سیل

با وقوع بارش‌ها و سیلاب در استان‌های بالادست و پر شدن مخازن آب سدهای دز و کرخه، میزان خروجی آب از این سدها رو به افزایش است که به همین دلیل بسیاری روستاهای حاشیه‌ رودخانه‌ها تخلیه شدند.

به گزارش مشرق، در پی بارش‌های اخیر که با افزایش شدید آورد آب به سدهای خوزستان همراه بود، تعدادی از روستاهای استان دچار سیلاب و آبگرفتگی شد که تخلیه سایر روستاهای حاشیه رودخانه‌ها همچنان در حال انجام است.

مدیریت بحران استانداری خوزستان در اطلاعیه‌هایی از نزدیک شدن به رودخانه‌ها هشدار داد و از مردم حاشیه رودخانه‌ها خواست تا وسایل ضروری و حیاتی خود را به اماکن امن منتقل کنند.

بیشتر بخوانید:

استاندار خوزستان نیز از تخلیه ۲۷ روستا از بین از ۷۱ روستای درمعرض خطر سیلاب در استان تا روز گذشته خبر داد.

وضعیت ورودی و خروجی سدها

حمیدرضا لشکری معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان صبح امروز اظهار کرد: ورودی کرخه ۵۷۵۸ و خروجی ۹۵۰ متر مکعب در ثانیه، ورودی سد دز ۳۴۹۵ و خروجی آن ۱۸۴۸ متر مکعب در ثانیه، ورودی سد گتوند علیا ۱۵۴۶ و خروجی آن ۱۳۰۴ مترمکعب در ثانیه و ورودی سد مارون ۱۹۰ و خروجی آن ۴۵۰ متر مکعب در ثانیه است.

وی با بیان اینکه خروجی سد کرخه به ۹۵۰ متر مکعب بر ثانیه رسیده اما خروجی سد دز همچنان همچنان ۱۸۰۰ است، عنوان کرد: به دلیل اینکه آب با حجم زیادی وارد رودخانه‌های کرخه و دز می‌شود در این دو حوضه مشکل داریم.

لشکری افزود: امروز حجم خروجی آب در سد کرخه از ۷۵۰ به ۹۵۰ متر مکعب در ثانیه افزایش یافت و مابقی سدها در شرایط عادی هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: تمام سدهای استان تحت کنترل است؛ اکنون در سدهای مسجدسلیمان، شهیدعباس پور، گتوند علیا، کارون ۳ و ۴ فضای خالی داریم.

سیلاب در مناطق مختلف شهرستان اهواز

در شهرستان اهواز با وجود داشتن سه رودخانه، روستاهای بسیاری در نزدیکی رودخانه قرار دارند که مهم ترین آن ۱۳ روستای منطقه بامدژ اهواز در حاشیه دز بود که با شکستن سیل‌بندها، سیل وارد آنها شد و تا حدود زیادی اقدام به تخلیه آنها صورت گرفت و اهالی در چند اردوگاه و مدرسه شهر الهایی اسکان داده شدند.

مهاوی شهردار الهایی دقایقی قبل از شکسته شدن سیل‌بند این شهر در پی افزایش دبی رودخانه کرخه خبر داد و با بیان اینکه سازمان آب و برق در منطقه حضور ندارد، گفت: نیاز به ماشین‌آلات و امدادرسانی دستگاه‌های مختلف هستیم.

در روستاهای الهایی اهواز نیز به دلیل نزدیکی به رودخانه کرخه، هشدارهایی به اهالی داده شده و در بخش اسماعیله و دهستان عنافچه نیز اخبار از زیر آب رفتن بسیاری از مزارع کشاورزی خبر می‌دهد که اهالی با کمک نیروهای اجرایی و نظامی در حال استحکام بخشی سیل‌بندهای خود هستند؛ همچنین روستای البونیس در بخش مرکزی نیز در محاصره سیل قرار دارند که اهالی برای جابه‌جایی درخواست کمک کردند.

در شهر اهواز نیز دبی رودخانه کارون از ۲۵۰۰ مترمکعب در ثانیه فراتر رفته و به گفته سرپرست فرمانداری اهواز در محلاتی مانند چنیبه و زرگان، به دلیل داشتن سیل‌بند خاکی خطر بیشتری وجود دارد اما سایر شهر در خطر نیست و احتمالاً تنها آب تا جاده‌های ساحلی پیش‌روی کند.

شهرداری اهواز از ایمن‌سازی ۱۴ نقطه ساحل کارون در اهواز خبر داد و اعلام کرد: در زیر پل هشتم، نفوذ آب به لایه‌های زیرین جاده ساحلی باعث ایجاد شکافی به فاصله یک متر از پیاده‌رو و به طول ۳۰ متر ایجاد کرد و نشست زمین در کوی مجاهد نیز به دلیل ضعف سیستم فاضلاب رخ داد.

در کوی سید خلف از یکشنبه شب به منازل حاشیه رودخانه برای تخلیه فوری هشدار داده شد؛ در چنیبه نیز سیل‌بند یک کیلومتری با سه لایه برای محافظت از منازل توسط شهرداری ایجاد شد.

در محلات مالکیه و خزعیله و سبهانیه سوسنگرد نیز وضع بحرانی گزارش شد و مردم و دستگاه‌های اجرایی در اطراف منازل اقدام به احداث سیل‌بند کردند.

چند روستای دیگر نیز در سایر شهرهای استان از روز گذشته با شکسته شدن سیل‌بندها، در شرایط بحرانی قرار گرفتند که از جمله آن روستاهای بیت غائب شوش، روستاهای فرسیات بزرگ و کوچک شهرستان کارون، روستاهای مسیر هوفل دشت‌آزادگان، روستای سید عبود خرمشهر، روستای دریسیه دارخوین شهرستان شادگان است.

امدادرسانی نیروهای مسلح به مناطق سیل‌زده

در شرایط بحرانی استان خوزستان نیروهای مسلح با تمام قوا در حال امدادرسانی هستند که دریادار حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در استان از تشکیل قرارگاه امداد ذوالفقار ارتش خبر داد.

وی که به عنوان فرمانده عملیات ارتش در ستاد مقابله با بحران خوزستان منصوب شده در بازدید از سد دز با بیان اینکه اوضاع سد تحت کنترل است، گفت: روستاهای در معرض خطر در مسیر کرخه، دز و کارون در حال تخلیه هستند و امیدواریم با همت جمعی، همکاری مردم و کمک خداوند شاهد کمترین خسارت ها باشیم.

سردار حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان با تاکید بر آمادگی نیروهای سپاه و بسیج، گفت: طی روزهای اخیر بیش از ۳۵ دستگاه مهندسی از جمله بیل‌مکانیکی، کمپرسی و لودر از طرف قرارگاه خاتم‌الانبیاء در سوسنگرد، رفیع و بامدژ به صورت شبانه‌روزی در حال ارائه خدمات هستند و تلاش آنها در جهت جلوگیری از نفوذ آب به مناطق روستایی و بعضی شهرهای در معرض تهدید سیل مانند سوسنگرد است.

فرمانده سپاه ولیعصر (عج) خوزستان گفت: در کنار دیگر دستگاه‌ها و به ویژه ستاد بحران، که در تلاش‌اند تا خسارات را تا حدود زیادی کاهش دهند، دو فروند بالگرد در باند فرودگاه اهواز آماده خدمات‌رسانی و پشتیبانی است که در صورت نیاز از ظرفیت آنها نیز استفاده شود.

وی افزود: همچنین تخلیه بعضی روستاها به ویژه بامدژ که فشار آب بسیار سنگین است و در معرض سیل هستند صورت گرفت و تعدادی از روستاها نیز در محاصره آب قرار گرفته است؛ از ظرفیت نیروی دریایی با در اختیار داشتن ۱۸ فروند قایق در جهت ارائه خدمات در مناطقی که سیلاب وارد شده و در محاصره هستند استفاده میکنیم که به صورت روزانه امکانات مورد نیاز مردم را به روستاها انتقال می‌دهند.

همچنین پاسدار احمد خادم سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب کشور در شهر رفیع گفت: یکی از اقدامات موثر سپاه در زمینه هدایت سیلاب گشایش دژ شهید باکری بود که یکشنبه انجام شد و باعث شد تا آب کرخه با سرعت از دایک مرزی خارج شود.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه آبادان نیز گفت: به منظور پشتیبانی از روستاهای در معرض خطر سیل در شهرستان های اهواز و دشت آزادگان ۲۰ فروند قایق از ناو تیپ ذوالفقار اروندکنار به اهواز و سه فروند پایگاه دریابانی آبادان به منطقه دشت آزادگان اعزام شدند.

سفر مقامات دولتی به خوزستان

با بحرانی شدن اوضاع سیلاب در استان خوزستان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از ساعتی قبل وارد خوزستان شد؛ روز جمعه ۹ فروردین نیز حسن روحانی رئیس جمهور سفری چندساعته به همراه چند وزیر به خوزستان به خوزستان سفر کرد و از مناطق سیل‌زده بازدید هوایی کرد؛ رئیس جمهور وزیر نیرو را مامور کرد که تا در خوزستان باقی بماند.

جرم بزرگ سازمان آب و برق عدم لایروبی رودخانه‌هاست

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با درخواست ارسال امکانات از سوی استان‌های دیگر به استان گفت: اگر چاه نفتی در استان دچار آتش‌سوزی شده بود همه جای مملکت برای حل مشکل ورود می‌کرد.

کاظم نسب الباجی با بیان اینکه سازمان آب و برق بدون گرفتن هزینه آب‌ها به کشاورزان آبی اختصاص نمی‌داد، عنوان کرد: عدم لایروبی رودخانه‌ها و ساماندهی آنها، جرم بزرگی است که سازمان آب و برق مرتکب شد.

وی با اشاره به بی‌ثمر بودن سفر رئیس جمهور به خوزستان برای بررسی وضعیت سیل در استان، بیان کرد: انتظار می‌رفت پس از این سفر، استانهای دیگر در حل بحران سیل معین خوزستان می‌شدند و امکانات خود را به استان ارسال می‌کردند.

با وقوع بارش‌ها و سیلاب در استان‌های بالادست و پر شدن مخازن آب سدهای دز و کرخه، میزان خروجی آب از این سدها رو به افزایش است که جدی گرفتن هشدارهای ایمنی و توجه به اخبار و اطلاعیه‌های رسمی در روزهای آینده از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    5 2
    ای خاک دوعالم تو سرتون.با این مدیریتتون
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    3 7
    همه آن استانهایی که با داد و بیداد می گفتند آب ما را ندزدید و به مناطق مرکزی نبرید حالا دچار سیل هستند. حادثه دردناکی است اما چوب خدا صدا ندارد.
    • IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
      3 0
      وقتی خشکسالی باشه برای همه هست،شما توضیح بده چرا باید تو کویر صنعت فولاد باشه با وجود کم ابی مردم کویر نشین، و خشکسالی کشور،تمام دنیا صنعت فولاد نزدیک دریاست
  • رضا IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    4 0
    نمیدونم چرا مردم انقدر احساسی برخورد میکنن با همه چی
  • CA ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 4
    مملکتی که با بارون داره نابود میشه تازه با دنیا هم سر جنگ داره....خدا عقل بده والا!!!!!!
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
      1 0
      کسی با دنیا سر جنگ ندارد. چند کشوری زورگوی جهانی که نوکر سرمایه داران صهیونیست هستند کشورهای دنیا را با ارعاب و تهدید از معامله با ایران دور کرده اند
  • CA ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    1 1
    حالا چی حالا هم کار کار امریکا و اسرائیل و استکبار جهانیه..؟؟؟؟ فکر اینجاشو نکرده بودید................
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۳
    2 0
    یکی از اتفاقاتی که در برنامه ریزی کشور رخ داده اولویت بندی برنامه هاست و اگر وزارت نیرو طرح لایروبی رودخانه های کشور را با انهمه هزینه می داد مجلس انرا تامین میکرد ؟
  • سید شاکر عبدلی RO ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
    0 0
    عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس