صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۰ فروردین

روزنامه شرق که تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است» را در کارنامه خود دارد، مدعی شده است که اکنون بهترین زمان برای مذاکره با آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** شرق: اکنون بهترین فرصت برای مذاکره با ترامپ است!

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «چشم در برابر چشم» نوشت: «کاخ سفید در اقدامی غیرمعمول و برخلاف عرف بین المللی، سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نزدیک به چهاردهه است که رقابت‌های میان ایالات متحده و ایران به سان بازی شطرنجی شده که در جریان آن به جای رقابت دو ضلع، شاهد حضور ضلع سومی نیز هستیم، بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ای که گاه در زمین ایران بازی می‌کنند و گاه در زمین ایالات متحده. این رقابت‌ها محصول افزایش نفوذ استراتژیک ایران در حاشیه خلیج فارس، خاورمیانه و شمال آفریقا است».

سازندگی در ادامه نوشت: «دیپلماسی، تنها راه پایان دادن به تنش‌هاست».

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «آیا می‌شود با ترامپ گفتگو کرد» نوشت: «بسیاری از تحلیلگران معتقدند سال جاری، اوج درگیری سیاسی و دیپلماتیک ایران و آمریکا خواهد بود و برخی نیز احتمال درگیری نظامی را محتمل می‌دانند اما نگارنده معتقد است اتفاقاً ماه‌های آتی، بهترین زمان مذاکره با ترامپ است…ترامپ در آستانه فعالیت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ نیازمند یک برگ برنده تعیین کننده است. مذاکره با ایران و احیای برجام می‌تواند این برگ برنده را در اختیار او قرار دهد. اگر چه ترامپ سعی خواهد کرد احیای برجام را به عنوان یک توافق جدید قلمداد و معرفی کند. اما می‌توان در همین شرایط نیز منافع ایران را تأمین کرد».

ترامپ در اقدامی غیرمعمول و بی سابقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. اقدامی که فقط یک «احمقِ درجه یک» می‌تواند آن را انجام دهد.

این اقدام احمقانه ترامپ، با پاسخ قاطع مقامات کشور و جناح‌های سیاسی مواجه شد. شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی متقابل نیروهای ارتش آمریکا در غرب آسیا را «گروه تروریستی» اعلام کرد. طرحی سه فوریتی برای اعلام ارتش آمریکا به عنوان گروه تروریستی نیز در مجلس تهیه شد. نمایندگان مجلس همچنین در جلسه روز سه شنبه در اقدامی نمادین با لباس سبز پاسداری در صحن علنی حضور یافتند.

آمریکا همزمان با روز پاسدار، این اقدام غیرقانونی را انجام داد، اما «احمق‌های درجه یک» اصلاً به این مسئله توجه نکردند که این روزها و به دلیل حضور مخلصانه و تحسین برانگیز نیروهای مسلح از جمله سپاه در مناطق سیل زده و کمک رسانی شبانه روزی به مردم، بدترین زمان ممکن برای این اقدام بود.

آمریکا بار دیگر چهره کریه خود را به نمایش گذاشت، اما در این میان، برخی از روزنامه‌های اصلاح طلب در اقدامی قابل تأمل از مذاکره با ترامپ سخن گفته و سپاه پاسداران را در جایگاه متهم قرار دادند!

روزنامه اصلاح طلب شرق که تیتر تاریخی «امضای کری تضمین است» را در کارنامه خود دارد، مدعی شده است که اکنون بهترین زمان برای مذاکره با آمریکاست و روزنامه سازندگی- متعلق به حزب کرباسچی - نیز مدعی شده است که با دیپلماسی می‌توان به تنش! میان ایران و آمریکا خاتمه داد. این روزنامه اصلاح طلب همچنین در اقدامی تأمل برانگیز مدعی شده است که تنش! میان ایران و آمریکا نتیجه اقدامات منطقه‌ای سپاه است!

گویا یک جریان سیاسی خاص اصرار دارد که سخنگوی ترامپ در ایران باشد.

** روزنامه حامی دولت: برجام هیچ منفعتی برای ایران نداشت

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «بازی دوگانه اروپا» نوشت: «رفتارهای دولت‌های اروپایی در قبال جمهوری اسلامی ایران، نوعی سیاست بازی دوگانه است…اکنون اسکلتی از برجام باقی مانده است که از یک سو ایران تمامی تعهدات خود را در آن اجرایی کرده و هرچند موفق شده است تا بهانه دولت‌های غربی در مورد تهدید هسته‌ای ایران را از آنها بگیرد، اما عملاً از منافع دیگر پیش بینی شده در این توافق بی بهره مانده است...حالا اروپایی‌ها دوباره از نو تصمیم گرفته‌اند که به جای بهانه از دست رفته، مساله برنامه موشکی ایران و مساله نفوذ منطقه‌ای ایران را به عنوان بهانه‌ای جایگزین بهانه قبلی به کار گیرند».

اصلاح طلبان در سال ۹۴ منتقدان برجام را مورد توهین و تمسخر قرار داده و مدعی بودند که با برجام تمامی تحریم‌های ضدایرانی یکباره لغو شده و بهانه گیری آمریکا نیز خاتمه یافته و امضای مقامات آمریکایی تضمین است و تمامی مشکلات کشور در کوتاه‌ترین زمان رفع خواهد شد!

اما حالا این جماعت با سپری شدن قریب به ۴ سال از امضای برجام و برجاماندن خسارت‌های فراوان از توافق هسته‌ای، تازه به حرف منتقدان رسیده و اعتراف می‌کنند که علیرغم اجرای تمامی تعهدات، برجام هیچ منفعتی برای ایران نداشته و اروپا نیز در حال بازی دادن ایران است.

نکته قابل تأمل اینجاست که این طیف همزمان با اذعان به بی دستاوردی برجام، مدعی است که باید در موضوع FATF بهانه را از آمریکا بگیریم و اگر FATF تصویب شود، مشکلات بانکی و تحریم‌ها رفع می‌شود!

چند سال زمان و چقدر خسارت باید وارد شود تا اصلاح طلبان در این موضوع نیز به حرف منتقدان برسند؟!

** مبلغ: در دولت به‌طور تصادفی چند اصلاح‌طلب وجود دارد!

«مرتضی مبلغ» معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «اینکه اصلاح‌طلبان می‌خواهند در قدرت بمانند حرف نادرستی است برای اینکه اصلاح‌طلبان برای خروج کشور از شرایط بحرانی رویکردی کاملاً مردمی و ملی را دنبال کرده و در انتخابات‌ها صرفاً براساس منافع جامعه عمل ک ردند و از هر گونه سهم‌خواهی ک ه حقشان هم بود پرهیز نمودند. در دولت نیز به‌طور تصادفی چند اصلاح‌طلب وجود دارد، اما بر سر آنها نه بحثی بود و نه خواهشی چرا که اصلاح‌طلبان درصدد بودند که شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور محقق شود. اصلاح‌طلبان واقعی و اصیل نیز در این سال‌ها به‌خاطر راهبرد بزرگ مقدم داشتن منافع ملی بر منافع جناحی هرگز دنبال این مقوله نبودند. اما این ک ه برخی به اسم اصلاح‌طلبی شیفته قدرت باشند چیزی است که همیشه و در همه جریان‌ها بوده و ارتباطی با اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان واقعی ندارد و مردم هم به خوبی می‌دانند و مشاهده ک رده‌اند».

چندی پیش «علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «افرادی که عمدتاً در بدنه دولت تمرکز دارند و پست‌های بالای دولت را هم در اختیار دارند، می‌توان گفت که بخشی از جریان اصولگرایی است»!

روزنامه اصلاح طلب ابتکار نیز چندی پیش در مطلبی نوشته بود: «در حال حاضر هیچ وزیر اصلاح‌طلبی در کابینه دوازدهم حضور ندارد»!

نگرانی اصلی اصلاح طلبان، انتخابات ۹۸ و پس از آن انتخابات ۱۴۰۰ است. این طیف پست‌های کلیدی دولت از جمله معاون اولی را قبضه کرده است اما با بی مسئولیتی و ادعای مضحک «اختیارات کافی نداشتن» از پذیرش مسئولیت وضع موجود طفره می‌رود.

فارغ از تلاش برخی اصلاح طلبان برای فاصله گذاری و رفع مسئولیت از کارنامه دولت، بخش اعظمی از فعالین اصلاح طلب اذعان دارند که عملکرد دولت روحانی به پای اصلاح طلبان نوشته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    25 3
    اینا یا خائن هست و جاسوس یا رد دادن هیچ چیز دیگه نمی تونه باشه آخه احمق 12سال مذاکره کردند زدند زیرش باز حرف مفت می زنید حیف اسید که ریخت تو حلق خائن و جاسوس
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    13 0
    هدف دولت ایران فشار به مجمع مصلحت برای تصویب FATF است.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    3 6
    واقعا حرف حسابه
    • سید GB ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      15 1
      این که اصلاح طلبان تهوع آورند؟!
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      6 0
      علی باریکلا روزنامه سازندگی ، اصلا بیا بنویس سپاه رو برای تنش زدایی منحل کنید علی برکت الله
  • نام IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    6 12
    باید فورا موشک ها را تحویل دهیم و دست هایمان را بالا ببریم وگرنه بیچاره میشویم .
    • DE ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      3 1
      باید فورا موشک ها را تحویل دهیم و دست هایمان را بالا ببریم وگرنه بیچاره میشویم .// موشکها صاحب دارند و مال تو نیست که بخواهی تحویل بِدی.فقط موقعی که دست هاتو بالابردی تمبونت می افته پایین بهتره یه فکری بحال خودت بکنی.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    25 0
    نه بابا!شرق خواب بودی .خواب دیدی خیره .الان دقیقا وقت ایستادگی در مقابل قلدری آمریکاست.نه مذاکره واینا.
  • سید رضا IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    12 1
    افساد طلبان مزدور و احمق !!
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    4 1
    مشرق هم ترامپ داخلی است احمقی که درچنین زمانی پیشنهاد مذاکره خنده دار میده الحملله که همه میدانند شرق همان ترامپ ایران است
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    6 1
    مرگ بر افساد طلبان بی غیرت
  • CO ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    9 1
    از سرنوشت لیبی عبرت باید گرفت ، تسلیم شدن به آمریکا (مذاکره ) تنها باعث میشود آنها ایران را تجزیه و نابود کنند
  • Mahdi IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    2 3
    در برابر گاو وحشی به شاخش چسبیده‌اند مرد حسابی به پستانش بچسبید و آن را بدوشید
    • DE ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
      3 0
      تو به پستانکت بچسب جوجه فُکلی شاخ و پستان را بگذار برای کسانیکه ۸ سال دنیا باهاشون جنگید و نتونست یک سانتیمتر خاک ایران را تصرف کند.آنهاییکه هیولای امریکا در نقش داعش را نابود کردند از پس هیولای بی نقاب گاوچرانها هم بر می آیند.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    2 0
    چرا بیخودی فحش میدی ؟مشرق پیشنهاد نداده روزنامه شرق پیشنهاد داده .یک کم سوادت رو بالا ببری بد نیست.بعد نظر بده.
  • FR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 1
    روح غریق وقوچانی هنوز در شرق وجود دارد !
  • ناشناس IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    3 0
    کاش یه ذره شرافت داشتی
  • US ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    0 0
    هدف دولت ایران فشار به مجمع مصلحت برای تصویب FATF است.
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    2 1
    ازروی مزاحوتمسخرویا حیله ونیرنگ اسم این روزنامه روگذاشتن شرق.والا بارها ثابت کرده که روزنامه غربه نه شرق .دقیقا مثل حافظان میط زیستیکه دسگیرشدن ولاشه گوزنارو بهم نشون میدادن وادعای حفاظت ازمحیط زیست حیوانات داشتن
  • سید RO ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    2 0
    اون آقایی که گرسنگی، فقر، تحریم، گرانی رو که پس از کفتکوی ۵+۱ نمیبینه و باز دم از مذاکره با ترامپ میزنه، چرا نمیفرستن برای استحکام سدهای خوزستان مصرف بشه؟
  • DE ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    2 0
    ترامپ در آستانه فعالیت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ نیازمند یک برگ برنده تعیین کننده است. مذاکره با ایران و احیای برجام می‌تواند این برگ برنده را در اختیار او قرار دهد. اگر چه ترامپ سعی خواهد کرد احیای برجام را به عنوان یک توافق جدید قلمداد و معرفی کند. اما می‌توان در همین شرایط نیز منافع ایران را تأمین کرد». ------------ این عده ساده لوح نوشته هایشان ادم را یاد نامه های بلاهت امیز پادشاهان قاجار به تزار روسیه میندازه وقتی بخونید از خنده قش میکنید. کدام مذاکره؟ تازه ترامپ میخواد هرچی داریم بگیره ، همه رو دست خالی روانه کنه. اینقدر خودتون رو گول نزنبد. امریکایی ها حریص تراز این حرفها هستند. بابا دست بردارید بسه!
  • DE ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    2 0
    شرق: اکنون بهترین فرصت برای مذاکره با ترامپ است!// اول صدبار دهان شرق رو مسواک کنید بعد یه آفتابه بدین به شرق دهنشو طهارت بگیره بخاطر این حرف.
  • محمـّ؁د IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    1 0
    از نظر شرق ما باید بریم جلوی پای آمریکایی ها و اروپایی ها زانو بزنیم، همه ی درخواست هاشون رو بی چون و چرا بپذیریم و بخاطر این ۴۰ سال ۴ میلیارد بار ازشون معذرت بخوایم! اینها یه مشت احمق خائن ترسو هستن که به جز خفت، ذلت و تحقیر ایران چیزی دیگه ای نمی خوان و باید بساط شون تعطیل بشه
  • DE ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    4 0
    در برابر گاو وحشی به شاخش چسبیده‌اند مرد حسابی به پستانش بچسبید و آن را بدوشید -------------- کدوم گاو؟ منظورت امریکاست؟ این گاو دیگه شیری برای خودش نداره تا بمونه اینکه به دیگران بده. 22 تریلیون قرض سنگین دارند . 50 میلیون هم از 300 میلیون نفر جمعیت شون کارتون خواب هستند. خوابهای رنگی و رویا تا این حد؟ تازه اونا میخوان اگه بتونند تمام مناطق نفتی مارو تصرف و نفت اش رو چپاول بفروشند باهاش قرض هاشون رو بدند. آمریکا تروریست تو یک باتلاقه قرص وتورم افتاده. ندیدی چطور سعودی ها رو دوشید برد.
  • سید IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
    1 0
    روزنامه هایی که جز نوکری بیگانه رایدک میکشند باید از طریق قوه قضاییه پیگیری وجلو نشر ارجییف انها گرفته شود
  • رضایی IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
    0 0
    مرگ بر نوکر صفت مزدور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس