کد خبر 948266
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
عربستان

مقامات سعودی به رغم فشارهای جهانی برای آزادی فعالان حقوق بشری، اخیرا شماری را در ارتباط با این فعالان بازداشت و روانه زندان کرده‌اند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها جمعه (۱۶ فروردین) گزراش دادند که مقام‌های سعودی در تازه‌ترین اقدامات خود علیه فعالان حقوق بشری و حقوق زنان در عربستان سعودی، تعدادی از افراد نزدیک به این فعالان را بازداشت کرده‌اند.

منبع آگاهی در این ارتباط به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفته است که دیروز (پنجشنبه) هشت نفر در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند که از هویت و مکان بازداشتی آن‌ها اطلاعی وجود ندارد.

این منبع سعودی که از ترس مجازات حاضر به افشای نام خود نشده است، به این خبرگزاری گفته است که احتمالاً افراد بازداشت شده از فعلان و نویسندگانی هستند که به دنبال اجرای اصلاحات اجتماعی بزرگ مانند حقوق زنان در عربستان سعودی هستند.

آسوشیتد‌پرس گزارش داد که در بین بازداشتی‌ها نام «صلاح الحیدر»، شهروند سعودی دیده می‌شود که تابعیت آمریکا را نیز دارد و مادر او «عزیزه الیوسف»، فعال حقوق زنان در عربستان سعودی است و بعد از محاکمه از سوی دادگاه سعودی اخیراً از زندان آزاد شده است.

بیشتر بخوانید:

تهدید عربستان برای حذف دلار از معاملات نفت

واکنش الحوثی به تصمیم جدید آمریکا درباره یمن

افشای هویت براندازان مجازی ایرانی +عکس

در همین راستا، «عبدالله العوده»، پسر مبلغ سعودی معروف «سلمان العوده» که در زندان به سر می‌برد، امروز جمعه در حساب توییتری خود نوشت که مقام‌های سعودی هشت شهروند سعودی را که دو نفر از آن‌ها دارای تابعیت آمریکا هستند، بازداشت کرده‌اند. این دو تن، صلاح الحیدر و «بدر الابراهیم»، پزشک و نویسنده سعودی هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز به نقل از «منابع آگاه» خود گزارش داده بود که سه فعال حقوق زنان در عربستان سعودی پس از ۱۰ ماه بازداشت آزاد شدند.

به دنبال قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا در کنسول‌گری سعودی واقع در شهر استانبول در تاریخ دهم مهر ماه گذشته (دوم اکتبر) و پیش از آن، بازداشت ده‌ها شاهزاده و فعال اقتصادی در هتل «ریتز کارلتون» ریاض به اتهام فساد، تمرکز بر مسائل حقوق بشری سعودی و فشارهای بین‌المللی برای آزادی بازداشت شدگان بیشتر شده است.

براساس گزارش گاردین، اخیراً به درخواست «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی گزارشی درباره بازداشتها تهیه شده است که نسخه ای از آن به روئیت روزنامه گاردین رسیده است. در این گزارش که برای شخص ملک سلمان تهیه شده، وجود شکنجه و تعذیب فعالان بازداشتی در زندان‌های سعودی تأیید شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس