تشییع سرباز آمریکایی - نمایه

کارشناسان بین‌المللی هشدار می‌دهند که تحریم سپاه پاسداران فایده‌ای نخواهد داشت و فقط موجب می‌شود نیروهای آمریکایی در خاورمیانه که تا الآن از امنیت نسبی بهره‌منده بودند دیگر روی آرامش را نبینند.

سرویس جهان مشرق - دقایقی قبل (دوشنبه، ۱۹ فروردین ۹۸) دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای از تصمیم خود برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه این کشور خبر داد. پیش‌تر روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال نیز با انتشار گزارشی، از تصمیم قریب‌الوقوع واشینگتن در این‌باره خبر داده و نوشته بود که این اقدام حتی در میان مقامات خود دولت آمریکا نیز مورد اتفاق‌نظر نیست [۱] . درست است که دونالد ترامپ عموماً به عنوان یک رئیس‌جمهور عاقل در دنیا شناخته نمی‌شود، اما این اقدام قطعاً یکی از احمقانه‌ترین اقدامات دولت او به شمار می‌رود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور عاقلی نیست، اما تحریم سپاه می‌تواند احمقانه‌ترین کار او باشد [+]

متن بیانیه ترامپ در این‌جا به صورت کامل آمده است:

امروز، من رسماً برنامه دولتم را برای تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، شامل نیروی قدس این سپاه، به عنوان یک «سازمان تروریستی خارجی» به موجب بخش ۲۱۹ «قانون مهاجرت و ملیت» اعلام می‌کنم. این گام بی‌سابقه به رهبری وزارت خارجه این واقعیت را به رسمیت می‌شناسد که نه تنها ایران یک کشور حامی تروریسم است، بلکه سپاه پاسداران نیز فعالانه در عملیات‌های تروریستی، تأمین مالی تروریسم، و ترویج تروریسم به عنوان یک ابزار حکومت‌داری شرکت دارد. سپاه پاسداران ابزار اصلی ایران برای هدایت و اجرای کمپین جهانی تروریستی این کشور است.

این لیست‌گذاری، اولین باری خواهد بود که آمریکا بخشی از یک دولت دیگر را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی تعیین می‌کند. این امر تأکیدی بر این واقعیت است که اقدامات ایران اساساً متفاوت با سایر دولت‌هاست. این اقدام دامنه و مقیاس فشار حداکثری ما بر رژیم ایران را به طور چشم‌گیری گسترش خواهد داد. این کار باعث می‌شود ریسک تجارت با سپاه پاسداران یا پشتیبانی از این سازمان کاملاً شفاف شود. اگر با سپاه پاسداران تجارت می‌کنید، دارید از تروریسم حمایت مالی می‌کنید.

این اقدام یک پیام واضح به تهران می‌فرستد مبنی بر این‌که حمایتش از تروریسم عواقب جدی‌ای دارد. ما هم‌چنان به تشدید فشار مالی و افزایش هزینه‌های رژیم ایران به خاطر حمایت این کشور از فعالیت‌های تروریستی ادامه خواهیم داد تا این‌که تهران رفتارهای شرورانه و یاغیانه‌اش را رها کند [۲] .

لازم به ذکر است که به گزارش رسانه‌ها، بلافاصله پس از انتشار بیانیه ترامپ، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، خواستار اتخاذ تصمیم در شورای عالی امنیت ملی مبنی بر اضافه شدن مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در غرب آسیا به فهرست گروه‌های تروریستی شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز چنان‌که قبلاً وعده داده بود، از اتخاذ اقدام مقابله‌به‌مثل ایران علیه نیروهای آمریکایی طی کم‌تر از چند ساعت آینده خبر داده است.

آن‌چه واضح است این‌که انگیزه ترامپ از اتخاذ چنین تصمیمی در درجه اول کمک به نتانیاهو در انتخابات پیش رو در رژیم صهیونیستی است. چنان‌که ظریف نیز پیش‌تر اشاره کرده است [۳] ، جنگ‌طلبانی مانند مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که منافع رژیم صهیونیستی و شخص بنیامین نتانیاهو را بر منافع آمریکا ترجیح می‌دهند، به خوبی از پیامدهای تحریم سپاه پاسداران مطلع هستند، اما باز هم حاضرند واشینگتن را به نیابت از رژیم صهیونیستی وارد بازی پیچیده‌ای علیه ایران کنند که آمریکا را وارد بحران بین‌المللی دیگری خواهد کرد.

چنان‌که در بیانیه ترامپ نیز آمده است، این اولین باری است که واشینگتن ارتش یا بخشی از ارتش یک کشور دیگر را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت می‌شناسد. چنین اقدامی نه تنها برای ایران و آمریکا، بلکه برای روابط بین‌الملل در سطح گسترده‌تر نیز پیامدهایی خواهد داشت که در ادامه این گزارش بررسی خواهند شد. آن‌چه در این‌جا می‌آید بخشی از هشدارهایی است که نه تنها خود مقامات و کارشناسان آمریکایی، بلکه حتی صهیونیست‌ها درباره تحریم سپاه پاسداران به دولت آمریکا داده‌اند.

توضیحاتی درباره خبر تحریم سپاه پاسداران و واکنش‌ها به این خبر [دانلود]

ترامپ به دنبال درگیری با ایران است؟

خبرگزاری رویترز انگلیس در گزارشی با موضوع تحریم سپاه پاسداران توسط دولت آمریکا می‌نویسد:

آمریکا پیشاپیش ده‌ها نهاد و فرد وابسته به سپاه پاسداران را وارد لیست سیاه کرده است، اما تمامیت این سازمان را نه. سال ۲۰۰۷ وزارت خزانه‌داری آمریکا نیروی قدس سپاه پاسداران را که مسئولیت عملیات‌های خارجی این سازمان را به عهده دارد «به خاطر حمایت از تروریسم» در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. ایران هشدار داده است که اگر آمریکا بخواهد سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد، تهران پاسخ «کوبنده» به این اقدام خواهد داد. محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سال ۲۰۱۷ گفته بود که اگر ترامپ بخواهد این تصمیم را عملی کند، «آن‌گاه سپاه پاسداران نیروهای آمریکایی در سراسر دنیا را مانند داعش تلقی خواهد کرد.» چنین تهدیدهایی به ویژه برای نیروهای آمریکایی در نقاطی مانند عراق وحشت‌آورند، جایی که شبه‌نظامیان شیعه هم‌سو با ایران در نزدیکی سربازان آمریکایی مستقر هستند [۴] .

رویترز هم‌چنین به نقل از «وندی شرمن» معاون سابق وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نیز درباره نگرانی‌های موجود راجع به سرنوشت نیروهای آمریکایی در صورت تحریم سپاه پاسداران می‌نویسد: «با توجه به این‌که پیدا کردن نشانه‌ای از سودمند بودن این اقدام برای منافع آمریکا دشوار است، می‌توان گفت این تصمیم احتمالاً به معنای تلاش رئیس‌جمهور برای پیدا کردن [بهانه و] پایه‌ای برای درگیری است. سپاه پاسداران همین الآن هم کاملاً تحت تحریم است و این افزایش تنش نیروهای ما در منطقه را بی‌اندازه به خطر می‌اندازد.»

کارشناسان پیش از این هشدار داده‌اند که هر گونه جنگی با ایران به معنای نابودی ترامپ و آمریکا خواهد بود [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› جنگ با ایران، آمریکا و ترامپ را نابود خواهد کرد

اقدام آمریکا مبنای قانونی ندارد

پایگاه خبری-تحلیلی آمریکایی «تروث‌دیگ» طی گزارشی در همین‌باره هشدار می‌دهد که ترامپ با تحریم سپاه پاسداران ایران، عملاً یک × بزرگ را به نشانه هدف، روی نیروهای آمریکایی در منطقه خواهد کشید. «خوان کول» نویسنده این گزارش ابتدا توضیح می‌دهد:

این مسئله غیرمنطقی است، چون سپاه پاسداران ایران یک بازیگر دولتی است، نه یک بازیگر غیردولتی. تروریست [طبق تعریف] فردی غیرنظامی [و غیروابسته به یک دولت] است که برای برخی اهداف سیاسی دست به خشونت علیه دیگر غیرنظامیان می‌زند. سپاه پاسداران به نوعی مانند گارد ملی آمریکا می‌ماند؛ ارتش رسمی ایران نیست، اما با ارتش این کشور پیوند دارد. آمریکا اگر با اقدامات سپاه پاسداران مشکلی دارد باید دولت ایران را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کند. دولت‌ها مرتکب جنایت جنگی می‌شوند [نه تروریسم]. برای برخورد با جنایات جنگی هم قوانین و نهادهای بین‌المللی وجود دارد [۵] .

کول سپس ضمن اشاره به کمک‌هایی که سپاه پاسداران پس از هجوم داعش به عراق به نیروهای نظامی و دولت این کشور کرد، مانند شرمن یادآور می‌شود که تحریم این سازمان پیامدهای جدی‌ای برای حدود ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی فقط در عراق خواهد داشت. وی می‌نویسد: «امنیتی که نیروهای آمریکایی از آن بهره می‌برند، اساساً توسط دوستان سپاه پاسداران تأمین شده است. دولت ترامپ [با تحریم این سازمان] دارد یک ضرب‌در قرمز بزرگ روی گُرده همین نیروها می‌کِشد.»

پس از تحریم سپاه، سربازان آمریکایی در دنیا توسط نیروهای تحت حمایت ایران تروریست تلقی می‌شوند و هیچ‌کجا در امان نیستند [+]

نیروهای آمریکایی روی آرامش را نخواهند دید

ناگفته پیداست که هیچ‌کس بیش‌تر از صهیونیست‌ها از تصمیم ترامپ مبنی بر تحریم سپاه پاسداران ایران خوشحال نمی‌شود، اما حتی کارشناسان صهیونیست نیز نسبت به پیامدهای بعدی این اقدام برای خود آمریکایی‌ها هشدار می‌دهند. روزنامه «جروزالم‌پست» رژیم صهیونیستی به اظهارات سردار جعفری درباره پاسخ کوبنده ایران به اقدام آمریکا در تحریم سپاه پاسداران اشاره می‌کند و به نقل از او می‌نویسد: «اگر آمریکایی‌ها دست به چنین حماقتی بزنند و امنیت ملی ما را به مخاطره بیندازند، مطابق سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات مقابله به مثل را عملیاتی و در دستورکار قرار خواهیم داد… [آن‌وقت] نیروهای آمریکایی در غرب آسیا دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت [۶] خود جروزالم‌پست نیز هشدار می‌دهد که آمریکا پیشاپیش گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه را به چشم تهدید نگاه می‌کند و اگر نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی این کشور اضافه شود، این تهدید افزایش نیز خواهد یافت.

پایگاه صهیونیستی «دبکافایل» نزدیک به نهادهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز در این‌باره هشدار می‌دهد:

آمریکا باید منتظر انتقام‌جویی فوری ایران با اعلام ارتش آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی بین‌المللی هم‌تراز با داعش، و هم‌چنین دعوت این کشور از حکومت‌های متحدش، مانند حکومت نیکلاس مادورو در ونزوئلا، برای انجام اقدامی مشابه باشد. نزدیک‌تر، در خاورمیانه، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، حسن نصرالله رهبر حزب‌الله، و گروه‌های بی‌شمار شبه‌نظامی طرف‌دار ایران در عراق نیز احتمالاً در هم‌بستگی با ایران اقدام خواهند کرد که در این صورت ممکن است درگیری‌های خشونت‌بار میان نیروهای نیابتی‌ای که ایران در سراسر خاورمیانه پخش کرده با نیروهای آمریکایی رخ بدهد. ارتش آمریکا با اطلاع از همین تهدید بود که روز جمعه، ۵ آوریل [هم‌زمان با انتشار گزارش وال‌استریت‌ژورنال]، واحدهای نظامی خود در منطقه را برای مقابله با اقدامات تلافی‌جویانه تحت مدیریت ایران به حالت آماده‌باش درآورد [۷] .

سردار «جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران پیش از این هشدار داده بود که تحریم سپاه آرامش را از نیروهای آمریکایی در دنیا سلب خواهد کرد [+]

تحریم سپاه یا تحریم منافع آمریکا

روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز در گزارشی به نقل از «دو مقام دولتی و یک دست‌یار نماینده کنگره»، درباره «پیامدهای گسترده این اقدام برای پرسنل و سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه و نقاط دیگر» اظهار نگرانی کرده و می‌نویسد:

اگرچه سپاه پاسداران کنترل و نفوذ وسیعی در اقتصاد ایران دارد، اما چنین تحریم‌هایی از جانب آمریکا احتمالاً تأثیر محدودی خواهند داشت. از سوی دیگر، تروریست معرفی کردن سپاه پاسداران می‌تواند فعالیت‌های نظامی و دیپلماتیک آمریکا را به شدت دشوار کند؛ به ویژه در عراق جایی که بسیاری از شبه‌نظامیان شیعه و احزاب سیاسی روابط نزدیکی با سپاه پاسداران دارند. اضافه کردن نام سپاه پاسداران به فهرست تروریستی، در لبنان نیز حلقه افرادی را که مقامات آمریکایی می‌توانند با آن‌ها تعامل کنند، بیش از پیش تنگ می‌کند. وجود نام حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، پیشاپیش موجب شده تا آمریکا از هرگونه ارتباط با اعضای این سازمان در پارلمان و قوه مجریه لبنان خودداری کند [۸] .

تایمز اسرائیل ادامه می‌دهد: «پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز درباره پیامد تحریم سپاه پاسداران اظهار نگرانی کرده‌اند، به ویژه در صورتی که این تحریم اجازه ارتباط با آن دسته از مقامات خارجی‌ای را به آمریکایی‌ها ندهد که با پرسنل سپاه پاسداران دیدار یا ارتباط برقرار کرده‌اند. همین نگرانی‌ها بخشی از دلیلی بوده‌اند که دولت‌های قبلی آمریکا را متقاعد کرده تا دست به تحریم کامل سپاه نزنند، اگرچه این اقدام بیش از یک دهه است که مدنظر بوده است. مشخص نیست که در طرح کنونی برای تحریم سپاه استثناهایی در نظر گرفته شده است یا خیر.» البته تایمز اسرائیل تصریح می‌کند که پس از اعلام اضافه شدن یک گروه به فهرست تروریستی دولت آمریکا توسط وزارت خارجه و با هماهنگی وزارت خزانه‌داری این کشور، کنگره یک هفته مهلت دارد تا این تصمیم را بررسی کند. اگر در کنگره اعتراضی به تصمیم مذکور نشد، آن‌گاه تصمیم به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

«مایک پمپئو» (چپ) وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ از اصلی‌ترین حامیان تحریم سپاه پاسداران هستند [+]

این روزنامه صهیونیستی هم‌چنین می‌نویسد:

یک مقام آمریکایی می‌گوید فرماندهان این کشور نیز نگران هستند که تحریم سپاه پاسداران موجب شود تا ایران اقدام به انتقام‌جویی از نیروهای آمریکایی در منطقه کند، و برنامه دارند تا به نیروهای باقی‌مانده در عراق، سوریه و نقاط دیگر درباره این احتمال هشدار بدهند. علاوه بر عراق که میزبان حدود ۵۲۰۰ نیروی آمریکایی است، و سوریه که حدود ۲۰۰۰ نیروی آمریکایی در آن مستقر هستند، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز که از پایگاه خود در بحرین و پایگاه هوایی «العدید» در قطر مشغول عملیات در خلیج فارس است نیز احتمالاً در معرض خطر است. انتظار می‌رود هشدار مشابهی نیز توسط وزارت خارجه آمریکا درباره انتقام‌جویی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا، از جمله سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های این کشور، و در خصوص برگزاری تظاهرات‌های ضدآمریکایی صادر شود. چنین هشدارهایی در ابتدای جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ و اخیراً هم هم‌زمان با اعلام تصمیم دولت ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل صادر شده‌اند.

دود تحریم سپاه به چشم چه کسی خواهد رفت؟

یکی دیگر از اقداماتی که در ایران مورد توجه رسانه‌های خارجی و خبرگزاری‌های صهیونیستی قرار گرفته، اقدام مجلس شورای اسلامی در صدور بیانیه‌ای تهدیدآمیز علیه ارتش آمریکا بوده است. بیانیه مجلس مبنی بر اقدام متقابل در صورت تحریم سپاه پاسداران، و تصویب قانونی که آمریکا را در فهرست گروه‌های تروریستی از نظر ایران در کنار داعش قرار دهد، در بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داشت [۹] . روی هم رفته، جدای از صحنه‌گردان‌های اصلی اقدام احمقانه و احتمالی ترامپ در تحریم سپاه پاسداران که مهم‌ترین آن‌ها مایک پمپئو، جان بولتون و لابی صهیونیستی هستند، سایر کارشناسان آمریکایی و حتی صهیونیست‌ها به دو نکته درباره اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا اذعان دارند: اولاً، این‌که چنین اقدامی احتمالاً نخواهد توانست تأثیر نظامی یا اقتصادی‌ای فراتر از تحریم‌های کنون علیه نیروی قدس و برخی دیگر از بخش‌های سپاه پاسداران داشته باشد. و دوماً، پیامدهای تحریم سپاه، چه درگیری‌های کوچک در سراسر خاورمیانه میان نیروهای آمریکایی و نیروهای تحت حمایت ایران باشد و چه آغاز «مادر همه جنگ‌ها»، نهایتاً به ضرر خود آمریکا تمام خواهد شد.

در همین‌باره بخوانید:

›› حاج قاسم چگونه قدرت نظامی جمهوری اسلامی را چندبرابر کرد

›› حاج قاسم؛ قوی‌ترین ژنرال خاورمیانه و معمار استراتژی قدرتمند ایران


[۱] U.S. to Designate Iranian Guard Corps a Foreign Terror Group Link

[۲] Statement from the President on the Designation of the Islamic Revolutionary Guard Corps as a Foreign Terrorist Organization Link

[۳] U.S. seeks 'quagmire' with Iran in designating IRGC as terrorist group: Iran foreign minister Link

[۴] U.S. to designate elite Iranian force as terrorist organization Link

[۵] Trump Is Painting a Red Target on U.S. Troops in Iraq Link

[۶] Iran Threatens to Strike U.S. Troops in Middle East if IRGC Designated Link

[۷] Trump’s blacklisting of Iran’s Guards bodes tougher US oil sanctions, more IDF air strikes in W. Iraq as well as Syria Link

[۸] Officials confirm US to name Iran’s Revolutionary Guard a terror group Monday Link

[۹] Iran will retaliate in kind if U.S. designates Guards as terrorists Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    امیدوارم دو طرف لاف نزنند و هر جا هم دیگه رو دیدند به عنوان تروریست به هم شلیک کنند شاید عدو شود سبب خیر
    • آعلی یار IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      15 26
      اونوقت تو هم سیب زمینی هستی دیگه . #من سپاهیم
    • علی AE ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      18 60
      ظریف اگر در حوزه تکالیفش عمل میکرد باید خروج از برجام را تقاضامیکرد. این بیشتر به یک نمایش هماهنگ برای جلوگیری از اعلام مرگ برجام شباهت دارد تا یک حرکت انقلابی و مسئولانه.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      22 47
      ولی فقیه 6سال قبل امروز را گفته بود ولی گوش نمیکردید حالا چه انقلابی شدند بعضی!؟ "قومی که با ندای رهبرش بیدارنشود با نوک چکمه دشمن بیدارمیشود." امام علی علیه السلام
    • علی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      13 66
      فقط همین، میشه کاری کرد یک نظامی امریکایی وقتی می اید خاورمیانه از سایه خودش هم بترسد.
    • راد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      18 49
      بعضی در ریاض و حیفا و لندن و تگزاس نشستند به این کامنتهای انقلابی در حمایت از سپاه را منفی میدهند . شاهدش این است که در سایر اخبار نمره مثبت کامنتهای انقلابی بیشتر است .
    • پروفسور سمیعی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      12 49
      این مهم نیست که چه کسی شلیک اول را میکند. بلکه مهم این است که چه کسی آخرین شلیک را میکند
    • مراد بیگ و شرکا IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      12 63
      ما در جنگ تحمیلی علیه همه جهان جنگیدیم و پیروز شدیم. حالا که آمریکا تنهاست که دیگه قطعا پیروزیم
    • قریشی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      19 90
      من یک سپاهیم
  • NL ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    ایران از نظر نظامی در مقابل امریکا حرفی برای گفتن ندارد در صورت هرگونه درگیری نظامی ایران حداکثر یکماه دوام خواهد اورد
    • محمد IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      تحلیل رفقات رو بخون خوب تا بفهمی ایران حرفی داره یا نداره فعلا رفقات ترسیدن عزیز هلندی
    • محسن۱۲۱ IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      یعنی کارشناسان عالی نظامی جهان هم مثل شما نظر نمی دهند پیشنهاد می کنم در این خصوص نظرات فرماندهان نظامی آمریکا رو بخونید و یا نظر ندید اصلا
    • محمد IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      24 98
      قبلا این اتفاق در سوریه و عراق و همچنین جنگ ایران و عراق افتاده و در تمامی موارد سپاه پیروز شده است یادتان باشد تا وقتی از دشمن بترسیم باید امتیاز مفت بدهیم این یادتان باشد ( ترس برادر مرگ است و شجاعت رفیق زندگی ) یعنی باید برجام ها و FATF ها را تصویب کنیم و مثل خیلی از ملتهای ترسیده هر خفت و خواریی را بپذیریم و کم کم زیر لگد آنها بمیریم .
    • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      صدام هم فکر می‌کرد یک هفته ای تهرانه، مقاومت تنها راه حله، آمریکا هیچ غلطی نمیکنه اما مزدوران داخلی‌ش حسابی دارند گندکاری میکنن...
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      45 88
      فعلا که نیروهای تحت حمایت ایران، سربازان امریکا را از سوریه و عراق فراری داده اند...!
    • دکتر IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      البته اگر ایران بمب اتمی داشت و امثال شماها غرب گراها با هدف تغییر حکومت برجام رو بر ایران تحمیل نمی کردید امریکا به قبر پدرش خندیده بود به ایران حمله کنه
    • FR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      اره ما حرفى نميزنيم، عمل ميكنيم ! امريكا بجز گرسنگي دادن مردم جهان كه نوكريش را نكنند، چكار ميكند ؟ آمريكا هيچ غلطى نميتواند بكند امام خمينى
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      7 123
      بهتره خفه شي
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      اگر این طور بود تا حالا صد بار حمله کرده بود آقای خان.
    • سعید زنجانی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      14 83
      ویتنام هم از نظر نظامی حرفی برای گفتن نداشت و حزب الله هم با چند صد نفر نیرو جلوی مجهزترین ارتش دنیا وایستاد
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      21 72
      مطمئن باش اگر آمریکا می توانست با عملیات نظامی بر ایران مسلط شود این کار را می کرد. کمی تامل کنیم
    • دیدگا IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      12 63
      اگه تحلیل شما درست بود تا حالا صدها بار آمریکا به ایران حمله کرده بود و یه لحظه هم برای عراق سازی یا افغانستان سازی ایران درنگ نمیکرد!
    • شهروند طبری IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      4 58
      آقا یا خانم شنیدی که یه دیونه سنگ تو چاه می اندازد و ده تا عاقل باید در بیاورند!!! چهل سال هیچ غلطی نتونستن بکنن حالا شمای ترسو چی میگی! بهتره بری جعبه واکس بخری و بری محضر آمریکایی ها کفشاشونو برق بندازی!
    • هادی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      5 31
      بخور آش به همین هوا باش معلومه الان سوریه عراق و افغانستان و لیبی و لبنان فرماندهان آمریکا مشغول فرماندهی هستند .شما نترس به حال و حولت در هرکجا هستی مشغول باش.
    • جوادی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      14 35
      د آخه بدبخت خود کم بین، یعنی میخوای بگی ایران از عراق ضعیفتره؟
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      3 5
      گاو هلندی هم شده تحلیل گر
    • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      2 5
      به همین خیال باش اجنبی
  • IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    34 7
    سیل رو رد کردیم نوبت جنگه
  • علیرضا IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    این آمریکایی ها ترسو تر از آن هستند که جرات درگیری داشته باشند. ولی الان به بعد زدنشون خارج از لطف نیست. باید بدونن سپاه یعنی چی؟
    • fd IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      27 8
      خودتو گول نزن آقا خخخخ
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      15 9
      خوبزن کی جلوت گرفته؟
  • امیر مهدی IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    7 73
    از این پس فرماندهی سنتکام (نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا) و نیروهای آن به دلیل جنایات در منطقه و حمایت از تروریست ها و همچنین ارتکاب جنایات جنگی در فهرست تروریست ها قرار می گیرند و با آنها مانند تروریستهای داعش و رژیم تروریستی صهیونیستی اشغالگر اسرائیل برخورد خواهیم کرد و از این پس هزاران نفر از تروریستهای امریکایی و اسرائیلی در منطقه کشته به گورهایشان بر می گردند.
  • fd IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    84 6
    ی به نفع هیچکدام نیست جنگ.مردم فقط بیچاره تر میشن
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    75 11
    جنگ با آمریکا لحظه به لحظه نزدیک تر می شود و ممکن است پایان کار انقلاب ما باشد. باید ببینیم تقدیر الهی چیست،
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      12 38
      پايان كار انقلاب ما انقلاب صاحب الزمان عج خواهد بود انشالله
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    5 102
    خوب دیگه بسم الله الان کلی تروریست آمریکایی اطراف ماست از کجاش میخواهید شروع کنید ؟
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    7 96
    خوب دیگه بسم الله الان کلی تروریست آمریکایی اطراف ماست از کجاش میخواهید شروع کنید ؟
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    10 69
    خوب دیگه بسم الله الان کلی تروریست آمریکایی اطراف ماست از کجاش میخواهید شروع کنید ؟
  • DE ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    96 9
    یه روز که چه عرض کنم 24 ساعتم هم ایران نمیتونه درمقابل امریکادوام بیاره مسعله اینه که نظام جمهوری اسلامی ایران پشت ملت قایم شده مشرق نشر بده مردی.
    • عبدالله IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      3 27
      شماهم مثل اینکه قورخیدی؟نترسید این نظام تهدیدها وتحریم های بزرگتر ازاینها را دیده!بعضیاکه نه جنگ میرنن! نه کمک میکنن ونه هزینه ای میدن!پس بهتره بشینن سرجاشون و بذارن مسئولین مربوطه کارشونو انجام بدن.
  • fd IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    83 3
    مشرق تو پخش نظرات مردم هم سانسور میکنی چرا نظر منو نصفکاره گذاشتی
  • شهاب IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    48 7
    هشت سال با عراق جنگیدیم پامون رو از بصره اونور تر نتونستیم بذاریم آمریکا در مدت 2 ماه عراق رو گرفت واقعیت اینه اگر جنگ بشه ایرن 3 ماه بیشتر دوام نمییاره مگه این که مثل جنگ ویتنام روسها کمک کنند
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      4 4
      عزیزم کمک روسها به ویتنام در حد کلاشینکف و دوشکا بود. این قدرت اراده مردم ویتنام بود که بیست سال در مقابل آمریکا تسلیم نشد. اماعراق وقتی شکست خورد که قبلش برجامها را امضا کرده و خود را خلع سلاح کرده بود.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      2 3
      عزیزم کمک روسها به ویتنام در حد کلاشینکف و دوشکا بود. این قدرت اراده مردم ویتنام بود که بیست سال در مقابل آمریکا تسلیم نشد. اماعراق وقتی شکست خورد که قبلش برجامها را امضا کرده و خود را خلع سلاح کرده بود.
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      1 4
      15:04 کمک روسیه به ویتنام در حد کلاشینکوف بود؟ خوب چرا اظهارات کذب انجام میدی؟ میخوای تاریخ رو تحریف کنی یا چیزی سرت نمیشه؟
    • به 19:50 IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      0 0
      پس چی؟ نکند به ویتنام بمب اتم و میگ و سوخو و تی 72 دادند؟ ویتنام هیج چیزی نداشت که با آن بتواند مقابل آمریکا بایستد. جز اراده. والا روسها به عراق و لیبی خیلی بیش از اینها کمک کردند. منتهی افراد ذلیلی مثل شما نمی توانند شرف و شجاعت را باور کنند.
    • به 19:50 IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
      0 0
      پس چی؟ نکند به ویتنام بمب اتم و میگ و سوخو و تی 72 دادند؟ ویتنام هیج چیزی نداشت که با آن بتواند مقابل آمریکا بایستد. جز اراده. والا روسها به عراق و لیبی خیلی بیش از اینها کمک کردند. منتهی افراد ذلیلی مثل شما نمی توانند شرف و شجاعت را باور کنند.
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    10 24
    امام خمینی(رض):آمریكا تروریست بالذات دولتی است. روز ولادت امام حسین -ع- روز پاسدار مبارک.
  • DE ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    9 20
    دوستان من مخالف رژیم هستم ولی بهتون صدرصد اطمینان میدم که امریکا اسیبی به ایران نمیرسونه چون با ملت ایران هیچ مشکلی نداره اگه تحریمی هم میکنه به خاطر اینه که مردم به نظام فشار بیارن.
  • مردم IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    7 45
    این قرن، قرن شکست ابر فدرتهاست.(امام خمینی)حضرت امام و ولایت سخنانشان برگرفته از آیات و روایات است و این امر قطعی و شدنی است و نشانه های آن را داریم میبینیم.اخیرا یکی از فرماندهان عالی رتبه آمریکا گفته که آمریکا رو به افول است.و این قصه ادامه دارد...
  • نبوّتی IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    1 28
    اقدام امریکا در تحریم سپاه همزمان با زادروز ولادت امام حسین علیه السلام قابل توجه است
    • محسن IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      0 8
      هدیه انتخاباتی به نتانیاهو بود
  • کمیل حنظله AE ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    16 12
    مرگ همه سربازان آمریکایی نزدیک است
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      4 7
      پیاده شو با بقیه راه برو تودیگه فازت خیلی بالاهست
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
      2 7
      واویلا
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    4 6
    آماده اقدامات عملی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای به گریه آوردن نیروهای آمریکایی در منطقه هستیم!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    8 10
    کشوری هم هست به نام کره شمالی. 60 سال است است تحت شدیدترین تهدیدها و تحریمها است اما احدی جرات حمله به او را ندارد. در این مدیت توانسته کشوری با امنیت صدرصدی ایجاد کند که نه بیکار دارد و معتاد و نه تورم و نه اختلاس و نه فاحشه و ترافیک و نه آلودگی و...حلا هم ترامپ خودش از ترس باید تحریمها علیه کره شمالی را وتو کند. اما من از ته دل آرزوی جنگ دارم. چرا که در جنگ نامردها را می شود رو ریخت. ضمنا ترجیح می دهم که اگر قرار است جمهوری اسلامی نابود شود به دست دشمن خارجی نابود شود به جای اینکه خودش از درون استحاله شود. اما مطمئنم که ناتو و آمریکا و همه قدرتهای پفکی دنیا هیچ گاه جرات حمله به هیچ کشوری را ندارند مگر آنکه آن کشور در مقابلشان ضعف نشان داده باشد یا بخشی از ملت جلوی آنها ابراز ضعف کرده باشند یا اپوزوسیون چراغ سبز به آنها نشان دهد. نگاه کنید به حملات و جنگهای آمریکا. چرا آنها هرگز جرات حمله به کره شمالی و حتی کوبا را نداشتند؟ چون وقتی دشمن احساس کند ملتی مستحکم است و نمی توان بر آن سلطه یافت هرگز حمله نمی کند. حتی تحریمهای نفتی و بانکی آمریکا علیه ایران هم وضع نشد مگر بعد از فتنه 88، یعنی وقتی که به شنیدن صدای مخالف و تغییر در ایران امیدوار شدند. پس تنها تقاضای ما از شما ترسوها و جان دوستها این است که اگر واقعا کشورتان و جانتان را دوست دارید الکی دلسوزی نکنید و خفه شوید و بگذارید تا صدایی جز صدای اتحاد و اقتدار و اعتماد به نفس از ایران و ایرانی شنیده نشود. در آن صورت جنگی هم در کار نخواهد بود و شما هم می توانید به زندگی بی ارزش خود ادامه دهید.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    0 7
    چرا آخه
  • یک اصلاح طلب IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    4 3
    داستان به این شکل پیش نخواهد رفت . ترامپ خطا زد. ایران قوی تر شد
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    6 3
    ما مردم ایران ازخدا کمک میخواهیم فقط نه غیر او
  • حسن IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    6 6
    بزودی دودترورریست خواندن سپاه عزیزدرچشم سزبازان وحشی آمریکادرخلیج فارس میرود وسربازان داعشی آمریکا باناوهایشان غرق جهنم میشوند
  • US ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    2 2
    ظاهرا ترامپ دنبال تنش بین نیروهای امریکایی و سپاه در منطقه است و معلوم هست که کی باید با دور شدن از خانه اش روز و شب را در ترس بگذراند
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
    1 2
    باید یک بودجه نظامی خوب برای سپاه و ارتش بزاریم وآنها را تقویت کنیم تابتوانند به هرتهدیدی پاسخ دهند مخصوصا نیروی هوایی چون نیروی هوایی هر کشور لایه اول دفاعی هر کشور است پس با تقویت نیروی نظامی می توانیم پوزه هردشمنی را به خاک بمالیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس