هاشمی

تا دیروز فریاد چهره‌ها و رسانه‌های دولت از «فاجعه آبی» و «ورشکستگی آبی» به واسطه سدسازی‌های «بی رویه» بلند بود، اما امروز که سدهای کرخه و دز مقابل سیل ایستادگی می کنند، سدها «میراث هاشمی» شده‌اند!

سرویس سیاست مشرق- روز ۱۸ فروردین در مراسم افتتاح خط ۶ متروی تهران، که با حضور رئیس جمهور انجام گرفت، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، گفت:

" در همین مساله سیل که در سال جدید اکثر استان‌ها را درگیر خود کرده، اگر اقدامات زیربنایی و گسترده دوران سازندگی در سد سازی و مهار سیلابها و روان آب‌ها نبود، قطعاً آسیب‌های وارده بمراتب سنگین‌تر و گسترده‌تر بود و اگر آن روند ادامه یافته بود و همزمان با استهلاک و رسوب گرفتگی مخازن سدها و رودخانه‌ها ومسیل ها، نوسازی، بهسازی و تداوم توسعه صورت می‌گرفت، امروز شاهد آسیب‌های کمتری بودیم." [۱]

در همین مراسم، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان هم درباره سدسازی‌های انجام گرفته در کشور گفت:

"در ایام نوروز که ما در مناطقی از کشور شاهد سیل بودیم، طرح‌های توسعه همانند سدها جان هزاران نفر را نجات داد. اگر طرح‌های توسعه‌ای ما در قالب سدها در خوزستان نبودند، که باز هم ما در این پروژه هم شاهد تلاش‌های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بودیم، و اگر سد دز که سدی قدیمی است، سد کرخه، سد گتوند و سد شهید عباسپور و دیگر سدهای آن استان وجود نداشت امروز وضعیت استان خوزستان متفاوت بود."

رئیس جمهور افزود:

"اگر سد کرخه وجود نداشت همه آن حجم آبی که به سمت این سد روانه می‌شد به کجا می‌رفت؟ چه وضعیتی برای استان خوزستان به وجود می‌آمد؟ ما وقتی در خصوص بسیاری از طرح‌ها قضاوت می‌کنیم باید یک مقدار بلند مدت‌تر به آن نگاه کنیم." [۲]

بازدید مرحوم هاشمی از پروژه‌های سدسازی در دهه ۷۰

فارغ از ارزیابی درستی یا نادرستی نظر روحانی و محسن هاشمی در این مقال، خالی از فایده نیست که هم از رئیس جمهور و هم از رئیس شورای شهر تهران بپرسیم که چه کسانی بیشترین مخالفت‌ها را با بحث سدسازی در کشور انجام داده‌اند و چه کسانی به بهانه اینکه در کشور دچار «خشکسالی وحشتناک» و «ورشکستگی آبی»، سدسازی اتلاف منابع و کاری خلاف مصلحت و عقل است، به سازندگان و مجریان طرح سدهایی چون کرخه در چند سال اخیر تاخته‌اند؟

مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، که مسؤولیت ان بر عهده‌ی حسام‌الدین آشنا است، در تیرماه ۹۵ سلسله نشست‌هایی با عنوان «گفتگوهای راهبردی» برگزار کرد. در روز ۲۰ تیرماه ۹۵، فردی به نام دکتر حجت میان‌آبادی که به عنوان پژوهشگر هیدرولیک و دیپلماسی آب معرفی شد، سخنرانی با موضوع «بررسی تبعات سیاسی-اجتماعی طرح‌های کلان انتقال بین‌حوضه‌ای آب» در تالار تدبیر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ارائه داد. میان‌آبادی در بخشی از سخنرانی خود گفت:

" در طرح‌های آبی در کشورِ ما معمولاً تنها زیرسیستمِ نخست، یعنی بخش مهندسی آن در نظر گرفته می‌شود و از بقیه بخش‌ها و زیرسیستم‌های اثرگذار آن غفلت می‌شود و این منشأ بخشی از مشکلات اساسیِ ما در این حوزه است.

سال ۹۳ آقای چیت‌چیان وزیر محترم نیرو شجاعانه اقرار کردند که ما در سدسازی افراط کردیم. اما متأسفانه سیاستگذارانِ آبی، افراط در طرح‌های انتقالِ بین‌حوضه‌ای را جایگزین افراط در سدسازی کرده‌اند که تبعات و آثار سو آن می‌تواند بسیار شدیدتر از افراط در سدسازی باشد." [۳]

در تاریخ ۳ آذر ۹۶، کاوه مدنی، معاون وقت سازمان حفاظت از محیط زیست که چند ماه بعد به واسطه مطرح شدن اتهام جاسوسی از کشور فرار کرد (یا فراری داده شد!)، در نشست توسعه همکاری‌های محیط زیستی ایران و اتحادیه اروپا، از آن‌چه «سدسازی» های بی‌رویه خواند، انتقاد کرد:

مدنی در ۴ بهمن ۹۶ در گفتگو با خبرگزاری ایرنا، گفت:

" در صورت نبود صرفه جویی در حوضه مقصد، اجرای طرح‌های انتقال آب غلط است…در عین حال، این مساله به آن معنی نیست که حوضه مبدا مصرف بی برنامه و بی رویه آب داشته باشد، نمونه آن پدیده‌ای است که اکنون در خوزستان شاهد آن هستیم که سوءمدیریت آب در این استان باعث خشک شدن تالاب‌ها و بروز مشکلاتی شده که حل آنها دشوار است." [۴].

کاوه مدنی، زمانی که هنوز معاون سازمان محیط زیست نشده بود و مراحل تبلیغات و «ارتقاء» و برندسازی توسط رسانه‌های حامی دولت و اصلاح طلب را می‌گذراند، در ۱۸ مهر ۹۴ باز در مصاحبه با ایرنا، به انتقاد از سدسازی در ایران پرداخت. نخست بد نیست نگاهی به تمجیدها و تعاریف خبرگزاری ایرنا از این فرد در آن مقطع بیاندازیم:

" دکتر کاوه مدنی، استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست مرکز سیاست محیط زیست دانشگاه سلطنتی لندن و استاد دانشگاه فلوریدای مرکزی در آمریکا است. وی فارغ التحصیل عمران از دانشگاه تبریز و دکترای اقتصاد محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا است. مدنی یکی از جوان‌ترین و سرشناس‌ترین متخصصان امروز مدیریت منابع آب در دنیا و متخصص در مدیریت آب در مناطق خشک، از جمله خاورمیانه و کالیفرنیاست."

سپس ایرنا بخش‌هایی از مقاله مدنی با عنوان «مدیریت منابع آب در ایران» را بازنشر می‌دهد که در آن آمده است:

" این پژوهشگر معتقد است: مدیریت آب در کشور به 'سندرم مأموریت هیدرولیکی' مبتلا شده است. وی عامل اصلی بحران آب در ایران را سوءمدیریت دانست و توضیح داد: 'سندرم مأموریت هیدرولیکی' به معنی نگرش مهندسی صرف به مدیریت آب است است به عبارت دیگر مدیران آب کشور تصور می‌کنند با ساختن سازه‌های هیدرولیکی می‌توانند مشکل آب را حل کنند. مدنی افزود: این دیدگاه مربوط به بازه ای است که بشر هنوز دانش خوبی نداشته و فکر می‌کرد می‌تواند آب را از طریق کارهای مهندسی و ساختن سازه مانند سدسازی و انتقال آب مدیریت کند."

این گزارش از قول مدنی تاکید می‌کند:

" این استاد مدیریت منابع آب و محیط زیست با انتقاد از تداوم حاکمیت تفکر سازه‌ای بر کشور، اظهار کرد: طرح‌های انتقال آب میان حوضه‌ای و شیرین کردن آب به همان اندازه سدسازی راهکار غلطی برای حل بحران آب هستند و تا زمانی که راه حل های ارزان‌تر مثل بازار آب وجود دارد نباید از این راه حل‌ها استفاده شود. وی 'سندرم مأموریت هیدرولیکی' یا تفکر سازه‌ای را نوعی 'توهم' توصیف کرد که کشورهای در حال توسعه دچار آن هستند." [۵]

خبرگزاری دولتی ایسنا (وابسته به جهاد دانشگاهی)، یکی از پیگیرترین و مصرترین رسانه‌های ایران در زمینه انتقاد به سدسازی است:

اما از همه جالب‌تر، مواضع عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست است که در دو سالی که از ریاست او بر سازمان می‌گذرد، جز «سیاهنمایی» افراطی از وضعیت خشکسالی در ایران و اعلام مکرّر «ورشکستگی آبی» کشور، مخالفت عجیب و حتی دشمنانه‌ی او با کشاورزی و خودکفایی غذایی، مخالفت او با توسعه صنایع (تا جایی که معتقد بود طبق استانداردهای محیط زیستی باید ۸۰ درصد صنایع ایران تعطیل شوند) [۶]، حمایت از واردات محصولات تراریخته، حمایت  از متهمان به جاسوسی محیط زیستی و در نهایت بی عملی و انفعال محض در حوزه کاری این سازمان، چیزی از او دیده نشد. جالب اینکه، کلانتری زمانی که در دولت سازندگی و کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر کشاورزی بود، از موافقان سرسخت سدسازی محسوب می‌شد، ولی در مدتی که از ریاست او بر سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گذرد، بیشترین و تندترین انتقادات را به سدسازی‌ها داشته است تا جایی که او ساخت سدّ «گتوند» را یک فاجعه و یک «اشتباه ملی» دانست. [۷] البته لازم به ذکر است که عامل ارتقا کاوه مدنی و سرسخت‌ترین حامی او تا همین امروز هم خود عیسی کلانتری است.

مساله این است که زمانی به دلیل کم‌بارشی و وقوع خشکسالی‌ها تا همین چند ماه پیش، روزنامه‌ها و رسانه‌های حامی دولت و اصلاح‌طلب، گاه و بیگاه انتقاداتی را نثار «سدسازی‌های» بی رویه می‌کردند و رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور، به واسطه اینکه مهم‌ترین سازمان سدسازی کشور (یکی از بهترین‌ها در دنیا به گواه گزارش‌های کارشناسی) قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه است، در جنگ تبلیغاتی همه‌جانبه علیه سپاه، یک ستون خشکسالی را همین سدسازی‌های سپاه معرفی می نمودندند (گویی سپاه خودسرانه به احداث سد می‌پرداخت)، اما حالا که به واسطه وجود سدهای کرخه و دز، بخش بزرگی از سیلاب‌ها در خوزستان مهار شده است (و آن قسمت که سرریز شده نیز ناشی از عدم مدیریت صحیح و سهل انگاری مدیران دولتی بوده است) و تصور نبودن این سدها در این شرایط هم مو بر تن آدمی سیخ می‌کند، زبان‌ها گشاده شده است و همه در تلاشند سدها را به نام خود بزنند و از «دوراندیشی» و «بصیرت» خود و جناح سیاسی خود بگویند.

حمله یکپارچه ضدانقلاب به سپاه بابت سدسازی

به عبارت دیگر، تا دیروز که فریادهای «بحران»، «فاجعه»، «ورشکستگی»، «نابودی فلات ایران» از بابت کم‌ابی از زبان مسؤولان دولتی و رسانه‌های حامی دولت بلند بود، سدسازی‌های «بی‌رویه» میراث سپاه بود، و اکنون که سدهای ساخته شده توسط نیروهای متخصص سپاه (با طرح و برنامه دولت‌های وقت) جلوی فاجعه بزرگ در خوزستان را گرفته، سدها «میراث هاشمی» شده‌اند!

 

[۱] https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3512147

[2] https://www.fardanews.com/fa/news/934587/

[3] http://www.css.ir/fa/content/102615

[4] http://www.irna.ir/fa/News/82806609

[5] http://www.irna.ir/khuzestan/fa/News/81792649

[6] https://www.entekhab.ir/fa/news/423171

[7] http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/478685

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 110
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    74 5
    خوردن آب هم برای بدن لازمه، اما زیادیش هم کشنده است. در ضمن کیفیتش هم باید مناسب باشه. سدسازی و مهمتر از اون، سیاستهای مناسب آب برای کشور لازمه. اما اگه قراره سد بسازیم اما آبخیزداری نکنیم یعنی آب آلوده خورده ایم.
    • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      39 9
      سد یک جز هست از یک کل اینکه شما بقیه رو نساختی مقصر سد نیست
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      2 2
      به نظرم این گزارش درباره سدسازی باشد
    • بابکی IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      مطلب خوبی بود تا دیروز میگفتم خدا پدر هاشمی را بیامرزد اما الان میگم خدا پدر سپاه را بیامرزد و الا خوزستان کاملا غرق میشد
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      هاشمی زنده است
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      5 0
      سد سازی می بایست با احداث کانال های آب جهت جلوگیری از اتلاف آب به مناطق کشاورزی صورت گیرد.درست است که این سدها موجب جلوگیری از شدت آسیب های سیل شده ولی موضوع سد سازی در کشور می بایست به دور از نگاههای افراط و تفریط باشد همراه با توجه به منابع و سفره های زیرزمینی آب
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      64 23
      هاشمی(ره) زنده است تا نظام زنده است
  • تیمسار IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    مشرق طاقت شنیدن اسم سردار سازندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی نداری
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      مرحوم سردار سازندگی بود ولی برای جیب خاندانش و همفکران اشرافیت زده اش
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      9 25
      خودت می گی سردار سازندگی و سرداری لقب افتخاری بود که سپاه بهش داد! در ضمن یکی نمیگه سدها قرار هست آب سیلابهای فصلی رو جمع کنه واسه فصول کم آبی و خشک و نه آب جاری معمول بستر رو و از سیل جلوگیری کنه؟ اونی که در مورد سد دز میگه، توی آب خنک رود دز دزفول توی تابستون وحشتناک شنا کرده تا بفهمه حرف مفت نزنه؟!
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      باید میگفتید سردار بالندگی
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      اجمالاً تاکنون که سردار بازندگی برای کشور بوده است!!!!
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      سردار اشرافیت بود.
    • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      1 0
      چه ربطی داشت؟ موضوع دودوزه بازی حزبی هاست که در مواقع مختلف رنگ عوض می کنند.
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    جالب بود
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    آقای عزیز، ... این جریانات دیگر شاخ و دم ندارد .منافقین بدتر از کفارند
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      سپاه را چه به سدسازي هر کسی را بهر کاری ساخته اند برو کشکت را بساب نمونه اش خشک شدن دریاچه اورميه
    • سعید ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      13 4
      خطاب به 11:53، حرف مفت نزن، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد کاملاً تخصصی مهندسی در زمینه سدسازی است و امروزه که با خطر سیل روبرو هستیم ، اهمیت ساخت این سدها بیش از پیش روشن می شود، پس بهتره خودت بری کشکتو بسابی بی سواد.
  • مهماندار هواپیما IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    88 19
    وقتی روزنامه و روزنامه نگار مزدور میشن باید حقایق پنهان بمانن
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      58 9
      حاجی همه مزدورن به جز تو
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    28 81
    هر جنایتی هم باشه جنایت رفسنجانی.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    سد سازی از شاهکارهای سپاه بود
  • ابراهیم IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    آقای رائفی پور را چی میگید که تا دیروز میگفت سد باعث تبخیر آب پشت سدها میشده و اینقدر سد نیاز نداشتیم؟!
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      22 67
      درست می گفت. اگر سد دز نبود و آب در تابستان و پاییز جریان داشت اینهمه آب را مجبور نبودن الان ول بدهند که خوزستان زیر آب رود. ظرفیت سد دز بسیار بالاست و مدیریت آب می بایست از تابستان پارسال انجام می شد که گرد و خاک نفس مردم خوزستان را گرفته بود و آب بجای جریان داشتن در دشت،در پشت سد جمع شد و با رشهای پایی و زمستان آنرا تبدیل و به یک خطر بالقوه کرد. آب چرخه دارد و نیاز به اینهمه ذخیره سازی ندارد. بزرگترین دروغ پارسال این بود که آب پشت سد کم است!!!
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      2 1
      برای دفاع از شما در مقابل اونی که بهت به قولا پاسخ داده! بشر، اگه به فرض رودخونه طغیان کرده با عرض متوسط پنجاه متر و عمق متوسط حداقل دو متر باشه و یه چوب کوچیک بندازی توی آب و در یک ثانیه حداقل حداقل یک متر حرکت کنه، یعنی پنجاه ضربدر دو ضربدر یک مساوی صد متر مکعب در ثانیه و این ضربدر شصت ثانیه ضربدر شصت دقیقه ضربدر بیست و چهار ساعت میشه هشت میلیون و ششصد و چهل متر مکعب! مگه رودخونه دز موقع طغیان پنجاه متر عرض داره و یا دو متر عمق و یا با سرعت یک متر برثانیه؟!
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      رائفی پور مزخرف زیاد میگه.
    • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      1 0
      هر سدی را نگفته ورودی آب سد خیلی مهمه که به صرفه باشد یا نه و خیلی فاکتورهای دیگه هم دخیله
    • رامین ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      2 442
      خطاب به 12:45، مزخرف را تو می گی که بدون تحقیق حرف می زنی، ایشان همه نوع سدها را نگفته بود.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    حالا همه شدند کارشناس آب و سد سازی و آبخیز داری و آبیاری سنتی روزنامه های مزدور هر جایی که باد بیاد همانجا خرمن باد میدن یعنی از بیخ و بن جزو حزب بادند تا حالا که خشکسالی بود سد سازی جنایت سپاه بود حالا که سیل همه جارا برده هاشمی شده پدر سدسازی یک روز دوران موشک گذشته بود و روز دیگر هاشمی شد پدر موشکی ایران امان از باید دید منافع در کجا خوابیده
    • سید حبیب IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      11 0
      نخیر استاد مخالف سد سازی نبود بلکه حرف ایشان این بود که ما سد ساختیم ولی برای انتقال آن برای کشاورزان هیچ کاری انجام نشده است این اشتباه است یعنی وقتی میایم سد مسازیم باید کانال کشی کرد و آن را به مزارع مردم برد تا کشاورزی رونق پیدا کند نه اینکه فقط سد بسازیم و آب پشت سد تبخیر بشه چون معمولا سد ها در مناطق کوهستانی هست نفوذ آب به سفر زیر زمینی یا اتفاق نمی افتد یا کمتر اتفاق می افتد و آب فقط تبخیر می شود این یعنی هزینه بی خودی پس بجای اینکه آب همینجور پشت سد بماند باید جلوی سد اصلی در جاجای رودخانه جلوی سد اصلی در قسمت دشت ها سدهای کوچک قابلیت سر ریز درست کرد تا آبی که برای تولید برق باز میشود پشت همین سدهای کوچک جمع شود و موقعی که سد کوچک اول پر شد سر ریز و به سد بعدی میرسد همین طور تا سد آخر بعد همین آبهای که پشت سدهای کوچک جمع میشود چون در دشت و صحراها هست به راحتی به سفره زیر زمینی نفوذ می کند راهکار دوم هم کانال کشی از سد تا به زمین های مردم جهت کار کشاورزی هست که با همین َآب پشت سد حداقل کشاورزی کشور را رونق ببخشیم پس استاد رائفی پور درست می فرمایند سد ساختن ولی مدیریت آب سدها نکردن کار اشتباهیست
  • SE ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    خداوند با باران رحمتش بر سرزمین رهروان روح الله هم زمین تشنه را سیراب کرد هم ضرورت ادامه سدسازی سپاهیان دلیر را آری این نعمت الهی تو دهنی محکمی به دشمنان و بدخواهان سپاه بود
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    18 4
    بحث سد سازی بحثی کارشناسیست و البته چون کشورها برای موارد و نیازهای مختلف در طول سال احتیاج به آب به میزان کافی دارند مجبورند آب را ذخیره کنند تا در موقع ضرورت استفاده نمایند. مثل این که در قدیم در خانه ها آب انبار داشتند. لذا سد می سازند تا آب را نگه دارند. این موضوعات ربطی به فلان شخص و بهمان فرد ندارد. کسانی هم که می نشینند در مورد شبکه سد سازی طراحی می کنند کارشناسند نه سیاستمدار یا سپاه.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    برای چی می فرمایید جنایت سپاه تا ساده لوح ها باور کنند ودشمنان به این چیزها دامن بزنند وتوزمانی که بچه های خوب سپاه ناجوانمردانه تروریست نامیده شدند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
  • NL ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    18 58
    توجه داشته باشید که این اظهارات بی پایه و نامربوط در مورد سد سازی و ارتباط آن با خشکسالی از رادیو و تلوزیون های خارجی از جمله bbc و کارشناسان بی سواد (ببخشید پرفسور) آن شروع شد و توسط جریان های داخلی و این دولت باتدبیر به آن دامن زده شد. که به همراه کاهش و تقریبا به صفر رساندن بودجه عمرانی هم موجب بیکاری قسمت زیادی از اقشار تحصیل کرده مشغول در این زمینه و هم کاهش قدرت کشور در مهار آب های سطحی را فراهم آورد. حالا پیدا کنید پرتقال فروش را!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    دروغ های وطن فروشان برملا شد . ننگ بر مرامشان
  • غیر سیاسی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    این وبگاه تلاش می‌کند از شرایط خاص کنونی بهره‌برداری سیاسی نماید و در همین راستا به طور ضمنی هشدارهای واقعی درباره تغییرات زیست‌محیطی ناشی از سدسازی‌ها و انتقال آب را کمرنگ می‌کند. فارغ از این که مسئولیت ساخت سدها به عهده کیست، این حجم از سدسازی محل سوال است. ضمن آن که به شرط حفظ شرایط طبیعی زمین و رودخانه‌ها، احتمال آسیب ناشی از بارش پایین خواهد بود.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    اگر چند سد عظیم داشتیم که این حجم سیلاب(نعمت مجانی اسمان)را مهار می کرد سالها ی اتی تولید کننده بزرگ محصولات کشاورزی بودیم سرشاخه های کارون دز کرخه باید در مواقع سیلاب با حفر کانالها وتونلهای عظیم به بخش داخلی کشور منتقل و ذخیره سازی شود اگر اجرایی شود فقط باصادرات محصولات کشاورزی هزینه اجرایی مستهلک شده و کشور را از بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی و شیلاتی میکند وزیبایی وطراوت کشور راچند برابر می کند
    • دکتر نصیر IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      19 8
      فردا که دوباره خشکسالی شد چی؟کل استان های غربی و جنوب غربی رو بکنیم سیستان و بلوچستان دو که مثلا چهارتا استان کویری بدون نفت بدون گاز بدون آب از همه مهمتر بدون بندر و مرز برای صادرات واردات ارزان به با قیمت تمام شده چند برابری بشن ایران خودرو دو!؟؟ کشاورزی با آب گرانقیمت انتقالی سیاسی کاری هست مثل زدن صنعت وسط کویر به جای بندر و مرز برای صادرات اگر عقل داریم باید در همان خوزستان کشاورزی رو به شدت توسعه بدیم این سیاست مرکز گرایی بحرین رو از ایران جدا کرد بهتره اشتباه رو ادامه نمیم کل دنیا بنادرش مرکز صنعت و تمدن هستن نه وسط کویرش
    • به دکتر نصیر IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      6 49
      آقای دکتر! نمی دانم دکتری تو در چه رشته ای است و کدام دانشگاه به تو مدرک داده است اما اگر ذره ای خاکشناسی و یا پتروفیزیک بلد بودی می دانستی که کشاورزی در خاک پایه رسی با وجود تخلخل بالا اما نفوذ پذیری بسیار پایین خوزستان است که گرانقیمت و جنایت است. خیلی از مردم نمی فهمند که رس اگر نفوذ پذیر بود که از آن کوزه نمی ساختند! برای همین برای هر تن محصولات کشاورزی در خوزستان چند برابر آبی لازم است که برای کش همین محصول در زمینهای غنی از مواد معدنی و نفوذپذیر ایران مرکزی لازم است. اصلا خوزستان برای کم بودن نفوذ پذیری خاکش است که مرتبا دچار سیل می شود. یعنی همینی سطح خاک خیس شد دیگر اجازه نفوذ آب به عمق را نمی دهد و آب روی زمین جاری می شود. اما اگر همین زمین را حفر کنید می بینید که یک متر زیر زمین خشک است! در حالی که با یک دهم آب خوزستان محصولات چند برابر در شرق اصفهان جیرفت قابل برداشت است.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    سردار سازندگی بچه های بی ادعای جهادی هستند که بدور از اشرافیت این روزها به مردم سیل زده و محروم کمک می کنند نه به سرمایه دارها.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    13 71
    سپاه مجری سیاستهای کلان نظام می باشد و این همه سد تصمیم دولتها بوده. اما خطر سد هایی مانند سد دز از بمب اتم هم بیشتر است چون آب را از چرخه طبیعت حذف می کنند و انباشته می کنند و این اب پشت سد در صورت درست مدیرت نشدن بسیار خطرناک می باشد.
  • زمین سیاره زنده IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    69 14
    ببینید "رودها" در جهان هستی، مثل "سرخ رگ ها" در بدن انسان ها هستند و وظیفه گردش آب ،خون و اکسیژن در بدن انسان و جهان هستی رادارند. حال شما تصور کنید که در یک قسمت بدن انسان با ی جسم خرجی جلوی جریان خون رو سد نمایند و نگذارند خون به سایر قسمت ها برسد مطمئنا بدن عکس العمل نشان داده و آن جسم خارجی را پس می زند و اگر نتواند موجب مرگ انسان می شود. سدها درست مثل جسم خارجی درون سرخرگها عمل می کنند و باعث می شود جریان اکسژن و چرخه هیدرولوژی مختل شود. رودخانه از اسمش پیدا است به معنی خانه رود و رونده یعنی باید بصورت سیال و روان باشد اسم رودخانه ها هم مئد این مطلب هست مثلا زاینده رود ، یعنی رودی که با حرکت باعث زایش و زندگی می شود. با ریختن بتن و سیمان جلوی رود سبب می شوید که چرخه آب منابع طبیعی-محیط زیست دچار اختلال شود و در دراز مدت سبب قهر طبیعت می شوید و محیط زیست برای داشتن شرایط طبیعی گرفتن حق خود طغیان کند همان چیزی که اکنون در خوزستان ولرستان می بینیم متاسفانه سدهای کشور و سایر پروژه های عمرانی بدون توجه به قوانین طبیعت و هشدارهای دلسوزان و متخصصان" منابع طبیعی محیط زیست" ساخته می شود. حتی برای آنکه مهندسان عمران و سازه بتوانند براحتی کارهایشان انجام بدهند رشته های من در آوردی از جمله "عمران- محیط زیست" بوجود آوردند تا متخصصان منابع طبیعی محیط زیست دور بزنند و کارهایشان را با این توجیه که ما هم محیط زیست خوندیم توجیه کنند.ولی بلاخره نتایج فاجعه بارو شوم کارهای این مهندسان مشخص شد. یادمان باشد: آب راه خودش را بلد هست راهش را نبندید با سپاس از سایت مشرق
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      10 10
      کاملا درست است. آب باید جاری باشد. تجمع آب پشت سد از بمب اتم بدتر است
    • دکترای عمران گرایش آب IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      15 60
      داخل خود قران خداوند در جریان داستان یعجود و معجود به پیامبرش دستور ساخت سد رو داده آنهم با مس گداخته که از شر اونها که اکثرا سیلاب تفسیر می کنن راحت بشن شما میگی ساخت سد اشتباهه؟؟ با این تفکر رومانتیک شما ساخت خانه هم اشتباهه چون معادن یک کوه رو داره از بین می بره و باید بریم داخل جنگل بین درختان زندگی کنیم..
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      12 3
      جناب دکترای عمران! یاجوج و ماجوج درسته نه یعجود و معجود سد بوسیله جناب ذوالقرنین ساخته شد که پیامبر هم نبود، از جنس آهن هم بود که مس مذاب لابه لای پاره های آهن ریختند، در ضمن اکثر مفسرین هم گفته اند اینها یک قوم بسیار وحشی بودند نه سیل! خیلی خیلی ببخشید نمیخوام توهین کنم ولی اگه اطلاعات عمران و سدسازیتون هم مثل تفسیرتون باشه که واویلاست!
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      4 0
      چیزی نمیدونی زر نزن، سیلابهایی که زود خارج میشن و فوقش طی چند روز میریزن توی خلیج فارس و دریای خزر مگه توی رود نیل و آمازون و می سی سی پی و دریاچه ها می ریزن که بمونن؟ اینا رو نگه میدارن تا به تدریج اضافه کنن به میزان آب معمول رودخونه! اینکه بازی های حزبی و بی سوادی گند میزنه به مدیریت آب و حق آب رودخونه رو نده هم ربطی به کنترل این سیلابها نداره!
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      9 0
      سد ذوالقرنین که از جنس مس و آهن بود یک سازه دفاعی بود نه یک سازه آبی !؟ درضمن در قرآن قوم سبا که مورد عذاب اللهی واقع شد بعنوان قومی سد ساز معرفی شده است . که سد معروف مارب را ساختند . که خداوند با خراب کردن آن سد آنان را نابود گرد .
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      0 0
      ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵ جناب اون سد ذوالقرنین که از جنس مس و آهن بود یک سازه دفاعی بود نه یک سازه آبی !؟ درضمن در قرآن قوم سبا که مورد عذاب اللهی واقع شد بعنوان قومی سد ساز معرفی شده است . که سد معروف مارب را ساختند . که خداوند با خراب کردن آن سد آنان را نابود گرد .
    • احمد IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      8 0
      خوب دریچه های سد رو باز می کنیم، آب جریان پیدا کنه، انرژی تجدید پذیر هم تولید بشه، وقتی هم که بارندگی شدید بود، جریان آب رو کنترل کنه. فهمش دانش موشکی و شکافت هسته ای نیست.
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    62 59
    شاهکار سپاه سد سازی روی کوه نمک بود.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    64 56
    سد گتوند که فاجعه بود هست روی کوه نمک ساختند غیر از سد سازی لایروبی سد ها رودخانه ها و لوله کشی کانال کشی انتقال آب به مناطق بی آب کویری بیابانی برای موارد سیل اضطراری هم لازمه مثلا این همه حجم آب چه در شمال چه در جنوب به مناطق مرکزی ایران سد های مختلف مثل زاینده رود میاومد اینقد فاجعه رخ نمیداد منتها این انتقال آب ها برای شرایط اضطراری غیر عادی سیل نه اینکه در ایام عادی که کمبود آب هست آب شمال به مرکز انتقال پیدا کنه یا آب خوزستان به مرکز
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    درود بر سپاه
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    9 34
    سدسازی اشتباهه چه بوسیله سپاه باشه چه مرحوم هاشمی. سدسازی دخالت نابجا در طبیعته. بذارید طبیعت خداوند روند طبیعی خودشو طی کنه.
    • دکترای عمران IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      22 5
      شما فقط جواب بده چرا بدترین خشکسالی در ایران در استانی بود که اصلا سد نداشت یعنی سیستان و بلوچستان حیف که از هیچی خبر نداری اگر این سدها نبودن در جریان خشکسالی 25 ساله ایران آب لوله کشی برای شماها یک خواب و رویا بود دو سوم سال عملا آب در ایران جیره بندی بود و باید با آب معدنی حموم می کردی
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      9 29
      اقای دکترای عمران کدوم دانشگاه به شما مدرک داده؟ سیستان سد نداره؟! بشمار:سدهای پیشین-گلک حصاروئیه-گلوگاه زاهدان-بزمان-خیرآباد نیک شهر-زیردان-سارادان-شی کلک-مراداباد-مرگوک-کالان-مهران-آشار-گشت-حق آباد! چند تا شد؟
    • ایرانی واداده ی بیکار IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      7 0
      غیر از سد مخزنی زیردان . همه مواردی که ذکر شد اسم مناطق کشور میباشد که هیچ منافاتی باسد سازی ندارد . در اطراف زاهدان به دلیل عدم جریان رودخانه ای هیچ سدی ساخته نشده است در پاسخ به 36-09
    • حجت IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
      1 0
      دکترای گل مالی، سیستان خشک شد چون حقابه آبو نمی دادن و هامون خشک شد. انتظار نداشتی که رو رود خشک سد بزنن
  • علی IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    4 18
    خلیلی از کار ها و پروژه ها اجرا کردنشان لازمه ولی اگه با حساب کتاب نباشه تبدیل به فاجعه میشه نمونه سد گتوند
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 30
    به جای اون برخورد با کارشناسان محیط زیست باهاشون صحبت میکردید که چی شده و راه حل چیه
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 0
    یک چیز أنزمان وجود داشت و الان لازمه وحدت هست که یالاترین ضررها را بما میزند، امیدواریم که هشیاری بخرج دهیم دست از لجبازی برداشنه و با اتحاد همه نیروها کمر همت بسته و بزانو درآوریم ناامیدی و هوای نفس را و باز هم کشور را بسازیم و آنوقت هست که خدا و مردم هم راضی وخشنود از اعمال و برکت ایران را فرا خواهد گرفت ، اگر دانا باشیم و با شیاطین همساز نباشیم .
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    6 18
    سد سازی خیانت بود و هست و خواهد بود. کار هر کسی هم که می خواهد باشد. راه جلوگیری از سیل هم جنگلکاری در کوهستانها و صیانت از جنگلهای کوهستانی است که در صد سال اخیر 60 درصد آنها نابود شده اند. اگر جنگهای پهناور گلستان و جنگلهای زاگرس در لرستان نابود نشده بودند خبری ازسیل نبود. همین الان در کهگیلویه و بویر احمد سیل نیامد با وجود ارش شدید که دلیلش این بود که جنگلهای آن استان هنوز تا حدی باقی مانده اند. وجود جنگل یعنی افزایش نفوذ پذیری خاک و نفوذ پذیری خاک یعنی فرو رفتن آب در زمین. نابودی جنگل هم یعنی سیل.
  • IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    10 14
    من براي سپاه ارزش زيادي قائلم و مخصوصا در اين ايامي كه ترامپ رواني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را جزء گروههاي تروريستي اعلام كرده است ! اما مشرق جان يه سؤال ساده ، از شما ميپرسم : آيا سپاه خودسر وبدون دستور رئيس جمهور هاشمي رفسنجاني مرحوم ، اجازهء احداث سد داشت ؟ بودجهء سد سازي را چه كسي در اختيار سپاه گذاشت ؟ قرارگاه خاتم به دستور چه كسي تأسيس شد ؟ آيا امروز ، وقت بيان اين حرفهاست ؟ اگر گناهي براي مرحوم هاشمي رفسنجاني ثبت شود همين راه اندازي قرارگاه خاتم است ! وقتي همهء ملت يكپارچه به حمايت از سپاه برخاسته اند چه جاي اين سخنان اختلاف بر انگيز است ؟ كمي فكر كنيد !
  • CA ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    4 2
    بنظرم یک رشته جدید و یا یا سازمان جدید بایستی برپا شود به عنوان سازمان هدایت نزولات آسمانی و با استفاده از ابزارهای مدرن مثل هارپ و باروری ابرها و نقشه برداری دقیق جت استریم ها در زمانهای مختلف بتوانیم میزان نزولات آسمانی را دقیق کنترل کنیم و طبق آن سد سازی انجام شود بخصوص استانهای خشک . بدین ترتیب از حفر کانال انتقال آب بی‌نیاز میشویم. یا حتی این کار را با کویرها انجام دهیم و دریاچه های مصنوعی احداث کنیم میتوان حتی پوشش گیاهی در مناطق کویری بوجود آورد و این کویرها را نیز قابل سکونت کرد.
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      3 829
      خودم با دو تا توبه و استغفرالله و نماز بارون میگم خدا به طرفمون هدایتش کنه، تا حالا هم امتحانش کردم و ضرر نکردم و جواب داده، تو هم بیا پای کار. علم از این کم هزینه تر و سودمندتر؟ حضرت عیسی(ع) می فرماید انسان احمق است، چون اگر توبه و استغفار می کرد و از گناهان دوری و فرمانبردار خداوندش بود، درهای نعمات آسمان و زمین به رویش گشوده میشد و خداوند زراعتش را آبیاری می کرد، اما او رنج و محنت را برگزیده!
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      1 83
      هارپ صرفا ابزار پیشرفته مخابرات نظامی است. روسیه یکی بزرگترش را دارد. هیچ ریطی به مه زلزله و یا بارندگی ندارد
  • دکترای عمران گرایش آب IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    40 10
    ضربه رو داریم مثل برنامه هسته ای خدابیامرز از جایی می خوریم که بحث های تخصصی و به شدت فنی رو یک سری مسئول یا فعال رسانه ای به خاطر اهداف سیاسی به سطح پابلیک و عموم می کشانند مثلا پدر فلان چیز کشور میاد میگه عامل خشکسالی سد هست ولی همین فرد داخل یک دانشگاه تخصصی جلوی بزرگان تاریخ زمین شناسی یا عمران وقتی ازش می پرسن پس چرا از 2 هزار سال قبل در ایران حداقل چند صد لایه زمین بافتی مشخص از آثار دوره های خشک سالی های بسیار شدید مشخص هست و ما در 1000 سال قبل سخت ترین خشکسالی تاریخ خاورمیانه رو با مرکزیت سوریه و فلسطین اشغالی یا اسراییل امروزی داشتیم آنهم بدون یک عدد سد یا چرا در بلوچستان توسعه نیافته بدون سد بدترین خشکسالی رو داریم
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    مشرقی ها خیلی خسته یه بار به مردم بگید ببخشید ما را به خاطر ساخت پروژه های عمرانی بی کیفیت و غیر اصولی .زشت ترین کار دنیا انداختن اشتباهات گردن مرده هاست که دیگه نیستند تا از خودشون دفاع کنند
  • رحمن IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    342 1
    دوران سد سازی یکی از پر افتخارترین دوره ها است آنروز دلگرم شدیم که دیگر رودخانه ای هدر نمیرود بخصوص آب کارون که به خلیج فارس میرفت و هرز گاهی سیل هم داشت.سد سازی در کشور پس ار سالیان دراز تجربه سیلها ساخته شد و بعد از اینکه آبها به کشورهای همسایه میرفت نیاز آن چند برابر گردید
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 3
    من چیزی نفهمیدم
  • DE ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    6 1
    واقعا حرف درستی در این مقاله زده ای. عده ای خائن در این مملکت هستند که اصولا با پیشرفت و سازندگی کشور مخالفند. آنها با هر نوع سازندگی در هر مقیاسی مخالفت می کنند، نه فقط سد سازی! مطرح بود که خط مترو از طریق خیابان ولیعصر به تجربش برسه. یه آقائی در شورای شهر تهران به مخالفت قاطع گفت که به درختهای ولیعصر آسبب وارد می شه!!!. فردی که فقط شاید یک بار و آنهم در مخالفت با این طرح اسمش شنیده شد.
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    10 3
    سدهاي بي رويه و بدون مطالعه اگر ساخته نمي شدند امروز با تغييرات زيست محيطي و اقليمي و نابودي طبيعت روبرو نبوديم و سيلي هم در كار نبود كه نياز به سد داشته باشد.
  • سجاد ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 1
    جالبه وسطه معرکه نرخ تعیین میکنی درست نیست برادر
  • حسین IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    341 8
    مهم اینه که آقای هاشمی بانی بودن واینکه سپاه در سازندگی مشارکت کرده بحثی دیگر تلقی میشه
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 6
    تیتر روزنامه ایران در آن زمان: به چه می اندیشی سردار
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 2
    محیط زیست بخاطر جلوه قشنگی که داره و احساس مردم درگیره همواره یکی از بهترین نقاط برای نفوذ و شرارت قدرت های استعمارگر بوده سدسازی و هر گونه سازه ایی که به مهار و مدیریت آب خصوصا آب شیرین کمک کند مخصوصا برای کشوری مثل ایران بسیار بسیار واجبه چون این آب ها یا از کشور خارج می شن یا به درون آب شور دریاها می ریزن هدر می رن حتی فراتر از سدها باید تاسیساتی در هر شهر و خصوصا استان های سیل خیز داشته باشیم مثل کانال های بتنی بزرگ زیرزمینی که سیلاب ها و روان آب ها را هم به جایی که ما می خواهیم مثل یک منطقه درگیر حشکسالی هدایت کند و ذخیره کنیم اینکه رودخانس باید مثل رود حرکت کند ! سدسازی اشتباهه ! به طبیعت نباید دست بزنیم ! و ... این ها مشخصه از پایتخت کدام کشور گور به گوری اروپایی درمی آد ، علم پیشرفت کرده که بتوانیم طبیعت را به نفع خودمان مدیریت کنیم اگر قرار باشه مثل هزاران سال پیش رفتار کنیم این علم پس به چه دردی می خوره ؟؟ واقعا بعضی ساده لوحی می کنند .
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 5
    به نظر من چون وزارت دفاع سد میسازه و مدیریت اون جزء مدیریت منافع فوق استراتژیک و سوق الجیشی هست، باید مدیریتش مثل بسیاری از سدهای آمریکاییها دست خود یگان مهندسی وزارت دفاع باشه و نه دست وزارت منابع و اینا که با مدیریت حزب بازی مملکت رو بدبخت کنن و آب فصول بارشی رو ذخیره می کنن که فصول بی بارش هم آب واسه کشاورزی و مصارف شهری و ... و حیات طبیعت باشه، نه اینکه با بی برنامگی یه جاش رو کج کنن و یه جاش رو آتیش بزنن.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    9 4
    این طوری که شما نوشتید انگار سپاه خودش دولت بوده. پس چرا در دولت های بعدی این اتفاق نیفتاده؟ پس نشان می دهد در دولت هاشمی مسئله سد سازی جدی گرفته شده بوده. الان شما نگاه کنید سد های کارون هیچ کدام باز نشدند چون 4 تا سد روی کارون زده شده که اگر بالا دست کرخه و دز ادامه سد سازی انجام می شد نیازی نبود دز و کرخه باز شوند که خوزستان به زیر آب برود.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      160 5
      دولت دکتر احمدی نژاد با ساخت 39 سد رکورددار سد سازی بود.
  • محمد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    4 0
    سلام نمي دانم كه عده اي با تخريب ديگران دنبال چه هستند؟ به نظر مي رسد كه عدهاي مثل ...به دنبال ....برهم زدن جو ارام مملكت هستند سپاه از جوانان اين مملكت هستند وهمين وبس زمان سد سازي هم سپاه هنوز وارد سد سازي نشده بود سعي كنيد به عنوان مسلمان دنبال آرامش جامعه باشيد مثل مولا علي (ع) وهمين وبس
    • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
      0 0
      احمدی‌نژاد‌رکورد‌دار‌اختلاس‌وتورم‌بود‌مملکت‌به‌هم‌ریخت‌‌سیاستش‌غلط‌اندر‌غلط‌بود‌۷
  • امانی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    5 0
    اصولا عزیزان اصلاح طلب وامیدیها امثال ریاست محترم جمهور از حافظه خوبی بر خوردار نیستند وغالبا دچار نسیان هستنی روزی حرفی را میزنند ماه بعد سال بعد به مقتضای زمان وشرایط دقیقا بر عکس ان سخنوری میکنند علی برکت اله
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    6 0
    عیسی کلانتری نمون موجوداتی است که مردم را نسبت به کل نظام بی اعتماد می کند. چطور می شود یک چنین آدمی سالهای سال مدیر ارشد یک نظام باشد و آن نظام دم از استقلال بزند.
  • علی IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    5 0
    یکی از مسائلی که ایران اسلامی را رنج میدهد حضور وزیرانی در کابینه دولتهای مختلف بوده و هست که هیچ تخصصی در زمینه حوزه مسئولیت خود ندارند وفقط بواسطه همسوبودن با جریان حاکم در دولت به وزارت رسیده اند و دومی عدم نگاه بلند مدت مسئولان اجرایی کشور از بالا تا پائین است اگر نگاه بلند مدت وجود داشت اینهمه تجاوز به طبیعت و جنگلها و مراتع صورت نمی گرفت به حریم رودخانه ها با نگاه درآمدی توسط شهرداریها تجاوز نمی شد لایروبی رودخانه ها در فصل بارندگی انجام میشد دیوارهای دفاعی در مقابل اماکن مسکونی در مسیر رودخانه ها ایجاد میشد مسیر انحرافی برای زمان طغیان رودخانه ها در مسیر خروجی سدها ایجاد میشدو.... واز همه مهمتر دستگاه قضائی در مقابل متجاوزین و مقصرین برخورد قانونی و محکم جدای از جایگاه افراد میکرد که نکرد و حالا هم بعداز فروکش کردن سیلها دوباره پیگیریها به فراموشی سپرده میشود تا حادثه بعدی و خسارات بعدی
  • DE ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    5 0
    بهترین راه حل اینست که تفکر و شناخت علمی و تخصص واقعی ٫ مشکلات کشور را حل کند. هاشمی و امثالهم متخصص نبودند. همانها اکنون اقرار به اشتباه و تصمیم های عجولانه و غیرکارشناسی میکنند. کار هر کس نیست خرمن کوفتن/ گاو نر میخواهد و مرد کهن.
  • حق IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    خجالت بکش مشرق نیوز خودت قضاوت کن اگه دولت هاشمی سد کرخه را نمیساخت چه فاجعه ای میشد؟ البته که پیمانکار سد سپاه بوده اما دستور کار دولت هاشمی بود
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    18 1
    من نمیدونم مشکل یه عده با سپاه چیست ؟ولی این سپاه پاسداران است که در تمام عرصه ها خوش میدرخشد چه در داخل و چه در خارج در دفاع از مظلومین. ولی تو منفی و منفی باف چه غلطی کردی که فقط نومیدی ها ثبت میکنی و یا هدف نومید کردن داری. اما کور خوندی بار کج به منزل نمیرسد. و تو هم مشرقققققق
  • محمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    خدا آقای هاشمی رورحمت کنه وخداروشکر که داغ بزرگی به دل شما مشرقیهای کینه توز گذاشت وباید داغ وکینه رو تاقبر همراه خودتون ببریده
  • سرطان اصلاحات IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    لیبرالهای وطنی کاملا دو زیست و یا چند زیست هستند(به معنای دیگر ، هزار چهره و هزار داماد) تا جایی که باعث تعجب اربابان بیرونی خودشون شدن. کثافت از سر تا پای جریان اصلاحات و اعتدال می باره
  • محمد رضا شایق IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    6 2
    کشور کره جنوبی با وسعت 1/17 ایران و جمعیت نصف تاسال 1960 بسیاری از سالها دچار سیلابهای مخرب بهاری وبعضا در تابستان دچار کمبود بنابراین ظرف 30سال 1200 سد ساختند واختیار اب را بدست گرفتند چون پیشنیاز هرگونه پیشرفتی چه در صنعت وکشاورزی و...اب است همین داستان برای امریکا و استرالیا و چین وترکیه وبرزیل و.......مطرح است بهتر است مطالعه کنید حتی حشرات وحیوانات هم در تابستان برای زمستان غذا ذخیره می کنند این یک اصل ساده است .خداوند گفته لیس لل النسان الی ما سعی .کیفیت خلقت بشر طوری است که باید برای ادامه حیات باید تجهیزات ولوازم رابسازد .حتی درایران باستان هم امپراطورهای ایران سد ها وسازه های اب رسانی بسیاری ایجاد کردند .شاه عباس کبیر جهت اباد کردن فلات مرکزی ایران دره چلگرد را احداث کرد ولی اجل مهلت تکمیل نداد .این که یک عده امدند جلو تکمیل پروزه های ابادانی ایران را گرفتند . می دانستند اگر مدیریت اب در ایران تکمیل شود ایران ابر قدرت خواهد شد بنابراین شروع به سم پاشی کردند. وقتی معایب سد سازی را با محاسن ان مقایسه می کنید مانند درد واکسن می ماند 1-مهار سیلاب ها 2-جلوگیری از تخریب خاک و مراتع 3 -جلوگیری از خسارت به اموال مردم 4-ذخیره اب برای مواقع خشکسالی 5-تولید برق 6 -کمک به افزایش بارندگی بدلیل مرطوب شدن هوا 7-اب رسانی به دشتهای مرکزی وتوسعه کشاورزی وصنعت ودر نهایت افزایش جمعیت فلات مرکزی که 70 درصد وسعت کشور است و این یعنی اقتدار8- جلوگیری از فرونشست دشتهای مرکزی واز بین رفتن دشت ها که بسیار خطرناک است چون دیگر نمی توان جبران نمود 9- ایجاد اشتغال ودرامد برای مناطق بالا دستی بواسطه تاسیسات اب رسانی وبحث پرورش ماهی و کشاورزی و...تنها مشکلی که تاحدودی ایجاد می شود طبیعت پشت سد تغییر می کند که البته این دریاچه ها خود طبیعت جدیدی بوده مزایای خود را دارند ...شک ندارم انانکه جلو پروزه ها را گرفتند و سپاه را تخریب کردند فریب دشمنان این وطن را خوردند
  • سید IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 1
    البته نباید زحمات دولت هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفت از ابتدای انقلاب سپاه بازوی راست انقلاب و کشور بوده و خواهد بود چراکه دلسوزانه بدون از مسائل حاشیه به ملت شریف ایران از روی اخلاص خدمت می کند نه در حرف بلکه در عمل سپاه منافع کشور را مدنظر دارد این دولت فعلی با افراط گرایی نمی تواند حرف خودش را به کرسی بنشاند زیرا که ملت غیور ایران آگاه به مسائل روز هستن با زدو بند و سیاه بازی نمی توانند ملت و نظام را دور بزنند هر کسی که برای ملت و کشور ایران خدمت کند خداوند نگهدارش باشد و هرکه خیانت کند و با ریا کاری حرفشو به کرسی بنشاند خداوند ذلیل و خوارش کند.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    5 1
    جالب اسمی از دولت قبل که مصوب ساخت سد بوده نیست
  • سید IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 1
    کدام دنیا دنبال خراب کردن سد است؟ این حرف را وقتی باور کنید که آمریکا بزرگ‌ترین سدهاش بر روی می‌سی‌سی‌پی را خراب کرد و احمقانه شهرهایش را در معرض سیل قرار داد. ممکنه سد کوچکی را به دلیل اشتباهات زیست‌محیطی خراب کنند ولی هیچ کشور نادانی پیدا نمی‌شه که سدهای اصلی‌اش را خراب کنه. مخصوصا کشورهای در معرض سیل مثل چین و آمریکا که بزرگ‌ترین سدهای دنیا را دارند.
  • minax IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    همینو کم داشتیم که بیاد در مورد زمین خواری و بخور بخور و مخصوصا مردم قشر ضعیف شهر صحبت کنند خخخخخخ محسن خان به بابات کمی اخم میکردند سرویس دهی بمردم و امکانات نصف شهر مختل میشد مخصوصا مترو که دست خودت بود خخخخخ وقتی بچشم دیدیم دیگه تبدیل شدیم به مدرک زنده چقدر مردم جنوب شهر تهران اذیت میشدند در زمان ریاست جمهوری بابات واقعا قابل توصیف نیست. حال وضعیت سازندگی کشور که بشدت جاهلانه و عجولانه و غیر تخصصی بوده بماند.
  • محمد ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    مخالفت با سد سازی به خاطر خشکسالی وخشک شدن تالاب هور العظیم بوده است ترکیه با ساختن سد هورالعظیم را خشک نمود
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    4 389
    اگر هم در دوره اکبر رفسنجانی سدی ساخته شده برای این بوده که هاشمی به : عیش و عشرت و جت اسکی سواری در : پشت سد بپردازد . و گر نه هرگز برای رفاه مردم نبوده است . نمونه اش به خاطرات اکبر در زمان موشک بارانهای تهران برگردید که او از ترس بمباران ها به کنار : سد لتیان می رفت و به جت اسکی سواری و شنا و خوشگذرانی می پرداخت .
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
      4 122
      پسر دنباله روی پدر است الان
  • حقوقدان US ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    2 0
    من بودم کل نظام را اعدام میکردم تا عدالت برقرار شود
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 85
    میراث هاشمی .اصلاح طلبان ودولت تدبیرو وامید.دریک کلمه اشرافیت حاکمیتی. والسلام
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    خدارو شکر توکاره ای نیستی تابرای اجرای عدالت کل نظام را اعدام کنی.یک کم فکر کن بعد حرف بزن اینجوری به نفع خودت.
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    2 0
    این یک معادلست اگه بارون نمی آمد مسلما سدها جز ضرر چیزی دیگر نبودن ولی حالا که باران هست ایجاد سد کار درستی بوده ولی اینجا یک مسئله دیگه هم هست آیا با مطالعه این سدها ساخته شده یا همینطوری آیا نمیشدتدابیری برای کاهش صدمات سیل اندیشید مثل لایروبی پشت سدها و مسدود نکردن گدرگاهای آبی یا پیشبینی باران و چند روز زودتر رها کردن اب سدها
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 0
    این عالیست
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 2
    سپاه همیشه مظلوم است
  • سید رضا IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    3 0
    شعار آن مرحوم مغروق ؛ " مهار آبها " بود ، که به " دوتا بچه کافیه " حکومت پهلوی ، رجوع می کرد !!
  • NL ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    0 1
    بابا دعوا چه فایده دارد سپاه رکن کشور است و هاشمی هم خدا رحمتش کند اکنون سپاه را حمایت کنیم تا بتوانند تونل بهشت کوهرنگ به خوزستان را ایجاد نمایند اگر این تونل میان راهی ایجاد شود سرریز این اب ها در 5 استان مهار شده و به منطقه مرکزی کشور انتقال می یابد فشار همه ما بر دولت این باید باشد که این تونل سریعا احداث شود حتی علیرغم مخالفتها و موافقت ها این تونل را نگریز کشور برای کنترل مازاد آب کشور است که اکنون بی پروا به خلیج فارس می ریزد آبی شیرین که نعمت الهی است و برای کشاورزی بسیار مفید است
  • DE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    1 0
    هیچکس در پیش خود چیزی نشد/ هیچ آهن خنجر تیزی نشد. هیچ حلوائی نشد استاد کار/ تا که شاگرد شکر ریزی نشد.
  • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
    2 3
    جناب هاشمی رفسنجانی اول سردار سازندگی بود اما کم کم شد سردار دارندگی و برازندگی
  • يا علي IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
    0 175
    به نام خدا سپاه از زمان تاسيس توسط حضرت امام مخالف فراوان داشته از ليبرالهاي مثل بازرگان گرفته و منافقين و ... و اين قصه سر داراز دارد اين موارد طبيعي است هركه مخلصانه كار كنه افرادي كه منافع خود را در خطر مي بينند سعي در تخريب مي كند سپاه وارتش ماه سرباز امام زمانند خودش انشالله ياري خواهد كرد
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    ای دروغگوهاسدسازی باعث بدبختی خوزستان شد
  • کوروش IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    درود بر عزیزان هم وطن وجود نظریات مخالف نه تنها بد نیست بلکه به شکوفایی و رشد ذهنی ما هم میتونه کمک زیادی بکنه .
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    0 0
    مشرق نیوز=سایت برانداز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس