عزیزالله مهدیان

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن از تخصیص تسهیلات ۴۰ و ۵۰ میلیون تومانی به بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل خبر داد و گفت: کمک بلاعوض به سیل‌زدگان برای مناطق شهری ۱۲ و مناطق روستایی ۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عزیزالله مهدیان گفت: حجم خسارت ناشی از سیلاب در سطح کشور بسیار وسیع است. برآورد اولیه ما این است که حدود ۱۵۱ هزار واحد مسکونی دچار خسارت شده‌اند که از این میزان، تعداد ۵۴ هزار واحد، واحدهای مسکونی تخریب شده هستند و باید بازسازی و نوسازی شوند، مابقی واحدهای خسارت‌دیده که قابل تعمیر هستند.

بیشتر بخوانید:

مصمم هستیم تا مقصران اصلی سیل‌های اخیر را شناسایی کنیم

خطر گسترش "بیماری سالک" در مناطق سیل‌زده

مهدیان با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ابتدای حادثه تمامی امکانات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به ویژه ماشین‌آلات سنگین را در تمامی استان‌های درگیر سیل برای امداد و نجات به کار گرفته است، افزود: در ابتدا برای استان لرستان، پنج استان را به عنوان معین تعریف کردیم که آن پنج استان با ماشین‌آلات در محل مستقر هستند. در شهر پلدختر بنیاد مسکن اصفهان با ماشین آلات مستقر است و پاکسازی معابر و گل و لای در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه از روز گذشته نیروهای ارتش و سپاه مستقر شده‌اند. منطقه پلدختر به هفت منطقه تقسیم شده است که پاکسازی سه منطقه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و نیروهای مستقر نیز چهار منطقه دیگر را پاکسازی خواهند کرد.

معاون بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه روند کار پاکسازی سرعت لازم را دارد، خاطرنشان کرد: تلاش‌مان این است که هرچه سریعتر پاکسازی‌ها تمام و بازسازی‌ها آغاز شوند. همراه با پاکسازی و امداد و نجات برآورد خسارت نیز انجام می شود. بدین معنا گروه‌های کارشناسی ما در تمامی منطقه و استان‌ها مستقر هستند و کارشناسی‌ها در حال انجام است.

انجام ارزیابی خسارت‌های سیل در تمامی استان‌ها به جز خوزستان

مهدیان اعلام کرد: کار ارزیابی میزان خسارت‌ها انجام شده است به جز مناطقی که امکان دسترسی به آنها مقدور نبوده است همچون استان خوزستان که هنوز آب هست و امکان ارزیابی وجود ندارد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه سفری به استان خوزستان نیز داشته است، گفت: در خوزستان هنوز ارزیابی خسارت‌ها انجام نشده است زیرا بسیاری از روستاهای خوزستان غرق در آب هستند. در گلستان نیز در سه منطقه آب‌گرفتگی هنوز وجود دارد اما در سایر مناطق که راه نیست به صورتی که امکان دارد همکاران ما وارد می‌شوند.

بازسازی در گلستان و مازندران آغاز شده است

مهدیان ادامه داد: در استان گلستان و مازندران بازسازی‌ها شروع شده است و پرداخت خسارت نیز از منابع بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تنخواه به تمامی استان ها داده ایم تا کار را شروع کنند.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در مازندران جمع واحدهای خسارت دیده که باید دوباره ساخته شوند حدود ۶۵۰ واحد است. بیش از پنج هزار و ۷۰۰ واحد نیز دچار آبگرفتگی شدهاند و باید مرمت شوند. تمامی خانههایی که دچار آب گرفتگی شدند و سیل خسارت زده لوازم زندگی شان از دست رفته که در این زمینه نیز بنیاد مسکن هم کمک بلاعوض و هم تسهیلات خواهد داد.

وی پرداخت تسهیلات خرید لوازم را زمانبر دانست و در بیان جزییات تخصیص وام، گفت: در مناطق شهری برای واحدهای شهری ۵۰ میلیون وام بازسازی با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله، بعلاوه کمک بلاعوض ۱۲ میلیون تومانی تخصیص خواهد یافت. همچنین، کمک بلاعوض برای لوازم، پنج میلیون تومان در مراکز شهری است و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود.

معاون امور بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در شهرها پروانه، نقشه و نظارت و آواربرداری و تامین مصالح را رایگان به مردم اختصاص می دهیم.

وی بازسازی مناطق شهری را کمی زمان‌بر خواند و گفت: در بازسازی مناطق شهری کمی زمانبر خواهد بود اما با توجه به اینکه اول فصل کاری است تلاش می‌کنیم تا در حداقل زمان ممکن مراحل اداری آن به اتمام برسد و کار بازسازی آغاز شود.

مهدیان اعلام کرد: در مناطق روستایی، برای بازسازی ۴۰ میلیون تومان و بلاعوض ۱۰ میلیون تومان است. برای واحدهای تعمیری روستایی نیز میزان تسهیلات ۵ میلیون بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت است. تمامی این تسهیلات نیز به صورت سفته زنجیره ای که ساده ترین روش است انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس