در روز دربرابر مقاومت بیشتر موجود در دستگاه، می‌تواند به بیماران مبتلا به آپنه خواب که عضلات تنفسی ضعیفی دارند، کمک کند یا خیر. نتایج آزمایش غیرمنتظره بود: علاوه‌بر بهبود وضعیت خواب، فشار خون سیستولی این افراد نیز ۱۲ میلی‌متر جیوه کاهش یافت. این مقدار کاهش، دو برابر اندازه‌ی کاهش فشار خونی است که در نتیجه‌ی انجام یک ورزش هوازی اتفاق می‌افتد و بیش از مقداری است که با مصرف داروها حاصل می‌شود. پروفسور داگ سیلز می‌گوید: «این همان زمانی بود که ما به این موضوع علاقمند شدیم.»

فشار خون سیستولی که نشان‌دهنده‌ی فشارخون موجود در رگ‌ها در هنگام تپش قلب است، معمولاً با سفت شدن سرخرگ‌ها که با افزایش سن اتفاق می‌افتد، افزایش می‌یابد و منجر به آسیب به بافت‌هایی می‌شود که شدیداً نیازمند خون هستند و خطر افزایش حمله‌ی قلبی، کاهش عملکرد شناختی و آسیب به کلیه را نیز به همراه دارد.

درحالی‌که نشان داده شده است انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی در هر روز، به‌طور واضح موجب کاهش فشار خون می‌شود، فقط حدود ۵ درصد از افراد بزرگسال این حد را رعایت می‌کنند. در همین حین، ۶۵ درصد از افراد میانسال دارای فشار خون سیستولی بالایی هستند. سیلز گفت:

هدف ما این است که مداخلات مبتنی بر شواهد و کوتاهی را توسعه دهیم که افراد بزرگسالی که زندگی پرمشغله‌ای دارند نیز بتوانند واقعاً آن‌ها را انجام دهند.

دانیل کریکهد نتایج مقدماتی خود را در کنفرانس زیست‌شناسی تجربی ارائه داد:

درحالی‌که تاکنون فقط نیمی از آزمایش‌ها انجام شده است، پژوهشگران در میان افرادی که از IMST استفاده می‌کردند، کاهش معنی‌داری در فشار خون و پیشرفت‌هایی در عملکرد سرخرگ‌های بزرگ مشاهده کردند. در گروهی که از یک دستگاه ساختگی تنفسی استفاده می‌کردند که مقاومت پایینی داشت، چنین تغییری دیده نشد.

گروه IMST در آزمون‌ها ی شناختی و حافظه نیز عملکرد بهتری داشتند. همچنین وقتی از آن‌ها خواسته شد تا حد توانایی ورزش کنند، آن‌ها قادر بودند برای مدت زمان بیشتری روی تردمیل بمانند و میزان ضربان قلب و مصرف اکسیژن خود را طی ورزش پایین‌تر نگه دارند.

در حال حاضر برخی از دوچرخه‌سواران و دوندگان برای اینکه بتوانند در رقابت‌های خود بهتر عمل کنند، از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. اما سیلز و کریکهد بر این نکته تاکید می‌کنند که یافته‌های آن‌ها مقدماتی بوده و افرادی که تمایل دارند از این دستگاه استفاده کنند، لازم است قبل از آن با پزشک خود مشورت کنند. البته با درنظرگرفتن میزان رضایت بالا و عدم وجود عوارض جانبی واقعی، پژوهشگران به این دستگاه خوشبین هستند. کریکهد گفت:

فشار خون بالا یک عامل خطرساز عمده برای بیماری‌های قلبی‌عروقی است که علت اصلی مرگ‌ومیر در آمریکا به‌شمار می‌رود. داشتن یک گزینه‌ی دیگر در جعبه ابزار پیشگیری از این مشکل می‌تواند یک پیروزی واقعی باشد.

منبع: زومیت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس