کد خبر 947250
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
سوادکوه

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره به اینکه سیل به ۱۱۰ روستای سوادکوه خسارت وارد کرد گفت: بازگشایی تمامی مسیرهای سیل‌زده شهرستان انجام شد.

به گزارش مشرق، سرهنگ پاسدار سید موسی حسین‌نژاد شامگاه شنبه با حضور در جمع خبرنگاران اقدامات سپاه سوادکوه را در سیل اخیر تشریح کرد. 

وی با اشاره با آغاز بارش‌های سیل‌آسا از اواخر اسفند 97  که احتمال وقوع سیل در شهرستان  را داشت افزود: در همان ساعات اولیه بارش باران، جلسه ستاد بحران در سپاه ناحیه شهرستان تشکیل شد. همکاران سپاه به همراه یک گروهان از گردان بیت المقدس و گردان امام حسین(ع) با حضور جهادی خود در قالب سه تیم به  سه دهستان کسلیان، ولوپی و راست پی که از مناطق سیل‌زده شهرستان بودند اعزام شدند.

 فرمانده سپاه سوادکوه از اعزام پنج گروه جهادی که به هماهنگی فرماندهان حوزه مقاومت وارد دهستان‌های سیل‌زده شدند، افزود: 90 امدادرسان شامل پنج نفر از گردان امام حسین(ع) و 27 نفر از کارکنان سپاه شهرستان به‌همراه نیروهای بسیجی وارد عمل شدند.

حسین‌نژاد با بیان اقدام اولیه سپاه شهرستان در مناطق سیل‌زده عنوان کرد: نیروهای جهادی در گام نخست به شناسایی نقاط رانشی، انسداد راه‌ها و کانال‌ها و معابر، منازل آسیب دیده، واحدهای دامداری و مرغداری تخریب شده  پرداختند. هر منطقه تخریب شده با تماس‌های ارتباطی به مخابرات سپاه ناحیه گزارش داده می‌شد تا با حضور میدانی برآورد اولیه از حجم خسارت‌ها را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

وی با تاکید بر اینکه مناطق و جاده‌های رانشی در سوادکوه زیاد بود و با درخواست تجهیزات از سپاه استان و بسیج سازندگی برای بازگشایی راه‌ها اقدام کردیم، اضافه کرد: دو هزار متر جاده‌های روستایی تنها در دهستان کسلیان خسارت دید که بسیج سازندگی استان با ارسال و اعزام  ادوات مهندسی  و راهسازی اعم از سه دستگاه لودر، سه دستگاه کمپرسی و یک دستگاه لودر به همراه کمرشکن نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کرد.

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره به اقدامات دیگر راهداری سپاه در سه دهستان ادامه داشت، اعلام کرد: در دهستان کسلیان در جاده ارتباطی بین 17 روستا، 2300 متر رانش داشتیم که توسط کمپرسی‌های سپاه و بسیج سازندگی بازگشایی و مورد استقبال اهالی روستاها قرار گرفت.

حسین‌نژاد به بازگشایی 2500 متر جاده مسدود شده دهستان ولوپی اشاره کرد و گفت: در منطقه پل سفید و در دهستان راست پی هم 3200 متر مسیر بازگشایی شد.

فرمانده سپاه سوادکوه یادآور شد:  10 منزل سیل‌زده از گل و لای پاکسازی و یک کانال آب به طول 500 متر لایروبی شد اما با توجه  اینکه کانال آب  استاندارد ساخته نشد امکان دوباره آبگرفتگی آن است. یک پل در روستای پارسی با کمک بیل مکانیکی که  شرکت البرز مرکزی و اداره راهداری در اختیار نیروهای امدادی سپاه قرار داد، بازگشایی شد.

حسین‌نژاد از تهیه و توزیع 500 بسته غذایی توسط حوزه مقاومت بسیج خواهران با همکاری آبشار عاطفه‌ها  به سیل‌زدگان خبر داد و اعلام کرد: سه هزار پرس غذای گرم و تنها در یک روز 10 هزار نان لواش بین مردم  پخش شد.

وی به برآورد خسارت سیل پرداخت و ادامه داد: برآورد خسارت در سیل شامل دو بخش بود. برآورد اولیه خسارتی 120 نقطه رانشی در منطقه را شامل می‌شد که برای هر متر با هزینه 5 میلیون تومان در مجموع 242 میلیارد تومان برآورد شد که 85 میلیارد تومان خسارت اولیه و برای تثبیت 157 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

فرمانده سپاه سوادکوه با اشاره اینکه سیل اخیر به 110 روستا از مجموع 170 روستای این شهرستان خسارت وارد کرد، با اعلام آمار و جزئیات خسارت سیل اخیر گفت: سیل به 400 هکتار اراضی کشاورزی از 10 تا بیش از  100 صددرصد خسارت وارد کرد و 400 هکتار باغات سیاه ریشه که در شیب تند قرار دارد با وقوع سیل از بین رفت.

وی از خسارت سیل به چهار واحد مرغداری، سه واحد پرورش ماهی و 60 واحد دامداری سبک و سنگین خبر داد و  افزود: علاوه بر آن، سیل سه واحد مسکونی را کاملا از بین برده است. 140 واحد مسکونی دچار خسارت و آبگرفتگی شد که در این میان وسایل و لوازم خانگی  280 واحد مسکونی در حادثه  سیل دچار خسارت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس