کد خبر 947769
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
ارتش  باز هم به کمک مردم آمد

در حال حاضر می‌توان گفت یکی از مناطقی که با بیشترین آسیب‌ها در سیل اخیر مواجه بوده، استان لرستان است.

به گزارش مشرق، به دنبال ادامه بارش‌های پرفشار در مناطق مختلف کشور، روز گذشته (دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸) سیلاب باز هم به استان‌های غربی و جنوب غربی کشور آسیب زد و برخی از شهرهای استان لرستان و خوزستان نظیر پلدختر و معمولان به طور جدی تحت تاثیر سیل قرار گرفت.

مقام معظم رهبری در سومین روز سال جاری دستوری را برای تمامی نیروهای مسلح صادر کردند که نشان داد حجم سیل به گونه‌ای است که حل بحران ایجاد شده ناشی از سیلاب تنها به وسیله دولت حل نمی‌شود و دستگاه‌های دولتی به تنهایی از عهده رفع سیلاب بر نمی‌آیند.

همین امر موجب شد تا نیروهای نظامی پای کار بیایند و جهادی بزرگ برای حل این بحران خلق کنند.


ارتش باز هم به کمک مردم آمد

در روزهای اخیر و بر اثر بارندگی‌های مداوم در کشورمان، شهرهای زیادی درگیر سیل، رانش زمین، قطعی آب و برق و… شده‌اند. در این شرایط، نهادهای نظامی از جمله ارتش با حضور به موقع و موثر خود در مناطق سیل‌زده، آسیب‌ها را به حداقل رسانده و توانستند بسیاری از مردم گرفتار را نجات دهند.

در حال حاضر می‌توان گفت یکی از مناطقی که با بیشترین آسیب‌ها در سیل اخیر مواجه بوده، استان لرستان است. راه‌های مواصلاتی این دو منطقه برای مدت زمانی به صورت کامل قطع شده بود که با کمک نیروهای نظامی مجدداً بازگشایی شد.

به دنبال ادامه بارش‌ها در مناطق غرب و جنوب غرب کشور ارتش جمهوری اسلامی برای ساماندهی هر چه بهتر، پیش از آنکه سیل به شهرهای غربی کشور برسد، دست به کار شد. کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش به عنوان فرمانده عملیات در منطقه لرستان و غرب کشور منصوب شد.

حیدری در اولین اظهار نظرها از اعزام بالگردهای هوانیروز مسجد سلیمان خوزستان به پلدختر لرستان خبر داد و همچنین اظهار کرد: بالگردهایی که به منطقه لرستان اعزام شدند مجهز به دوربین دید در شب هستند که می‌تواند حتی در تاریکی شب نیز امداد رسانی کنند.

طبیعتاً تامین نیازهای اولیه مردم شامل انتقال به مکان امن، ایجاد کمپ و تهیه مواد غذایی است نیازمند خدمت رسانی شبانه‌روزی است.

حیدری روز گذشته این نوید را داد که با تلاش نیروهای ارتشی تا غروب هیچ در راه مانده‌ای در استان لرستان وجود نداشته باشد. این در حالی است که ارتش روز گذشته مامور اسکان مردم سیل زده پلدختر هم شده بود.

انتقال خودروهای دوزیست و نفربرهای ارتش برای عبور از عرض رودخانه‌ها اقدام مهم ارتش در روز گذشته برای جبران خلاء نبود پل‌هایی زمینی بود.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ فروند بالگرد ارتش وارد منطقه شد. امیر حیدری با اعلام این خبر افزود: مشکل راه ارتباطی خرم آباد- پلدختر است که اگر وصل شود ۵۰ درصد کار حل می‌شود.

به نظر می رسد هدف دیگر ارتش در روزهای آینده بازگشایی صد در صدی راه‌های استان لرستان باشد.

اعزام تعداد زیادی قایق و غواص به همراه تیپ ۶۵ نوهد به لرستان اقدام دیگر ارتش بود که امیر سرتیپ نوذر نعمتی جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش آن را رسانه‌ای کرد. نیز درباره اقدامات امدادی ارتش در مناطق سیل زده لرستان اظهار کرد: از شب گذشته تا امروز تعداد بالگردهای ارتش در منطقه از ۲۰ بالگرد هم عبور کرد.

اگر چه نفربرهای آبی خاکی ارتش به لحاظ سرعت امداد رسانی مانند بالگردها عمل نمی‌کنند اما امداد رسانی میدانی به مردم در شرایطی که جاده‌ها محصور در آب است، بدون حضور نفربرهای آبی خاکی عملاً غیر ممکن است.

این نفربرها به صورت کامل از روز گذشته در لرستان مستقر شدند و طبق آخرین خبرها بر تعداد این تجهیزات افزوده می شود.

از آن‌جایی که در خوزستان نیز به دنبال بارندگی‌های زیاد خطر سیل وجود داشت؛ امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان، از مرکز مانیتورینگ ستاد بحران استانداری خوزستان، بازدید کرد.

سیاری تمام ابعاد سیل را در استان خوزستان تحت مدیریت و کنترل شده دانست و افزود: با این نحوه مدیریت و کنترل امیدواریم که در استان مشکل و اتفاق بدی صورت نگیرد، چرا که مرکز کنترل بحران استان، امکانات خوبی را وارد میدان کرده است.

استان گلستان اولین استانی بود که به طور جدی با بحران سیلاب مواجه شد. اگر چه اقدامات ارتش و سپاه در این استان از ابتدا انجام شد؛ به جهت میزان بارش‌ها و حجم عظیم آب محصور در شهرستان آق قلا و پس از شهرستان گمیشان، مشکل در استان گلستان هنوز به صورت کامل رفع نشده است. هنوز هم آب در این دو شهرستان در جریان است.

اگر چه در استان گلستان نقش محوری در تخلیه آب به عهده سپاه بود اما ارتش هم برای این موضوع اقدامات خوبی را انجام داد. ایجاد کانال‌های انحرافی متعدد در شهرستان آق قلا تنها یکی از این اقدامات بود که توسط یگان‌های امدادرسان ارتش در مسیر رودخانه گرگان‌رود احداث شد.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی که به صورت میدانی در منطقه حضور داشت معتقد است، کم شدن ظرفیت رودخانه گرگان‌رود یکی از دلایل اصلی آبگرفتگی در بخش‌هایی از شهرستان‌های آق‌قلا و گمیشان بود.

همین امر موجب شد تا آب از دیواره‌های این رودخانه سرریز شود و منجر به بروز سیلاب در دشت‌های اطراف و همچنین در شهرهای آق‌قلا و گمیشان گردد.

کنترل حجم آب در رودخانه گرگان‌رود و ممانعت از سرریز شدن آب از سد گمیشان در بالادست دو اولویت ارتش در استان گلستان است.

اقدام دیگر ارتش در استان گلستان لایروبی رودخانه گرگان‌رود و بازگشایی مصب آن به دریا است. که در تخلیه سریعتر آب از استان نقش بسیار قابل توجهی دارد.

به دنبال سفر فرمانده کل ارتش به این استان و طی دو روز گذشته لایروبی گرگان‌رود و تعریض مصب این رود اولویت اول ارتش در استان گلستن بوده است.

ارتش امروز یک لایروب بسیار بزرگ از نوع «کاترساکشن» را وارد استان گلستان خواهد کرد که می‌تواند کف رودخانه را کاملاً بردارد و گل و لای و املاح را کاملاً به بیرون منتقل کند.


سپاه پاسداران همراه دولت در حل بحران سیلاب

در دو روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توجه خود را بیشتر به مناطق غربی و جنوب غربی کشور معطوف کرد و تعدادی از بالگرد های نیروی زمینی سپاه به همراه تجهیزات امداد رسانی به مناطق سیل زده استان لرستان اعزام شدند.

اعزام و استقرار بالگردها، احداث یگان مهندسی ۴۳ امام علی (ع) و یک مجموعه کامل بیمارستان صحرایی در لرستان اقدامات اولیه سپاه در استان لرستان بود.

محمد پاکپور برای حضور میدانی در مناطق سیل زده و هدایت عملیات امداد و خدمت رسانی به مردم، بامداد امروز راهی لرستان شد.

از سوی دیگر سردار شریف سخنگوی سپاه، از بکارگیری پهپادهای نیروی هوافضای سپاه برای رصد و پایش مناطق سیل‌زده کشور خبر دا و گفت: برای اولین مرتبه پهپادهای نیروی هوافضای سپاه برای رصد و جمع آوری اطلاعات از آخرین وضعیت مناطق سیل زده کشور بکارگیری شدند.

اگر چه دشمنان نظام همواره سعی داشته اند ایران را به جنگ افروزی متهم کنند و توسعه ساخت پهباد را نشانه‌ای از عزم ایران برای شروع یک جنگ جدید معرفی کنند؛ حضور پهبادهای سپاه برای امداد رسانی مناطق سیل زده سندی محکم بر یاوه‌گویی دشمنان ایران است.

در حوادثی همچون سیل و زلزله استقرار امکانات بهداشتی و درمانی باید در اولویت مسئولان قرار گیرد. در شرایطی که وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی از پوشش همه جانبه و مهار مشکلات به‌وجود آمده ناشی از این حجم عظیم سیلاب ناتوان است؛ نیروهای نظامی می‌توانند با تاسیس بیمارستان‌های صحرایی، اعزام نیروهای امدادی و تامین وسایل پزشکی به مدد آسیب‌دیدگان بشتابند.

در همین راستا معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه از ارائه نزدیک به ۴۵ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به سیل زدگان استان گلستان و مازندران خبر داد.

باید منتظر ماند و دید پوشش خدمات بهداشتی، درمانی در استان های غربی که در دو روز گذشته با سیلاب مواجه شده‌اند به همت دولت و نیروهای نظامی چگونه پیش خواهد رفت.

استان خوزستان اگر چه دارای رودخانه‌های عظیمی همچون دز و کرخه است، با وجود حجم عظیم بارش ها توانست بحران سیلاب را تا حدود زیادی مدیریت کند. در این زمینه نقش سپاه و بسیج در ایجاد سازه‌های مقاوم درون شهری برای مقابله با سیل در شهرهای استان غیر قابل انکار است.

از سوی دیگر صبح امروز ۴۴ فروند قایق برای کمک به سیل‌زدگان توسط نیروی دریایی سپاه به مناطق شمالی استان خوزستان اعزام شد.

سپاه پاسداران از ابتدای بحران سیلاب در گلستان کشور نقش ویژه ای را به عهده گرفت. به دلیل همین توانمدی‌ها بود که استانداری گلستان از سپاه پاسداران درخواست کرد برای رهاسازی آب شهرستان آق قلا ریل راه آهن در اطراف این شهرستان در چند نقطه توسط سپاه تخریب شود.

اگرچه در روزهای پس از آن برخی از افراد نسبت به این اقدام سپاه انتقاداتی را وارد کردند اما با لایروبی رودخانه گرگان‌رود و تعریض مصب این رودخانه، تخلیه آب موجود در شهرستان‌های این استان با سرعت بیشتری انجام می‌شود تا این مشکل استان هم برطرف شود. سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در روز (۱۱ فروردین) از بازگشایی جاده گمیشان به آق‌قلا و گرگان خبر داد.

سردار پاکپور گفت: با احداث و نصب ۱۹ پل توسط واحدهای مهندسی نیروی زمینی سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا، ارتباط گمیشان با شهرهای گرگان، آق قلا و بندرترکمن برقرار و این شهر از محاصره آب خارج شد.

لایروب جدید ارتش برای تخلیه صد در صدی آب به استان گلستان رفت / احداث دو بیمارستان صحرایی در پلدختر و معمولان توسط سپاه / حضور ۱۶۰۰ جهادگر بسیجی برای امداد رسانی در مناطق سیل‌زده

پس از تخلیه آب از این دو شهرستان اقدام دیگری که باید انجام شود لایروبی منازل و امکانات شهری است؛ طبیعی است که این سیلاب به همراه آب، گل و لای زیادی را هم از بالادست رودخانه ها به درون شهرها کشانده است.

سپاه پاسداران ۴۴۰ دستگاه ادوات و تجهیزات اعم از لودر, بیل مکانیکی, دستگاه لجن کش و کف کش و کامیون را جهت لایروبی منازل، رودخانه ها و بازگشایی و ترمیم راه ها تنها به استان های گلستان و مازنداران اختصاص داده است تا مردم ساکن در این دو استان سریعتر به منازل خود بازگردند و زندگی به روال عادی خود بازگردد.

به گفته مسئولان سپاه پاسداران از روز پنجم حادثه پنج استان اردبیل، گیلان، زنجان، تهران و سمنان به عنوان استان‌های معین با مجموعه ماشین آلات خود، به علاوه تیم مهندسی رزمی ۴۷ سلمان نیروی زمینی سپاه وارد منطقه شدند.

متاسفانه سیل شیراز اگر چه از حجم آب کمتری برخوردار بود، به دلیل عدم مدیریت صحیح و وجود تصمیات غلط در مدیریت شهری طی سال‌های قبل، به درگذشت برخی از هموطنان انجامید.

سپاه فجر فارس از همان لحظات اول به همراه استاندار و مسئولان شهری شیراز به کمک آسیب‌دیدگان شتافت.

۲۰۰ دستگاه خودروی سبک، سنگین، نفربر و آمبولانس سپاه استان فارس برای امدادرسانی به حادثه دیدگان در مناطق سیل زده به کار گرفته شد و در همان ساعات اولیه بروز حادثه سیل بیش از ۳۵۰۰ نفر از مسافران نوروزی و آسیب دیدگان سیلِ شیراز در سالن های ورزشی ۹ دی و حسینیه های سپاه فجر استان فارس اسکان داده شدند.

امکانات پزشکی، بهداشتی و غذای گرم توسط خیرین بسیجی در اختیار آسیب‌دیدگان قرار گرفت.

پس از بروز سیلاب در شیراز، بیش از ۱۳۰۰ نفر از نیروهای سپاه و بسیج فارس برای خدمت رسانی به مردم در مناطق سیل زده استان مستقر شده اند. تخلیه آب، پاکسازی خانه ها و راه های عبور و مرور مردم از گِل و لای، توزیع مرتب و مناسب اقلام امدادی و تغذیه ای و تامین امنیت مناطق سیل زده از جمله خدمات نیروهای سپاه و بسیج به مردم مناطق سیل زده شیرازهستند.

معاون روابط عمومی سپاه فجر فارس با بیان اینکه هزار و هشتصد منزل مسکونی آسیب دیده در شیراز توسط نیروهای سپاه و بسیج فارس پاکسازی شده اند، گفت: بیش از هفتاد هزار پُرس غذای گرم با همکاری سپاه فجر فارس، سازمان های اجرایی و خیرین شیراز در مناطق سیل زده فارس توزیع شده است.

چند روزی است که از سیلاب در استان فارس فارس می‌گذرد و زندگی در شهرهای این استان به روال عادی خود بازگشته است اما در شهرهای استان لرستالن وضع به گونه دیگری است. همین امر اقدام فوری مسئولان و نیورهای امدادی را می‌طلبد.

در همین راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو بیمارستان صحرایی را در پلدختر و معمولان برپا می‌کند.

طبق برآوردهایی که از میزان خسارت وارده در لرستان به عمل آمد، بنا بر گفته فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان حدود ۶۰۰ خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته است. همچنین ۳۰ درصد شهر پلدختر از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد.

سردار مرتضی کشکولی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان در گفت‌وگویی بیان کرد: علت اصلی خسارت های ناشی از سیل اشتباهات سالیان گذشته بوده که به ساخت ساز و کشت‌وکار در حریم و بستر رودخانه پرداخته‌اند.

از شب گذشته تا به امروز عصر هیچ گونه راه ارتباطی با مردم پلدختر و معمولان وجود نداشته است اما با تلاش شبانه روزی مسوولین و سپاه خوشبختانه ارتباط تلفنی با آن‌ها برقرار شد و بر اساس شواهد خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی و تجاری پلدختر وارد شده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه از حضور بالگردهای هوانیروز سپاه و ارتش در لرستان خبر داد و افزود: این بالگردها به همراه بالگردهای هلال‌احمر عملیات کمک و امدادرسانی به مردم لرستان و به ویژه جنوب این استان را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نیروی زمینی سپاه، گروه مهندسی ۴۳ امام علی (ع)، نیروهای هوانیروز و نیروهای تیپ ۵۷ سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در منطقه برای کمک و امدادرسانی و خدمت به مردم حضور دارند.


بازگشایی فرودگاه خرم آباد توسط نیروهای امدادی سپاه پاسداران

لازم به ذکر است که فرودگاه خرم آباد که روز گذشته به محاصره سیل در آمده بود نیز امروز با تلاش نیروهای امدادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازگشایی شد و اولین هواپیما موفق به فرود در این فرودگاه شد.سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز بوسیله بالگرد از این فرودگاه برای سرکشی عازم مناطق سیل زده استان لرستان شد.

سرهنگ جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت: سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام مثل همیشه تماماً آماده است یرای کمک رسانی به مناطق سیل زده استان و ضمن در خواست بالگرد تا لحظاتی دیگر بخشی از نیازمندی‌های مردم در بخش ماژین را انتقال می‌دهیم.


نقش پررنگ نیروهای جهادی در کمک به مردم سیل‌زده

بسیج را باید مردمی ترین نیروی نظامی در کشور دانست. سیل اخیر هم این گزاره را تایید می‌کند. بسیاری از بسیجیان ترجیح دادند تعطیلات خود را در ایام نوروز وقف خدمت‌زسانی به مردم مناطق سیل‌زده کنند.

محمد زهرایی رئیس بسیج سازندگی کشور درباره اقدامات گروه‌های جهادی برای کمک به سیل زدگان استان لرستان اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ گروه جهادی در مناطق سیل زده استان حضور پیدا کرده و خدمت رسانی می‌کنند.

جامعه بسیج زنان کشور هم گروه‌های متعددی را از چند روز قبل در شهرستان آق قلا مستقر کرد. اقدامات فوری درمانی، امدادرسانی، اسکان و پذیرایی از سیل‌زدگان از فعالیت‌های این گروه در مناطق سیل‌زده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمدخواجوند FR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
    8 2
    درود برشرفشون خداوند نگهدار شوندباشد وخسته نباشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس