کد خبر 947248
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
جولان

یک سند سیا مربوط به سال 1981 اذعان می‌کند که سرزمین اشغال‌شده جولان هرگز دارای جمعیت قابل توجه یهودی در طول تاریخ نبوده است.

به گزارش مشرق، در شرایطی که تصمیم هفته گذشته «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر به‌رسمیت شناختن ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص حاکمیت بر جولان اشغالی سوریه موجی از انتقادها را در سطح بین‌المللی برانگیخته است، روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه با استناد به یک مقاله تهیه شده توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سال 1981، نشان داده که اقدام رئیس‌جمهور آمریکا تا چه حد با واقعیات تاریخی مورد استناد در این مقاله در تعارض است.

بیشتر بخوانید:

لبنان: جولان، سوری است و سوری باقی خواهد ماند

این سند سیا می‌نویسد: «از منظر تاریخی، بلندی‌های جولان هرگز بخشی از کشور یکپارچه یهودی نبوده و این منطقه در 3000 سال گذشته فاقد جمعیت قابل توجه یهودی بوده است.»

این گزارش نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی چگونه با استفاده از شهرک‌سازی ترکیب جمعیتی منطقه را تغییر داده است و می‌افزاید: «بیش از 100 هزار عرب سوری در سال 1967 و یا پس از آن از این منطقه بیرون رانده شدند.»

بر اساس گزارش فوق، رژیم صهیونیستی نه‌تنها اجازه بازگشت این 100 هزار سوری را به سرزمین خود نداد بلکه از سال 1968 شروع به ایجاد جوامع کشاورزی در جولان اشغالی کرد. تا سال 1967، جولان بخشی از استان قنیطره سوریه بود که جمعیت آن به 142600 نفر می‌رسید که عموما از اعراب مسلمان، درروزها، اعراب مسیحی و 13 هزار پناهجوی فلسطینی تشکیل می‌شد.

از سال 1967، صهیونیست‌ها دست‌کم 80 روستا از 190 روستای منطقه را نابود کردند تا راه برای شهرک‌های صهیونیست‌نشین، مزارع و مناطق آموزش نظامی هموار شود.

منطقه جولان در جریان جنگ شش روزه کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در سال 1967 به اشغال صهیونیست‌ها درآمد و 14 سال بعد، پارلمان این رژیم بصورت یک‌جانبه آن را بخشی از خاک فلسطین اشغالی قلمداد کرد. با این حال، شورای امنیت تاکید کرده است که جولان بخشی از خاک سوریه و منطقه‌ای تحت اشغال است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس