واشنگتن پست نمایه

معاون سابق سازمان سیا تصریح کرد: با اطمینان می‌گویم تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران بی‌نتیجه خواهد بود و ترامپ مجبور می‌شود عقب‌نشینی کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه واشنگتن‌پست از قول دیوید کوهن نوشت: سیاست‌های تحریمی ترامپ علیه ایران نمی‌تواند آمریکا را به هدفی که دنبال می‌کند برساند و تنها باعث تحمیل هزینه سیاسی و اقتصادی به آمریکا و سرد شدن رابطه این کشور با شرکایش می شود.


در روزهای اخیر ترامپ در توییتی خبر از تعلیق تحریم‌های کره شمالی داد و اعلام کرد که به نظر من در شرایط فعلی تحریم‌ها ضرورتی ندارد. این در حالیست که از نظر عملی هیچ تغییری در سیاست‌های کره شمالی ایجاد نشده است. این یعنی ترامپ به تنهایی و بدون توجه به سیاست‌هایی که سالها در آمریکا اجرا شده است تصمیم به تعلیق تحریم گرفته است و دیگر اینکه ترامپ پذیرفته است که سیاست‌های تحریمی علیه کره شمالی بی‌نتیجه بوده است.

بیشتر بخوانید:

تردید نکنید، تنگه هرمز را ببندید

همه تحریم‌های آمریکا علیه سپاه

ظریف: اقدام احمقانه آمریکایی‌ها کشور ما را متحدتر کرد


این وضعیت در مورد ایران هم مصداق دارد. من اطمینان دارم که تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران بی نتیجه خواهد بود و دیر یا زود آمریکا مجبور به توقف تحریم‌ها بدون حصول هیچ نتیجه‌ای می‌شود.


کوهن ادامه داد: مطالعات من در زمینه روابط خارجی آمریکا و تحریم‌ها علیه شماری از کشورها نشان داد در صورتی تحریم اقتصادی علیه یک کشور آمریکا را به نتیجه مطلوب می‌رساند که سه شرط وجود داشته باشد. اول اینکه تحریم باید با هدف مشخص و قابل استحصال باشد. یعنی باید مشخص باشد که آمریکا به دنبال چیست و امکان به دست آوردن آن را نیز داشته باشد. اگر امکان دستیابی به هدف وجود نداشته باشد، تحریم حتی اگر سالهای طولانی اجرا شود باز هم آمریکا را به نتیجه نمی‌رساند.


دوم اینکه تحریم‌ها باید همراه با سیاست‌های دیگر استفاده شود. سیاست‌هایی از قبیل دیپلماسی، مذاکره، ارایه کمک‌های اقتصادی در شرایط خاص و غیره. اگر یک کشور تحریم شود و آمریکا دیگر با آن کشور مراوده و مذاکره‌ای نداشته باشد، بدون شک تحریم نتیجه مطلوب آمریکا را در بر ندارد.


سوم اینکه تحریم‌های یک کشور زمانی نتیجه بخش خواهد بود که کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا به خصوص کشورهای صنعتی در این زمینه با آمریکا هم نظر باشند و سیاست‌های تحریمی را اجرا کنند. اگر کشورهای صنعتی بخواهند با کشور تحریمی کار کنند، بدون شک راهی پیدا خواهند کرد و این یعنی شکست سیاست آمریکا. البته آمریکا تلاش می‌کند با استفاده از ابزار دلار کشورهای دیگر را مجبور به تبعیت کند ولی در دنیای چند قطبی امروزی این ابزار کارایی ندارد. اگر این سیاست برای دوره طولانی استفاده شود و کشورهای دیگر با استفاده از این ابزار مالی تحت فشار قرار بگیرند، سیاست‌ها و ابزارهای دیگر ایجاد می‌شود از قبیل اتحادیه مالی یورو، معامله نفت با سبد ارزی، تجارت پایاپای و ده‌ها راه دیگر که در سالهای اخیر شاهد استفاده از آنها بودیم.


وی تصریح کرد: دیری نخواهد پایید که همان‌طور که ترامپ در توییتی تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی را لغو کرد، تحریم‌ها علیه ایران را نیز لغو می‌کند زیرا این سیاست کارایی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    4 0
    دقیقا همینطوره
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    2 0
    اینها مگر درایران هستند که بدانن
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    1 4
    تحریم و با مذاکره تاثیر دارد چون کشور را روی هوا می گذارد مردم نفهم بفهمید
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    12 0
    با نظرش موافقم هیچ وقت یه ایرانی روتهدیدنکنین چون با مذاکره خودشون همه چی رو واگذارمیکنن درکل ایرانیها بچه های خوبین
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
    1 0
    سال نو مبارک
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    13 0
    امیدوارم روزی برسد حق ایران را بدهند ولی ایران به آن راضی نشود و اهداف متعالی تری را برای جهان اسلام در زیر سایه امام حجت (ع) دنبال کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس