کد خبر 948442
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
حمایت از کالای ایرانی

اگر ما تعمق و تأمل کنیم، واقعاً رونق تولید به معنای افزایش توان تولید داخلی، در شرایط حال حاضر کشور هم می‌تواند بخشی از مشکل تورم را کنترل کند.

به گزارش مشرق، «رونق تولید»؛ راهبردی که رهبر انقلاب برای چندمین بار اما با ادبیاتی دیگر آن را به مسوولان اجرایی کشور گوشزد می‌کنند. این تلنگر رهبر انقلاب به مسوولان نه امروز در شرایط اقتصادی که سال‌ها پیش از ورود به دوره رکود و چالش در تولید به آن تاکید کرده بودند، اما چه بسیار ناملایمت‌هایی که گریبان‌گیر «تولید و تولیدکننده» و «صنعت و صنعت‌گر» شد.

بیشتر بخوانید

فرصت‌های سالی که «رونق‌تولید» نام دارد

دومینوی رونق تولید برای اقتصاد ایران

«اقتدار ملی و اشتغال‌آفرینی»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال» و «حمایت از کالای ایرانی» همگان سلسله شعارها و نام‌گذاری‌های سالانه رهبری پیرامون تولید و حمایت از تولید است که از سال ‌۱۳۸۰ طی سال‌های مختلف نام‌گذاری شده است. این نشان از دغدغه رهبری در حوزه تولید و رفع موانع دارد.


اما به‌رغم همه این تأکیدات، همچنان موانع زیادی پیش روی تولید است تا سال ‌۹۸ هم با عنوان «رونق تولید» نام‌گذاری شود.

در همین زمینه آقای حسین سلاح ورزی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تشریح موانع پیش روی تولید در سال «رونق تولید» اظهار داشت: موارد و منویاتی که رهبر انقلاب هر ساله تحت عنوان «شعار سال» نام‌گذاری می‌کنند، هرچند عنوان آن «شعار» است اما راهبرد و استراتژی تبیین و تدوین برنامه‌ها در یک‌سال پیش رو خواهد بود.


وی ادامه داد: به‌رغم اینکه مباحث مطرح شده همه دارای عمق کافی هستند و می‌تواند برای شرایط کشور اثرگذار باشد، اما در عرصه اجرا برخوردها سطحی و شعاری هستند و صرفاً با برگزاری یکسری همایش، سخنرانی و انتشار یکسری مطالب از آن عبور می‌شود.


سلاح‌ورزی تأکید کرد: در خصوص شعار امسال مبنی بر «رونق تولید» اگر ما تعمق و تأمل کنیم، واقعاً رونق تولید به معنای افزایش توان تولید داخلی، در شرایط حال حاضر کشور هم می‌تواند بخشی از مشکل تورم را کنترل کند و هم می‌تواند در شرایطی که رشد اقتصادی کشور منفی است باعث یک تحرک نسبی در رشد اقتصادی شود.


نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: اما افزایش توان تولید و رونق تولید موضوعی نیست که با دستور و بخشنامه و برگزاری جلسات بی‌حاصل نتیجه‌ای به همراه داشته باشد.


عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایی ایران تأکید کرد: وقتی می‌خواهیم در مورد افزایش توان و رونق تولید صحبت کنیم، صرفاً نباید بخش عرضه را مدنظر قرار بگیریم بلکه باید حتماً به سمت تقاضا نیز توجه داشته باشیم.


سلاح‌ورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر مهم‌ترین موانع پیش روی تولید در سال «رونق تولید» گفت: بسیاری از افراد اعم از بخش خصوصی یا دولتی مسأله را ساده کرده و رونق تولید را صرفاً به نیاز مالی بنگاه‌ها و توزیع نقدینگی خلاصه می‌کنند.


قائم‌مقام شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تاکید کرد: اما واقعیت این است مادامی‌که ما به موانع ساختاری پیش روی تولید توجه نکنیم، شاهد افزایش جدی توان تولید نخواهیم بود. اما این موانع و مشکلات از جنبه‌های مختلف قابل بررسی هستند.


وی با اشاره به مهم‌ترین موانع پیش روی تولید و بنگاه‌های تولیدی گفت: یکی از مهم‌ترین موانع، مربوط به مقررات و مجوزهای کسب‌وکار است که متأسفانه به رغم اینکه بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه ششم توسعه قرار بود سالانه ۱۰‌پ له در شاخص سهولت فضای کسب‌وکار بهبود داشته باشیم، اما در این شاخص روند نزولی داریم.


سلاح‌ورزی «صادرات» را دیگر عامل مهم در رونق تولید عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه افزایش تقاضا، مهم‌ترین بخشی که می‌تواند افزایش تولید را توجیه‌پذیر کند و تقاضا را افزایش دهد، صادرات است؛ اما متأسفانه در زمینه توسعه صادرات استراتژی، تسهیلات کافی و بستر مناسبی نداریم.


نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه همچنین دو بخش «مالیات» و «تأمین اجتماعی» مرتبط با تولید هستند افزود: واقعیت این است که در حال حاضر نظام مالیاتی ما تولیدمحور نیست. سیستم مالیاتی به‌گونه‌ای است که درآمدهای مالیاتی کشور از سه محل شرکت‌ها و فعالان اقتصادی، اصناف و حقوق و دستمزد تأمین می‌شود.


وی ادامه داد: در حوزه اصناف ملاحظات و محدودیت‌هایی وجود دارد که تا جای ممکن افزایش نداشته باشد؛ در حوزه مالیات بر حقوق و دستمزد هم یک میزان مشخص در بودجه تعیین می‌شود. با این حال همه فشار درآمد مالیاتی کشور روی فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار و روزمینی است که نماد اصلی آن تولیدکنندگانی هستند که شفاف فعالیت می‌کنند.


رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد گفت: مادامی که سیستم مالیاتی ما اصلاح نشود، به نحوی که به‌دنبال منابع جدیدی چون مالیات از مجموع درآمد یا افزایش پایه مالیاتی نباشیم فشار به صورت متمرکز روی تولیدکنندگان خواهد بود و کمکی به افزایش توان تولید نخواهد شد.


سلاح‌ورزی درباره نظام تأمین اجتماعی و مشکلات آن برای تولید گفت: ما یک سیستم تأمین اجتماعی دولتی انحصاری غیررقابتی داریم که در طول سال‌ها دولت‌ها و مجالس مختلف مصوباتی را به گرده صندوق بین نسلی تأمین اجتماعی وارد کردند و هزینه‌های زیادی به آن تحمیل کردند که باعث شده منابع و مصارف صندوق با یکدیگر همخوانی نداشته باشد.


وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از شرکت‌های ناکارآمد بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شده است، گفت: متأسفانه ماحصل مصوبات تحمیلی به این سازمان، طی سال‌های اخیر حجم بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی بسیار افزایش یافته و در مجموع این سازمان ناکارآمد برای اداره امور جاری خود مجبور است حق بیمه‌های مختلف و جریمه‌های مختلف را از جیب تولیدکنندگان تأمین کرده و فشار اضافه‌ای به تولید وارد کند.


نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تأکید کرد: لذا باید همزمان نگاهی به اصلاح این ساختارها داشته باشیم تا شاهد رونق تولید مدنظر رهبر انقلاب باشیم.


همچنین آقای اصغر آهنی‌ها، عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان نیز با اشاره به موانع پیش روی تولید معتقد است: همانطور که طی سال‌های گذشته ملاحظه می‌شود، مقام معظم رهبری توجه همگان را به مقوله اقتصاد و مؤلفه‌های‌آن جلب می‌کنند؛ اما متأسفانه در مقام اجرا در دولت‌های مختلف علی‌رغم تأکیدات ایشان مشاهده می‌گردد که تا حدودی غفلت در حوزه حمایت از تولید صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه معتقدم سلسله نام‌گذاری‌ها طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده دغدغه‌های مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد بوده که در فرمایشات ایشان نیز تبلور یافته است گفت: در سال ‌۹۸ تأکید رهبر انقلاب بر تقویت پول ملی، کاهش بیکاری و افزایش رفاه اجتماعی بوده تا رضایت مردم را درنهایت در پی داشته باشد.


عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان با اشاره به نام‌گذاری سال گذشته با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: هر چند سال گذشته با عنوان حمایت از تولید داخلی نام‌گذاری شد؛ اما آنطور که انتظار می‌رفت در مقام اجرا حمایت‌ها ملموس نبود، بنابراین شاید بهتر باشد مجریان و دولتمردان، هر سال شیوه اجرا را رصد و پایش کرده و درصد تحقق اهداف را اعلام کنند.


آهنی‌ها با بیان اینکه پایین‌بودن سطح دانش فنی در برخی صنایع منجر به کاهش کیفیت کالاها و بالا بودن قیمت تمام‌شده اقلام شده است، تصریح کرد: عدم تربیت نیروی متخصص به میزان کافی در هر رشته‌ای را می‌توان دلیل پایین بودن کیفیت تولید دانست، ضمن اینکه اشکالاتی نیز در حوزه سیاست‌گذاری و ارتباطات سیاسی وجود دارد که در کنار تحریم‌هایی که چهل سال بر کشور حاکم بوده، اثرات منفی در تولید و اقتصاد بر جای گذاشته است.


این فعال اقتصادی تأکید کرد: بنابراین علاوه‌بر اینکه باید بهره‌وری را مدنظر قرار دهیم، در حوزه تولید نیز به مواردی همچون زنجیره تأمین بازار، تنظیم آن و عرضه کالاها توجه کنیم و به فراهم‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی در زنجیره عرضه بپردازیم که اتفاقاً تأثیر مستقیمی بر موفقیت حوزه تولید دارد.


این عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارفرمایان افزود: برای تحقق شعار امسال نیز تمامی سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان و قانون‌گذاران باید کمر همت ببندند و تلاش کنند تا منویات و دغدغه‌های رهبر انقلاب را برآورده سازند، چرا که در شرایط تحریمی پیش رو، اقتصاد ایران باید وابستگی خود را به خارج بیش از پیش کاهش دهد.


آهنی‌ها با بیان اینکه در بحث رونق تولید، زمینه‌سازی برای انجام تولید رقابتی و عرضه آن در بازارهای جهانی نکته بسیار حائز اهمیتی است، گفت: در این شرایط صادرات نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند و سیاست‌گذاران باید با دقت عمل بیشتری در حوزه آن تصمیم‌گیری کنند.


وی گفت: با مجموعه سیاست‌های دولت در سال ‌۹۷ در حوزه صادرات، صادرکنندگان با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شدند، بنابراین اگر قرار است تولید داخلی رونق یابد، باید توجه ویژه‌ای به صادرات داشت، چرا که کالاهای صادراتی بیشترین میزان از مؤلفه‌های تولید رقابتی را در خود جای داده‌اند.


این فعال اقتصادی تأکید کرد: اگر مسوولان کشور با اعتقاد به منویات رهبری عمل کنند قطعاً مشکلات قوانین مانع تولید، عدم ثبات در قوانین، مشکلات انتقال ارز، پیچ و خم‌ها در تأمین مواد اولیه خارجی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط، قاچاق، مالیات بر ارزش افزوده، عدم حمایت عملی از واحدهای کوچک و متوسط، خروج تدریجی و برنامه‌ریزی‌شده از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت اقتصاد مردمی را می‌توان با عملکرد جهادی در مجلس شورای اسلامی، قوه‌قضاییه و قوه‌مجریه حل کرد و قدرت خود را در زمینه اقتصادی به رخ دشمنان کشید.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    0 0
    با کدوم ماده اولیه؟ با کدوم مشتری و خریدار ؟ با کدوم ارز !!!؟ با کدوم مراواده مالی و بانکی ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس