کد خبر 948077
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷
چند درصد دارو‌ی بیماران خاص تولید داخل است؟/ بیماران تالاسمی بیشترین مشکل تامین دارو را دارند

رئیس ستاد بیماری‌های خاص گفت: تغییر شرکت سازنده داروهای بیماران خاص و تغییر نوع دارو به ضرر بیمار است.

به گزارش مشرق، فاطمه هاشمی رئیس ستاد بیماری‌های خاص درباره کمبودهای دارویی برای بیماران خاص اظهار کرد: تحریم‌ها باعث ایجاد اختلال در تأمین داروی بیماران خاص شده است، اما باید توجه داشته باشید که تحریم دارو وجود ندارد و اصل مشکل، انتقال ارز برای خرید داروهای خارجی است.

بیشتر بخوانید

قطع ناگهانی این ۹ دارو ممنوع

وی ادامه داد: تحریم‌ها سیستم بانکی کشور ما را درگیر کرده و انتقال ارز و خرید دارو با مشکل مواجه شده است؛ دولت تمام مدت تلاش کرده است تا مشکلی برای تأمین داروهای بیماران خاص وجود نداشته باشد و اگر مشکلی به صورت مقطعی بیماران را درگیر کرده است به سرعت پیگیری می‌شود اما متأسفانه در دوره‌های مختلف شاهد ورود داروهایی از برندهای مختلف به کشور بودیم که به ضرر بیمارها تمام می‌شود.

تبعات خطرناک تغییر برند داروی بیماران خاص

هاشمی تشریح کرد: تغییر شرکت سازنده داروهای بیماران خاص و تغییر نوع داروی آنها معمولاً به ضرر بیمار تمام شده و اغلب باعث می‌شود دارو اثربخشی لازم را نداشته باشد؛ همچنین باعث می‌شود فرد بیمار مدام درگیری تأمین دارو باشد و نتواند مانند گذشته و به صورت عادی زندگی کند.

رئیس ستاد بیماری‌های خاص با تأکید بر اهمیت این موضوع برای خود مسئولین وزارت بهداشت و پیگیری آنها اظهار کرد: بیشترین مشکل را بیماران تالاسمی برای تأمین دارو دارند؛ مشکلات آنها نه تنها بعد از دوران تحریم بلکه قبل از آن هم گریبان‌گیر این بیماران بوده است؛ همچنین اخیراً این بیماران را وادار به پرداخت درصدی از هزینه داروهایشان می‌کنند در حالی که بنابر قانون داروهای بیماران تالاسمی باید به صورت رایگان تأمین شود.

توجیه غیر قابل قبول وزارت بهداشت در فروش دارو به بیماران تالاسمی

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با این توجیه که چون نمونه‌های ایرانی از این دارو وجود دارد بیماران برای خرید نمونه‌های خارجی باید بخشی از هزینه را پرداخت کنند آنها را وادار به پرداخت درصدی از مبلغ دارو می‌کند، در حالی که این توجیه به هیچ وجه قابل قبول نیست. پیگیری‌های لازم را برای تحقق این مطالبه انجام دادیم اما متأسفانه تا به امروز به جایی نرسیده است.

هاشمی درباره سهم تولیدات داخلی در تأمین داروهای بیماران خاص اظهار کرد: سهم تولیدات داخلی در بیماری‌های مختلف متفاوت است؛ برای مثال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد داروهای بیماران ام اس را تولیدات داخلی تشکیل می‌دهد، اما برای بیماران تالاسمی تنها تولید داخل پاسخگو نیست و نیاز به واردات دارو وجود دارد.

محبی///

رئیس ستاد بیماری‌های خاص افزود: داروهای هموفیلی اغلب خارجی هستند اما بیماران دیالیزی بیشتر از داروهای تولید داخل استفاده می‌کنند، در زمینه سرطان هم بخشی از داروها خارجی و بخشی از داروها داخلی هستند.

وی یادآوری کرد: ایران یکی از موفق ترین کشورها در زمینه تولید داروهای داخلی بوده است و چیزی در حدود ۹۵ درصد از داروهای عمومی و بخش عمده‌ای از داروهای خاص را در داخل کشور تولید می‌کند اما برخی از بیماران بیان می‌کنند که نمونه‌های داخلی کیفیت و اثربخشی لازم را ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    0 0
    این تنشها و مناقشات لفظی و خصومتها که جز ضرر و زیان سودی برای کشورها ندارد، امیدوارم با گامهای مثبت به صلح و دوستی و خیر و خوبی بیانجامد و این بیماران گرفتار هم از این محرومیتها نجات یابند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس