مسعود نیلی

دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور اقتصادی: جز یک عده خاص تقریباً در عرصه عمومی کشور این جمع‌بندی وجود دارد که دلار ۴,۲۰۰ تومان به هدف نخورده است.

سرویس سیاست مشرق - از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری ویژه‌نامه‌های نوروزی، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر از برجام خارج شویم، به ایران حمله می‌شود!

«کوروش احمدی» دیپلمات پیشین و از فعالین اصلاح‌طلب در یادداشتی در سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد با عنوان «همه گزینه‌ها روی میز است؟» نوشت: «سؤال در مورد امکان رویارویی نظامی بین ایران و آمریکا در سال جدید همچنان مطرح خواهد بود. با توجه به نیات جناح تندرو در دولت ترامپ و اشتیاق اسرائیل و عربستان در این رابطه نمی‌توان این امکان را کاملاً منتفی دانست. تنها امید جناح تندرو برای پیشبرد این هدف، واداشتن ایران به ترک برجام و ازسرگیری برنامه هسته‌ای است. این جناح امیدوار است که در این صورت اروپا را نیز با خود همراه کند و ترامپ را به خاطر ملاحظات سیاست داخلی و اجتناب از یک شکست کامل در قضیه ایران به سمت اقدام نظامی متمایل سازد. (البته هر اقدام نظامی تنها ممکن است در حد حملات هوایی و موشکی باشد). تحولات سیاست داخلی آمریکا و موقعیت ترامپ در برابر مخالفان نیز در این رابطه بی‌تأثیر نخواهد بود».

در ماه‌های اخیر جریان اصلاح‌طلب با ایجاد دوگانه دروغین «ماندن در برجام-جنگ» این‌گونه القاء کرده‌اند که اگر ایران از برجام خارج شود، قطعاً جنگ خواهد شد.

این ادعای مضحک در حالی است که آمریکا چهل سال است که ایران را تهدید می‌کند و به قول سردار سلیمانی مگر کاری مانده که نکرده باشند؟ حالا پس از گذشت چهل سال می‌بینم که وقتی تهدیدی برای چند صدمین بار تکرار می‌شود جوانان ایرانی در صفحات مجازی اربابان فریب را به سخره می‌گیرند و شهامت فرزندان ایران زمین را به رخ تهدیدکنندگان می‌کشند.

چندی پیش بلومبرگ در خبری اعلام کرد نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تهدیدات ترامپ علیه ایران جزو آخرین و بی‌اهمیت‌ترین نگرانی‌های مردم ایران محسوب می‌شود.

رسانه‌های اصلاح‌طلب در راستای پروژه ضد ایرانی «دائمی کردن برجام و تعمیم آن به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران» با پمپاژ حس ترس و نگرانی و ناامیدی در جامعه به خوبی انجام وظیفه می‌کنند.

فریب مردم با سایه جنگ خیالی در حالی است که مدت‌هاست جنگ اصلی در جای دیگری آغاز شده است و آن عرصه، عرصه جنگ اقتصادی است. عده‌ای به هر بهانه می‌خواهند کشور و مردم را از این جنگ اصلی غافل کنند. یک روز با برجام و بزک و بزرگنمایی آن و روز دیگر با هشدار در خصوص لزوم عدم خروج از برجام.

** نیلی: دلار ۴۲۰۰ تومانی، گرانی به بار آورد

«مسعود نیلی» دستیار سابق رئیس‌جمهور در امور اقتصادی در مصاحبه با سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «جز یک عده خاص تقریباً در عرصه عمومی کشور این جمع‌بندی وجود دارد که دلار ۴,۲۰۰ تومان به هدف نخورده است. مردم می‌بینند که باوجود اجرای این سیاست در نهایت کالاهایی حتی با قیمت‌هایی بالاتر به دست آن‌ها رسیده و این سیستم، رفاه بیشتری را برای مردم فراهم نکرده است».

در فروردین ۹۷ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد. یک تصمیم غیر کارشناسی که قیمت دلار را تا ۱۹ هزار تومان افزایش داد و ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را در کشاکش چنگ سخت اقتصادی هدر داد.

در سال گذشته و به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری، روزنامه‌های اصلاح‌طلب، تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند!

در روزهای گذشته، «محسن کوهکن» نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفته بود: «کاری که جهانگیری درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی صورت داد در خور بررسی و حتی محاکمه ایشان است. خیلی تعلل می‌کنیم. اگر وزیری این کار را می‌کرد او را استیضاح و برکنار می‌کردیم اما معاون اول رئیس‌جمهور کارهای خود را به نمایندگی از رئیس‌جمهور انجام می‌دهد. می‌گویند علت مشکلات نقدینگی است درحالی‌که قطعاً از نقدینگی مطلع بوده‌اند. کمیسیون اقتصادی هم در همان زمان اعلام کرد که این کار غلط است که در نهایت نیز صرفاً یک رانت چند ۱۰ هزار میلیاردی برای عده‌ای ایجاد شد که دستگاه قضایی باید کلی زمان بگذارد تا بخشی از این پول بازگردد».

** محسن هاشمی: اصلاح‌طلبان نگاه بلندمدت ندارند

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران در مصاحبه با سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد گفت: «ضعف شورا و ضعف اصلاح‌طلبان این است که نگاه بلندمدت ندارند. حداقل بگویند شهرداری را انتخاب کنند که دو دوره بتواند شهردار بشود. اگر این‌گونه نباشد، شاید عملکرد وی آن‌چنان نمودی نداشته باشد».

اول خرداد ۹۶، رسانه‌های اصلاح‌طلب با تیترهایی همچون «لبخند بهشت به امید»، «فاتحان بهشت»، «مشهد و تهران را پس گرفتیم»، «تهران طلایی»، «فتح تهران» و…به تعریف و تمجید از لیست امید و خوشحالی از پیروزی در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران پرداختند.

شورای شهر پنجم تهران که تمامی اعضای آن اصلاح‌طلب هستند از اول شهریور ۹۶ آغاز به کار کرد. شورای شهر بدون رد صلاحیت‌های شورای نگهبان و با حمایت پر رنگ اصلاح‌طلبان و با تَکرار رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد و نتیجه، این شد که فعالین اصلاح‌طلب آن را مایه آبروریزی، مصداق پوپولیسم، سیاسی کار و حزب باز و ناآشنا به امور شهری معرفی می‌کنند.

«محمدباقر قالیباف» در دوران تصدی شهرداری تهران کارنامه بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت؛ اما اصلاح‌طلبان در سال گذشته با در اختیارگرفتن شورای شهر و شهرداری تهران تلاش کردند تا این کارنامه قوی را مورد حمله قرار داده و آن را تخریب کنند؛ اما علیرغم تمام تلاش‌ها، این پروژه بزرگ رسانه‌ای با شکست مواجه شد.

یکی از علت‌های اصلی این شکست آن بود که افکار عمومی مدام کارنامه اصلاح‌طلبان و نحوه عملکرد آن‌ها را با کارنامه قالیباف مقایسه کرده و در یکسو شعار و جنجال و بی عملی و کرختی و سیاسی کاری را می‌بینند و در سوی دیگر مدیریت جهادی و توسعه و پیشرفت شهر را.

** اصلاحات باید به موقع خود را از کارنامه روحانی نجات دهد!

سالنامه نوروزی روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: «اکنون گروهی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب همچنان همراه دولت روحانی مانده و از او حمایت می‌کنند؛ اما گروه دیگری از آنان عملکرد دولت را مورد نقد دانسته و بر این باورند که جریان اصلاح‌طلبی باید خود را به موقع نجات دهد تا زیر آوار ناکارآمدی‌های دولت نماند».

رفتار سیاسی اصلاح‌طلبان بدین صورت است که در صورت پیروزی در انتخابات، در ابتدا سهم خود را تمام و کمال از دولت می‌گیرند و سپس در زنگ حساب، منکر حضور در دولت شده و نسبت به وضع موجود که خود باعث و بانی آن هستند، انتقاد کرده و غر می‌زنند و مدعی می‌شوند که اگر در دولت بودند چنین می‌کردند و چنان!

اصلاح‌طلبان بارها ثابت کرده‌اند که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند. تنها هنر این طیف «ترساندن مردم» و «تشویق دولت به دلخوشی به نقطه‌های خیالی» -مثل برجام و FATF- تشکیل کمیته و کارگروه برای رفع حصر، جنجال سازی در خصوص حضور زنان در ورزشگاه، هیاهو برای کنسرت و بی توجهی به مشکلات معیشتی مردم از سوی این طیف موجب شده است تا علاوه بر ناکارآمدی اقتصادی در مدیریت اجرایی، بسیاری از وعده‌ها بر زمین مانده و مسائل حاشیه‌ای و دستِ چندم، مطالبات اصلی مردم را به حاشیه ببرد.

چندی پیش یکی از اعضای سابق دفتر تحکیم و انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر گفته بود: «اصلاح‌طلبان نگاه ابزاری دوگانه به رئیس‌جمهور منتخب دارند. از یک طرف او را پس می‌زنند تا هزینه‌ای پرداخت نکنند. از طرف دیگر تأیید می‌کنند و دو دستی به روحانی چسبیده‌اند. دست از سر روحانی برنمی‌دارند مگر مطمئن شوند چیزی به آن‌ها نمی‌ماسد... اصلاح‌طلبان به روحانی مثل ساندیسی نگاه می‌کنند که تا زمانی که آخرین قطره ممکن در او را میک نزنند، لوله ساندیس را از آن بیرون نخواهند کشید. احتمالاً چند نوبت هم حباب و هوای خالی با طعم آبمیوه باید مکیده شود تا مطمئن شوند که دیگر نمی‌توانند از روحانی استفاده‌ای کنند. بعد همان کاری را که با هاشمی رفسنجانی کردند با او می‌کنند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • a IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    40 0
    شنیدین طرف از ترس مرگ خود کشی کرده این وضعیتی که برا مردم درست شده با هیچ جنگی ایجاد نمیشد تورم 300 درصد و سقوط وحشت بار ارزش ریال . تعطیلی هزاران کارخانه . واردات بی رویه . اختلاسها . مدیران در خواب
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    22 0
    کارنامه مردودی روحانی بپای اصلاحات نوشته شد اصلاح طلبان باید پاسخگوی تورم 400 درصدی فعلی و چند برابر شدن نرخ دلار و سکه و مسکن و خودرو و موبایل و غیره باشند و فرافکنی نکنند.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    32 0
    دلار 4200 تومانی گرانی ببار آورد جهانگیری باید بابت این قضیه محاکمه بشود.
  • سید دکتر محمود IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    27 0
    ا این آقا پیداش شد بالاخره؟
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    17 0
    دلار 4200 تومانی یک بار در دهه 70 اجرا شد. نتایج اش: دقیقا همین نتایج فعلی. دلار از 133 تومان به 750 تومان رسید.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    25 0
    مسئله فقط نگاه بلند مدت نیست اصلاح طلبان هیچ فهم درستی نه از اقتصادو نه مدیریت ندارند تنها خاله بازی جناحی مهم است
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    17 0
    iهرچه میکیشیم از تزهای این اقا است
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
    11 0
    همتون باید اعدام شید.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    1 0
    جناب نیلی هر زمان مسئولیت یا پست مشاوره گرفتند همه ملت ایران رو با خاک یکسان کرد و بعدش با قهر کنار رفت .
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    0 0
    دیگ به دیگ گفت رویت سیاه باد
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    1 0
    هر چه سریعتر باید محاکمه صحرایی و اعدام شوند.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    1 0
    آقای نیلی!! در حق این ملت جنایت کردید و خائنیدکه دلار رو کردید 13 هزار تومان! اگه قرار بود دوباره تحریم بشیم خب از برجام خارج می شدیم!
  • DE ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    1 0
    نیلی: دلار ۴۲۰۰ تومانی، گرانی به بار آورد!// شاعر میفرماید: دلار دولتی بخشید و کام دل ببار آورد-و گندی زد به بازار و گرانی را به بار آورد
  • کاخ فرح پهلوی - اقامتگاه دائم اکبر هاشمی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
    2 0
    محسن تو با ابجی فائزه بهتره بروید و به هزاران هکتار باغ های پسته مامان عفت برسید و به بقیه چیزها کار نداشته باشید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس