کد خبر 947392
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
مواد غذایی نمایه

خرما، کالری و کربوهیدرات بالاتری نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر دارد، اما هنوز هم می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد.

به گزارش مشرق، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ما طرفدار شمارش کالری غذاها برای کاهش وزنمان هستیم. اما غذاهای زیادی وجود دارند که کالری بالایی دارند اما دارای ویژگی‌های تغذیه‌ای شگفت‌انگیزی نیز هستند. کالری‌ها همگی برابر نیستند و شما نیز باید برای پیروی از یک رژیم غذایی به فیبر، پروتئین و مواد ریزمغذی توجه داشته باشید. مصرف این غذاهای سالم همراه با مواد کم‌کالری مانند میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های غلات، بهترین راه برای رسیدن به تعادل در رژیم غذایی و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت است. به یاد داشته باشید مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی دارند باید در حد اعتدال مصرف شوند.

بیشتر بخوانید:

در فصل بهار چه خوراکی هایی بخوریم؟

۱. شکلات تلخ
شکلات تیره، طیف وسیعی از مزایا را، علاوه بر طعم لذیذش، با خود به همراه دارد. نشان داده شده است که این خوراکی خوشمزه، برای بهبود سلامت قلب، جلوگیری از بیماری‌های مزمن و حتی کاهش استرس مفید می‌باشد. در حالی که فقط یک اونس (حدود ۲۸ گرم) شکلات تیره بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ کالری دارد، اما منبع خوبی از آهن، منیزیم، فیبر، مس و منگنز است. به دنبال شکلات تیره که کم قند است و ۷۰ درصد یا بیشتر آن از کاکائو تشکیل شده است، باشید. نکته مهمی که باید بدان توجه کرد این است که مقدار بیشتر کاکائو، برابر با مقدار بیشتر کافئین خواهد بود. پس شاید بهتر باشد از شکلات تیره در اوایل روز استفاده شود.

۲. خرما
خرما، کالری و کربوهیدرات بالاتری نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر دارد، اما هنوز هم می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشد. خرماها به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی در اسموتی‌ها و دسرها استفاده می‌شوند و همچنین به علت خاصیت مفیدشان برای سلامتی مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار دارند. این میوه‌های کوچک دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و پیشگیری از سرطان می‌باشند. به علاوه، آن‌ها یک منبع عالی از فیبر، منیزیم و ویتامین‌های B هستند تا انرژی شما را حفظ و به شما در فعالیت بدنی کمک کنند.

۳. آووکادو
اگر چه فقط نیمی از آووکادو بیش از ۱۰۰ کالری را در خود جای داده است، متخصصان هنوز دلایل خوبی برای استفاده از این میوه به عنوان یک ماده مصرفی روزانه دارند. آووکادو دارای مقدار زیادی چربی غیراشباع یگانه و مفید برای قلب است که به شما کمک می‌کند تا احساس سیری کنید، هورمون‌ها را تنظیم کرده و قند خونتان را تثبیت نمایید. آووکادو همچنین دارای ۲۰ عنصر ضروری است و به عنوان استرول گیاهی کاهش دهنده کلسترول نیز برای حفظ سلامت قلب شما مفید می‌باشد. فقط باید توجه داشته باشید که تحقیقات کنونی توصیه می‌کنند که هر روز فقط یک سوم آووکادو مصرف شود.

۴. روغن زیتون
روغن زیتون یکی دیگر از مواد غذایی با چربی مفید برای سلامتی بدن است. مانند آووکادو، روغن زیتون حاوی چربی‌های غیراشباع یگانه است که نشان می‌دهد برای بهبود سلامت مغز و محافظت در برابر بیماری آلزایمر مفید است. نیز نشان داده شده است این روغن، دارای خواص ضدالتهابی بوده، و یکی از اجزای مهم رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که بهترین رژیم غذایی سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است. اطمینان حاصل کنید که یک روغن زیتون با کیفیت بالا را تهیه کرده و یک روغن سالم دیگر را هنگام پخت و پز با حرارت زیاد جایگزین آن کنید. بهتر است، مصرف روغن زیتون را بین یک یا دو قاشق غذاخوری در روز حفظ کنید.

۵. آجیل و کره دانه‌ها
علاوه بر کره بادام زمینی، کره بادام درختی، بادام هندی و فندق نیز در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. در حالی که به راحتی می‌توان در مصرف این دانه‌ها یا کره‌ها زیاده‌روی کرد، یک مشت کوچک از این آجیل‌ها و یا یک قاشق سوپ‌خوری از کره آن‌ها دارای فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، و مقدار زیادی از مواد مغذی که به سختی به دست می‌آیند، مانند پتاسیم و ویتامین E است. ثابت شده است که استفاده از این دانه‌ها به عنوان یک میان‌وعده و یا اضافه کردن یک مشت از آن‌ها به سالاد یا خوراک سبزیجات می‌تواند احساس سیری را ایجاد کرده و حتی چربی‌های شکمی را کاهش دهد.

۶. دانه چیا
دانه‌های چیا در چند سال گذشته عنوان «اَبَرغذا» را به دست آورده است و دلیل خوبی هم دارند. این دانه‌های کوچک با پروتئین، چربی‌های سالم، فیبر و مجموعه‌ای از مواد مغذی بسته‌بندی شده است. روزانه یک اونس (حدود ۲۸ گرم) از این دانه‌ها را مصرف کنید تا بتوانید از مزایای سلامتی آن بهره‌مند شوید. دانه‌های چیا قابل هضم بوده، موجب کاهش وزن شده و بر سلامت قلبی و به طور کلی سلامت بدن مؤثر است. یک قاشق سوپ‌خوری از این دانه‌ها را به اسموتی صبحگاهی‌تان اضافه کنید تا احساس سیری کرده و بدنتان نیز به مواد مورد نیاز خود دست پیدا کند.

۷. موز
موز اغلب به علت کالری و قند بالاتری که نسبت به بسیاری از میوه‌های دیگر دارد، مورد عتاب قرار می‌گیرد.، اما آن‌ها بخش بزرگی از یک رژیم متعادل را تشکیل می‌دهند. موز اکثراً به عنوان یک غذای عالی پس از تمرینات ورزشی برای کسب پتاسیم، کربوهیدرات و محتوای فیبر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که ما توصیه نمی‌کنیم که تمام سهم میوه موردنیاز روزانه‌تان را با خوردن موز به دست بیاورید، اما خوب است آن را به عنوان یک میان وعده، و یا حتی همراه صبحانه، به رژیم غذایی‌تان اضافه نمایید.

۸. ماست پرچرب
همان‌طور که بالاخره دوران مصرف غذاهای کم‌چرب به سر می‌آید، شاهد دوره محبوبیت مجدد محصولات لبنی پرچرب هستیم. ماست‌های پرچرب معمولاً کمتر پردازش می‌شوند و شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند. برعکس اعتقاد عموم مردم، حتی نشان داده است مصرف لبنیات با چربی کامل، از ابتلا به دیابت و چاقی جلوگیری می‌کند. مطمئن شوید که از ماست‌های دارای قند کمتر استفاده کرده و مصرف خود را بین یک تا سه وعده در روز حفظ کنید. ماست یونانی یک انتخاب عالی است، زیرا مملو از پروتئین مازاد می‌باشد.

منبع: تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس