کد خبر 949700
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
نیویورک‌تایمز نمایه

محافل آمریکایی نگران عواقب حماقت دولت ترامپ در تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران هستند. برخی از این محافل می‌گویند ترامپ متوجه عواقب موضع دولت خود نیست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

امین تمکین تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست گفت: ترامپ متوجه عواقب تصمیم خود در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران ایران نیست. این تصمیم موجب افزایش تنش می‌شود و اقدام متقابل ایران، عاملی برای ترس از آینده است.


این استاد آکسفورد می‌افزاید: اقدام ترامپ بی‌سابقه است، گویا او متوجه عواقب و نتایج تصمیم خود نیست. مقامات ایرانی در پاسخ به این تصمیم، به تهدید پرداختند و این، جای نگرانی دارد.

بیشتر بخوانید:

عیارسنجی تصمیم ترامپ درباره سپاه

سپاه، خلیج فارس را گورستان نظامیان شما می‌کند


در واقع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد قدرتمند نظامی در ایران است. شاید بتوان گفت قدرتمندترین نهاد در زمینه نظامی در ایران است که از اختیارات زیادی برخوردار است. این موضوع این واهمه را ایجاد کرده است که قدرت سپاه افزایش یابد.


وی افزود: حضور سپاه در عراق و سوریه و کمک به بازسازی این کشورها باعث طرح اتهام تروریست بودن علیه این سازمان است. این حضور، آمریکا و اسرائیل را نگران کرده و باعث شده است که ترامپ این سازمان را تروریستی بخواند.


در همین حال یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به تارنمای پولیتیکو گفت میان پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا در مورد شناسایی سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تنش‌هایی وجود دارد و پنتاگون از ترس تلافی ایران، مخالفت می‌کند.


پولیتیکو افزود: مخالفان این موضوع از جمله مقامات پنتاگون نگران هستند که شناسایی نیروهای ایرانی به عنوان عنصر تروریستی می‌تواند منجر به تلافی شبه نظامیان تحت حمایت ایران نسبت به نیروهای آمریکایی در منطقه خاورمیانه شود.


یک مقام ارشد وزارت دفاع با اشاره به تنش‌های مداوم میان شورای امنیت ملی آمریکا و وزارت دفاع این کشور گفت مانند اکثر موضوعات مربوط به ایران، پنتاگون در این مورد (شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی) نیز مخالف است.


از سوی دیگر روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات سیا و پنتاگون مخالف تصمیم ترامپ درباره سپاه پاسداران ایران هستند.


این روزنامه نوشت: نخستین باری است که آمریکا بخشی از حکومت یک کشور را در این فهرست قرار می‌دهد که البته خطر اقدامات تلافی‌جویانه علیه نظامیان آمریکایی را به دنبال دارد.


مقامات سیا و پنتاگون با این اقدام مخالف بودند چرا که معتقدند موجب می‌شود نیروهای ایران بهانه‌ای برای شدت بخشیدن به عملیات‌های مرگبار علیه آمریکا بخصوص واحدهای زیر نظر سیا بیابند. یک نهاد واسطه‌ای از وکلا این تحریم‌ها را بیش از حد وسیع ارزیابی کردند اما جان بولتون و پمپئو، براین تصمیم اصرار داشتند. پس از افشای این تصمیم در نیویورک تایمز، اختلاف نظر میان مقامات آمریکایی بالا گرفت.


جفری پرسکات، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید دلیلی وجود دارد که دولتهای پیشین آمریکا از تروریست قلمداد کردن سپاه خودداری کرده‌اند و بسیاری از اعضای نظامی و امنیتی دولت ترامپ نیز با آن مخالفند. این اصلاً ربطی به مقابله جدی با حمایت ایران از تروریسم ندارد. پیامد آن این است که هزاران سرباز ما در خاورمیانه را در معرض مخاطرات بیشتری نسبت به وضعیت فعلی قرار می‌دهد بدون اینکه دستاوردی برای ما داشته باشد.


دولت اوباما نیز پیش از ورود به مذاکرات هسته‌ای، اقداماتی علیه سپاه پاسداران اتخاذ کرده بود.


یادآور می‌شود پیشقدم شدن وزارت دفاع آمریکا برای مخالفت با تصمیم ترامپ، دارای اهمیت ویژه است؛ به این دلیل که همین وزارت باید در صورت چالش با ایران و سپاه پاسداران بجنگد اما آشکارا نسبت به قدرت تلافی ایران ابراز نگرانی می‌کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • DE ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    8 3
    ایستادگی و راه اندازی تولید داخلی. تجارت با همسایگان و اسیای شرقی ، امریکای لاتین و درست کردن اتحادیه مبادلات کالا و تجاری با کشورهای مورد تحریم امریکا که خیلی هستند.
  • علی صفاری IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    10 2
    باید هیئت حاکمه امریکا و اذنابشان را متوجه عواقب این تصمیم سریع نمود
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    21 0
    احمق بودن ترامپ یک نعمت برای ماست. با این کارش اولا مجوز داد به ایران که با نیروهای امریکایی برخورد کنند دوما باعث شد اف ای تی اف تصویب نشه. سوما امریکا رو یک قدم به سقوط نزدیک تر کرد. اینها همش لطف خداست که دشمنان ما احمق هستن
  • خودی IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    9 0
    کار احمقانه ترامپ ،باعث نفرت بیشتر پاسداران ،از امریکایی ها و انگیزه قوی برای مقابله با آنها میگردد.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    4 0
    الله ملک السماوات و الارض
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    3 0
    هيچ خطري تهديدشان نمي كند دولت ايران هم مواظبشان است تا خوني از دماغشان نيايد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس