روزنامه 18 فروردین

اینکه همزمان با وقوع سیل، استاندار در سفر خارجی به سر ببرد و اینکه در شرایط بسیار حساس وقوع سیلاب در چندین استان، مقام ارشد دولتی در سفر تفریحی در قشم باشد! تنها یک نمونه از بی تحرکی دولت است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تحریم سپاه یک هشدار است، باید با ترامپ به توافق تاکتیکی برسیم!

«علی خرم» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت: «بدون شک تحریم کردن و در لیست تروریست قرار دادن سپاه پاسداران دارای تبعات داخلی و خارجی خواهد بود…واقعیت انکار ناپذیر این است که نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا سه دهه است که در چالش سنگین بسر می‌برند. هردو نیرو نیز در اوایل دهه هشتاد، بعد از تجاوز نظامی عراق به ایران، تشکیل و مأموریت‌های فرامرزی کشور خود را عهده دار هستند. مسئولیت سنتکام شامل فرماندهی نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است. این حوزه جغرافیایی شامل ایران، کشورهای همسایه ایران و حوزه‌ای که تأثیر فوری بر امنیت ملی ایران دارد و لذا حوزه اصلی نیروی قدس سپاه پاسداران ایران است. آمریکا و ایران هر دو مأموریت‌های برون‌مرزی نیروهای نظامی یکدیگر را مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و مناطق خوانده و یکدیگر را به داشتن استراتژی "هژمونی و سلطه" متهم می‌کنند».

خرم تصریح کرد: «به نظر من بهترین کار این است که مقامات ارشد حکومت جمهوری اسلامی ایران باید به دنبال راه چاره برای واکنش به سیاست‌های دولت کنونی آمریکا باشند؛ البته در اینجا باید افزود که منظورم از واکنش این است که واکنش‌ها به گونه‌ای باشد که منافع ملی ایران تأمین شود. نباید فراموش شود که فعلاً در آمریکا با دولتی سرو کار داریم که در قیاس با دولت قبلی خیلی سخت گیرتر است. تصمیم‌گیرندگان ایران باید فکر کنند که امکان توافق تاکتیکی وجود دارد یا نه. چون وقتی ببینند که فشارهای آمریکا بیش از انتظارشان است، نشستن به انتظار به پایان رسیدن ریاست جمهوری ترامپ احتمالاً کار عاقلانه‌ای نیست».

سپاه قدس به فرماندهی سرلشکر قاسم سلیمانی در سالهای اخیر، ضربات سهمگینی بر پیکره گروهک‌های تکفیری تروریستی در منطقه وارد کرد، در سوی مقابل، آمریکا با خوی سلطه گری و وحشی گری خود، بیشترین نقش را در ایجاد و تجهیز و پشتیبانی از گروهک‌های تروریستی در منطقه داشته است؛ اما این فعال اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز، این دو را در یک کفه ترازو قرار داده و همزمان با تقلیل نقش سپاه قدس در مقابله با تروریسم، خوی استکباری آمریکا را نیز بزک کرده است.

طیف اصلاح طلب هیچ اعتقادی به «عزت» در سیاست خارجی و «امتیازگیری» در روابط بین الملل ندارد. این طیف- در نقش یار کمکی ترامپ در ایران- اینگونه القاء می‌کند که کوچکترین واکنش نسبت به آمریکا، کشور را دچار بحران کرده و چاره‌ای جز تبعیت از خوی سلطه گری آمریکا وجود ندارد و ما باید در هر شرایطی به طرف خارجی امتیاز داده و با رویکردی ذلیلانه در مناسبات جهانی حضور یابیم.

اصلاح طلبان، پیش از این بارها مدعی بودند که باید برجام موشکی و برجام منطقه‌ای و FATF را کلید بزنیم تا بهانه از آمریکا گرفته شود!

** نفت می‌فروشیم ولی امکان انتقال پول وجود ندارد!

روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: «نفت می‌فروشیم ولی هنوز امکان انتقال پول به ایران وجود ندارد. ارزهای صادراتی هم همین وضعیت را دارند. حتی شرکت‌های فولادی و پتروشیمی هم از ماه‌ها قبل در انتظار ارائه روشی برای انتقال ارز به ایران هستند».

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی به قلم «داود هرمیداس باوند» نوشت: «پس از خروج آمریکا از برجام، سه کشور اروپایی که دوتای آنها عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند با وجود همه وعده‌ها و بیانیه‌ها موفق نشدند از پس ایجاد یک کانال مالی برای استمرار معاملات تجاری بین المللی با ایران برآیند و ماه به ماه با گذشت خروج آمریکا از برجام سطح انتظارات از توانایی خود را پایین‌تر و پایین‌تر بردند تا جایی که نه تنها اقدامی برای استمرار خرید نفت از ایران یا ایجاد کانال تجاری با ایران انجام نداده‌اند، بلکه در ایجاد کانال مالی برای معاملات بشردوستانه از جمله غذا و دارو هم اما و اگرهایی وجود دارد».

چندی پیش «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه گفته بود: «قبل از برجام، نفت بیشتری می فروختیم». روحانی نیز- اردیبهشت ۹۷- گفته بود: «چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم، پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران».

دولتمردان باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا علیرغم اجرای تمام و کمال تعهدات برجامی از سوی دولت و بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، هم تحریم‌ها افزایش یافته و هم فروش نفت کاهش یافته است و هم نقل و انتقال ارز با گونی انجام می‌شود؟!

آیا جز این نیست که برجام از ابتدا توافقی یکطرفه و خسارت بار بود؟!

** دولت روحانی، کرخت و بی حوصله است

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «چالش‌هایی میان دولت و ملت» نوشت: «دولت در روزهایی که می‌گذرد، نسبت به رویدادهای سیاسی و اقتصادی بی تفاوت است و نوعی کرختی و بی حوصلگی دامن گیرش شده؛ سیاست‌های خاص، راهبردی و اجرایی برای حل مشکلات عینی و فزاینده در حوزه‌های اقتصاد کلان، توسعه و سیاست داخلی وجود ندارد و همتی نیز برای تدوین چنین سیاست‌هایی مشاهده نمی‌شود و گویا مسئولان دولتی بسیار زودتر از موعد در انتظار تمام شدن دوره چهارساله دولت نشسته‌اند. چنین فضایی علاوه بر آنکه باعث حل نشدن و حتی تشدید مشکلات شده، شکافی میان مردم و دولت ایجاد کرده است، به نحوی که دیگر بخشی از مردم امیدی به رفع معضلات خود توسط دولت ندارند و دولت را از خود و خود را از دولت تصور نمی‌کنند».

چندی پیش «محمد علی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفته بود: «دولت روحانی، پیر و سیر است».

«سعید حجاریان» از فعالین اصلاح طب نیز چندی پیش گفته بود: «دولت روحانی، گیج و کرخت است».

«الیاس حضرتی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس نیز چندی پیش گفته بود: «بنده معتقدم دولت انگیزه، تحرک و تلاش لازم را از خودش نشان نمی‌دهد و تبدیل به یک دولت بی‌حس شده است».

اینکه همزمان با وقوع سیل و در اوج گرفتاری مردم، استاندار در سفر خارجی به سر ببرد و اینکه در شرایط بسیار حساس و خاص وقوع سیلاب در چندین استان، مقام ارشد دولتی در سفر تفریحی در قشم باشد! تنها یک نمونه از کرختی و بی تحرکی دولت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    16 0
    اين ضعف درمديريت واجرايى يك كشوراست كه يك كشوربخودش جرأت بده وسيستم دفاع وارتش يك كشورمستقل راتحريم كند پس سياست ارتباطى چكاره است
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    10 1
    خوب من هم اگر اقامت کشور دیگری را داشتم، پولهاو سرمایه ام را هم خارج کرده بودم، دیگر الان اشتیاق کار کردن نداشتم. این وزرا که دیگه جای خود دارند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    16 0
    حقوق های چند ده میلیونی دیگه واسه کسی انگیزه نمیذاره. بریزید بیرون این "بورژوا" های پولدار بی انگیزه را
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    12 4
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    14 0
    دولت رو حانی هم بی حوصله س هم بی لیاقت.
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
      0 0
      کیسه های دلاری فریدون ها ی دولت برخلاف نظر شما
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    13 0
    کرخت و بی حوصله که خیلی مودبانه است . کلا ......است
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    6 0
    خدا کنه فردا ترامپ سپاه را گروه تروریستی اعلام کنه تا این تهمت که سپاه یواشکی با آمریکا در ارتباطه کامل از بین بره
  • محمد IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    9 1
    از ترامپ خطرناک تر امثال علی خرم است که زود پائین تنه خود را خیس می کنند
  • ناشناس IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    4 0
    رسانه های اسحال طلب جای این همه فراافکنی وخود فروختگی یه ده سالی برن ماست ودوغ خوری دست از سر مملکت بردارن باور کنید کسی دلش برای این جماعت ماست خور تنگ نمیشه شما یه مشت گوسفندین برای سر بریدن احمق اا
  • کامبیز IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    2 0
    . این طیف- در نقش یار کمکی ترامپ در ایران- اینگونه القاء می‌کند که کوچکترین واکنش نسبت به آمریکا، کشور را دچار بحران کرده و چاره‌ای جز تبعیت از خوی سلطه گری آمریکا وجود ندارد و ما باید در هر شرایطی به طرف خارجی امتیاز داده و با رویکردی ذلیلانه در مناسبات جهانی حضور یابیم. اصلاح طلبان، پیش از این بارها مدعی بودند که باید برجام موشکی و برجام منطقه‌ای و FATF را کلید بزنیم تا بهانه از آمریکا گرفته شود!
  • DE ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 1
    تحریم سپاه یک هشدار است، باید با ترامپ به توافق تاکتیکی برسیم!/ / بالاحره خیانت و وطنفروشی و ذلت و خواری و نوکری و سرسپردگی اصلاحات چی ها و بنفشیات و کارگریزانی ها دشمن را به طمع انداخت .کم نبودند وطنفروشانی در تاریخ که از داخل راه را برای حمله مغول و یا نیروهای متجاوز دیگر هموار کردند این نقش را امروز منافقین و لیبرالها و اصلاحاتچی ها ...بر عهده دارند.حداقل جلوی زن و بچه شان هم شرم نمیکنند این بی غیرتها.
  • DE ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
    1 0
    دولت روحانی، کرخت و بی حوصله است// دولت خودشو باخته - جلد عقاب است درون فاخته/ ترامپ ملعون چو به او تاخته - مچاله گشته و شده یاخته
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    0 0
    غیر از اقدامات نظام در جهت دور زدن تحریم ها و تلاش برای رونق تولید پیشنهاد میکنم اگر تحریم ها روزی تا حدی برداشته شدند ارزهای حاصل از فروش نفت در جهت پیشرفت تولید و بومی سازی تولید صرف شود ن واردات عروسک و کود انسانیو امثالهم یا اجناس مشابه داخل
  • سوخته IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
    0 0
    تو و بزرگ تر از تو غلط میکنید لاشخورها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس